-
Article
1 - ارائه الگوی قابلیتهای استراتژیک منابع انسانی اثربخش (موردمطالعه: شعب بانکهای صادرات)Future study Management , Issue 123 , Year , Summer 2020زمینه: سازمان های موفق بر اساس اهداف کلان خود، قابلیت های استراتژیک نیروی انسانی مورد نیاز خود را شناسایی می کنند یا کارکنان خود را برای کسب این قابلیت ها، پرورش می دهند. هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی قابلیتهای استراتژیک منابع انسانی در شعب بانک صادرات ایران می باشد. Moreزمینه: سازمان های موفق بر اساس اهداف کلان خود، قابلیت های استراتژیک نیروی انسانی مورد نیاز خود را شناسایی می کنند یا کارکنان خود را برای کسب این قابلیت ها، پرورش می دهند. هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی قابلیتهای استراتژیک منابع انسانی در شعب بانک صادرات ایران می باشد. روش: قابلیتهای استراتژیک منابع انسانی از طریق مطالعات اکتشافی و نظرسنجی از خبرگان آگاه به موضوع با بکارگیری تکنیک دلفی، شناسایی شد. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری غیر تصادفی از نوع گزینشی استفاده شد و نمونه آماری پژوهش از بین اساتید، مدیران و کارشناسان بانک صادرات به تعداد 18 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، بررسی اسناد و مدارک و پرسشنامه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل داده ها، از آزمون t تک نمونه ای، تحلیل عاملی و روش مدل یابی معادلات ساختاری برای ساخت مدل پژوهش با استفاده از نرمافزار لیزرل و پی ال اس استفاده شد. یافتهها: یافته ها نشان داد الگوی قابلیتهای استراتژیک منابع انسانی دارای ابعاد قابلیتهای رهبری، قابلیتهای اصلی منابع انسانی، قابلیتهای ویژه نقش منابع انسانی و صفات فردی میباشد چون طبق آزمون تحلیل عاملی، تمامی ضرایب استاندارد بزرگتر از 5/0 و میزان بارهای عاملی بزرگتر از96/1 می باشد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه الگوی قابلیتهای استراتژیک منابع انسانی برای اولین بار در کشور طراحی شده است، لازم است مدیران بر ابعاد و مولفه هایی که قبلاً مورد توجه نبوده، تمرکز کنند. همچنین، می توان از این الگو در سایر بانک ها و سازمان ها استفاده کرد. Manuscript profile -
Article
2 - تاثیر ابعاد سیاستهای کلی نظام اداری در حوزه منابع انسانی بر نگهداشت کارکنان دانشمحور در بدنه نظام آموزش عالی، ایرانPublic Policy In Administration , Issue 5 , Year , Winter 2014هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر ابعاد سیاستهای کلی نظام اداری در حوزه منابع انسانی بر نگهداشت کارکنان دانشمحور در بدنه نظام آموزش عالی ایران میباشد. تحقیق حاضر از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی میباشد که به روش پیمایشی انجام شده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف، کاربرد Moreهدف از این تحقیق، بررسی تاثیر ابعاد سیاستهای کلی نظام اداری در حوزه منابع انسانی بر نگهداشت کارکنان دانشمحور در بدنه نظام آموزش عالی ایران میباشد. تحقیق حاضر از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی میباشد که به روش پیمایشی انجام شده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل شامل رؤسا و معاونین دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران میباشد که با استفاده جدول کرجسی و مورگان، 217 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه می باشد و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که اجرای سیاستهای کلی نظام اداری در حوزه منابع انسانی در بدنه نظام آموزش عالی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و اعمال این سیاستها، بر نگهداشت کارکنان دانشمحور در بدنه نظام آموزش عالی تاثیر مثبت میگذارند. همچنین در این پژوهش، ابعاد سیاستهای کلی نظام اداری در حوزه منابع انسانی در راستای تاثیرگذاری بر ماندگاری کارکنان دانشمحور نظام آموزش عالی، الویت بندی شده اند. Manuscript profile -
Article
3 - الگوی مهار فساد اداری مبتنی بر اهداف، وظایف و اختیارات دیوان محاسبات ایرانJournal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2021چکیدههدف این پژوهش ارائه الگوی مهار فساد اداری مبتنی بر اهداف، وظایف و اختیارات دیوان محاسبات ایران میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی و توسعهای و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان حوزههای حسابرسی (فنی- تخصصی) و اداری دیوان م Moreچکیدههدف این پژوهش ارائه الگوی مهار فساد اداری مبتنی بر اهداف، وظایف و اختیارات دیوان محاسبات ایران میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی و توسعهای و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان حوزههای حسابرسی (فنی- تخصصی) و اداری دیوان محاسبات شامل ستاد مرکزی و 31 استان سطح کشور میباشد. تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد (340) نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، استفاده شده و بهمنظور مرور ادبیات موضوع مورد مطالعه از روش کتابخانهای و بهمنظور جمعآوری دادههای میدانی، از پرسشنامه استفاده شده است. اعتبار و پایایی ابزار پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرونباخ ارزیابی و از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) جهت آزمون مدل و آزمون سوالات و فرضیهها استفاده شده است. بر اساس شاخصهای برازش شده میتوان نتیجه گرفت که ابعاد متغیر اهداف، وظایف و اختیارات در دیوان محاسبات ایران، در سطح خوب و ابعاد متغیر مهار فساد اداری در سطح قوی قرار گرفتهاند. لذا میتوان نتیجه گرفت الگوی مهار فساد اداری مبتنی بر اهداف، وظایف و اختیارات دیوان محاسبات از اعتبار لازم برخوردار است. Manuscript profile -
Article
4 - ارائه مدل جبران خدمات مادی و غیرمادی با رویکرد بهره وری نیروی انسانیJournal of Development & Evolution Mnagement , Issue 1 , Year , Summer 2020در این مقاله سعی بر آن است تا در حوزه جبران خدمات مادی و غیرمادی، مدل مناسبی با تکیه بر رویکرد بهره وری نیروی انسانی برای شرکت ملی گاز ایران ارائه شود. پژوهش حاضر در پی پاسخ به سوال زیر است که آیا بین نظام جبران خدمات خدمات مادی و غیرمادی با مدل اثربخشی نظام جبران خدمت Moreدر این مقاله سعی بر آن است تا در حوزه جبران خدمات مادی و غیرمادی، مدل مناسبی با تکیه بر رویکرد بهره وری نیروی انسانی برای شرکت ملی گاز ایران ارائه شود. پژوهش حاضر در پی پاسخ به سوال زیر است که آیا بین نظام جبران خدمات خدمات مادی و غیرمادی با مدل اثربخشی نظام جبران خدمت (بهره وری نیروی انسانی) در شرکت ملی گاز ایران رابطه معناداری وجود دارد یا نه؟. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و از بعد روش شناسی از نوع تحقیقات پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارمندان رسمی شرکت ملی گاز ایران می باشد که مشتمل بر ۱۸۸۰۲ نفر می باشد و از این بین، ۳۷۷ نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و دوره زمانی تحقیق نیز مشتمل بر سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ می باشد. جهت گردآوری اطلاعات مربوط به متغیرها نیز از ابزار پرسشنامه استفاده شد و سپس با استفاده از تحلیل های همبستگی و رگرسیونی، به آزمون فرضیات پرداخته شد. در نهایت، نتایج آماری حاکی از این امر دارد که، بین نظام جبران خدمت و مؤلفه های آن (مادی و غیرمادی) با متغیر وابسته، یعنی مدل اثربخشی نظام جبران خدمت (بهره وری) رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. Manuscript profile -
Article
5 - شناخت و توصیف الگوی مطلوب معنویت محیط کار و مدیریت ارتباط با مشتری وکیفیت زندگی کاریJournal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2021پژوهش حاضر به شناخت و توصیف الگوی مطلوب معنویت محیط کار و مدیریت ارتباط با مشتری وکیفیت زندگی کاری در سازمان بیمه تامین اجتماعی استان کرمان می پردازد.روش تحقیق بر اساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و توسعهای بوده و از حیث جمع آوری داده ها از دسته پژوهشهای توصیفی_همبستگ Moreپژوهش حاضر به شناخت و توصیف الگوی مطلوب معنویت محیط کار و مدیریت ارتباط با مشتری وکیفیت زندگی کاری در سازمان بیمه تامین اجتماعی استان کرمان می پردازد.روش تحقیق بر اساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و توسعهای بوده و از حیث جمع آوری داده ها از دسته پژوهشهای توصیفی_همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شاغل سازمان بیمه تامین اجتماعی استان کرمان به تعداد 208 نفر و روش نمونهگیری تصادفی_طبقه ای متناسب با حجم جامعه و حجم نمونه 132 نفر بوده است. ابزارسنجش و اندازه گیری در تحقیق حاضر پرسشنامه استاندارد بوده و برای روایی سازه از تحلیل عاملی استفاده و برای برآورد ضریب پایایی از ضریب آلفای کرونباخ،پایایی سازه و پایای مرکب استفاده شده که نمرات مناسب اخذ نموده اند. به منظور آزمون سوالات پژوهش و انجام تحلیل های آماری و ارایه مدل از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی(با استفاده از معادلات ساختاری (SEM)) و نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش در مدل ارایه شده نشان داد که معنویت محیط کار بصورت مستقیم با بیشترین اثر و از طریق مدیریت ارتباط با مشتری بصورت غیر مستقیم در سازمان بیمه تامین اجتماعی بر کیفیت زندگی کاری تاثیر مثبت و معنی داری دارند. Manuscript profile -
Article
6 - بررسی رابطه بین انواع ریسک های حوزه منابع انسانی با نوآوری تکنولوژیک در شرکت های دانش بنیان داروییFinancial Engineering and Portfolio Management , Issue 2 , Year , Autumn 2018مسئلهی کلیدی برای هر سازمان، شناسایی ریسک های مختص آن سازمان است. در شرکت های دانش بنیان نیز از آنجا که مجموعهای از مهارتها، تواناییها و افراد متخصص در کنار هم هستند خلاقیت و نوآوری در این شرکت ها در اوج قرار میگیرد، لذا در توسعه فناوری و رونق اقتصادی جامعه نقش اساس Moreمسئلهی کلیدی برای هر سازمان، شناسایی ریسک های مختص آن سازمان است. در شرکت های دانش بنیان نیز از آنجا که مجموعهای از مهارتها، تواناییها و افراد متخصص در کنار هم هستند خلاقیت و نوآوری در این شرکت ها در اوج قرار میگیرد، لذا در توسعه فناوری و رونق اقتصادی جامعه نقش اساسی ایفا میکند، هدف اصلی این پژوهش تبیین رابطه بین انواع ریسکهای حوزه منابع انسانی با نوآوری تکنولوژیک در شرکت های دانشبنیان دارویی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان و مدیران عامل شرکت های دانش بنیان دارویی هستند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه ریسک های حوزه منابع انسانی است و نوآوری تکنولوژیک میباشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای مختلف رگرسیون گام به گام و مدلسازی معادلات ساختاری به روش pls مورد بررسی و صحت سنجی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که از میان مولفههای موثر بیشترین تاثیر را ریسکهای شکافهای مهارتی و پس از آن ریسکهای مالی، ریسکهای عملیاتی منابع انسانی، ریسکهای سرمایه انسانی و ریسکهای رفتاری داشته اند. همچنین در مرحله تحقیق بیشترین ریسک مربوط به شکافهای مهارتی، در مرحله توسعه بیشترین ریسک مربوط به ریسکهای عملیاتی منابع انسانی و در مرحله مهندسی بیشترین ریسک مربوط به ریسکهای رفتاری میباشد. Manuscript profile -
Article
7 - طراحی مدل اجرای خطمشیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشیJournal of Public Administration Researches & Novel Theories (JPARNT) , Issue 8 , Year , Winter 2024چکيده هدف از این تحقیق، طراحی مدل اجرای خطمشیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی است. این تحقیق، از نظر رویکرد، کیفی و از نظر هدف، توسعه¬ای- کاربردی است. ابزار گردآوري داده¬ها، مراجعه به اسناد و مصاحبه با خبرگان بوده است. جامعه More
چکيده هدف از این تحقیق، طراحی مدل اجرای خطمشیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی است. این تحقیق، از نظر رویکرد، کیفی و از نظر هدف، توسعه¬ای- کاربردی است. ابزار گردآوري داده¬ها، مراجعه به اسناد و مصاحبه با خبرگان بوده است. جامعه آماری این تحقیق به منظور ساخت مدل، شامل 12 نفر از تحقیق اساتید دانشگاه در رشته مدیریت با تخصص¬های خط¬مش¬گذاری و رفتار سازمانی و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند که از تمامی آنان نظرخواهی شده است. در این تحقیق، به منظور تجزیه¬وتحیل داده¬ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شده است. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی شامل 38 مضمون پایه (عامل فرعی) و 7 مضمون سازمان¬دهنده (عامل اصلی) دینداری، آموزش و توسعه در چارچوب نظام ارزشی، مسئولیت¬پذیری، تعامل و ارتباطات، جو و فرهنگ سازمانی، عدالت¬محوری و شایسته¬سالاری هستند. واژگان کليدي: اجرای خط¬مشی، نظام ارزشی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
Manuscript profile