Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue2,Year,
Summer
2023
زمینه و هدف: مدارس ویژه که پذیرای کودکان دارای نیازهای ویژه از جمله کودکان دارای ناتوانی هوشی هستند، باید در راستای نیل به اهداف آموزشی و رفع نیازهای جسمی و روانی خاص ایشان طراحی گردند. یکی از مهم ترین این اهداف ارتقاء رفتار سازشی می باشد.این پژوهش در پی یافتن معیارهایی More
زمینه و هدف: مدارس ویژه که پذیرای کودکان دارای نیازهای ویژه از جمله کودکان دارای ناتوانی هوشی هستند، باید در راستای نیل به اهداف آموزشی و رفع نیازهای جسمی و روانی خاص ایشان طراحی گردند. یکی از مهم ترین این اهداف ارتقاء رفتار سازشی می باشد.این پژوهش در پی یافتن معیارهایی برای طراحی فضای باز مدارس ویژه است تا از طریق بهبود رفتار سازشی کودکان دارای ناتوانی هوشی، آنان را برای زندگی مستقل در آینده آماده سازد.
روش بررسی: روش تحقیق به کارگرفته شده در این پژوهش آمیخته می باشد و بر پیمایش اکتشافی از نوع دلفی استوار است. با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخت که در اختیار جامعه تحقیق شامل متخصصان روانشناسی کودکان استثنایی و معمار قرارداده شد، با روش تحلیل محتوا مولفه ها و صفات فضایی موثر بر بهبود رفتارسازشی در چندین مرحله مورد پرسش قرار گرفته است. سپس جهت کشف ارتباط بین متغیرهای تحقیق از آزمون همبستگی و رگرسیون خطی چند متغیره استفاده گردید. در گام بعدی بر اساس اهداف تحقیق راهکارهای معماری از متخصصان معمار مورد پرسش قرار گرفتند و پس از استخراج مهم ترین راهکارها، به منظور اطمینان از صحت داده ها نظرسنجی از مربیان این کودکان انجام شد.
یافته ها: بر طبق نتایج به دست آمده طراحی فضای باز مدارس ویژه باید بر شش اصل کلی شبیه سازی فضای مدرسه به اجتماع، بازی سازی، شبیه سازی فضای مدرسه به خانه، مشارکت زایی، توجه به رنگ، بافت، فرم و سهولت متکی باشد.
بحث و نتیجه گیری: افزایش فضاهای جمعی و مشارکت زا ،ارتباط مستقیم با عناصر طبیعی محیط، تحریک حواس با استفاده از رنگ، بافت و موسیقی و نیز فراهم آوردن امکان بازی های گروهی و نمایشی در فضای باز مدارس زمینه را برای رشد فاکتورهای موثر بر رفتار سازشی فراهم می آورد.
Manuscript profile
Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue10,Year,
Winter
2017
زمینه و هدف: بنا به تعریف، منظر شهری ساختاری طبیعی است که در قرارگاهی شهری واقع شده است و پژوهش در زمینه ادراک اجتماعی به معنای پژوهش در ارزشهای شکنندهای است که منظر به عنوان نمود و ابزار انتقال آن در یک جامعه عمل مینماید. از این حیث برخلاف مرمت منظر که رویکردی اغلب ا More
زمینه و هدف: بنا به تعریف، منظر شهری ساختاری طبیعی است که در قرارگاهی شهری واقع شده است و پژوهش در زمینه ادراک اجتماعی به معنای پژوهش در ارزشهای شکنندهای است که منظر به عنوان نمود و ابزار انتقال آن در یک جامعه عمل مینماید. از این حیث برخلاف مرمت منظر که رویکردی اغلب اکولوژیکی دارد، موضوع کمتر پرداخته شدهای در بازآفرینی رودخانههای شهری است. رودخانه خشک شیراز از لبههای طبیعی و تاریخی شهر است که به سبب فقدان آب کافی، مداخلات کالبدی فراوان، آثار تاریخی و مذهبی ارزشمند در مسیر خود، به نماد و بخشی از هویت طبیعی شهر بدل شده است. هدف این پژوهش شناسایی مولفههای ادراک اجتماعی در منظر این رودخانه مبتنی بر الگوی پیشنهادی تحلیلی خاص این نوشتار است که در نهایت به تبیین شیوهای از فرایند بازآفرینی منظر رودخانههای شهری منتج میشود که بر اساس مولفهها و شاخصهای ادراک اجتماعی پایهگذاری شده است.
روش بررسی: در این پژوهش از راهبردهای ترکیبی شامل راهبرد تحلیل محتوا و توصیف پیچیده در منظر به همراه مورد پژوهی با رویکردی اکتشافی در زمینهای پیمایشی استفاده شده است. همچنین جهت سنجش ادراک اجتماعی شهروندان در مجموع 32 نفر مورد مصاحبه نیمه سازمان یافته قرار گرفتهاند. شاخصهای ارزیابی ادراک اجتماعی مبتنی بر مطالعات نظری در دو دسته شامل ارتباط منظر با مردم (6 مولفه) و ارتباط مردم با منظر (4 مولفه) تبیین و به وسیله پیمایش میدانی (مصاحبه و عکاسی و ارزیابی تخصصی) مورد سنجش عملی قرار گرفته است.
یافته ها : یافتههای این پژوهش نشان میدهد که محدوده بالادست رودخانه از ظرفیت ادراک اجتماعی بالاتری نسبت به سایر بخشها برخوردار است. ادراک شهروندان به ترتیب شامل مولفههای زیست محیطی، کارکردی و فعالیتی و احساسی بوده و از نظر شهروندان شاخصترین عناصر موجود در منظر رودخانه به ترتیب عناصر زیست محیطی، کالبدی و انسان ساخت و کارکردی-فعالیتی میباشند.
نتیجه گیری: تحلیل شاخصها و مولفههای ادراک اجتماعی در این نمونه موردی نشان از یکسویه بودن شاخصها به نحوی دارد که اغلب شامل مولفههای ارتباط منظر با مردم است. این موضوع میتواند ناشی از ظرفیت های بالقوه طبیعی و مکانی منظر رودخانه در شهر باشد. اصول بازآفرینی منظر لبههای طبیعی شهری با توجه به نمونه موردی و مبتنی بر ادراک اجتماعی از منظر با تبیین راهبردهای فرهنگی، نمادین و هویتی، تفریحی و حساسیت اجتماعی و قانونی مدلسازی و قابل پیشنهاد است.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue5,Year,
Winter
2020
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر استفاده از رکن ایدهآلی نوآوری نظامیافته (تریز) بر عملکرد طراحی معماری دانشجویان انجامشده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با گروه گواه و آزمون و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری شامل دانشجویان More
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر استفاده از رکن ایدهآلی نوآوری نظامیافته (تریز) بر عملکرد طراحی معماری دانشجویان انجامشده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با گروه گواه و آزمون و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری شامل دانشجویان سال سوم رشته معماری دانشگاه نجفآباد بود. گروه گواه و آزمون به صورت تصادفی انتخاب شدند و به ترتیب شامل 24 و 23 نفر بودند. در گروه گواه طراحی به صورت معمول انجام گرفت و در گروه آزمون از رکن ایدهآلی تریز در طی طراحی استفاده شد. در انتهای ترم طراحیهای انجامشده با استفاده از روش ارزیابی عملکردی توسط 3 استاد ارزیابی و دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS23 و با آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش و استفاده از رکن ایدهآلی تریز باعث بهبود عملکرد طراحی دانشجویان میشود و نمرات ارزیابی آنها به شکل معناداری بیشتر از نمرات ارزیابی گروه گواه است. نتیجهگیری: استفاده از تکنیکهای خلاقیت به ویژه تئوری تریز که مشوق هر دو نوع تفکر همگرا و واگرا است، در فرایند طراحی معماری ضروری است و آموزش آن در طی دوران تحصیل دانشجویان توصیه میشود.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications