Agricultural Economics Research
,
Issue2,Year,
Summer
2018
ارزشگذاری اقتصادی منابع زیستمحیطی بویژه منابعی که افزون بر کارکردهای تفرجگاهی، ارزش باستانی و تاریخی دارند، همواره مورد توجه اقتصاددانان بوده است. ارزشگذاری اقتصادی برای خدمات و منابع غیر بازاری و محیطزیستی بمنظور شناسایی تمامی منابع موجود در یک More
ارزشگذاری اقتصادی منابع زیستمحیطی بویژه منابعی که افزون بر کارکردهای تفرجگاهی، ارزش باستانی و تاریخی دارند، همواره مورد توجه اقتصاددانان بوده است. ارزشگذاری اقتصادی برای خدمات و منابع غیر بازاری و محیطزیستی بمنظور شناسایی تمامی منابع موجود در یک جامعه، امری ضروری است. هدف از این مطالعه تعیین ارزش خدمات تفریحی (زیستمحیطی و تاریخی) دهکده توریستی گنجنامه میباشد. روش نمونهگیری مطالعه، نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. گردآوری دادههای مورد نیاز از راه تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 160 نفر از بازدیدکنندگان دهکده توریستی گنجنامه در سال 1393 انجام گرفت. بمنظور تعیین ارزش خدمات تفریحی از الگوی هزینه سفر انفرادی در چارچوب تابع تولید خانوار استفاده شد. نتایج نشان دادند که متغیرهای مدت زمان صرف شده برای تفریح، مسافت و هزینههای سفر بر تولید تفریح مؤثر هستند و هزینه نهایی تفریح، با فرض وجود شرایط رقابتی، معادل 2876702 ریال در روز برای منطقه تفریحی مورد مطالعه تعیین شد. همچنین، بر اساس یافتههای پژوهش، تقاضای تفریح، رابطه منفی باقیمت سایهای تفریح و رابطه مثبت با درآمد دارد. از سوی دیگر، تمایل به پرداخت هر بازدیدکننده، دارای ارتباطی مثبت و معنیدار باکیفیت محیط بازدید، سطح تحصیلات، سن و وضعیت تأهل فرد دارد. بنابراین، میتوان با افزایش کیفیت محیط و ایجاد تسهیلات رفاهی بیشتر از راه سرمایهگذاری بخش خصوصی، ارزش زیستمحیطی و تفریحی در دهکده توریستی گنجنامه را ارتقاء داد.
Manuscript profile
Agricultural Economics Research
,
Issue5,Year,
Winter
2020
افزایش قیمت حاملهای انرژی با توجه به سهم آنها در هزینههای تولید، بطور مستقیم شاخص بهای تولیدی بخشهای مختلف اقتصاد را متأثر ساخته و سطح رفاه جامعه را کاهش می دهد. بطوریکه روند افزایشی قیمت های جهانی حامل های انرژی و مواد غذایی در سال های اخیر، باعث علاقمندی اقتصاد دا More
افزایش قیمت حاملهای انرژی با توجه به سهم آنها در هزینههای تولید، بطور مستقیم شاخص بهای تولیدی بخشهای مختلف اقتصاد را متأثر ساخته و سطح رفاه جامعه را کاهش می دهد. بطوریکه روند افزایشی قیمت های جهانی حامل های انرژی و مواد غذایی در سال های اخیر، باعث علاقمندی اقتصاد دانان به بررسی ارتباط بین این دو متغیر شده است. همچنین ضریب جمله تصحیح خطا، ECM(-1) در الگوی برآورد شده عدد 0.76- برآورد گردید، که نشان می-دهد در هر دوره (سال) 0.76 از عدم تعادل کوتاهمدت شاخص قیمت مواد غذایی به جهت رسیدن به تعادل بلندمدت تعدیل میشود. نتایج نشان داد که در بلندمدت با افزایش قیمت حامل های انرژی و به خاطر همسو شدن تولیدکننده با افزایش قیمت حاملهای انرژی و اثر سایر زیر بخشهایی که از این افزایش قیمت متأثر شدهاند و بر مقدار تولید مؤثر هستند، قیمت مواد غذایی افزایش چشمگیری می یابد.
