Advances in Mathematical Finance and Applications
,
Issue4,Year,
Autumn
2023
The present study is aimed to present a model of earnings transparency with an artificial intelligence approach in companies listed on the Tehran Stock Exchange (TSE). For this purpose, the data of 167 companies during the years 2011 to 2018 were used to test the resear More
The present study is aimed to present a model of earnings transparency with an artificial intelligence approach in companies listed on the Tehran Stock Exchange (TSE). For this purpose, the data of 167 companies during the years 2011 to 2018 were used to test the research hypotheses. Variable selection test performed using Lasso's artificial intelligence algorithm showed that among the criteria of the audit committee's independence management system, the non-executive managers ratio, gender diversity and among the performance criteria, the ratio of cash holding in the company, operating profit margin and accounts receivable ratio had the highest effect to explain the earnings transparency of companies and also to predict the earnings transparency of the companies in the next year, the LARS algorithm method was used. The results of prediction showed the high power of Lars artificial intelligence algorithm to predict the earnings transparency of the companies listed on Tse. Keywords: Earnings Transparency, Corporate governance and performance criteria, Artificial Intelligence Approach
Manuscript profile
Advances in Mathematical Finance and Applications
,
Issue4,Year,
Autumn
2023
Many studies have been conducted in the field of bankruptcy prediction; But in most of them only financial ratios are used. However, in Iran, many non-financial factors affect bankruptcy. The main purpose of this study is to develop a mathematical model in which financi More
Many studies have been conducted in the field of bankruptcy prediction; But in most of them only financial ratios are used. However, in Iran, many non-financial factors affect bankruptcy. The main purpose of this study is to develop a mathematical model in which financial and non-financial indicators such as management and economics factors are used to predict bankruptcy. In this study, 44 variables that had the greatest impact on bankruptcy forecast were selected and with confirmatory factor analysis, a questionnaire was developed and sent to experts in the fields of management, accounting and economics to rank the impact of these variables. The statistical sample of the study includes 200 bankrupt and non-bankrupt companies listed in the period 2009-2018. After collecting the questionnaires using the OLS regression estimation method, the variables that had a factor load of less than 0.5 were eliminated and in the final model 9 main variables. The research model identified 95% of bankrupt companies and 93% of non-bankrupt companies with 95.4% confidence. Then, for verification, two hypotheses were developed and the model of this research was compared with two existing models. The ability to distinguish bankrupt companies from non-bankrupt ones by our proposed model was 6% more accurate than the Pourheidari et al. model, and 9.4% more accurate than Altman’s model.
Manuscript profile
Journal of Industrial Strategic Management
,
Issue2,Year,
Autumn
2018
در این پژوهش به ارائه یک مدل ریاضی برای بهینهسازی سبد اوراق بهادار چند دورهای با رویکرد کنترل ورشکستگی پرداختهشده است. اهداف بهینهسازی سبد اوراق بهادار چند دورهای:1- بیشینهسازی ارزش خروجی مورد انتظار سرمایهگذار 2- کمینه کردن ریسک انباشته 3- کمینه کردن عدم اطمینان More
در این پژوهش به ارائه یک مدل ریاضی برای بهینهسازی سبد اوراق بهادار چند دورهای با رویکرد کنترل ورشکستگی پرداختهشده است. اهداف بهینهسازی سبد اوراق بهادار چند دورهای:1- بیشینهسازی ارزش خروجی مورد انتظار سرمایهگذار 2- کمینه کردن ریسک انباشته 3- کمینه کردن عدم اطمینان بازدههای سبد اوراق بهادار در طول دوره سرمایهگذاری در نظر گرفتهشده است که دستیابی به این سه هدف تحت تأثیر دو محدودیت کنترل ورشکستگی و حداکثر و حداقل تعدیلات مقادیر سرمایهگذاری در طول دوره سرمایهگذاری بررسیشده است. الگوریتم ترکیبی بهینهسازی ازدحام ذرات ، بهعنوان راهحل پیشنهادشده برای حل مدل در نظر گرفتهشده است و نمونهای عملی برای نشان دادن کاربرد مدل پیشنهادشده، ارائه گردیده است که شامل سبد اوراق بهاداری با 17 نوع سهام مختلف از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است که برای یک دوره سهساله از سال 1393 تا سال 1395 بازده روزانه سهام این شرکتها بهعنوان ورودی مدل مورداستفاده قرارگرفته است. با استفاده از جدول تحلیل حساسیت، 3 حالت مختلف برای وزنهای اهداف بهینهسازی سبد اوراق بهادار چند دورهای تعیینشده است. درنهایت حالتی از سرمایهگذاری که سرمایهگذار به هر سه هدف بهینهسازی وزن برابر میدهد، مناسبترین حالت برای بهینهسازی سبد اوراق بهادار چند دورهای بوده است. بهمنظور اعتبارسنجی الگوریتم طراحیشده برای حل مدل، نتایج بهدستآمده با دو الگوریتم دیگر مقایسه شده است. نتایج تجربی نشان داده است که الگوریتم پیشنهادشده توسط این پژوهش برای حل مدل، نسبت به دو الگوریتم مقایسهای، مناسبتر بوده است.
