• Home
  • اعظم صالحی

    List of Articles اعظم صالحی


  • Article

    1 - نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیش‌بینی افسردگی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2015
    این پژوهش با هدف تعیین نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیش‌بینی علایم افسردگی انجام شده است. روش این پژوهش از نوع همبستگی است و از بین دانشجویان دانشگاه پیام‌نور اصفهان، 262 نفر از رشته‌های مختلف به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. پرسشنامۀ راهبردهای ش More
    این پژوهش با هدف تعیین نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیش‌بینی علایم افسردگی انجام شده است. روش این پژوهش از نوع همبستگی است و از بین دانشجویان دانشگاه پیام‌نور اصفهان، 262 نفر از رشته‌های مختلف به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. پرسشنامۀ راهبردهای شناختی تنظیم هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2002) و آزمون نشانه‌های اختلالات روانیSCL-90 (دروگاتیس و همکاران، 1973) روی گروه نمونه اجرا شد. داده‌های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل گردید. نتایج تحلیل نشان داد که از بین 9 مقیاس راهبرد تنظیم شناختی هیجان، به ترتیب؛ فاجعه‌بار خواندن، پذیرش، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی و نشخوار فکری همراه با استرس اخیر بر افسردگی تأثیر داشته‌اند و پیش‌بینی‌کننده معنادار آن هستند (001/0P < ). اما راهبردهای سرزنش خود، سرزنش دیگران، بازارزیابی مثبت، تمرکز مجدد مثبت و کم‌اهمیت شماری بر افسردگی تأثیر نداشته است و از معادله حذف شدند. این نتایج رهنمودهایی به‌منظور پیشگیری از بیماری افسردگی از طریق اصلاح راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ارائه می‌دهد. Manuscript profile

  • Article

    2 - اثربخشی آموزش فرزند پروری مبتنی بر شفقت به والدین بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی
    Woman Cultural Psychology , Issue 45 , Year , Autumn 2020
    پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت به والدین بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی به همراه مادران‌شان در روستای قهجاورستان تشکیل دا More
    پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت به والدین بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی به همراه مادران‌شان در روستای قهجاورستان تشکیل دادند. 30 نفر از مادران به‌ شیوه نمونه‌‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. والدین گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل، مداخله‌‌‌‌ای صورت نگرفت. در نهایت دانش‌آموزاندختر در دو مرحله بهپرسشنامه تنظیم شناختی هیجان کودکان گارنفسکی و همکاران (2007) و مقیاس خودکارآمدی کودکان وﻳﻠﺮ و وﻟﺪ (1982) پاسخ دادند. داده‌‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و یک متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نمرات گروه های کنترل و آزمایش در راهبرد منفی و مثبت تنظیم هیجان و خودکارآمدی دانش‌آموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد و مداخله آموزشی سبب افزایش استفاده از راهبرد مثبت تنظیم هیجان و افزایش خودکارآمدی و کاهش استفاده از راهبرد منفی تنظیم هیجان در دانش‌آموزان دختر شده است و آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت به والدین بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعیبخش اثر است. Manuscript profile