هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی آموزش خلاقیت مبتنی بر مدل غنیسازیدر سطحآموزشگاه (SEM) ویژه دانشآموزان استعدادهایدرخشان انجام شد. روش: روش پژوهش، کیفی و رویکرد دادهبنیاد بود. مشارکتکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند از بین متخصصان (3نفر)، مدیران (2نفر)، معلم More
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی آموزش خلاقیت مبتنی بر مدل غنیسازیدر سطحآموزشگاه (SEM) ویژه دانشآموزان استعدادهایدرخشان انجام شد. روش: روش پژوهش، کیفی و رویکرد دادهبنیاد بود. مشارکتکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند از بین متخصصان (3نفر)، مدیران (2نفر)، معلمان (4نفر) و دانشآموزان (6نفر) مدارس استعدادهایدرخشان شهر اصفهان انتخاب شدند و دیدگاه آنان مورد بررسی قرار گرفت. ابزار: ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود که دادهها با 15 مصاحبه به اشباع رسید و با استفاده از رهیافتنظاممند استراووس و کوربین (2008) تحلیل گردید. یافته ها: یافتهها شامل 156 مفهوم (کدگذاری باز)، 23 مولفه (کدگذاریمحوری) و 8 مقوله (کدگذاری گزینشی) میباشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد مقولات انطباق و بسط آموزش (پدیده محوری)؛ انعطافپذیری در محتوا؛ عدم سکونفکری عوامل آموزشی؛ توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان (عواملعلی)؛ سیالی فرآیندهایذهنی و روانی(راهبرد)؛ پیوستار خلاقیتپرور (عاملزمینهای)؛ ناآگاهی و مقاومت در پذیرش تغییر و نوآوری (مداخلهگر)؛ توسعه نوآوری، ابتکار و تولید در جامعه (پیامد) در تدوین الگوی آموزش خلاقیت به دانشآموزان استعدادهای درخشان حائز اهمیت میباشند. جهت اعتباریابی یافتهها، معیارهای تطابق همگونیدادهها و گروهخبرگان بهکار گرفته شد. از آنجاییکه جامعه امروزی نیازمند پرورش افراد خلاق و مولد است، پیشنهاد میشود طراحان سیستمهای آموزشی، با توجه به مشکلات و با بهکارگیری راهبردهای ارائه شده، گام موثری در ارتقاء خلاقیت دانشآموزان استعدادهای درخشان بردارند
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue4,Year,
Winter
2018
هدف پژوهش، مدل یابی پیشبینی استعداد ریاضی بر اساس متغیرهای خلاقیت و تیپ شخصیتی در دانشآموزان تیزهوش دوره ابتدایی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشآموزان تیزهوش پایة 6 ابتدایی شهر اصفهان بود که به روش نمونهگیری تصا More
هدف پژوهش، مدل یابی پیشبینی استعداد ریاضی بر اساس متغیرهای خلاقیت و تیپ شخصیتی در دانشآموزان تیزهوش دوره ابتدایی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشآموزان تیزهوش پایة 6 ابتدایی شهر اصفهان بود که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، 282 دانشآموز (دختر = 148، پسر = 134) که دارای بهره هوشی 130 به بالاتر بودند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم (2003)، آزمون خلاقیت (تورنس،1372)، آزمون شخصیت کودکان (مورفی - میسگیر، 2011) و مقیاس محقق ساخته سنجش استعداد ریاضی (فرم معلم) بود. نتایج مدلسازی معادله ساختاری نشان داد برازش دادهها به مدل برقرار است و متغیرهای خلاقیت و تیپ شخصیتی 38درصد از واریانس متغیر استعداد ریاضی را پیشبینی میکنند و اثر هر دو متغیر خلاقیت و تیپ شخصیتی بر متغیر استعداد ریاضی دارای تأثیر معنادار (P < 0/05). درنتیجه از طریق این دو متغیر بهطور مستقیم و در حد متوسط به بالا میتوان استعداد ریاضی را پیشبینی کرد.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2022
هدف پژوهش مقایسۀ اثربخشی آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور با روانشناسی مثبتنگر بر علائم داغدیدگی و پرخاشگری در نوجوانان داغدیده بود . این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و دورۀ پیگیری بود. جامعۀ آماری شامل نوجوانان داغدیدۀ مراجعهکننده ب More
هدف پژوهش مقایسۀ اثربخشی آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور با روانشناسی مثبتنگر بر علائم داغدیدگی و پرخاشگری در نوجوانان داغدیده بود . این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و دورۀ پیگیری بود. جامعۀ آماری شامل نوجوانان داغدیدۀ مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ آموزش و پرورش شهر شیراز در سال 97-1396 بودند. 24 نفر به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای سوگ (Dyregrov, 2001) و پرخاشگری (Buss & Perry, 1992) بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد ذهنآگاهی نوجوانمحور و مداخلات روانشناسی مثبتنگر بر علائم داغدیدگی و پرخاشگری نوجوانان داغدیده مؤثر است(P<0/05) و گروه ذهنآگاهی نوجوانمحور تأثیر بیشتری از روانشناسی مثبتنگر داشته و تغییرات در طول زمان پایدار بوده است.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue94,Year,
Winter
2024
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش بازی درمانی با مدل فیلیال تراپی بر ترس از ویروس کرونا در کودکان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مادران کودکان دختر با ترس شدید از ویروس کرونا مراجعه کننده More
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش بازی درمانی با مدل فیلیال تراپی بر ترس از ویروس کرونا در کودکان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مادران کودکان دختر با ترس شدید از ویروس کرونا مراجعه کننده به مراکز روانشناسی و مشاور شهر اصفهان بود که از بین آنها 22 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش مقیاس ترس ویروس کرونا (Ahorsu and et, al, 2020) بود که در جامعه کودکان هنجار شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش فیلیال تراپی اثر معناداری بر ترس ویروس کرونا در کودکان دختر داشت (01/0P<). بنابراین، آموزش بازی درمانی با مدل فیلیال تراپی می تواند مانند سایر مداخلات روانشناختی و دارویی ترس ویروس کرونا در کودکان را بهبود بخشد.
واژه های کلیدی: بازی درمانی، فیلیال تراپی، ترس ویروس کرونا، کودکان
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue1,Year,
Autumn
2022
هدف پژوهش، شناسایی روشها و مؤلفههای تدریس و تدوین الگوی تفسیری آن بر مبنای تجارب زیستۀ معلمان در کشف استعداد علوم تجربی دانشآموزان ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-98 بود. روش تحقیق، کیفی از نوع پدیدارشناسی و جامعۀ آماری شامل کلیۀ معلمان پایۀ چهارم ابتدایی شهر اصفه More
هدف پژوهش، شناسایی روشها و مؤلفههای تدریس و تدوین الگوی تفسیری آن بر مبنای تجارب زیستۀ معلمان در کشف استعداد علوم تجربی دانشآموزان ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-98 بود. روش تحقیق، کیفی از نوع پدیدارشناسی و جامعۀ آماری شامل کلیۀ معلمان پایۀ چهارم ابتدایی شهر اصفهان و نمونه شامل 68 نفر بودکه با روش نمونهگیری هدفمند و تا مرحلۀ اشباع از بین معلمان مجرب، خوشذوق و توانمند در زمینۀ شناسایی و استعدادیابی دانشآموزان و با معرفی ادارات نواحی ششگانۀ آموزش و پرورش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود. در این روش تحلیل دادهها بر اساس هفت مرحلۀ کلایزی انجام شد. برای سنجش روایی یافتهها، از روایی محتوایی و برای سنجش پایایی، از روش پنل متخصصان استفاده شد؛ بدین روش که از تعداد5 نفر از استادان مجرب و متخصص در حوزۀ استعدادیابی تحصیلی، پس از بررسی کارشناسی، فرایند رفت و برگشتی، بازبینی و انجام اصلاحات ، تأیید نهایی اخذ گردید. اعتباربخشی این الگو با ارجاع به هر نمونه و پرسیدن دربارۀ یافتهها انجام شد. به طور کلی نتایجشان داد؛ الگوی تدریس پیشنهادی شامل 4 روش (روشهای فراشناخت، کارگاهی، کاوشگری و آزمایشگاهی) و16مؤلفه (دریافت، پردازش، نگهداری، انتقال اطلاعات، نمونهسازی، توصیف، استقرا، قیاس، پژوهش، ارائه، فعالیت و کار، مشارکت، طبیعت، تخیل، مشاهده و کنجکاوی) است. با شناسایی ابعاد و مؤلفههای الگوی تدریس ارائه شده، میتوان معلمان را در ارائۀ روشهای فعال تدریس متناسب با شیوههای شناسایی استعداد دانشآموزان، توانمند نمود.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue4,Year,
Winter
2017
هدف: این پژوهش با هدف تشخیص مفاهیم ریاضی مورد تدریس در مراکز پیش از دبستان اصفهان و بررسی میزان خلاقانه بودن نحوه تدریس و ارزشیابی آن مفاهیم، انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است، ابتدا با بررسی کتب، مقالات، تستهای شایستگی ریاضی در بدو ورود به دبستان و م More
هدف: این پژوهش با هدف تشخیص مفاهیم ریاضی مورد تدریس در مراکز پیش از دبستان اصفهان و بررسی میزان خلاقانه بودن نحوه تدریس و ارزشیابی آن مفاهیم، انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است، ابتدا با بررسی کتب، مقالات، تستهای شایستگی ریاضی در بدو ورود به دبستان و مفاهیم مورد تدریس در کشورهای دیگر، سه پرسشنامه در رابطه با مفاهیم ریاضی مورد نیاز در دوران قبل از دبستان و انواع روشهای تدریس و ارزشیابی خلاقیت محور آن مفاهیم تهیه شد و روایی و پایایی آنها بررسی شد. سپس به روش تصادفی خوشه ای 70 پیش دبستانی از بین دو ناحیه انتخاب شدند و به مربیان آنها پرسشنامه های طراحی شده داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای t-تک نمونهای، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون خی دو استفاده گردید. نتیجه: نتایج نشان داد مفاهیم ضروری مانند ردیف کردن اعداد بهم ریخته تا ده، تناظر یک به یک مفهوم نمادها تا ده و شمارش اشکال پنهان مفاهیمی هستند که به ندرت آموزش داده می شوند. همچنین برای آموزش، به جای استفاده از روشهایی که خلاقیت را در کودکان بالا می برد، بطور معنی داری اکثرا از روش پرسش و پاسخ استفاده می شود و برای ارزیابی یادگیری نوآموزان، اکثرا نظر والدین بررسی می شود. بررسی رابطه سطح تحصیلات و نیز سابقه کار مربیان با میزان مفاهیم مورد تدریس، تفاوت معناداری را نشان نداد. در نهایت با توجه به نتایج بدست آمده، برای اصلاح وضعیت کنونی راهکارهای عملی ارائه گردید.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications