سرمایه اجتماعی یکی از مهمترین شاخصهای رشد و توسعه در هرجامعه ای به حساب میآید. به نظر میرسد یکی از عواملی که میتواند در افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی نقش داشته باشد، رسانههای جمعی میباشند. تحقیق حاضر در همین راستا و به بررسی رابطه بین تماشای تلویزیون و سرمایه اجت More
سرمایه اجتماعی یکی از مهمترین شاخصهای رشد و توسعه در هرجامعه ای به حساب میآید. به نظر میرسد یکی از عواملی که میتواند در افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی نقش داشته باشد، رسانههای جمعی میباشند. تحقیق حاضر در همین راستا و به بررسی رابطه بین تماشای تلویزیون و سرمایه اجتماعی و آبعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و تعلق اجتماعی) پرداخته است. هدف اصلی تحقیق بررسی رابطه بین تماشای تلویزیون و میزان سرمایه اجتماعی می باشد و به تبع آن فرضیه اصلی تحقیق عبارت است از اینکه بین میزان تماشای تلویزیون و سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. تحقیق به روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق افراد بالای 15 سال شهر زرآباد بودهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 358 نفر انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای فضایی اطلاعات جمع آوری شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که متغیرهای زمینه ای؛ مانند سن، جنس و تحصیلات رابطه معناداری با سرمایه اجتماعی و ابعاد سرمایه اجتماعی دارند همچنین یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که متغیرهای میزان تماشای تلویزیون، میزان تماشای برنامههای تلویزیون داخلی، میزان تماشای برنامههای تلویزیون خارجی ، میزان رضایت از برنامههای تلویزیونی داخلی، میزان رضایت از برنامههای تلویزیونی خارجی رابطه معناداری با سرمایه اجتماعی و ابعاد آن دارند.
Manuscript profile
پژوهش حاضر با هدف سنجش تطبیقی چرایی و چگونگی نقش گروههای مرجع در سطوح ساختی و کنشی در برساخت کیفیت زندگی شهری و با بهرهمندی از رویکرد نظری تلفیقی جامعه شناختی و روش ترکیبی همزمان؛ از جامعه آماری مناطق 10 و 17 شهرداری شهر تهران، به شیوههای نمونهگیری خوشهی More
پژوهش حاضر با هدف سنجش تطبیقی چرایی و چگونگی نقش گروههای مرجع در سطوح ساختی و کنشی در برساخت کیفیت زندگی شهری و با بهرهمندی از رویکرد نظری تلفیقی جامعه شناختی و روش ترکیبی همزمان؛ از جامعه آماری مناطق 10 و 17 شهرداری شهر تهران، به شیوههای نمونهگیری خوشهی فضایی و G power، تعداد 315 خانوار را انتخاب و پیمایش نموده تا واریانس کیفیت زندگی ساکنان مناطق مزبور را توصیف و نقش مستقیم و غیرمستقیم گروههای مرجع را در برساخت کیفیت زندگی شهری آنان تطبیق و تبیین نماید. یافتههای کیفی گونههای خاصی از گروههای مرجع را طبقهبندی نمود و تفاوتهای کالبدی بسیار متمایز کنندهی را در فضای شهری نشان داد و یافتههای کمی پژوهش هم نشان میدهد، اولویت ساکنان محلهی هاشمی (منطقه 10)، در انتخاب گروههای مرجع، به طور عمده سنتی و مذهبی و محله یافتآباد (منطقه 17)، اقتصادی و مدنی است. میانگین کیفیت زندگی این دو محله به دلیل تفاوت گروههای مرجعشان، تفاوت معنیداری دارند. از طرفی ساکنان محلههای پژوهشی که براساس متغیرهای زمینهی، زیستی و ارتباطیشان، گروه مرجع خویش را انتخاب کردند، ابعاد ذهنی و عینی کیفیت زندگیشان را براساس الگوها، معیارها و قضاوتهای گروههای مرجعشان برساخت میکنند (سطح کنشی) و از طرف دیگر گروههای مرجع از طریق فضای شهری و کالبدی محلهها، نقش موثری در برساخت کیفیت زندگی شهری دارند (سطح ساختی).
Manuscript profile
Quarterly Journal of Woman and Society
,
Issue2,Year,
Summer
2022
هدف: پژوهش حاضر در راستای شناخت و تحلیل گفتمان غالب بر ورزش قهرمانی بانوان کشور و تعیین اینکه چه کسانی و چه پدیدههایی بر این گفتمان بیشترین تأثیر را دارند، انجام گرفته است. روششناسی: روش پژوهش بر اساس ماهیت دادهها کیفی و از نوع روش تحلیل گفتمان بوده و بر اساس ه More
هدف: پژوهش حاضر در راستای شناخت و تحلیل گفتمان غالب بر ورزش قهرمانی بانوان کشور و تعیین اینکه چه کسانی و چه پدیدههایی بر این گفتمان بیشترین تأثیر را دارند، انجام گرفته است. روششناسی: روش پژوهش بر اساس ماهیت دادهها کیفی و از نوع روش تحلیل گفتمان بوده و بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 42 نفر از بانوان قهرمانی است که در لیست افراد اعزامی به مسابقات جهانی المپیک و پارالمپیک 2012 و 2016 قرار داشتهاند. در این پژوهش از نمونهگیری نظری استفاده شده که طبق دیدگاه هالووی و ایمی، تعداد 4 تا 40 نفر برای مطالعات کیفی کفایت میکند. یافتهها: عواملی که بر توسعة ورزش قهرمانی بانوان تأثیرگذار هستند در قالب 2 مقوله اصلی بازدارنده و تقویتکننده دستهبندی میشوند. عوامل بازدارنده شامل: عدم حمایت مادی و معنوی مسئولان دولتی، تبعیض جنسیتی، عدم امکانات باشگاهی، محدودیتهای زیرساختی، فرهنگ مردسالارانه، عدم دریافت پاداش و عوامل تقویتکننده شامل: اعتماد به نفس، حمایت خانواده، پشتکار، انگیزه بالا، حمایت مربی، رویه کار تیمی، اخلاق حرفهای، توجه به ارزشهای دینی و فرهنگ ورزش بانوان میباشند. نتیجهگیری: برای توسعه ورزش قهرمانی بانوان کشور باید بر مقولههای استخراجی از این پژوهش متمرکز شد تا از آنها به عنوان سازوکارهایی جهت توسعة ورزش قهرمانی بانوان بهره گرفت.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications