• Home
  • مریم اوشک سرایی

    List of Articles مریم اوشک سرایی


  • Article

    1 - ارائه مدلی پویا برای توسعه بهینه و پایدار استفاده از اتوبوس‌های شهری گازسوز (CNG) تهران
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 1 , Year , Summer 2022
    امروزه مدیریت مصرف انرژی ازآن‌جهت اهمیت دارد که علاوه بر حفظ ذخایر خدادادی برای آیندگان، سلامت محیط‌زیست، اقتصاد و امنیت انرژی کشور را تضمین می‌کند. در شهر تهران آلودگی هوا به یکی از بحران‌هایی تبدیل‌شده که هرسال جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازد. از سوی دیگر تأمین سوخ More
    امروزه مدیریت مصرف انرژی ازآن‌جهت اهمیت دارد که علاوه بر حفظ ذخایر خدادادی برای آیندگان، سلامت محیط‌زیست، اقتصاد و امنیت انرژی کشور را تضمین می‌کند. در شهر تهران آلودگی هوا به یکی از بحران‌هایی تبدیل‌شده که هرسال جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازد. از سوی دیگر تأمین سوخت گازوئیل در شرایط سیاسی فعلی کشور و پرداخت یارانه کلان به این سوخت، دولت را دچار چالش نموده است. یکی از راه‌های جلوگیری از این مشکلات، استفاده از خودروهای گازسوز (CNG) در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهری است. متأسفانه در سال‌های اخیر استفاده از اتوبوس‌های گازسوز (CNG) در سیستم حمل‌ونقل عمومی کم شده است. این مقاله به استناد رهیافت‌های تاریخی و با استفاده از روش پویایی‌شناسی سیستم‌ها، عوامل و بازخوردهای مؤثر بر افزایش پایدار تعداد اتوبوس‌های گازسوز (CNG) را شناسایی و مدلی پویا برای توسعه بهینه و پایدار استفاده از اتوبوس‌های شهری گازسوز (CNG) ارائه نموده است. پس از اعتبارسنجی مدل و شبیه‌سازی بازه 10 ساله، نتایج نشان داد درصورتی‌که حاکمیت به‌صورت جدی در حوزه خرید اتوبوس‌های گازسوز عمل نکند تا سال 1410 سهم اتوبوس‌های گازسوز (CNG) در ناوگان حمل‌ونقل از 38 درصد به 14 درصد کاهش میابد. در صورت افزایش سالانه 282 دستگاه اتوبوس گازسوز (CNG) به ناوگان اتوبوس‌رانی شهری تهران تا سال 1410 تعداد اتوبوس‌های دیزلی و گازسوز (CNG) برابر و شرایط پایدار نسبی برقرار می‌شود. در این شرایط میزان آلایندگی ناشی از سوخت ناوگان اتوبوس‌ها کاهش و صرفه‌جویی اقتصادی ازنظر پرداخت یارانه سوخت برای دولت به همراه خواهد داشت. Manuscript profile

  • Article

    2 - Explanation Green Consumer Willingness through Three Component Attitude Model during COVID-19 Pandemic
    Agricultural Marketing and Commercialization Journal , Issue 1 , Year , Spring 2023
    The COVID-19 pandemic affected consumers’ attitudes, willingness and behavior worldwide. This study aims to analyze consumers’ willingness towards green food products consumption during the COVID-19 pandemic in Iran. Respondents supported suppliers of green More
    The COVID-19 pandemic affected consumers’ attitudes, willingness and behavior worldwide. This study aims to analyze consumers’ willingness towards green food products consumption during the COVID-19 pandemic in Iran. Respondents supported suppliers of green food products and being aware of the importance of healthy green food products. The purpose of this empirical study is to examine the impact of three component attitude model on green consumer willingness through marketing mix model towards green food products consumption in the Iranian context of explanation consumers’ willingness to be environmentally friendly. The research model is based on structural equation modeling from data collected from 352 consumers of green food products in Iran. The findings revealed that cognitive, affective and conative components have impact on green marketing mix model. Also, green marketing mix model as well as perceived quality have impacts on the green consumers’ willingness. Manuscript profile

  • Article

    3 - راهکارهای مدیریت سبز و پایدار مصرف سوخت گاز طبیعی در حمل‌ونقل عمومی موردمطالعه: شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهر تهران
    فصلنامه مدیریت سبز , Issue 5 , Year , Winter 1401
    روند کاهشی مصرف گاز طبیعی در سوخت ناوگان اتوبوس‌های گازسوز شهری تهران در چند سال اخیر، علیرغم سرمایه‌گذاری کلان دولت برای جایگزینی گاز طبیعی به‌جای گازوئیل در سوخت اتوبوس‌های شهری در جهت کاهش آلودگی هوا به‌ویژه شهرهای بزرگ و صرفه اقتصادی حاصل از آن وارد بحران شده و حرکت More
    روند کاهشی مصرف گاز طبیعی در سوخت ناوگان اتوبوس‌های گازسوز شهری تهران در چند سال اخیر، علیرغم سرمایه‌گذاری کلان دولت برای جایگزینی گاز طبیعی به‌جای گازوئیل در سوخت اتوبوس‌های شهری در جهت کاهش آلودگی هوا به‌ویژه شهرهای بزرگ و صرفه اقتصادی حاصل از آن وارد بحران شده و حرکت به‌سوی حمل‌ونقل سبز را به مخاطره انداخته است. هدف از این پژوهش بررسی پیشینه و شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد این شرایط و ارائه راهکارهای عملیاتی است. نوع پژوهش توصیفی آمیخته، بر مبنای پژوهش کیفی و کمّی، ازنظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری اطلاعات در گروه پژوهش‌های پیمایشی است. جامعه آماری خبرگان، متشکل از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان ارشد متخصص باتجربه بالای 10 سال و تحصیلات فوق‌لیسانس و بالاتر بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه به روش دلفی و در بخش کمّی از رویکرد پویایی‌شناسی سیستمی است. درنهایت تخصیص بخشی از سود حاصل از اختلاف یارانه جایگزینی گاز طبیعی به‌جای گازوئیل در قالب سناریوهای پیشنهادی برای خرید اتوبوس‌های جدید، تأمین تجهیزات و پشتیبانی خدمات مربوط به اتوبوس‌های گازسوز و ایستگاه‌های سوخت‌رسانی CNG به‌عنوان بهترین راهکارهای پایدار مصرف گاز طبیعی در سوخت ناوگان اتوبوس‌های شهری ارائه‌شده است. Manuscript profile

  • Article

    4 - Designing Marketing Strategies for Kiwifruit Export to International Markets Based on Grounded Theory and SWOT Method (A Case Study of Amin Caspian Shomal co.)
    International Journal of Agricultural Management and Development , Upcoming Articles
    Considering the government’s advocacy of and support for non-oil exports and the importance of cultivation and job creation opportunities relating to the kiwifruit product in the northern provinces, and taking into account the limitations of the mode of distributi More
    Considering the government’s advocacy of and support for non-oil exports and the importance of cultivation and job creation opportunities relating to the kiwifruit product in the northern provinces, and taking into account the limitations of the mode of distribution and competition of producing countries in the global markets, it is imperative that the preparedness of Amin Caspian Shomal company in exporting kiwifruit in order to enter the global markets and the factors influencing it are investigated. for this descriptive research, which was conducted on the basis of strategic studies process, and is applied in terms of objective and takes on a qualitative approach, the Grounded Theory method and SWOT matrix for the purpose of strategic planning have been used. on the basis of the findings of the research, and after the analysis of the information, the result of the Internal Factors Evaluation matrix was calculated at 2.08 and the External Factors Evaluation matrix was calculated at 2.24, and the strategic position of the Amin Caspian Shomal company was set in a defensive mode. Manuscript profile

  • Article

    5 - Designing a Model of Customers' Purchase Intention with Emphasis on Social Media: Based on Grounded Theory
    International Journal of Agricultural Management and Development , Issue 1 , Year , Winter 2023
    Abstract: This research aimed to design a model to explore customers' purchase intention in the organic industry among the users of Hmrahe Aval. The qualitative study adopted the grounded theory approach. The statistical population consisted of professors, specialists, More
    Abstract: This research aimed to design a model to explore customers' purchase intention in the organic industry among the users of Hmrahe Aval. The qualitative study adopted the grounded theory approach. The statistical population consisted of professors, specialists, and experts with a minimum of 15 years of experience in the fields of organic products, marketing, and sales. Using purposive sampling, a sample of 15 individuals was selected. Data were collected through semi-structured interviews, and the MAXQDA software was employed at all stages of analysis. Reliability and validity were checked by participant reviews and input from non-participating experts. The data and findings were validated by incorporating corrective comments into the final model. Data analysis was based on the techniques recommended by Strauss and Corbin (grounded theory), involving the identification of causal conditions, contextual conditions, core phenomena, strategies, and consequences. Based on these elements, a comprehensive final model was developed. The results mainly show that traditional and modern media both play an effective role in purchasing intention. However, the role of traditional media is still greater. Gradually, the present project aimed to increase the use of standardized social media platforms among various customer segments, particularly among the younger ones. Manuscript profile