Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue4,Year,
Winter
2014
هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ تعارض کارـ خانواده، با
متغیرهای سازمانیِ عدالت سازمانی و تعهد سازمانی از یکسو، و بهزیستی روانی شامل سرزندگی
از سوی دیگر، در کارکنان اقماری و غیراقماری و مقایسۀ این دو گروه بود. جامعۀ
آماری، کارکنان رسمی شرکت گاز در سال 1389 بودند که از م More
هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ تعارض کارـ خانواده، با
متغیرهای سازمانیِ عدالت سازمانی و تعهد سازمانی از یکسو، و بهزیستی روانی شامل سرزندگی
از سوی دیگر، در کارکنان اقماری و غیراقماری و مقایسۀ این دو گروه بود. جامعۀ
آماری، کارکنان رسمی شرکت گاز در سال 1389 بودند که از میان آنها 150 نفر به شیوۀ
تصادفی طبقهای از دو گروه اقماری و غیراقماری انتخاب شدند (75 نفر از کارکنان
گروه اقماری و 75 نفر از گروه غیراقماری). شرکتکنندگان پرسشنامههای تعارض کارـ خانواده
(نتمیر و همکاران، 1996)، سرزندگی (رایان و فردریک، 1997)، عدالت سازمانی (نیهوف
و مورمن، 1993) و تعهد سازمانی (بالفور و وکسلر، 1996) را تکمیل کردند. یافتهها
نشان داد که رابطۀ منفی بین تعارض کارـ خانواده و عدالت توزیعی (001/0P=)، عدالت رویهای (008/0P= )، عدالت تعاملی
(002/0P=)، سرزندگی (018/0P=) و تعهد سازمانی (001/0P=) معنادار است. نتایج در گروه اقماری، رابطۀ منفی تعارض کارـ خانواده با عدالت توزیعی (001/0P=)،
عدالت تعاملی (003/0P=)، سرزندگی(001/0P=) و تعهد سازمانی (001/0P=) را نشان داد. در حالی که در گروه روزکار، تعارض کارـ خانواده فقط
با عدالت رویهای همبستگی منفی معنادار نشان داد (048/0P=). نتایج حاصل از اجرای آزمون z فیشر نیز نشان داد تعارض
کارـ خانواده در گروه اقماری رابطۀ منفی قویتری با سرزندگی، عدالت توزیعی، تعهد
همانندسازی و تعهد مبادلهای نسبت به گروه روزکار دارد (96/1Zt>±).
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2015
هدف این پژوهش تعیین نقش نیاز به شناخت و خودکارآمدی پیشآموزشی در پیشبینی انگیزش یادگیری داوطلبان دورههای آموزشی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش رابطهای بود. جامعۀ آماری همۀ داوطلبان شرکتکننده در دورههای آموزشی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان از ابتدای تأ More
هدف این پژوهش تعیین نقش نیاز به شناخت و خودکارآمدی پیشآموزشی در پیشبینی انگیزش یادگیری داوطلبان دورههای آموزشی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش رابطهای بود. جامعۀ آماری همۀ داوطلبان شرکتکننده در دورههای آموزشی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان از ابتدای تأسیس تاکنون بود، اما به دلیل نداشتن امکان دسترسی به همۀ این افراد، نمونهای شامل 164 نفر از این کارآموزان که در بازۀ زمانی پاییز و زمستان 1391 در دسترس بودند، انتخاب شدند. افراد شرکتکننده به پرسشنامههای نیاز به شناخت (کاسیوپو، پتی و کائو، 1984)، خودکارآمدی پیشآموزشی (کوئینونز، 1995) و انگیزش یادگیری (نو و ویلک، 1993) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافتههای گام آخر تحلیل رگرسیون نشان داد که هر دو متغیر نیاز به شناخت و خودکارآمدی پیشآموزشی قادر به پیشبینی انگیزش یادگیری هستند و در مجموع 37 درصد از واریانس انگیزش یادگیری را تبیین میکنند (01/0P < ).
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2015
بررسی تأثیر حجم کار ذهنی بر عملکرد کنترل مدیران با خارج کردن ویژگیهای شخصیتی هدف این پژوهش آزمایشی بود. نمونه آماری شامل انتخاب تصادفی 21 نفر از مدیران بخش ستادی شرکت گاز استان اصفهان بوده و علاوه بر ارائه پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (کاستا و مککری، 1992)، عملکرد کن More
بررسی تأثیر حجم کار ذهنی بر عملکرد کنترل مدیران با خارج کردن ویژگیهای شخصیتی هدف این پژوهش آزمایشی بود. نمونه آماری شامل انتخاب تصادفی 21 نفر از مدیران بخش ستادی شرکت گاز استان اصفهان بوده و علاوه بر ارائه پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (کاستا و مککری، 1992)، عملکرد کنترل آزمودنیها در پاسخ به تکالیف مدیریتی (محققساخته) در موقعیتهای مختلف حجم کار ذهنی که با زمانبندی متفاوت مرتب شده بودند، اندازهگیری گردید. نتایج تحلیل واریانس با اندازههای تکراری، اثر حجم کار ذهنی بر عملکرد کنترل را معنیدار نشان داد، در حالی که خارج کردن ویژگیهای برونگرایی، انعطافپذیری و توافقپذیری از آن فرایند، باعث تغییر عمده و غیرمعنیدار شدن آن گردید (به ترتیب، 480/0P=، 731/0P=، 623/0P=). با توجه به نتایج، امکان پیشبینی دقیقتر عملکرد با توجه به حجم کار ذهنی و ویژگیهای شخصیتی مدیران وجود دارد.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2014
دو دیدگاه نظری مختلف در مورد تأثیرات اقتصادی متضاد تبلیغات، یعنی دیدگاههای «قدرت بازار» و «اقتصاد اطلاعات»، وجود دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی این بود که این دیدگاهها در مورد آگهیها میتواند بخش جدایی از چارچوب نظری تعمیمیافته توسط دو نوع مختلف اطلاعات فراهم شده باشند. More
دو دیدگاه نظری مختلف در مورد تأثیرات اقتصادی متضاد تبلیغات، یعنی دیدگاههای «قدرت بازار» و «اقتصاد اطلاعات»، وجود دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی این بود که این دیدگاهها در مورد آگهیها میتواند بخش جدایی از چارچوب نظری تعمیمیافته توسط دو نوع مختلف اطلاعات فراهم شده باشند. روش پژوهش آزمایشی بود. جامعۀ آماری را دانشجویان دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان تشکیل میدادند. نمونۀ آماری پژوهش 128 دانشجوی لیسانس و فوقلیسانس دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی بودند که بهصورت تصادفی در گروههایی با ارائۀ بسامد آگهی بالا و پایین قرار گرفتند. متغیر مستقل پژوهش آگهی، متغیر وابسته حساسیت به قیمت و متغیرهای میانجی اندازۀ مجموعه مورد نظر و قدرت نسبی ترجیحات بود. دو فرم متمایز از تبلیغات حافظه (ضمنی و صریح) به همراه پرسشنامۀ محققساخته برای سنجش قدرت نسبی ترجیحات ساخته شد. حساسیت به قیمت نیز بهصورت ذهنی از طریق پرسش مستقیم از شرکتکنندگان در این مورد که تا چه اندازه آنان برای کالا پول پرداخت میکنند، مورد سنجش قرار گرفت. تبلیغات برای آبنبات، شکلات، بیسکویت و نوشیدنیهای غیرالکلی ساخته شد. ارائۀ آگهی با بسامد کم 1 تا 3 بار و با بسامد بالا 4 تا 6 بار بود. براساس یافتهها، فرضیههای اول، دوم و سوم تأیید شدند و قدرت نسبی ترجیحات و مجموعۀ مورد نظر بهعنوان متغیرهای میانجی و تعدیلی، میان بسامد آگهی و حساسیت به قیمت، بودند (01/0 P < ). حساسیت به قیمت در مسیر اول (از مسیر اندازۀ مجموعه کالاها) کاهش و در مسیر دوم (از مسیر ترجیح نسبی کالا) افزایش یافت (01/0 P < ).
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2015
براساس پژوهشهای پیشین به نظر میرسد که توانایی کنترل فکر یک ویژگی تک بعدی و در بین افرادِ مختلف، متفاوت است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی پایایی و اعتبار پرسشنامۀ توانایی کنترل فکر لوچیانو و همکاران (2005) در میان دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش، همۀ دانشجویان دانشکده عل More
براساس پژوهشهای پیشین به نظر میرسد که توانایی کنترل فکر یک ویژگی تک بعدی و در بین افرادِ مختلف، متفاوت است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی پایایی و اعتبار پرسشنامۀ توانایی کنترل فکر لوچیانو و همکاران (2005) در میان دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش، همۀ دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان بودند. 275 نفر از این دانشجویان به شیوۀ نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه کنترل فکر (لوچیانو و همکاران، 2005) و پرسشنامه نگرانی حالت پن (مایر و همکاران،1990) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب همبستگی استفاده شد. نتایج نشان داد که تحلیل عاملی با یک بعد، 7/43درصد واریانس را تبیین میکند و بارهای عاملی 23 سؤال بالاتر از 59/0 و در نتیجه مناسب هستند (01/0P < ). اعتبار همزمان پرسشنامۀ کنترل فکر لوچیانو با پرسشنامۀ نگرانی حالت پن نیز تأیید شد (01/0P < ). همچنین، نتایج نشان داد که مردان نسبت به زنان و افراد مسن نسبت به افراد جوان توانایی کنترل فکر بالاتری دارند (01/0P < ). بر اساس این یافتهها، پژوهشگران میتوانند از ابزاری نوین و کوتاه استفاده کنند که مقایسه و ارزیابی کنترل فکر در افراد را سادهتر میکند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications