• Home
  • سيد محسن مير

    List of Articles سيد محسن مير


  • Article

    1 - تدوین و تبیین الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 5 , Year , Winter 2008
    در دنیای امروز نوآوری های تکنولوژیک با توجه به پارادایم اینترنت فرامکانی و فرازمانی سیستم های هوشمند و راه حل های هوشمندی هستند که شخصی، پاسخگو، تعاملی و سازگار و همچنین به عنوان در هر زمان در دسترس هستند. دانشگاه هوشمند به عنوان "پلت فرم است که داده های بنیادی را فراهم More
    در دنیای امروز نوآوری های تکنولوژیک با توجه به پارادایم اینترنت فرامکانی و فرازمانی سیستم های هوشمند و راه حل های هوشمندی هستند که شخصی، پاسخگو، تعاملی و سازگار و همچنین به عنوان در هر زمان در دسترس هستند. دانشگاه هوشمند به عنوان "پلت فرم است که داده های بنیادی را فراهم می کند که منجر به تجزیه و تحلیل و بهبود آموزش و محیط یادگیری می شود. از این رو در این پژوهش به تدوین و اعتباریابی الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی در دانشگاه ها پرداخته شده است. روش تحقیق در این مقاله از نوع آمیخته (ترکیبی) است و ابتدا بر اساس روش کیفی و مشخصاً بر مبنای تحلیل محتوی موضعی و با انجام مصاحبه با خبرگان موضوع، به استخراج ابعاد، مولفه ها و شاخص های هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی پرداخته شده و سپس در مرحله کمّی، با تدوین پرسشنامهء برگرفته از شاخص های مرحله کیفی و بر اساس داده های آن -که 175 پرسشنامه معتبر بود- به اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی الگوی هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی پرداخته شد. یافته های تحقیق در بخش کیفی نشان داد که الگوی هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی دارای 5 بعُد و 29 مولفه است. این ابعاد شامل بعُدِ فناوری های هوشمندتر، شایستگی هوشمندتر، فرایندهای هوشمندتر، استاندارهای ممتازی و کیفیت سازمانی (نهادی) می باشند. یافته های بخش کمّی نیز نشان دادند که در تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، بارهای عاملیِ همه شاخص ها بالاتر از 3/0 بود. Manuscript profile

  • Article

    2 - تدوین و ارزیابی آسیب شناس عوامل فرهنگی زمینه ساز گسترش طلاق از دیدگاه صاحبنظران در کشورهای رو به توسعه (نمونه موردی- زنان منطقه یک تهران)
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 5 , Year , Winter 2022
    هدف این پژوهش، تدوین و ارزیابی آسیب شناس عوامل فرهنگی زمینه ساز گسترش طلاق از دیدگاه صاحبنظران در کشورهای رو به توسعه (نمونه موردی- زنان منطقه یک تهران) می باشد. پژوهش از نظر داده و اطلاعات از نوع کیفی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی اکتشافی با تکنیک دلفی می More
    هدف این پژوهش، تدوین و ارزیابی آسیب شناس عوامل فرهنگی زمینه ساز گسترش طلاق از دیدگاه صاحبنظران در کشورهای رو به توسعه (نمونه موردی- زنان منطقه یک تهران) می باشد. پژوهش از نظر داده و اطلاعات از نوع کیفی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی اکتشافی با تکنیک دلفی می باشد. حجم جامعه آماری و نمونه آماری، شامل 30 نفر صاحبنظران و خبرگان دانشگاهی حوزه فرهنگی بصورت هدفمند انجام پذیرفت. در این پژوهش از تکنیک دلفی(اخذ نظر کارشناسی)، با ابزار پرسشنامه و مصاحبه از صاحبنظران و خبرگان، جهت اخذ و تدوین اعتبار و روایی محتوایی عوامل و مولفه های فرهنگی زمینه ساز گسترش طلاق زنان در منطقه یک تهران صورت گرفت. یافته های کیفی پژوهش با عنایت به اجماع نظر صاحبنظران در زیر مجموعه های هر یک از11 عوامل و مولفه های(فناوری اطلاعات و ارتباطات، رسانه، آموزش و تحصیلات، تهاجم فرهنگی، تضاد فرهنگی، سبک زندگی، تجملات زندگی شهری، مهاجرت، گردشگری، اعتقادات مذهبی، نابرابری)،بصورت تدوین آسیب شناسی تمامی عوامل فرهنگی زمینه ساز گسترش طلاق زنان در قالب رویکرد آسیب شناسی(رفتاری، ساختاری، زمینه ای)، و ابعاد مولفه های منظومه ای(فرد، خانواده، دولت، جامعه)، تدوین و نهایی گردید و زمینه تدوین پرشسنامه محقق ساخته برای پژوهش های کمی و کیفی(آمیخته) آتی پژوهشگران این حوزه را فراهم نمود. Manuscript profile

  • Article

    3 - تدوین و تبیین الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 5 , Year , Winter 2021
    در دنیای امروز نوآوری های تکنولوژیک با توجه به پارادایم اینترنت فرامکانی و فرازمانی سیستم های هوشمند و راه حل های هوشمندی هستند که شخصی، پاسخگو، تعاملی و سازگار و همچنین به عنوان در هر زمان در دسترس هستند. دانشگاه هوشمند به عنوان "پلت فرم است که داده های بنیادی را فراهم More
    در دنیای امروز نوآوری های تکنولوژیک با توجه به پارادایم اینترنت فرامکانی و فرازمانی سیستم های هوشمند و راه حل های هوشمندی هستند که شخصی، پاسخگو، تعاملی و سازگار و همچنین به عنوان در هر زمان در دسترس هستند. دانشگاه هوشمند به عنوان "پلت فرم است که داده های بنیادی را فراهم می کند که منجر به تجزیه و تحلیل و بهبود آموزش و محیط یادگیری می شود. از این رو در این پژوهش به تدوین و اعتباریابی الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی در دانشگاه ها پرداخته شده است. روش تحقیق در این مقاله از نوع آمیخته (ترکیبی) است و ابتدا بر اساس روش کیفی و مشخصاً بر مبنای تحلیل محتوی موضعی و با انجام مصاحبه با خبرگان موضوع، به استخراج ابعاد، مولفه ها و شاخص های هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی پرداخته شده و سپس در مرحله کمّی، با تدوین پرسشنامهء برگرفته از شاخص های مرحله کیفی و بر اساس داده های آن -که 175 پرسشنامه معتبر بود- به اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی الگوی هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی پرداخته شد. یافته های تحقیق در بخش کیفی نشان داد که الگوی هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی دارای 5 بعُد و 29 مولفه است. این ابعاد شامل بعُدِ فناوری های هوشمندتر، شایستگی هوشمندتر، فرایندهای هوشمندتر، استاندارهای ممتازی و کیفیت سازمانی (نهادی) می باشند. یافته های بخش کمّی نیز نشان دادند که در تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، بارهای عاملیِ همه شاخص ها بالاتر از 3/0 بود. شاخص های نیکویی برازش الگو نیز نشان داد که الگوی ساختاری استخراج شده از بخش کیفی، برازش مناسبی با داده های جامعه آماری دارد. به طوری که مقدار شاخص کای دوی- نسبی یعنیX^2/df کمتر از 3 و مقادیر شاخص برازش اصلاح شده(AGFI) و شاخص برازش تطبیقی(CFI) نیز بالای 7/0 بودند. همچنین مقدار ریشه میانگین مربعات خطا (RMSEA) نیز کوچکتر از 1/0 بود. همچنین مولفه ها و شاخص های الگوی برآمده از زمینه تحقیق، پایایی (میزان آلفای کرونباخ) مناسبی در الگوی مذکور داشتند و می توان گفت که الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری دارد. Manuscript profile