Psychological Models and Methods
,
Issue2,Year,
Autumn
2019
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شایستگیهای رهبری اخلاقی پایدار و پیامدهای توسعه پایدار با نقش واسطهای کارکردهای رهبری اخلاقی پایدار بود. روش پژوهش آن توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل رؤسای دانشکدههای دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز و آزمودنی& More
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شایستگیهای رهبری اخلاقی پایدار و پیامدهای توسعه پایدار با نقش واسطهای کارکردهای رهبری اخلاقی پایدار بود. روش پژوهش آن توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل رؤسای دانشکدههای دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز و آزمودنیهای پژوهش اعضای هیأت علمی این دانشکدهها بودند. 334 نفر از اعضای هیأت علمی با روش نمونهگیری طبقهای ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس محققساخته شایستگی رهبری اخلاقی پایدار مدیران استفاده شد. روایی این ابزار با روشهای تحلیلگویه و تحلیلعامل و پایایی آن با ضریبآلفایکرونباخ تأیید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با ضریب همبستگی و مدل معادله ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS 23 و Amos 23 انجام شد. نتایج نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بود. شایستگیهای رهبری اخلاقی پایدار پیشبینی کننده کارکردها بود، اما به طور مستقیم پیامدها را پیشبینی نکرد؛ کارکردهای رهبری اخلاقی پایدار در این رابطه نقش واسطهگری معنیداری را ایفا کرد.
Manuscript profile
Psychological Models and Methods
,
Issue4,Year,
Autumn
2010
هدف از این پژوهش، بررسی و تبیین نقش فلسفه در ساخت«روانشناسی اسلامی» است. از این رو پرسشهای اصلی تحقیق حاضر عبارتند از: 1) مفهوم روانشناسی اسلامی، دلالت برچه معنا یا معناهایی دارد؟ 2)نسبت فلسفه با هریک از معانی به دست آمده چه می باشد؟ 3) الزامات و بایسته های More
هدف از این پژوهش، بررسی و تبیین نقش فلسفه در ساخت«روانشناسی اسلامی» است. از این رو پرسشهای اصلی تحقیق حاضر عبارتند از: 1) مفهوم روانشناسی اسلامی، دلالت برچه معنا یا معناهایی دارد؟ 2)نسبت فلسفه با هریک از معانی به دست آمده چه می باشد؟ 3) الزامات و بایسته های ساخت و تولید روانشناسی اسلامی چه هستند؟ به منظور پاسخگویی به سوالهای فوق از روش تحلیل فلسفی و رویکرد استنتاجی بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده حکایت از آن دارد که به طور کلی می توان پنج معنای ممکن را برای روانشناسی اسلامی در نظرگرفت. این معانی عبارتند از: 1- مجموعه آموزه های قرآن و سنت درخصوص ماهیت انسان و مفاهیم روانشناسی. 2- استنتاج دلالت های روانشناسی از مفاهیم و آموزه های قرآنی و سنت. 3- مجموعه آراء ودیدگاه های اندیشمندان مسلمان درخصوص نفس انسان و خصایص روانی او. 4- استنتاج دلالت های روانشناسی از آراء اندیشمندان مسلمان. 5- روانشناسی اسلامی به عنوان شاخه ای از علم دینی. همچنین تحلیل های به دست آمده نشان دهنده این است که مبانی فلسفی، به درجات مختلف، زیربنای تمامی معانی فوق تلقی شده و لذا ساخت و تولید روانشناسی اسلامی در هریک از این معانی، وابسته به فلسفه است. از این رو برای دستیابی به تولید روانشناسی اسلامی، درگام اول باید یا رویکردها و مکاتب فلسفی سنتی اسلامی(مثل مکتب مشاء واشراق)، مبنا قرار گیرد. یا این مکاتب مورد بازنگری قرارگرفته و خوانش جدیدی از آنها صورت بگیرد و یا اساسا ًرویکردهای فلسفی جدیدی در جهان اسلام نشو و نما پیدا کنند
Manuscript profile
Psychological Models and Methods
,
Issue4,Year,
Autumn
1394
مفهوم هویت با پرسش "من چه کسی هستم" از نخستین دورههای حیات انسانی همواره مطرح بوده است. هویت در هر دورهای متاثر از شرایط و ویژگیهای بافتی جوامع و اعصار، مفهوم ویژهای بهخود گرفته است. تلاش نگارندگان بر این است که در نگاه اول مفهوم هویت را در یک فضای پدیدارشناسانه More
مفهوم هویت با پرسش "من چه کسی هستم" از نخستین دورههای حیات انسانی همواره مطرح بوده است. هویت در هر دورهای متاثر از شرایط و ویژگیهای بافتی جوامع و اعصار، مفهوم ویژهای بهخود گرفته است. تلاش نگارندگان بر این است که در نگاه اول مفهوم هویت را در یک فضای پدیدارشناسانه موردتامل قرار داده و عمدهترین فرایندهای هویتی را استخراج نمایند. سؤال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه فرایندهای بنیادی مفهوم هویت که وضعیتهای هویتی در آن معنا مییابد، شامل چه عناصری میشوند؟ این پژوهش از اشکال پژوهشهای فلسفی و با روش پدیدارشناسی انجام شده است. نتایج نشان میدهد که ماهیت کلی مفهوم هویت شامل سه فرایند بنیادین خروج از بینامی یا بیتعینی، اعلام حضور و استقرار هویتی یا تعینیابی شامل مفهوم ابتلا، استغراق و معرفت، است. پروسهی هویتیابی با خروج از بیتعینی و واردشدن در عرصهی حضور بهواسطهی یک تقابل و درگیری با زمینهی مبنایی هویتی آغاز میشود. این مواجه، تصویری اولیه از خود را بهصورت کلی برای فرد ایجاد میکند. در فرایند دوم، فرد علائمی از موقعیتهایی که درگیر آن است، بهنمایش میگذارد. فرایند پایانی هویتیابی، فرایندی اساسی است. در این مرحله است که جریان هویتی در فرد استقرار پیدا میکند، فرد خود را غرق در آن زمینه یافته و نسبت به آن معرفت مییابد.
Manuscript profile
Psychological Models and Methods
,
Issue5,Year,
Winter
2010
با مرور تاریخ نظریه های مشاوره و روان درمانی می توان چنین استنباط کرد که برای شکل گیری هر رویکرد مشاوره و روان درمانی پنج گام اساسی بایستی برداشته شود. گام نخست عبارت است از پی ریزی بنیادها یا به تعبیری مفروضه های فلسفی مشتمل بر هستی شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی. گ More
با مرور تاریخ نظریه های مشاوره و روان درمانی می توان چنین استنباط کرد که برای شکل گیری هر رویکرد مشاوره و روان درمانی پنج گام اساسی بایستی برداشته شود. گام نخست عبارت است از پی ریزی بنیادها یا به تعبیری مفروضه های فلسفی مشتمل بر هستی شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی. گام دوم عبارت است از ریشه یابی اختلالات و نابسامانی های روانی، به تعبیر دیگر، مشخص سازی ریشه ی اصلی اختلالات روانی. در گام سوم، هدف از مشاوره و روان درمانی بایستی تعریف گردد. گام چهارم، روشن سازی چگونگی درمان یا به بیان دیگر، شیوه ی درمان است و در نهایت گام پنجم به پژوهش های بالینی از قبیل مطالعات موردی اختصاص دارد. هدف از این گام، ارزیابی نظریه، تأیید، اصلاح، شرح و بسط آن می باشد. بدین ترتیب، روشن است که سه گام نخست بیش تر جنبه ی نظری داشته (و یا می تواند داشته باشد) و گام چهارم و پنجم، بیش تر عملی است. با توجه به سه گام بر شمرده، این مقاله در صدد پاسخگویی به این پرسش است که آیا به نوعی می توان به رویکردی در مشاوره و روان درمانی بر مبنای عرفان اسلامی دست یافت؟ به بیان دیگر، آیا عرفان اسلامی قابلیت منجر شدن به رویکرد مشاوره ای و روان درمانی را دارد؟ برای پاسخگویی به پرسش بالا از روش تحلیلی استنتاجی استفاده شده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که با توجه به مبانی فلسفه ی عرفان اسلامی و هم چنین، الگو قرار دادن فرآیند سیر و سلوک و نیز اقتباس از نقش پیر و مرشد در این فرآیند، می توان به نظریه ای برای مشاوره و درمان مبتنی بر عرفان اسلامی دست یافت.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications