• Home
  • یاسر بزی

    List of Articles یاسر بزی


  • Article

    1 - مدلسازی تجهیزات مدیریت سیال در مخازن موتورهای راکت پیشران مایع
    Journal of Mechanical Engineering and Vibration , Issue 1 , Year , Summer 2019
    تجهیزات مدیریت مصرف پیشران ، سازه هایی تمام فلزی در داخل مخازن پیشران فضا پیما هستند که با استفاده از قابلیت کشش سطحی عامل انتقال مایع به خروجی مخزن با کمک گاز پرفشار بی اثر می‌باشند. آن‌ها را می‌توان به‌طور کامل از تیتانیوم ساخت تا بتوان از آن‌ها در بیشتر پیشران‌های خو More
    تجهیزات مدیریت مصرف پیشران ، سازه هایی تمام فلزی در داخل مخازن پیشران فضا پیما هستند که با استفاده از قابلیت کشش سطحی عامل انتقال مایع به خروجی مخزن با کمک گاز پرفشار بی اثر می‌باشند. آن‌ها را می‌توان به‌طور کامل از تیتانیوم ساخت تا بتوان از آن‌ها در بیشتر پیشران‌های خورنده استفاده نمود. قطعات بدون حرکت و یا تغییر شکل، قابل اعتماد هستند. نیازمندی‌های مأموریت ، طراحی مفهومی دستگاه مدیریت پیشران (تجهیزات مدیریت مصرف پیشران) هدایت می‌کند. پی‌ام‌دی‌های ساده اغلب برای مأموریت های ساده و بالعکس استفاده می‌شوند. برای ساخت تجهیزات مدیریت مصرف پیشران، مناسب باید مشتری مشخصات مورد نیاز آن را کامل نماید. بالا گرفتن مشخصات نیازهای پی‌ام‌دی به‌راحتی می‌تواند در نهایت باعث پیچیده، سنگین، گران و از همه مهم‌تر، قابل اعتماد پایین‌تر پی‌ام‌دیبینجامد. برای به دست آوردن ساده‌ترین، سبک ترین، کم‌هزینه و قابل اطمینان‌ترین تجهیزات مدیریت مصرف پیشران، برای مأموریت باید در تعیین دقیق مشخصات مورد نیاز تجهیزات مدیریت مصرف پیشران، دقت لازم را نمود. Manuscript profile

  • Article

    2 - شبیه سازی عددی اثر صفحات غیر مستغرق بر کاهش آبشستگی پایه پل با استفاده از نرم افزار SSIIM
    Water Engineering , Issue 4 , Year , Winter 2019
    آبشستگی در اطراف پایه‌های پل یکی از عمده‌ترین دلایل عدم پایداری پلها و در نهایت شکست و تخریب آنها می‌باشد. به همین دلیل ارائه روش‌هایی برای کنترل و کاهش این پدیده حائز اهمیت می‌باشد. در تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار SSIIM به مدل سازی صفحات غیر مستغرق عمود بر جریان More
    آبشستگی در اطراف پایه‌های پل یکی از عمده‌ترین دلایل عدم پایداری پلها و در نهایت شکست و تخریب آنها می‌باشد. به همین دلیل ارائه روش‌هایی برای کنترل و کاهش این پدیده حائز اهمیت می‌باشد. در تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار SSIIM به مدل سازی صفحات غیر مستغرق عمود بر جریان آب در بالادست پایه استوانه‌ای پرداخته شده است. مشاهده شد که این صفحات در کاهش عمق حفره آبشستگی اطراف پایه پل تأثیر به سزایی دارند. همچنین استفاده از مدل 5 صفحه ای نسبت به مدل تک صفحه ای منجر به نتایج بهتری در زمینه کاهش آبشستگی موضعی اطراف پایه پل گردید. نهایتا نتایج عددی نشان داد که بهترین نقاط استقرار صفحات در فاصله‌های 5/2 متری از مرکز پایه و در بالادست آن می باشد Manuscript profile

  • Article

    3 - شبیه‌سازی عددی الگوی ‌جریان با استفاده از نرم‌افزارSSIIM حول یک سازه
    Water Engineering , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    چکیده: مطالعات انجام شده روی سازه‌های هیدرولیکی به خصوص اطراف پایه‌های پل نشان می‌دهد که یکی از عوامل اصلی تخریب پل‌ها آشفتگی موضعی جریان است. برای اینکه بتوان طراحی اقتصادی و قابل اطمینان داشت، ‌باید حداکثر عمق آبشکستگی در اطراف پایه‌ها را به دست آورد. برآورد حداکثر عم More
    چکیده: مطالعات انجام شده روی سازه‌های هیدرولیکی به خصوص اطراف پایه‌های پل نشان می‌دهد که یکی از عوامل اصلی تخریب پل‌ها آشفتگی موضعی جریان است. برای اینکه بتوان طراحی اقتصادی و قابل اطمینان داشت، ‌باید حداکثر عمق آبشکستگی در اطراف پایه‌ها را به دست آورد. برآورد حداکثر عمق آبشستگی با هدف تعیین عمق لازم برای پایه‌های پل لازم است، زیرا در غیر این صورت ممکن است منجر به تخریب پل شود. در این پژوهش از نرم‌افزارSSIIM استفاده شده است که به صورت سه‌بعدی، معادلات جریان و رسوب را لحاظ می‌کند. در این نرم‌افزار، میدان جریان از معادلات ناویراستوکس و مدل آشفتگی k- به دست می آید و سپس، با استفاده از حل غیردائمی میدان رسوب و معادله پیوستگی، تغییرات تراز کف در اطراف پایه پل محاسبه می‌شود. مقایسه نتایج نشان می‌دهد که عمق آبشستگی با زیاد شدن ارتفاع، افزایش می‌یابد و اگر شیب زاویه‌ای از یک حد بالاتر رود، تخریب دیواره حفره آبشستگی را همراه دارد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی تأثیر قطر پایه پل مربعی شکل به روش صفحات مستغرق بر میزان آبشستگی با استفاده از نرم‌افزار SSIIM
    Water Engineering , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    پل‌ها از جمله مهم‌ترین و پرکارترین سازه‌های رودخانه‌ای هستند که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. سه راهکار متداول برای مقابله با پدیده آبشستگی در اطراف پایه‌های پل عبارتست از قرار دادن پی در تراز پایین‌تر از عمق گودال فرسایشی، کاهش قدرت گرداب تولیدشده در اطراف پای More
    پل‌ها از جمله مهم‌ترین و پرکارترین سازه‌های رودخانه‌ای هستند که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. سه راهکار متداول برای مقابله با پدیده آبشستگی در اطراف پایه‌های پل عبارتست از قرار دادن پی در تراز پایین‌تر از عمق گودال فرسایشی، کاهش قدرت گرداب تولیدشده در اطراف پایه، بکارگیری پوشش حفاظتی سنگچین یا استفاده از طوق، شکاف یا صفحات مستغرق در اطراف پایه پل ها. صفحات مستغرق، سازه هایی هستند که در کف رودخانه با زاویه ای نسبت به جریان اصلی و برای جلوگیری از فرسایش کناره رودخانه ها، پیچ ها و پایه سازه های درون آب و اصلاح مسیر آب و مرفولوژی بستر نصب می شوند که سبب تولید گرداب ثانویه و تغییر الگوی جریان در کف رودخانه و در نتیجه، تغییر روند انتقال رسوب و فرسایش خواهند شد. در این تحقیق، تأثیر قطر پایه پل مربعی شکل و اثر حضور صفحات مستغرق بر میزان آبشستگی با استفاده از نرم‌افزارSSIIM بررسی می شود. Manuscript profile