Manuscript profile
Journal of Industrial Strategic Management
,
Issue4,Year,
Winter
2018
بحران مالی به عنوان یک فرآیند طولانی مدت است که بر بسیاری از جنبه های مالی و عملیاتی شرکت ها تاثیر می گذارد و سیستم گزارشگری مالی با بکارگیری روش های متفاوت حسابداری نقش اساسی در این فرآیند دارد. هدف این پژوهش، تحلیل بحران مالی با بکارگیری روش هموارسازی سود و درنظرگرفتن More
بحران مالی به عنوان یک فرآیند طولانی مدت است که بر بسیاری از جنبه های مالی و عملیاتی شرکت ها تاثیر می گذارد و سیستم گزارشگری مالی با بکارگیری روش های متفاوت حسابداری نقش اساسی در این فرآیند دارد. هدف این پژوهش، تحلیل بحران مالی با بکارگیری روش هموارسازی سود و درنظرگرفتن اثرات متغیرهای تئوری اثباتی حسابداری می باشد. این پژوهش یک تحقیق تحلیلی از نوع نیمه تجربی می باشد که به لحاظ هدف کاربردی بوده و جزء پژوهش های توصیفی طبقه بندی می گردد. داده های پژوهش با استفاده از نمونه ای شامل 144 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره 10 ساله (1386 الی 1395) به روش داده های ترکیبی و مدل رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج حاصل از فرضیه اول تا سوم بیانگر آن است که بین فقدان نقدینگی، ناتوانی در ایفای تعهدات و شکست عملیات با هموارسازی سود رابطه معناداری وجود ندارد و به این دلیل است که شرکت ها در شرایط بحران مالی مذکور توجه بهینه به استفاده از هموارسازی سود نداشته اند. همچنین بین ورشکستگی با هموارسازی رابطه معنادار و معکوس وجود دارد که نشان می دهد شرکت های مواجه با ورشکستگی از طریق هموارسازی سود، بدنبال بهبود شرایط ورشکستگی می باشند.
Manuscript profile
Political and InternationalResearches Quarterly
,
Issue2,Year,
Winter
2020
شیرمحمد یعقوبیان[1]-بابک جمشیدی نوید[2]*- مهرداد قنبری[3]- آرش نادمی[4] تاریخ دریافت: 12/10/1398- تاریخ پذیرش:3/11/1398 چکیده: فرآیند مدیریت هزینه استراتژیک یک سیستم برنامه ریزی سود و مدیریت هزینه است که توسط قیمت فروش هدایت شده، با محوریت مشتری، متمرکز بر طراحی و بین More
شیرمحمد یعقوبیان[1]-بابک جمشیدی نوید[2]*- مهرداد قنبری[3]- آرش نادمی[4] تاریخ دریافت: 12/10/1398- تاریخ پذیرش:3/11/1398 چکیده: فرآیند مدیریت هزینه استراتژیک یک سیستم برنامه ریزی سود و مدیریت هزینه است که توسط قیمت فروش هدایت شده، با محوریت مشتری، متمرکز بر طراحی و بین چند دپارتمان میباشد. هزینهیابی هدفمند، مدیریت هزینه را در مراحل اولیه توسعه محصول آغاز نموده و با درگیر کردن فعال تمام زنجیره ارزش، در کل طول عمر محصول به کار میگیرد. فرآیند تصمیمگیری در هزینه یابی هدفمند، در بر گیرنده تیمهای بین بخشی است که اعضا آن از واحدهای مختلف (تولید، مهندسی، تحقیق و توسعه، بازاریابی، و مالی حسابداری) بوده و مسئولیت تعیین قیمت فروش قابل پذیرش، میزان برگشت از فروش متناظر با آن وهمین طور هزینه ممکن برای هر آیتم تولیدی را بر عهده دارند. این استراتژی مدیریت درصدد کاهش دادن هزینهها بر میآید و میکوشد از طریق کاهش دادن هزینهها در مقایسه با شرکتهای رقیب به سهم بیشتری از بازار دست مییابد. سازمانها بی مهابا درصدد افزایش کارایی برمی آید. در اجرای استراتژی حفظ ثبات و پایداری در الویت قرار میگیرد و شرکت به فکر نوآوری و خطر پذیری نیست بلکه به دنبال عرضه محصولات و خدمات به قیمتهای رقابتی است. البته از کیفیت محصولات نمی کاهد و به سودی معقول تن در میدهد. [1]- دانشجوی دکتری، حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران yaghobian7489@yahoo.com [2]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران: نویسنده مسئول jamshidinavid@iauksh.ac.ir [3]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران mehrdadghanbary@yahoo.com [4]- استادیار و عضو هیئت علمی، آمار، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام ، ایران nademiarash@gmail.com
Manuscript profile
Financial Accounting and Auditing Research
,
Issue2,Year,
Summer
1400
از آنجا که رقابت در بازار محصول یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیمات مدیران و سرمایهگذاران به شمار می آید بنابراین از لحاظ تصمیمات درون سازمانی و برون سازمانی به عنوان یک مؤلفه بااهمیت در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی قابل مطالعه است. هدفمقاله حاضر، بررسی تأثیر رقابت در بازار م More
از آنجا که رقابت در بازار محصول یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیمات مدیران و سرمایهگذاران به شمار می آید بنابراین از لحاظ تصمیمات درون سازمانی و برون سازمانی به عنوان یک مؤلفه بااهمیت در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی قابل مطالعه است. هدفمقاله حاضر، بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر عدم تقارن اطلاعاتی می باشد. به این منظور 78 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش غربالگری جامعه آماری با رویکرد مد ل سازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازه گیری سطح رقابت از شاخص هرفیندال-هیرشمن و برای اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی از معیارهای شکاف قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام، اندازه شرکت، خطای پیش بینی سود و فرصت های رشد استفاده گردید. پس از اطمینان از توانایی سنجش متغیر عدم تقارن اطلاعاتی توسط نشانگرهای مدنظر و همچنین برازش مناسب الگوی اندازه گیری و ساختاری پژوهش، نتایج نشان داد سطح رقابت در بازار محصول بر عدم تقارن اطلاعاتی تأثیر معنی دار دارد؛ به عبارت دیگر، با افزایش سطح رقابت در بازار محصول، عدم تقارن اطلاعاتی کاهش می یابد. نتایج پژوهش پیشنهاد می کند نهادهای قانونی در راستای تمرکززدایی و ایجاد مکانیزم هایی برای فراهم نمودن محیط رقابتی گام بردارند تا زمینه ساز افشای مناسب اطلاعات توسط شرکت ها شده و از این طریق عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه کمرنگو امنیت سرمایه گذاران و جلب اعتماد آن ها به بازار سرمایه افزایش یابد.The Relationship between the Product Market Competition and Information Asymmetry; Structural Equation Modeling ApproachAkbar KananiRezvan HejaziMehrdad GhanbariBabak Jamshidi NavidReceived: 01/ April /2021 Accepted: 07/ June /2021AbstractSince competition in the product market is one of the factors influencing the decisions of managers and investors, it is therefore considered as an important component in the reduction of information asymmetry in terms of insiders and outsiders decision making.The purpose of this study was to investigate the effect of competition in product market on information asymmetry.The statistical population of this research is the companies accepted in the TSE by using structural equation modeling approach. In order to measure the level of competition, the Herfindahl-Hirschman index and to measure the information asymmetry, Bid-Ask criteria and firm size, earning forecast error and growth opportunities was used. After assuring the ability to measure the information asymmetry variable by the indicated indicators as well as the appropriate fit for the measurement and structural model of the research, the results indicate that the level of competition in the product market has a significant effect on the information asymmetry. In other words, with increasing competition in the product market, information asymmetry decreases.Keywords: Earning Forecast Error, Product Market Competition, Information Asymmetry, Growth Opportunities, Informed Traders.
Manuscript profile
Financial Engineering and Portfolio Management
,
Issue4,Year,
Autumn
2020
هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای ارزیابی کارایی هزینه های تولید شرکت ایران خودرو با محوریت زنجیره تامین ناب و با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری است.روش مورد نظر، کیفی- کمی بوده که در بخش کیفی با انجام مصاحبه با خبرگان تعداد 17 متغیر استخراج و در بخش کمی برای مدل سازی از More
هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای ارزیابی کارایی هزینه های تولید شرکت ایران خودرو با محوریت زنجیره تامین ناب و با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری است.روش مورد نظر، کیفی- کمی بوده که در بخش کیفی با انجام مصاحبه با خبرگان تعداد 17 متغیر استخراج و در بخش کمی برای مدل سازی از روش مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) بهره گرفته و سپس تحلیل میک مک انجام گرفت.یافتهها بدست آوردن مدلی پنج سطحی بود که تاثیرگذارترین و تنها ترین متغیر این مدل در سطح پنجم تغییرات تکنولوژی و تاثیرپذیرترین متغیرهای این مدل در سطح اول سودآوری، درآمد ناخالص تولید و شاخص پایه کارایی هزینه تولید بودند. بر اساس تحلیل میک-مک معیار تغییرات تکنولوژی دارای وابستگی کم و هدایت بالا می باشد، معیار کاهش بهای تمام شده و درآمد ناخالص تولید تاثیرپذیری بالا و تاثیرگذاری کمی روی سیستم دارند؛ مابقی معیارها از نوع رابط هستند.باتوجه به مدل این پژوهش تغییرات تکنولوژی میتواند بیشترین تاثیر را در کارایی هزینه تولید داشته باشد. سایر راهکارهای بهبود کارایی هزینه های تولید عبارتند از: افزایش کیفیت تولید، بهینگی هزینه های ورودی تولید، مدیریت اثربخش تغییرات قیمت ورودی های تولید، افزایش توان تولید و...
Manuscript profile
Financial Engineering and Portfolio Management
,
Issue2,Year,
Autumn
2019
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر افشای ابزارها و مشتقات مالی بر اساس استاندارد حسابداری شماره 15 ایران بر بازده مازاد و ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. نمونهای متشکل از 82 شرکت طی دوره زمانی چهار ساله از سال 1393 تا 1396 مورد بررسی قرار گرفتند. More
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر افشای ابزارها و مشتقات مالی بر اساس استاندارد حسابداری شماره 15 ایران بر بازده مازاد و ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. نمونهای متشکل از 82 شرکت طی دوره زمانی چهار ساله از سال 1393 تا 1396 مورد بررسی قرار گرفتند. برای ارزیابی سطح افشا ابزارها و مشتقات مالی از تعدیل چک لیست پیشنهادی یکینی (2011) و ترکیب آن با چک لیست پیشنهادی برگرفته شده از سه استاندارد حسابداری شماره 15 ،36 و37( تازه تصویب شده) ایران استفاده شده است. جهت برازش فرضیه های پژوهش، از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافتههای فرضیه اول نشان میدهد که در شرکتهایی که ابزارهای مالی خود را بر اساس استاندارد داخلی شماره 15 افشا میکنند، ریسک نرخ تنزیل کاهش مییابد و این به معنای افزایش بازده آتی و افزایش قیمت بازار است. یافتههای فرضیه دوم نیز نشان میدهد در شرکتهایی که مدیریت سود وجود دارد، از طریق کاهش سطح افشای ابزارها و مشتقات مالی، ریسک نرخ تنزیل نیز افزایش می یابد. همچنین، یافتههای فرضیه سوم حاکی از آن است که بین سطح افشا ابزارهای مالی با ارزش شرکت رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بنابراین، وجود نوسان بالای بازده مازاد برای شرکتها با سطح افشا پایینتر، نشاندهنده ریسک بالاتر میباشد. در نتیجه ذینفعان شرکتها با توجه به سطح و کیفیت افشا ابزارها و مشتقات مالی، بایستی منتظر ریسک باشند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications