-
Article
1 - توسعه کارآفرینی رسانه ای سازمانی با استفاده از درگیرسازی مخاطب در پلتفرمهای اجتماعیMedia Studies , Issue 1 , Year , Summer 2019در حالی که حجم عمدهای از مطالعات کارآفرینی رسانهای در سطح کسب و کارهای کوچک صورت گرفته است، کارآفرینی رسانهای سازمانی به عنوان حوزهای مهم و شایان توجه مستعد به کارگیری توسط مدیران سازمانهای صنعتی بزرگ کشور مورد غفلت قرار گرفته است. پژوهش جاری به چالش حفظ ارتباط مست Moreدر حالی که حجم عمدهای از مطالعات کارآفرینی رسانهای در سطح کسب و کارهای کوچک صورت گرفته است، کارآفرینی رسانهای سازمانی به عنوان حوزهای مهم و شایان توجه مستعد به کارگیری توسط مدیران سازمانهای صنعتی بزرگ کشور مورد غفلت قرار گرفته است. پژوهش جاری به چالش حفظ ارتباط مستمر با مشتریان و پایبندسازی آنها در سازمانهای صنعتی بزرگ پرداخته است و با هدف فراهم ساختن یک مسیر عملی برای مدیران سازمانهای بزرگ جهت بهرهمندی از درگیرسازی مخاطبان برای افزایش وفاداری مشتریان، چارچوبی برای به کارگیری سازوکارهای درگیرسازی مخاطب برای این سازمانها ارائه میدهد. این چارچوب شامل هفت مرحله است که شامل شناسایی مشتریان، تعریف ارزش پیشنهادی، انتخاب نظام درگیرسازی، انتخاب ابزارهای درگیرسازی، مدیریت مسیر فرایند درگیرسازی، سنجش موفقیت برنامه و اصلاح آن میشود. انتظار میرود این چارچوب پایهای برای مطالعات آینده در زمینه طراحی عملیاتی نظامهای درگیرسازی مخاطب و پیادهسازی کارآفرینی رسانهای برای حفظ ارتباط موقر با مخاطبان در سازمانهای صنعتی قرار گیرد. Manuscript profile -
Article
2 - شناسایی سنجههای اندازهگیری عملکرد پلتفرمهای درگیرسازی مخاطبان مبتنی بر رسانههای اجتماعی در صنعت خودروسازی کشورMedia Studies , Issue 43 , Year , Winter 2019پلتفرمهای درگیرسازی مشتریان مبتنی بر رسانههای اجتماعی که از سازوکارهایی همچون بازیوارسازی و همآفرینی ارزش بهره میبرند، اخیراً محبوبیت چشمگیری یافتهاند و سازمانهای متنوع صنعتی و خدماتی این رسانههای اجتماعی را در نظامهای بازاریابی سازمانی خود به کار گرفتهاند. با Moreپلتفرمهای درگیرسازی مشتریان مبتنی بر رسانههای اجتماعی که از سازوکارهایی همچون بازیوارسازی و همآفرینی ارزش بهره میبرند، اخیراً محبوبیت چشمگیری یافتهاند و سازمانهای متنوع صنعتی و خدماتی این رسانههای اجتماعی را در نظامهای بازاریابی سازمانی خود به کار گرفتهاند. با این حال استفاده از این ابزارها با نتایج پرنوسانی همراه بوده است که برگرفته از فاصله نتایج حاصله با ذهنیت و انتظارات مدیران ارشد است. فقدان سنجههای مناسب و قابل اعتماد برای ارزیابی عملکرد این پلتفرمها، اندازهگیری نتایج کاربرد آنها را دشوار و غیرقابل اطمینان ساخته است. نظر به این خلاء، پژوهش جاری با هدف شناسایی و پیشنهاد سنجههایی برای ارزیابی عملکرد پلتفرمهای درگیرسازی مشتریان مبتنی بر رسانههای اجتماعی در صنعت خودروسازی انجام شده است. ابتدا با مرور اسناد در زمینه سنجههای بازاریابی، سنجههای عمومی استخراج گردیده و سپس از نظر خبرگان برای پالایش سنجههای حاصله و انطباق آنها با نظام درگیرسازی مشتریان برای صنعت خودروسازی استفاده شده است. با تحلیل یافتهها 82 سنجه شناسایی شد که در 6 گروه سنجهها به شرح 1) رسانه اجتماعی، 2) برنامک (اپلیکیشن)، 3) جستجوپذیری، 4) استراتژی، 5) روابط عمومی، 6) بازیگونه سازی، دستهبندی شدند. یافتههای این تحقیق میتواند توسط بخشهای مدیریت استرتژیک، بازاریابی و سایر بخشهای مرتبط با ارزیابی عملکرد نظامهای درگیرساز مشتریان به کار گرفته شوند. Manuscript profile -
Article
3 - چهار رویکرد به روششناسی مقالههای مفهومیMedia Studies , Issue 2 , Year , Autumn 2020اگرچه مقالههای مفهومی به عنوان ابزارهای قدرتمند ساخت تئوری، اهمیت فزایندهای یافتهاند؛ اما به دلیل فقدان یک قالب مورد توافق همگانی که راهنمای توسعه تئوریک قرار گیرد، پژوهشگران همواره با چالشهای مربوط به طراحی و نگارش مقالههای غیرتجربی دست به گریبان هستند. هدف از این Moreاگرچه مقالههای مفهومی به عنوان ابزارهای قدرتمند ساخت تئوری، اهمیت فزایندهای یافتهاند؛ اما به دلیل فقدان یک قالب مورد توافق همگانی که راهنمای توسعه تئوریک قرار گیرد، پژوهشگران همواره با چالشهای مربوط به طراحی و نگارش مقالههای غیرتجربی دست به گریبان هستند. هدف از این نوشتار تبیین ملاحظات روششناختی در مقالههای مفهومی است و بیان میکند که چنین مقالاتی باید بر طراحی پژوهشی شفاف و مشخص بنیان نهاده شده باشند و انتخاب تئوری و نقش آنها در تحلیل باید به خوبی شرح داده شده و توجیه شده باشد. این مقاله چهار قالب بالقوه را برای مقالههای مفهومی شرح میدهد که شامل ترکیب نظریهها، سازگارسازی نظریهها، نوعشناسی و مدلسازی هستند و سپس اهداف هر یک از آنها، رویکرد مناسب برای استفاده از نظریهها و پتانسیل آنها برای مشارکت نظری را تبیین میکند. مقاله حاضر با کمک مثالهایی این چهار قالب را به صورت دستورعملهای قابل استفاده در طراحی مقالههای غیرتجربی در آورده و برای کسانی که در حال پژوهش، راهنمایی یا داوری مقاله های مفهومی هستند، قابل استفاده میکند. مقاله حاضر با کمک مثالهایی این چهار قالب را به صورت دستورعملهای قابل استفاده در طراحی مقالههای غیرتجربی در آورده و برای کسانی که در حال پژوهش، راهنمایی یا داوری مقاله های مفهومی هستند، قابل استفاده میکند. Manuscript profile -
Article
4 - روایت مصرفکنندگان از مصرف، دریچهای به ذهن مصرفکنندگان رویکرد مرور نظاممند ادبیات روایتJounal of Marketing Management , Issue 48 , Year , Autumn 2020داستانگویی همیشه بخشی از ارتباطات انسانی بوده که انسانها از آن برای انتقال تجربیات و دانستههای خود بهره بردهاند. این خصیصه میتواند فرصت خوبی برای بازارایابان در درک هر چه بهتر رفتار مصرفکننده باشد. روایت مصرفکننده از مصرف به عنوان ابزاری برای شناخت هرچه بهتر رفتا Moreداستانگویی همیشه بخشی از ارتباطات انسانی بوده که انسانها از آن برای انتقال تجربیات و دانستههای خود بهره بردهاند. این خصیصه میتواند فرصت خوبی برای بازارایابان در درک هر چه بهتر رفتار مصرفکننده باشد. روایت مصرفکننده از مصرف به عنوان ابزاری برای شناخت هرچه بهتر رفتار او از اوایل دهه نود میلادی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت. پژوهشهای متعددی در این زمینه انجام شده که تعاریف و ابعاد مختلفی از آن ارائه داده است، اما تعدد پژوهشهای انجام شده و حوزههای مختلف آنها مانع از رسیدن به یک تعریف مشترک از این مفهوم شده است. از سوی دیگر در درسترس نبودن پژوهشی جامع و مدون به زبان فارسی در این زمینه، باعث شده است تا این موضوع مهم در بازایابی مدرن چندان مورد توجه قرار نگیرد. نتیجتاً این پژوهش با هدف مطالعه و خلاصهسازی این ادبیات متعدد و متنوع انجام شده تا خلاء وجود تعریفی جامع را بپوشاند و با ارائه تعریف، ابعاد و دستهبندی مدون به سایر پژوهشگران امکان استفاده بهتر و مفیدتر از این مفهوم را به پژوهشگران فارسی زبان بدهد. با استفاده از روش مرور نظاممند ادبیات سعی شد تا مهمترین پژوهشهای این حوزه انتخاب شوند تا خلاء موجود در ادبیات روایت مصرف پاسخ داده شود. تعریفی جامع به همراه ابعاد مختلف پدیده بر اساس رویکرد پژوهشگران مختلف ارائه شده است. همچنین برای افزودن به غنای یافتهها، سعی شد تا تعاریف مختلف و ابعاد آنها در دستهبندی مستخرج از ادبیات بررسی شده قرار بگیرند. یافتهها نشان میدهد که پژوهشگران میتوانند از روایت مصرف به عنوان منبعی برای دادههای پژوهش خود استفاده کنند و ابعاد و دلایل مختلف رفتار مصرفکننده را هر چه بهتر بشناسند. همچنین سایر پژوهشگران میتوانند علاوه بر یافتههای مربوط به روایت، از فرایند انجام مرور ادبیات نظاممند که در حوزه مدیریتی پیادهسازی شده است در پژوهشهای آتی خود بهره ببرند. Manuscript profile -
Article
5 - طراحی فرایند جمعسپاری ایدهپردازی خلاقانه برای تولیدات نمایشی صداوسیماJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2020هدف: پژوهش حاضر سعی دارد به طراحی فرآیند جمعسپاری ایدهپردازی و جذب ایدههای مردمی و سوژههای نو از مخاطبان به برنامهسازان و تولیدکنندگان صداوسیما یعنی اتصال مخاطبان ایدهپرداز به مجاری نیازمند ایدههای خلاقانه در تولید بپردازد. روش: برای انجام پژوهش از روش تئوریسازی Moreهدف: پژوهش حاضر سعی دارد به طراحی فرآیند جمعسپاری ایدهپردازی و جذب ایدههای مردمی و سوژههای نو از مخاطبان به برنامهسازان و تولیدکنندگان صداوسیما یعنی اتصال مخاطبان ایدهپرداز به مجاری نیازمند ایدههای خلاقانه در تولید بپردازد. روش: برای انجام پژوهش از روش تئوریسازی داده بنیاد به عنوان یکی از رویکردهای محوری در پژوهش کیفی بهره گرفته شده است. به این منظور با کارشناسان و صاحبنظران حوزههای جمعسپاری، فیلمنامهنویسی، خلاقیت و ایدهپردازی در سطوح دانشگاهی و سازمان صداوسیما که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شده بودند، مصاحبه شد و مصاحبهها تا حصول فرآیند اشباع نظری در مصاحبه بیستم ادامه یافت. طی فرآیند نمونهگیری متن مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاصل شدند. یافتهها: یافتههای این پژوهش در مقولههای امکانسنجی و تعیین حدود جمعسپاری ایدهپردازی، فرآیند نگارش خلاقانه فیلمنامه، نحوه جذب و انگیزش مخاطبان در استمرار همکاری، نحوه ارزیابی، دستهبندی و عرضه ایدهها، چگونگی جمعسپاری فرآیند ایدهپردازی و جایگاه ایدههای مردمی در ساختار رسمی دستهبندی شده و مدل عملیاتی تحقیق را تشکیل دادند. نتیجهگیری: این مدل علاوه بر بهبود کیفیت تولیدات نمایشی، میتواند موجب بهینهسازی فرآیند ایدهپردازی برای استفاده از ظرفیت مخاطبان، افزایش انگیزش و رضایت کارکنان داخلی سازمان شود و زمینهای فراهم آورد تا مخاطب خود را جزئی از سازمان به حساب آورده و توجه خود و گروههای اجتماعی وابسته به خود را به تولیدات رسانهای این سازمان معطوف کند. Manuscript profile -
Article
6 - ارزیابی عوامل انگیزاننده کلیک کاربران بر تبلیغات بنری در رسانههای اجتماعی (مورد مطالعه: آگهیهای پوشاک در اینستاگرام)Strategic Management Researches , Issue 2 , Year , Autumn 2023محبوبیت و گستردگی استفاده از رسانههای اجتماعی آنها را به فضایی مناسب برای تبلیغات کالا و خدمات تبدیل کرده است. در کشور ما و در حال حاضر، اینستاگرام به دلیل تعداد کاربران بستر نمایش آگهیهای کالا و خدمات شده است و با افزایش رقابت تبلیغاتی، افزایش اثربخشی این آگهیها در Moreمحبوبیت و گستردگی استفاده از رسانههای اجتماعی آنها را به فضایی مناسب برای تبلیغات کالا و خدمات تبدیل کرده است. در کشور ما و در حال حاضر، اینستاگرام به دلیل تعداد کاربران بستر نمایش آگهیهای کالا و خدمات شده است و با افزایش رقابت تبلیغاتی، افزایش اثربخشی این آگهیها در جلب توجه کاربران هدف اهمیت حیاتی مییابد. پژوهش جاری با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل انگیزاننده کاربران برای کلیک روی تبلیغات بنری پوشاک در اینستاگرام صورت گرفته است. برای این منظور پرسشنامه آنلاین به عنوان ابزار تحقیق طراحی شده و 414 نفر از کاربران ایسنتاگرامی صفحات پوشاک به عنوان نمونه آماری آن را پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که انگیزههای مصرفی و تطابق مشتری، تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش اطلاعاتی ادراک شده و سرگرمی ادراک شده دارند. همچنین ارزش اطلاعاتی ادراک شده و نگرش به تبلیغات در رسانههای اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر کلیکهای تبلیغاتی از سوی مشتریان دارد. همچنین تاثیر معنادار انگیزههای ارتباطی بر نطابق مشتری و تاثیر سرگرمی ادراک شده بر کلیکهای کاربران تایید نشد. Manuscript profile -
Article
7 - کارآفرینی رسانهای در سازمانهای صنعتی : باشگاه مشتریان به عنوان پلتفرم درگیرسازی مخاطبStrategic Management Researches , Issue 1 , Year , Summer 2020پژوهش جاری به کاربرد پلتفرمهای اجتماعی برای درگیرسازی مشتریان با سازمان میپردازد و با استفاده از بازیوارسازی چارچوبی برای ارائه ارزش پیشنهادی توسط یک پلتفرم اجتماعی در قالب باشگاه مشتریان ارائه میدهد. با در نظر گرفتن درگیرسازی مشتریان به عنوان یک مسئله بدقلق، از تفک Moreپژوهش جاری به کاربرد پلتفرمهای اجتماعی برای درگیرسازی مشتریان با سازمان میپردازد و با استفاده از بازیوارسازی چارچوبی برای ارائه ارزش پیشنهادی توسط یک پلتفرم اجتماعی در قالب باشگاه مشتریان ارائه میدهد. با در نظر گرفتن درگیرسازی مشتریان به عنوان یک مسئله بدقلق، از تفکر طراحی با رویکرد دانشگاه استنفورد به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. پژوهشگران از مصاحبههای عمیق با نمونهای شامل مصرف کنندگان و مدیران استفاده کردهاند تا پنجرههای ارزشی برای مشتریان و پنجرههای درآمدی برای شرکت شناسایی کرده و چارچوبی برای نظام انگیزشی بازیوارسازی شده پیشنهاد کنند. این نظام انگیزشی با درگیرسازی مشتریان از طریق پنجرههای ارزشی، به ایجاد منافع برای شرکت و برآورده شدن پنجرههای درآمدی منجر شده و سبب پایبندسازی مشتریان و وفاداری آنها به شرکت میگردد. این پژوهش با استفاده از توانمندیهای رسانههای جدید به مشارکت در مطالعات کارآفرینی رسانهای شرکتی پرداخته و به استفاده شرکتهای صنعتی ایرانی در استفاده از قابلیتهای درگیرساز رسانههای جدید برای پایبندی مشتریان به برند خود کمک میکند. Manuscript profile -
Article
8 - کارآفرینی خانوادگی: یک مطالعه مورد کاوی برای تبیین نقش فرزندان در رقابتپذیری کسبوکارهای خانوادگیStrategic Management Researches , Issue 6 , Year , Spring 2024شرکتهای کارآفرین خانوادگی شکلی از کسبوکارهای مهم و رو به گسترش در اقتصاد جوامع هستند که آینده و بقای آنها در گرو اجرای صحیح فرآیند جانشینپروری و ترغیب فرزندان به ایفای نقش در آنها است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین نقش نسل¬های بع More
شرکتهای کارآفرین خانوادگی شکلی از کسبوکارهای مهم و رو به گسترش در اقتصاد جوامع هستند که آینده و بقای آنها در گرو اجرای صحیح فرآیند جانشینپروری و ترغیب فرزندان به ایفای نقش در آنها است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین نقش نسل¬های بعدی در پیشرفت کسب و کارهای خانگی صورت گرفته است. به این منظور، با اتخاذ رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی، تعداد هفت نفر از مدیران و مالکان یک کسب¬وکار خانوادگی در شهر تهران که یکی از پژوهشگران عضو نسل سوم آن است، به عنوان نمونه پژوهش مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. براساس تحلیل دادههای حاصله از مصاحبه، چهار مضمون مدیریت استراتژیک، استراتژی¬های کسب¬وکار، انتقال کسب¬وکار و ویژگی¬های کسب¬وکار به عنوان مضامین اصلیِ در برگیرنده عواملی که میتوانند به تقویت نقش فرزندان در کسب و کارهای کارآفرین کمک کنند استخراج شدند. این عوامل میتوانند زمینه لازم جهت مشارکت و ایفای نقش بیشتر و مؤثرتر فرزندان در مدیریت کسبوکارهای خانوادگی و حفظ و بقای آنها را فراهم نماید و از این طریق، قدرت رقابتپذیری کسبوکارهای خانوادگی را در بازارهای تند رشد ارتقاء دهد.
Manuscript profile