مقدمه و هدف پژوهش: بافتهای تاریخی گنجینهی گرانبهای شهرهایی هستند که نمود تمدن چندین هزار ساله میباشند. گاهی این گنجینهها آنگونه که باید مورد توجه قرار نمیگیرند و از بین میروند برای این که بافتها به عنوان میراث باقی بمانند باید بتوان آنها را غنا بخشید و به جهانی More
مقدمه و هدف پژوهش: بافتهای تاریخی گنجینهی گرانبهای شهرهایی هستند که نمود تمدن چندین هزار ساله میباشند. گاهی این گنجینهها آنگونه که باید مورد توجه قرار نمیگیرند و از بین میروند برای این که بافتها به عنوان میراث باقی بمانند باید بتوان آنها را غنا بخشید و به جهانیان معرفی تمود از این رو هدف این پژوهش ارزیابی میزان پتانسیل گردشگری برای بازآفرینی بافت تاریخی شهر (مطالعه موردی: شهر اصفهان) است
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل گردشگران داخلی شهر اصفهان که به صورت نامحدود بود که از این تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 384 نفر با استفاده از روش هدفمند وابسته به معیار به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار این پژوهش پرسشنامه استاندارد محقق ساخته پتانسیل گردشگری که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی، صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ 93/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار spss و با کاربرد آزمون خیدو انجام گرفت.
یافتهها: پتانسیل گردشگری بافت تاریخی شهر اصفهان در جهت بازآفرینی از بعد اجتماعی- فرهنگی در حد مطلوب، در بعد زیست محیطی، کالبدی و اقتصادی در حد نسبتاً مطلوب است.
نتیجه گیری: بافت تاریخی کلان شهر اصفهان با وجود بناهای شاخص تاریخی و پتانسیل های لازم جهت جذب گردشگر متاًسفانه با مشکلاتی از قبیل تراکم بالای جمعیت، ترافیک سنگین، کاربریهای ناسازگار و غیره مواجه بوده و آثار فرسودگی در جای جای این بافت تاریخی به چشم می خورد، به گونهای که علاوه بر ساختار کالبدی، هویت فرهنگی و تاریخی شهر نیز در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.
Manuscript profile
Journal of Modern Management Engineering
,
Issue1,Year,
Spring
1397
هدف این تحقیق بررسی تعیین میزان تاثیر فضای اخلاقی سازمان از طریق رفتار شهروندی سازمانی بر رفتار های ضد تولید در شرکت ساپکو بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران شاغل در More
هدف این تحقیق بررسی تعیین میزان تاثیر فضای اخلاقی سازمان از طریق رفتار شهروندی سازمانی بر رفتار های ضد تولید در شرکت ساپکو بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران شاغل در شرکت ساپکو به تعداد 300 نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 168 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد فضای اخلاقی سازمان ویکتور و کولن (1988) ، پرسش نامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی پودساکف ( 2000) و پرسش نامه محقق ساخته رفتارهای ضد تولید سازمانی بود که که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای فضای اخلاقی سازمان 89/0 ، رفتار شهروندی سازمانی 95/0 و رفتارهای ضد تولید سازمانی91/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون تی تک متغیره و الگوسازی معادله ساختاری (SEM )انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که فضای اخلاقی سازمان از طریق رفتار شهروندی سازمانی بر رفتار ضد تولید تاثیر دارد و این تاثیر معنادار بوده و میزان تاثیر کل آن برابر 25/0- می باشد.
Manuscript profile
Educational Administration Research
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
مهمترین عاملی که میتواند منجر به افزایش میزان مصرف فرهنگی در شهر شود ارتقاء سطح فرهنگشهروندی و درواقع داشتن فرهنگ مصرف فرهنگی از سوی شهروندان است. این مهم در گروِ وجود شهروندفرهنگی است. شهروندفرهنگی لازمه توسعهپایدار یک شهر رو به رشد است. این که مدیران شهری، مصرف More
مهمترین عاملی که میتواند منجر به افزایش میزان مصرف فرهنگی در شهر شود ارتقاء سطح فرهنگشهروندی و درواقع داشتن فرهنگ مصرف فرهنگی از سوی شهروندان است. این مهم در گروِ وجود شهروندفرهنگی است. شهروندفرهنگی لازمه توسعهپایدار یک شهر رو به رشد است. این که مدیران شهری، مصرف فرهنگی را از ضرورتهای توسعه شهر بدانند و آنرا در برنامه های تفصیلی و توسعهای شهر لحاظ کنند. هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی شهروند فرهنگی در شهر تهران بود. بدین منظور از روش نظریه برخاسته از دادهها شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استراوس و کوربین استفاده شد. 20 مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با نمونهگیری هدفمند با کارشناسان مرتبط که حداقل 2 سال در زمینه امور فرهنگی سابقه کار داشتند انجام گرفت و به منظور ارزیابی اعتبار الگوی تدوینشده به 10 تن از اساتید و کارشناسان و نخبگان فرهنگی در دانشگاه به طور مجزا، ارائه و نظرات آنها جهت اصلاح و تعدیل اخذ گردید. پدیده اصلی تحقیق "شهروندفرهنگی" نام گرفت. شرایط علی شهرونفرهنگی، سرمایهفرهنگی، اهداف فرهنگی، هویت اجتماعی، مشارکت فرهنگی، حقوق فرهنگی، هوش فرهنگی، تعاملات خانوادگی، تفاوتهای فرهنگی، مصرف رسانه و امنیت فرهنگی شناسایی شد. و استراتژی های تحقیق بدین شرح به دست آمد؛ هویت مدار بودن و اخلاق مداری که در بعد معتاگرا گنجانده شد، مشارکت و همدلی و سلامت در بعد زیست پذیر و خلاقیت که در بعد انسان محوری دسته بندی شد. پیامدهای حاصل از پژوهش افزایش بنیه اعتقادی، مسئولیت پذیری اجتماعی، مقبولیت اجتماعی، اعتماد عمومی بین شهروندان، نظم عمومی و ارتقای کارآفرینی اجتماعی شناسایی شد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications