• Home
  • معصومه رفیعی

    List of Articles معصومه رفیعی


  • Article

    1 - اثربخشی آموزش مهارت خود‌آگاهی بر عزت‌نفس و خودتنظیمی‌هیجانی در کودکان
    فصلنامه تحقیقات روانشناختی , Issue 1 , Year , Winter 2022
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر عزت نفس و خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان دختر 7-9 سال مقطع اول، دوم و سوم ابتدایی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین جامعه آماری دانش More
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر عزت نفس و خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان دختر 7-9 سال مقطع اول، دوم و سوم ابتدایی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین جامعه آماری دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی مدارس دخترانه غیرانتفاعی شهر تهران، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، 30 دانش آموز انتخاب شد و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای اندازه گیری میزان عزت نفس و خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان به ترتیب از دو پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه مدیریت هیجان کودک زیمن و همکاران استفاده شد. دانش آموزان گروه آزمایش در طی 10 جلسه 90 دقیقه ای (هر هفته 3 جلسه) در برنامه خودآگاهی شرکت داده شدند. برای گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت خودآگاهی به طور معناداری عزت نفس و خودتنظیمی هیجانی را در دانش آموزان افزایش داده است. همچنین بر اساس نتایج بدست آمده در پژوهش مشخص شد که فعالیتهای انجام شده در پژوهش به کودکان کمک نموده است تا در مواجهه با رفتارهایی که از دیگران سر می زنند اما خوشایند آنها نیستند، تلاش کنند تا بر هیجانات خود کنترل داشته باشند و به شکل صحیحی هیجانات خود را بروز دهند. Manuscript profile