• Home
  • عباس ایزدپناه

    List of Articles عباس ایزدپناه


  • Article

    1 - واقع‌گرایی نزد علامه طباطبایی مبتنی بر ایده معرفت شاکله‌مند (با تأکید بر نقش بدن در معرفت)
    Epistemological researches , Issue 1 , Year , Winter 2024
    اعتبار دانش‌های بشری تابع اعتبار اصل شناخت بشر است و از این‌رو، دفاع از واقع‌نمایی معرفت بشری مهمترین مسئله معرفت‌شناسی محسوب می‌شود. مشهورترین نظریه در تبیین اعتبار معرفت بشری، واقع‌گرایی خام است که بر اساس آن ذهن در فرایند شناخت مانند آینه صرفاً منفعل است. این تصویر، More
    اعتبار دانش‌های بشری تابع اعتبار اصل شناخت بشر است و از این‌رو، دفاع از واقع‌نمایی معرفت بشری مهمترین مسئله معرفت‌شناسی محسوب می‌شود. مشهورترین نظریه در تبیین اعتبار معرفت بشری، واقع‌گرایی خام است که بر اساس آن ذهن در فرایند شناخت مانند آینه صرفاً منفعل است. این تصویر، امروزه به چالش کشیده شده است و در مقابل آن نظریات دیگری شکل گرفته است مبتنی بر سهم داشتن ذهن در فرایند شناخت، که در مجموع می‌توان آنها را معرفت‌شناسی‌های شاکله‌مند نامید. چالش پیش روی این نظریه‌ها حفظ رئالیسم در عین عبور از واقع‌گرایی خام است. علامه طباطبائی ضمن ارائه تبیین خاص خود از شاکله‌مند بودن ادراک، هم از زوایه تحلیل علم حصولی و هم از منظر ادراکات اعتباری، همچنان بر رئالیسم نیز پای می‌فشرد. مدل ایشان در جمع بین رئالیسم و شاکله‌مندی بر تبیین یکنواخت نبودن ارتباط سطوح معرفت آدمی با واقع مبتنی است که در آن همه معرفت‌های آدمی باواسطه یا بی‌واسطه به واقعیت گره می‌خورد. Manuscript profile

  • Article

    2 - مروری بر آموزش کلامی توحید در دعای عرفه
    Educational Administration Research , Issue 5 , Year , Winter 2023
    خداجویی از خواست های فطری انسانی است که در طول تاریخ انسانها این میل فطری را همواره نشان داده اند. امام باقرع می فرمایند : فَطَرَهُمْ عَلَى اَلْمَعْرِفَةِ . در این مقاله عـنوان‌ آموزش توحید در دعای عرفه امام حسین علیه السلام تبیین شده است.دعا قطراتی است از دریای بی‌کران More
    خداجویی از خواست های فطری انسانی است که در طول تاریخ انسانها این میل فطری را همواره نشان داده اند. امام باقرع می فرمایند : فَطَرَهُمْ عَلَى اَلْمَعْرِفَةِ . در این مقاله عـنوان‌ آموزش توحید در دعای عرفه امام حسین علیه السلام تبیین شده است.دعا قطراتی است از دریای بی‌کران معارف الهی که از زبان اولیای خدا‌ جاری شده است. انـسان وقتی به نیایش‌های ائمه اطهار ع رجوع می‌کند‌، خود را در کنار‌ اقیانوسی‌ بـی‌کران می‌بیند و از میان دعای عرفه ، مملو ازعرفان ناب الهی است که ما در این مقاله به دنبال آنیم.روش پژوهش، توصیفی-تحلیل و روش گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی است.آنچه به عنوان نتیجه تلقی توحید در دعای عرفه استنتاج میشود در این عبارت امام حسین علیه السلام در دعای‌ عرفه‌ مستتر است: فَلا‌ الهَ‌ غَیْرُهُ‌ وَلا شَی‌ءَ یَعدِلُهُ وَلَیْسَ‌ کَمِثْلِهِ شَیْ‌ءٌ چون چـیزی مـانند خدا نیست‌، از‌ این‌ رو‌، رابطه‌ انسان با چیزهای‌ دیگر‌ نباید مانند رابطه او با خدا باشد. وحدانیّت خداوند اقتضا می‌کند که روابط مخلوقات با او‌ نیز‌ وحدانی‌ باشد. معنای توحید عبادی در ایـنجا بـهتر‌ ظاهر‌ می‌شود‌ که‌ آدمی‌ تنها‌ مطیع خدا است و در مقابل وی سر تعظیم فرود می‌آورد. عشق و عبادت و اطاعت هر خداشناسی باید چون خدا، واحد و یکتا باشد؛ به‌گونه‌ای که غیر خدا را از‌ آن مـرتبه دور دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی و اعتباریابی پرسشنامۀ رهبری توزیع‌شده مدارس متوسطه
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Autumn 2023
    مقدمه و هدف: رهبری توزیع‌شده یکی از نظریه‌های رایج و پرطرفدار امروزی در محیط‌های آموزشگاهی است. این نظریه تأثیر زیادی بر بهبود و عملکرد مدارس، اثربخشی معلمان و در نتیجه بازده‌های دانش آموزان دارد؛ با توجه به این موضوع، هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مق More
    مقدمه و هدف: رهبری توزیع‌شده یکی از نظریه‌های رایج و پرطرفدار امروزی در محیط‌های آموزشگاهی است. این نظریه تأثیر زیادی بر بهبود و عملکرد مدارس، اثربخشی معلمان و در نتیجه بازده‌های دانش آموزان دارد؛ با توجه به این موضوع، هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای مطالعه در زمینه رهبری توزیع‌شده در مدارس متوسطه بود. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش گرداوری داده ها توصیفی – همبستگی از نوع تحلیل ماتریس واریانس- کوواریانس است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران متوسطه در استان کردستان بود که در مرحله اول تعداد 377 نفر و 6 ماه بعد تعداد 321 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی از مناطق متفاوت مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها در مرحله اول با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، با روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی از نوع چرخش ابلیمین مستقیم با نرم‌افزار spss 23 انجام شد. در مرحله دوم داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و از طریق نرم‌افزار AMOS 23 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که پرسشنامه مورد نظر برای مطالعه رهبری توزیع‌شده دارای یک ساختار چهار عاملی شامل: بهبود مدرسه و توسعۀ حرفه‌ای معلمان، تعامل مبتنی بر اعتماد، دموکراسی، حمایت همه‌جانبه است که با استفاده از 25 گزاره مورد سنجش قرار می‌گیرند. این پرسشنامه تحت عنوان «مقیاس رهبری توزیع‌شده مدارس متوسطه» نام گزاری شد. بحث و نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، مقیاس ساخته‌شده دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی برای استفاده در پژوهش‌های آموزشی در زمینه رهبری آموزشی است.   Manuscript profile