Quarterly Journal of Health Psychology and Social Behavior
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
در دوران تحصیل، دانش آموزان تلاش می کنند تا در فرایند آموزش به بهترین نحو مطالب درسی را یادگرفته و آماده ی ارزشیابی تحصیلی شوند تا بتوانند در خویش تصویری ارزشمند ایجاد نمایند در حالی که در این مسیر موانع بسیاری برای دانش آموزان وجود دارد که یکی از مهمترین این موانع دوری More
در دوران تحصیل، دانش آموزان تلاش می کنند تا در فرایند آموزش به بهترین نحو مطالب درسی را یادگرفته و آماده ی ارزشیابی تحصیلی شوند تا بتوانند در خویش تصویری ارزشمند ایجاد نمایند در حالی که در این مسیر موانع بسیاری برای دانش آموزان وجود دارد که یکی از مهمترین این موانع دوری از پذیرش مسئولیت عملکرد خویش و یا به عبارتی خودناتوان سازی تحصیلی می باشد. این پژوهش با هدف نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای بر طرحواره های ناسازگاراولیه و خودناتوان سازی تحصیلی انجام شده است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی دوم منطقه ی 4 تهران در سال تحصیلی 99- 1398می باشد. نمونه ی این پژوهش به تعداد 200 نفر می باشد. روش نمونه گیری این پژوهش ، روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای بوده است. ابزار مورد استفاده پرسش نامه ی راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن(1991)، پرسش نامه ی طرحواره های ناسازگاراولیه ی یانگ (2005) و پرسش نامه ی خودناتوان سازی تحصیلی میگلی (2000) بوده است. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که طرحواره های ناسازگاراولیه بر خودناتوان سازی تحصیلی اثر مستقیم دارند و طرحواره های ناسازگاراولیه با میانجی گری راهبرهای مقابله ای بر خودناتوان سازی تحصیلی اثر غیر مستقیم ندارند.در نتیجه با شناخت طرحواره های ناسازگاراولیه و درمان آن ها می توان از استفاده ی دانش آموزان از مکانیسم معیوب خودناتوان سازی جلوگیری کرد.
Manuscript profile
Quarterly Journal of Health Psychology and Social Behavior
,
Issue7,Year,
Winter
2022
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ذهن آگاهی بر استرس شغلی، تعارض کار-خانواده و بهزیستی روان شناختی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری، کارکنان شرکت سازه گستر سایپا در سال 1398 بودند. از بین آنها 60 نفر ب More
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ذهن آگاهی بر استرس شغلی، تعارض کار-خانواده و بهزیستی روان شناختی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری، کارکنان شرکت سازه گستر سایپا در سال 1398 بودند. از بین آنها 60 نفر به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش ذهن آگاهی و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استرس شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان (1993)، پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (1989) و پرسشنامه تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران (2000) بود. گروه آزمایش مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر مدل کابات- زین (2015) را هر در 8 جلسه 60 دقیقهای دریافت کرد و گروه کنترل هیچ مداخله-ای دریافت نکرد. دوماه پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پیگیری انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته با اندازه گیری مکرر انجام شد. یافته ها نشان داد که آموزش مهارت ذهن آگاهی بر کاهش استرس شغلی و تعارض کار-خانواده کارکنان و افزایش بهزیستی روان شناختی آنها مؤثر بوده است (05/0>P). به نظر می رسد روش آموزش ذهن آگاهی می تواند به عنوان یک مداخله در حیطه سلامت روانی کارکنان مورد استفاده قرار گیرد و روانشناسان بالینی و مشاران می توانند از این روش برای کاهش استرس شغلی و تعارض کار-خانواده کارکنان و افزایش بهزیستی روان شناختی کارکنان استفاده کنند.
Manuscript profile
Management and Leadership Studies in Educational Organizations
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
تحولات سریع اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی و پیچیدگیها و رقابتی شدن اقتصاد جوامع، چالشها و مشکلات ناشی از توزیع ناعادلانه درآمد، کیفیت نامطلوب زندگی برخی گرههای انسانی زمینهای را فراهم کرده تا امروز انسان کارآفرین به عنوان راه حل اصلی مشکلات یاد شده و منبع نامحدو More
تحولات سریع اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی و پیچیدگیها و رقابتی شدن اقتصاد جوامع، چالشها و مشکلات ناشی از توزیع ناعادلانه درآمد، کیفیت نامطلوب زندگی برخی گرههای انسانی زمینهای را فراهم کرده تا امروز انسان کارآفرین به عنوان راه حل اصلی مشکلات یاد شده و منبع نامحدود توسعه مورد توجه قرار گرفته، کارآفرینی کارکنان مشاغل تحت وب به عنوان درمانی برای مشکلات بیکاری و رشد که ناشی از بحران اقتصادی جهانی اخیر است. در این تحقیق بنیادی با روش همبستگی به تعیین ارتباط بین هوش سازمانی و کارآفرینی کارکنان مشاغل تحت وب پرداخته شد. بدین منظور از کلیه کارکنان مشاغل تحت وب تهران، در سال جاری، که در قالب شرکتها، فروشگاهها و سایر سازمانهای در بستر وب فعال بودند، با استفاده از فرمول کوکران 350 نفر آزمودنی، به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسش نامههای هوش سازمانی آلبرخت(2002)، کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل(1996) جمعآوری شد. با استفاده از نرم افزار spss26 و همچنین روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل دادهها صورت گرفت. و نتایج نشان داد که بین زیرمقیاسهای چشم انداز راهبردی، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق و توسعه دانش، از هوش سازمانی با کارآفرینی مشاغل تحت وب همبستگی مثبت معنادار مشاهده شد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications