• Home
  • روزبه دبیری

    List of Articles روزبه دبیری


  • Article

    1 - Comparison of Geotextile Layers Effects on Static and Dynamic behavior of Pavement
    Journal of Structural Engineering and Geo-Techniques , Issue 1 , Year , Winter 2024
    One of the methods for the improvement of soil against the tensile stresses is using the artificial supplements in soil such as metal belts or nets, polymer materials and natural fibers. Technically this method is called the reinforced of soil. When a pavement is locate More
    One of the methods for the improvement of soil against the tensile stresses is using the artificial supplements in soil such as metal belts or nets, polymer materials and natural fibers. Technically this method is called the reinforced of soil. When a pavement is located on soft soil, great deformations can occur as a result of the crossing of traffic load in superstructure layers of the body. This can finally lead to the increase in the cost of maintenance and traffic pause in transportation. The main purpose of this study is to explore the effect of geotextile layers place in various depths of the body of pavement layers located on soft soil. For this purpose, models with the identical geometry from the transection of road using Finite Element Method software, PLAXIS were analyzed in two dimensions in which the location and the number of geotextile layers were considered in various depths. In continue, these models have been under static and dynamic loadings due to vehicles and the settlement rate and the lateral deformation of pavement in section has been evaluated. The results show that in static loading, the maximum safety factor of stability is that of layers in which the geotextile exists in the partition between subgrade and embankment layers. Also, between dynamic loading and increasing number of geotextile layers favorable result is not achieved. Although more studies need to be carried out in this area. Manuscript profile

  • Article

    2 - Evaluating the Liquefaction Potential of Soil in the South and Southeast of Tehran based on the Shear Wave Velocity through Empirical Relationships
    Journal of Structural Engineering and Geo-Techniques , Issue 3 , Year , Spring 2012
    The liquefaction resistance of soil can be evaluated using laboratory tests such as cyclic simple shear, cyclic triaxial, cyclic torsional shear as well as field methods like Standard Penetration Test (SPT), Cone Penetration Test (CPT) and Shear Wave Velocity (Vs). In t More
    The liquefaction resistance of soil can be evaluated using laboratory tests such as cyclic simple shear, cyclic triaxial, cyclic torsional shear as well as field methods like Standard Penetration Test (SPT), Cone Penetration Test (CPT) and Shear Wave Velocity (Vs). In this regard, this study attempts to compare the results of the SPT based on the simplified procedure proposed by Seed and Idriss (1985) and those of the Vs on the basis of Andrus et al.’s (2004) process using empirical relationships between them. Iwasaki’s (1982) method is used to measure the liquefaction potential index for both of them. The study area is a part of the south and southeast of Tehran. It is observed that there is not a perfect agreement between the results of the two methods based on five empirical relationships assuming cemented and non-cemented condition for soils. Moreover, the liquefaction potential index (PL) value in the SPT method is more than that of the Vs method. Manuscript profile

  • Article

    3 - مقایسه روش¬های شبکه عصبی مصنوعی و رگرسیونی در پیش بینی مدول تغییرشکل پذیری سنگ با استفاده از آزمون دیلاتومتری
    محاسبات نرم در علوم مهندسی , Issue 2 , Year , Spring 2024
    در علم مهندسی ژئوتکنیک مدول تغییر شکل پذیری(Em) در واقع نسبت تنش به کرنش منتاظر آن می‌‌باشد. کاربرد این مدول در زمینه‌‌های سد سازی ، تونل سازی ، راه سازی وغیره می‌‌باشد. امروزه روش‌های مختلفی برای‌ بدست آوردن مدول شکل پذیری وجود دارد از جمله آنها می¬توان به آزمایش‌های More
    در علم مهندسی ژئوتکنیک مدول تغییر شکل پذیری(Em) در واقع نسبت تنش به کرنش منتاظر آن می‌‌باشد. کاربرد این مدول در زمینه‌‌های سد سازی ، تونل سازی ، راه سازی وغیره می‌‌باشد. امروزه روش‌های مختلفی برای‌ بدست آوردن مدول شکل پذیری وجود دارد از جمله آنها می¬توان به آزمایش‌های برجا (صفحه بارگذاری- دیلاتومتری)، آزمون‌های آزمایشگاهی و روابط تجربی اشاره نمود. همچنین روش¬های مختلفی به منظور پیشبینی و تعیین روابط بین چندین پارامتر مختلف وجود دارد که می¬توان به تحلیل رگرسیونی و شبکه عصبی مصنوعی اشاره نمود. هدف اصلی در تحقیق حاضر‌، ارائه یک رابطه جدید به منظور پیش بینی مدول تغییر شکل پذیری سنگ¬ها قبل از انجام آزمایش دیلاتومتری، با کمترین خطا است. نتایج مطالعات نشان داده است مدل سازی شبکه عصبی نسبت به تحلیل رگرسیونی در تمامی‌متغیرهای مستقل ورودی از کارآمدی بالایی برخوردار بوده و تنها با ورودی پارامترQ به معادله مورد نظر تحلیل رگرسیونی سطح اطمینان بالاتری دارد. همچنین با مقایسه ‌این دو روش مشخص گردید هر چقدر تعداد متغیر ورودی بیشتر باشد شبکه عصبی بهتر عمل می‌کند. Manuscript profile

  • Article

    4 - امکان سنجی مدل پیش بینی اقتصادی بر اساس الگوریتم هوشمند شهر هوشمند
    محاسبات نرم در علوم مهندسی , Issue 2 , Year , Spring 2024
    شهرهای هوشمند از فضا استفاده بهتری می‌کنند و تردد کمتر، هوای پاک‌تر و خدمات شهری کارآمدتری دارند و کیفیت زندگی مردم را بهبود می‌بخشند. تعداد زیاد وسایل نقلیه که به طور مداوم در نقاط شلوغ در شهرهای هوشمند در حال تردد هستند، دستیابی به یک فضای پارک عمومی را پیچیده می کند. More
    شهرهای هوشمند از فضا استفاده بهتری می‌کنند و تردد کمتر، هوای پاک‌تر و خدمات شهری کارآمدتری دارند و کیفیت زندگی مردم را بهبود می‌بخشند. تعداد زیاد وسایل نقلیه که به طور مداوم در نقاط شلوغ در شهرهای هوشمند در حال تردد هستند، دستیابی به یک فضای پارک عمومی را پیچیده می کند. این امر چالش هایی را هم برای ترافیک و هم برای ساکنان ایجاد می کند. با چنین جمعیت گسترده ای، تراکم جاده ها یک چالش جدی است. منابع حیاتی مانند سوخت، پول و مهمتر از همه زمان را هدر می دهد. پیدا کردن مکان مناسب برای پارک یکی از دلایل ازدحام ترافیک در بزرگراه¬ها است. این مقاله یک مدل پیش‌بینی اقتصادی مبتنی بر یادگیری عمیق، برای رشد اقتصادی بلندمدت در شهرهای هوشمند پیشنهاد می‌کند. مدیریت ترافیک برای شهرها از این نظر حیاتی است که تضمین می کند که مردم بتوانند آزادانه در سطح شهر حرکت کنند. بسیاری از خودروهایی که برای رسیدن به مناطق شلوغ در شهرهای هوشمند تلاش می کنند، دستیابی به یک پارکینگ عمومی را دشوار می کنند. این موضوع هم برای رانندگان و هم برای ساکنین ناخوشایند است. تعدادی از مسئولین در امر مدیریت ترافیک، یک شبکه عصبی مصنوعی را برای حل این مشکل پیاده‌سازی کرده‌اند و سیستم‌های خودروهای مدرن با راه‌حل‌های پارک هوشمند همراه شده‌اند. نتیجه تجربی مدل پیش‌بینی اقتصادی مبتنی بر یادگیری عمیق، تخمین ترافیک، پیش‌بینی دقت در جریان ترافیک، مدیریت ترافیک و پارکینگ هوشمند را در مقایسه با روش‌های موجود بهبود می‌بخشد Manuscript profile

  • Article

    5 - ارزیابی انرژی موجک برای ارتعاش شمع منفرد مدفون در ماسه تحت اثر زلزله¬های حوزه دور و نزدیک
    Analysis of Structure and Earthquake , Issue 1 , Year , Spring 2024
    ارزیابی عملکرد شمع در برابر بارگذاری های لرزه‌ای یکی از مسائل مهم در مهندسی ژئوتکنیک به شمار می‌رود. رویکردهای مختلفی در ارزیابی این عملکرد مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توان به رویکردهای پیوسته و گسسته اشاره نمود. در رویکرد پیوسته می‌توان از تحلیل‌های دوبعدی و سه بع More
    ارزیابی عملکرد شمع در برابر بارگذاری های لرزه‌ای یکی از مسائل مهم در مهندسی ژئوتکنیک به شمار می‌رود. رویکردهای مختلفی در ارزیابی این عملکرد مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توان به رویکردهای پیوسته و گسسته اشاره نمود. در رویکرد پیوسته می‌توان از تحلیل‌های دوبعدی و سه بعدی استفاده نمود. یکی از معایب بسیار مهمی که در تحلیل‌های سه بعدی شمع می‌توان به آن اشاره نمود، افزایش هزینه‌های محاسباتی است. بنابراین، بهبود دقت تحلیل‌های دوبعدی به منظور کاهش هزینه‌های محاسباتی امری اجتناب‌ناپذیر است. در مطالعه حاضر، رفتار شمع منفرد مدفون در خاک ماسه تک¬لایه و دولایه تحت دو رکورد زلزله (حوزه دور و نزدیک) با استفاده از نرم¬افزار المان محدود Abaqus مورد ارزیابی قرار گرفت. در گام بعد، پردازش سیگنال داده¬های شتاب- زمان مقطع شمع با استفاده از تبدیل موجک انجام گرفت. براساس نتایج، انرژی موجک برای سیگنال سرشمع تحت رکورد حوزه نزدیک بیشتر از رکورد حوزه دور به¬دست آمد. به¬طوری¬که برای خاک تک¬لایه و دولایه به¬ترتیب در حدود 11% و 41% افزایش در انرژی موجک محاسبه شد. این افزایش در انرژی موجک ناشی از افزایش قابل ملاحظه جابه¬جایی افقی شمع تحت رکوردهای حوزه نزدیک گسل در مقایسه با رکوردهای حوزه دور است. بنابراین، با انجام تحلیل سیگنال مبتنی بر تبدیل موجک پیوسته بر روی شتاب افقی مقطع شمع می¬توان اطلاعات مناسبی از نوع رکورد زلزله به¬لحاظ نزدیکی و دوری از گسل تعیین نمود. Manuscript profile