• Home
  • محسن عامری شهرابی

    List of Articles محسن عامری شهرابی


  • Article

    1 - شناسایی عوامل موثر بر رشد سخاوت سازمانی براساس روش پدیدارشناسی
    Journal of Cultural Management , Issue 47 , Year , Winter 2020
    مقدمه و هدف پژوهش: یکی از عوامل تاثیرگذار در مشکلات ایجاد شده در دانش‌آموزان دبیرستانی تغییر در مدیران آنها می‌باشد. این تغییر در مدیران می‌تواند باعث مشکلات اصلی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، کنشی، منشی و بینشی ایجاد کند. بنابراین هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی مشکلات اجتماعی More
    مقدمه و هدف پژوهش: یکی از عوامل تاثیرگذار در مشکلات ایجاد شده در دانش‌آموزان دبیرستانی تغییر در مدیران آنها می‌باشد. این تغییر در مدیران می‌تواند باعث مشکلات اصلی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، کنشی، منشی و بینشی ایجاد کند. بنابراین هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی مشکلات اجتماعی و فرهنگی در دانش‌آموزان منطقه سوم تهران است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر نوع هدف کاربردی می‌باشد و روش بررسی داده‌ها توصیفی پیمایشی است. اطلاعات نظری پژوهش، به روش کتابخانـه‌ای و بـا استفاده از نشریات و کتـب و سـایت‌هـا ی اینترنتـی گردآوری شده است و برای جمع‌آوری داده‌ها از روش میدانی استفاده شد که این داده‌ها براساس رویکرد کمی جمع‌آوری شد. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران و کارکنان مدارس و دانش‌آموزان مدارس دوره متوسطه است که تعداد این جامعه برای مدیران 90 و برای دانش‌آموزان در دسترس 115 بوده است که براساس فرمول کوکران تعداد هر دو حجم نمونه 90 نفر تخمین زده شده است. ابزار مورد استفاده دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که این دو پرسشنامه در بین 90 نفر از دانش‌آموزان و 90 نفر از مدیران و کارکنان مدارس منطقه 3 تهران توزیع شده است و نهایتا نتایج با نرم‌افزار SPSS مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه‌ها توسط نخبگان تایید شده است و نتایج آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیران 824/0 و برای پرسشنامه دانش‌آموزان 768/0 بوده که با توجه به بیشتر بودن مقدار آلفای کرونباخ از 7/0، پایایی پرسشنامه‌ها نیز تایید شده است. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که بین شاخص‌های تغییر مدیران و مشکلات کنشی، منشی، بینشی و اجتماعی دانش‌آموزان ارتباط معناداری وجود دارد (p<0.05) به عبارتی می‌توان گفت که بین تمامی متغیرهای مشکلات کنشی، منشی، بینشی و اجتماعی با تغییر مدیران رابطه خطی بر قرار است. نتیجه‌گیری: مسائل فرهنگی جامعه و میزان پایبندی یک جامعه به آداب و رسوم سنتی یک عامل دیگر در پیش‌بینی احتمال وقوع آسیب‌های اجتماعی در یک جامعه است. هر چه افراد به سنن و آداب فرهنگی خود پایبندی بیشتری داشته باشند احتمال وقوع آسیب کمتر خواهد شد. مبادلات مختلف یک جامعه با جوامع دیگر نیز حائز اهمیت است. سیاست‌های مورد استفاده در این زمینه تأثیر کلانی در سلامت جامعه و حفظ آن از مشکلات ومعضلات قابل سرایت از جوامع دیگر خواهد داشت. Manuscript profile

  • Article

    2 - رابطه حکمرانی خوب با توسعه شهر خلاق فرهنگی
    Journal of Cultural Management , Issue 50 , Year , Winter 2020
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف رابطه حکمرانی خوب با توسعه شهر خلاق فرهنگی انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران میانی و پایه ادارات کل دستگاه‌های اجرایی شهر کرمانشاه با تعداد جامعه‌ی آماری 14 More
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف رابطه حکمرانی خوب با توسعه شهر خلاق فرهنگی انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران میانی و پایه ادارات کل دستگاه‌های اجرایی شهر کرمانشاه با تعداد جامعه‌ی آماری 145 بود، که براساس فرمول کوکران، نمونه برابر با 108 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد حکمرانی حکمرانی خوب OPM و CIPFA (2004) و شهر خلاق فرهنگی محقق ساخته می‌باشد، که روایی آن‌ها با روایی سازه؛ و پایایی آن‌ها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS23 وSMART PLS2 تحلیل شدند. کیفیت مدل اندازه‌گیری با آزمون cv.com و مدل ساختاری با آزمون cv.red تأیید شد و هم‌چنین کیفیت مدل نهایی پژوهش با توجه به شاخص GOF که 524/0 شده است، نشان داد که مدل از برازش قوی برخوردار است. هم‌چنین مقدار R2 برابر 383/0 شد که قوی ارزیابی می‌شود. یافته‌ها: نتایج فرضیه‌های پژوهش نشان داد که متغیر حکمرانی خوب بر متغیر شهر خلاق فرهنگی تأثیر مثبت و مستقیم دارد. مؤلفه‌های حکمرانی خوب شامل: نتیجه‌گرایی، اثربخشی نقش‌ها و وظایف و پاسخ‌گویی بر شهر خلاق فرهنگی تأثیر مثبت و مستقیم و مؤلفه‌های ارتقا ارزش‌ها، شفاف‌سازی و ظرفیت‌سازی بر متغیر شهر خلاق فرهنگی تأثیر نداشتند و هم‌چنین متغیر حکمرانی خوب بر مؤلفه‌های شهر خلاق فرهنگی (به جز تقویت تکثرگرایی فرهنگی) تأثیر مثبت و مستقیم داشت. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که توجه به حکمرانی خوب در ادارات و دستگاه‌های اجرایی، می‌تواند در بروز شهر خلاق فرهنگی نقش سازنده‌‌ای داشته باشد. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه الگوی تربیت هنری دوره اول متوسطه نظام آموزشی
    Educational Leadership & administration , Issue 2 , Year , Summer 2027
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تربیت هنری دوره اول متوسطه نظام آموزشی است. پارادایم پژوهش کیفی است و از روش نظریه مبنایی استفاده شد. این پژوهش از لحاظ هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد. جامعه پژوهش، متخصصان و خبرگان هنر، علوم تربیتی و مدیریت امور فرهنگی به تعداد 2 More
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تربیت هنری دوره اول متوسطه نظام آموزشی است. پارادایم پژوهش کیفی است و از روش نظریه مبنایی استفاده شد. این پژوهش از لحاظ هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد. جامعه پژوهش، متخصصان و خبرگان هنر، علوم تربیتی و مدیریت امور فرهنگی به تعداد 20 نفر بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور تا رسیدن به اشباع داده ها انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری و مقوله بندی با استفاده از نرم افزار تحلیل داده های کیفی اطلس تی.آی استفاده شده است. بر اساس یافته ها، پدیده محوری تربیت هنری، تولید هنری است. شرایط علی تربیت هنری شامل: ایجاد جنبه عمومی و همگانی، محیط جامعه (بسترسازی مناسب در خانه و مدرسه، فراهم سازی شرایط برای همگان، ایده تربیت هنری به مثابه آموزش همگانی)، عوامل درونی (استعداد هنری دانش آموزان، ویژگی های ذاتی دانش آموزان، ارزش دادن به هنر) و معرفی هنر به عنوان چهارمین مهارت اساسی بود. زمینه های دلالت کننده بر تربیت هنری شامل: فناوری (پیشرفت تکنولوژی، استفاده از فضای مجازی)، زمینه های اجتماعی (شکل گیری اندیشه هنری در جامعه، عواطف مبتنی بر جنبه های اجتماعی، فضایی که دانش آموز در آن تربیت می یابد)، زمینه های سیاسی (اهمیت قائل شدن برای هنر، اولویت و نظام های فکری حاکم بر جامعه، حمایت های مادی و معنوی، تابعی از تصمیمات نظام سیاسی)، زمینه های فرهنگی (سرانه محصولات هنری، توجه فرهنگ جامعه به هنر، میزان مصرف محصولات فرهنگی، الهام بخشی فرهنگ در تولیدات هنری) بود و در نهایت الگوی تربیت هنری دوره اول متوسطه ارائه گردید. Manuscript profile

  • Article

    4 - نقش برنامه‌ی طنز تلویزیونی دورهمی در میزان نشاط اجتماعی- فرهنگی
    Sociological Researches , Issue 4 , Year , Winter 2021
    مقاله حاضر با هدف تعیین نقش برنامه طنز تلویزیونی دورهمی در میزان نشاط اجتماعی- فرهنگی مخاطبین از دیدگاه کارکنان صدا و سیما در تابستان 1398 انجام پذیرفت. روش تحقیق پیمایشی از نوع توصیفی بود. جامعه ی آماری شامل کلیه کارکنان سازمان صدا و سیمای شهر تهران به تعداد430 نفر بود More
    مقاله حاضر با هدف تعیین نقش برنامه طنز تلویزیونی دورهمی در میزان نشاط اجتماعی- فرهنگی مخاطبین از دیدگاه کارکنان صدا و سیما در تابستان 1398 انجام پذیرفت. روش تحقیق پیمایشی از نوع توصیفی بود. جامعه ی آماری شامل کلیه کارکنان سازمان صدا و سیمای شهر تهران به تعداد430 نفر بود. 203 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری طبقه ای- نسبتی از بین کارکنان بخش های مختلف به عنوان نمونه انتخاب شدند. در فرآیند گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته ای برگرفته از ابزار اندازه گیری آکسفورد و نظریه هزارجریبی و مرادی (1393) برای نقش برنامه دورهمی در نشاط اجتماعی در سه بعد احساسی- شناختی- رفتاری و با اضافه کردن بعد آگاهی رسانی در نشاط فرهنگی استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق نظر متخصصان و پایایی متغیرهای پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و بالای 7/0 بدست آمده و مورد تایید قرار گرفتند. داده ها از طریق آزمون تی تک نمونه ای با نرم افزارآماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج حاصل نشان داد؛ برنامه شاد دورهمی در افزایش میزان نشاط اجتماعی- فرهنگی و ابعاد آن شامل احساسی، شناختی، رفتاری و آگاهی رسانی نقش دارند (05/0p<). نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن نیز نشان داد: نقش برنامه شاد دورهمی در بعد آگاهی رسانی رتبه اول، در بعد رفتاری رتبه دوم، در بعد شناختی رتبه سوم و در بعد احساسی آخرین رتبه را داشته است (05/0p<). Manuscript profile

  • Article

    5 - شناخت اصول و مبانی مدیریت در سوره حجرات بر اساس روش و تحلیل محتوا
    Quarterly Journal of Research for the Studies of the Ahl al-Bayt , Issue 1 , Year , Summer 2023
    این تحقیق در راستای شناخت اصول و مبانی مدیریت در سوره حجرات بر اساس روش و تحلیل محتوا به انجام رسیده است. قرآن کریم در طول تاریخ اسلام همواره منبع مهم تحقیق و پژوهش برای اندیشمندان اسلامی بوده است.وظیفه مسلمانی اقتضا می کند که در برابر فرمان الهی مطیع باشیم. پس با توجه More
    این تحقیق در راستای شناخت اصول و مبانی مدیریت در سوره حجرات بر اساس روش و تحلیل محتوا به انجام رسیده است. قرآن کریم در طول تاریخ اسلام همواره منبع مهم تحقیق و پژوهش برای اندیشمندان اسلامی بوده است.وظیفه مسلمانی اقتضا می کند که در برابر فرمان الهی مطیع باشیم. پس با توجه به دستورالعمل مدیریتی که از سوی مدیران معصوم جامعه اسلامی صادر شده، ضرورت دارد تا با عمل به آن دستورها و الگوها قراردادن معصومان، مدیریتی را به کار گیریم که مورد رضایت و خشنودی پرودگار باشد. نگارنده در این مقاله در صدد است به تفسیر نکات اصول و مبانی مدیریتی از سوره حجرات با رویکرد مدیریت در اسلام بپردازد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که در سوره حجرات به چهار مقوله رهبری، سازماندهی، برنامه ریزی، و کنترل اشاره شده است. در این میان به دو مقوله رهبری(صفات و ویژگی های مدیر) و سازماندهی (اصول اخلاقی و ارتباطات بین فردی) بیشتر پرداخته شده است. Manuscript profile

  • Article

    6 - نقش مدیریت کسب وکاروتوسعه ارزش های دینی در سیره ی رضوی بر اساس اخلاق کار
    Quarterly Journal of Research for the Studies of the Ahl al-Bayt , Issue 5 , Year , Winter 2023
    این تحقیق در راستای شناخت نقش مدیریت کسب و کار و توسعه ارزش های دینی در سیره رضوی بر اساس اخلاق کار در ، به انجام رسیده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نوع پیمایشی و کتابخانه‌ای می باشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی بوده و از نظر شیوه اجرا در زمره More
    این تحقیق در راستای شناخت نقش مدیریت کسب و کار و توسعه ارزش های دینی در سیره رضوی بر اساس اخلاق کار در ، به انجام رسیده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نوع پیمایشی و کتابخانه‌ای می باشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی بوده و از نظر شیوه اجرا در زمره تحقیقات همبستگی قرار می گیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق می باشد که 400 پرسشنامه بین این افراد توزیع شده و 384 پرسشنامه برگشت داده شده است. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سوالات و فرضیه های پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفت. در بخش آمارتوصیفی، توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی با استفاده از شاخص های فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار و واریانس در جداول ارائه گردیده و در بخش استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، تکنیک تحلیل عاملی، آزمون t یک جامعه استفاده شده است. با توجه به نتایج حاصله از تحقیق بین اخلاق کار و توسعه ارزش های دینی (صبر و استقامت ، وجدان کاری و تقوای الهی ، صداقت و راستگویی ، امانت داری ، شایسته سالاری و عدم تکبر و سرمستی به مقام و ریاست طلبی) در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق رابطه وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    7 - ارائه مدل کیفی شناخت فرهنگ اقتصادی مردم ایران
    Behavioral Studies in Management , Issue 4 , Year , Autumn 1399
    در این پژوهش به منظور ارایه مدل کیفی شناخت فرهنگ اقتصادی مردم ایران، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ با شناسایی 722 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله نهایتا 246 شاخص اصلی؛ در پنج بعد و 51 مولفه، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در More
    در این پژوهش به منظور ارایه مدل کیفی شناخت فرهنگ اقتصادی مردم ایران، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ با شناسایی 722 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله نهایتا 246 شاخص اصلی؛ در پنج بعد و 51 مولفه، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 18 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. نهایتا مدل شناخت فرهنگ اقتصادی مردم ایران در پنج بعد فرهنگ اقتصادی مردم ایران، نقش دولت، نقش خانواده، اخلاق و اعتقادات دینی ارائه شد. Manuscript profile

  • Article

    8 - شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های آموزش زبان مبتنی بر هویت حرفه‌ای (سهولت کسب و کار)
    Journal of Business Management , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    چکیدههدف اصلی پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های آموزش زبان مبتنی بر هویت حرفه‌ای است. بخش کیفی در دو گام به شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها با تکنیک تحلیل مضمون و بخش کمی با تحلیل کیو (روش آمیخته) انجام گرفت. نتایج کیفی برای 20 نفر از خبرگان ارسال گردید. روش کار نمونه گیری هدفمن More
    چکیدههدف اصلی پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های آموزش زبان مبتنی بر هویت حرفه‌ای است. بخش کیفی در دو گام به شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها با تکنیک تحلیل مضمون و بخش کمی با تحلیل کیو (روش آمیخته) انجام گرفت. نتایج کیفی برای 20 نفر از خبرگان ارسال گردید. روش کار نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی است. نرم افزار بخش کیفی مکس کیودا و بخش کمی SPSS است. پس از جمع آوری نتایج، کارتها توزیع و اندازه کفایت داده‌ها با استفاده از آزمون کرویت بارتلت و آزمون کیزر-میر- اولکین تایید و استخراج عامل‌ها با استفاده از چرخش واریماکس صورت گرفت. نتایج تحلیل منجر به استخراج 7 بعد: "فلسفه ذهن و یادگیری"؛ "قوه/چرخه یادگیری و زمینه سازی آن"؛ "قوه تفکر و پرورش آن"؛ "نقش مغز در یادگیری"؛ "مکانیسم‌های فعال سازی مغز و حافظه"؛ "تبدیل و انتقال چندگانه داده ها"؛ و "الگوها/مدارها و تصاویر عصبی" شناسایی و استخراج گردیدند. کلمات کلیدی: هویت حرفه ای، آموزش زبان انگلیسی، یادگیری، کسب و کار Manuscript profile

  • Article

    9 - تاثیرگذاری وضعیت روحی سرمایه گذار بر بازگشت سرمایه مورد انتظار
    Financial Engineering and Portfolio Management , Issue 1 , Year , Spring 2020
    مطالعات متعددی به بررسی ارتباط وضعیت روحی سرمایه گذار با شرایط اقتصادی پرداخته اند این مقاله با ایجاد تغییراتی جزئی در الگوی لوکاس تاثیرگذاری وضعیت روحی سرمایه گذار بر بازگشت سرمایه مورد انتظار را مورد بررسی قرار می دهد که با توجه به قیمت های سهام و دارایی در بازار سر More
    مطالعات متعددی به بررسی ارتباط وضعیت روحی سرمایه گذار با شرایط اقتصادی پرداخته اند این مقاله با ایجاد تغییراتی جزئی در الگوی لوکاس تاثیرگذاری وضعیت روحی سرمایه گذار بر بازگشت سرمایه مورد انتظار را مورد بررسی قرار می دهد که با توجه به قیمت های سهام و دارایی در بازار سرمایه در چارچوب مدل های قیمت گذاری و در چارچوب تغییرات جزیی، چگونگی تاثیرگذاری تغییرات جزئی در فاکتورهای وضعیت روحی ( اولویت زمانی و ریسک گریزی بر قیمت سهام تعیین و محاسبه می گردد . نتایج نشان می دهد : الف ) میزان مورد انتظار برای بازگشت سهام با وضعیت روحی سرمایه گذار رابطه معکوس دارد. ب ) زمانیکه سرمایه گذار وضعیت روحی خوبی دارد میزان تاثیر وضعیت روحی بر میزان مورد انتظار برای بازگشت سرمایه افزایش می یابد. ج ) متغیرهای وضعیت روحی بر بازارهای سرمایه گذاری تاثیر بیشتری دارد تا بر بازار اوراق بهادار د ) وضعیت روحی سرمایه گذار عاملی اساسی در رابطه با بازگشت سهام است ه ) یکپارچه سازی وضعیت روحی سرمایه گذار با الگوهای قیمت گذاری دارایی می تواند به تفسیر شواهد موجود از ناهنجاری های درحال رشد مربوط به رفتار سرمایه گذار کمک کند. Manuscript profile

  • Article

    10 - ارایه مدل فرهنگ صلح در بین شهروندان جامعه ایران (مطالعه موردی شهروندان استان البرز)
    Journal of Cultural Management , Issue 4 , Year , Winter 2024
    پژوهش حاضر به تدوین مدل چارچوب ساخت و کاربست فرهنگ صلح در بین شهروندان جامعه ایران در میان شهروندان استان البرز پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ، تلفیقی از نوع روش های کیفی و کمی می باشد. در مرحله اول از روش کیفی داده بنیاد استفاده شده است، جامعه More
    پژوهش حاضر به تدوین مدل چارچوب ساخت و کاربست فرهنگ صلح در بین شهروندان جامعه ایران در میان شهروندان استان البرز پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ، تلفیقی از نوع روش های کیفی و کمی می باشد. در مرحله اول از روش کیفی داده بنیاد استفاده شده است، جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی و خبرگان اجرایی مدیران سازمان ها و نهادهای فرهنگی می باشند. همچنین از خبرگان علمی و دانشگاهی در زمینه صلح و فرهنگ نیز استفاده شد که برابر 20 نفر بودند. ابزار تحقیق شامل برگه‌های کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با مدل فرهنگ صلح در قالب 11 مقوله و در ابعاد 5 گانه به صورت عوامل محوری(فرهنگ صلح)، عوامل تقویت کننده ، عوامل بسترساز ، موانع شکل گیری و پیامدها جای گرفتند. در مرحله دوم تحقیق، جامعه آماری را شهروندان استان البرز تشکيل مي دهند که حدودا 2500000 نفر می باشند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد و پس از گردآوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخص های آماری(نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel صورت گرفت. معناداری ضرایب و پارامترهای بدست آمده ابعاد عوامل محوری(فرهنگ صلح)، عوامل تقویت کننده ، عوامل بسترساز ، موانع شکل گیری و پیامدها نشان داد که تمامی ضرایب بدست آمده، معنادار می باشند . یافته‌های حاصل از تحلیل ابعاد بیانگر آن می باشد که از بین ابعاد مدل فرهنگ صلح ، بعد موانع شکل گیری با میانگین (90/0) بیشترین و بعد پیامدها با میانگین (67/0) کمترین تاثیر را در اقتصاد رسانه دارند. Manuscript profile