Manuscript profile
Agricultural Economics Research
,
Issue5,Year,
Winter
2015
توسعه در مناطق روستایی دارای ابعاد متعددی است که توسعهی اقتصادی یکی از مهمترین آن ابعاد و تجمیع سرمایه هستهی مرکزی آن میباشد. بر اساس تئوریهای اقتصادی پسانداز در یک جامعه اعم از جوامع روستایی میتواند مقدمهای برای تشکیل سرمایه و ار More
توسعه در مناطق روستایی دارای ابعاد متعددی است که توسعهی اقتصادی یکی از مهمترین آن ابعاد و تجمیع سرمایه هستهی مرکزی آن میباشد. بر اساس تئوریهای اقتصادی پسانداز در یک جامعه اعم از جوامع روستایی میتواند مقدمهای برای تشکیل سرمایه و ارتقاء شاخصهای اقتصادی توسعه باشد. در این میان پسانداز بخش خصوصی شامل پسانداز خانوارها و بنگاههای اقتصادی خصوصی یکی از اجزای اصلی تشکیلدهندهی سرمایه در جوامع روستایی محسوب میگردد. در این مطالعه بهمنظور مدلسازی تابع پسانداز خانوار روستایی و بررسی تاثیر سناریوهای مختلف سیاستی از رهیافت مدلسازی ریاضی استفاده گردیده و اطلاعات و دادههای مورد نیاز از 184 خانوار گندمکار دیم شهرستان رزن که بر اساس فرمول کوکران انتخاب شده بود، در سال زراعی 92-1391 از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شده است. بر اساس نتایج حاصل از تحقیق، خانوارهای با ابعاد خانوار 5-7 نفره و سطح زیرکشت بیش از 40 هکتار، دارای بیشترین سطح پسانداز میباشند. این رقم در خانوارهای بیش از 7 نفر و با سطح زیرکشت زیر 5 هکتار در پایینترین حد قرار دارد. همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهند که اجرای سناریوی سیاستی مبنی بر افزایش50 درصدی یارانه، 20 درصدی درآمد و 20 درصد مخارج خانوار بیشترین تاثیر بر وضعیت پس انداز خانوار را به همراه دارد.
طبقه بندیJEL : D14,O23,Q01Manuscript profile
Agricultural Economics Research
,
Issue4,Year,
Winter
2015
مطالعه سیستم بازاریابی میگو جهت دستیابی به راهکارهای افزایش تقاضای آن در بازار داخل از ضروریات است. با توجه به اهمیت تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر، این مطالعه به بررسی مسائل مربوط به حاشیه و کارایی بازار میگو در این استان پرداخت More
مطالعه سیستم بازاریابی میگو جهت دستیابی به راهکارهای افزایش تقاضای آن در بازار داخل از ضروریات است. با توجه به اهمیت تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر، این مطالعه به بررسی مسائل مربوط به حاشیه و کارایی بازار میگو در این استان پرداخته است. بدین منظور مقادیر حاشیه خردهفروشی، عمدهفروشی و حاشیه کل، سهم عوامل بازاریابی، ضریب هزینه بازاریابی و کارایی فنی، قیمتی و کل برای این محصول محاسبه گردید. جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل تعداد 86 پرسشنامه و به روش طبقهبندی تصادفی در سطوح پرورشدهنده، خردهفروش، عمدهفروش و عملآوران میگو در استان بوشهر در سال 1392 انجام گرفته است. نتایج نشان داد که حاشیه خردهفروشی، عمدهفروشی و حاشیه کل در مورد میگو بهترتیب 11625، 38800 و 50425 ریال بوده است که در این میان سهم تولیدکننده از قیمت نهایی 43/72 درصد، سهم عمدهفروش 22/21 درصد و سهم خردهفروش 35/6 درصد برآورد گردید. همچنین کارایی فنی با 12/89 درصد بالاترین میزان کارایی را در سطح خردهفروشی داشته است. با توجه به برآورد تابع حاشیه کل، قیمت خردهفروشی و هزینه بازاریابی اثر معنیداری بر حاشیه کل داشته و اثر قیمت خرده فروشی بر حاشیه کل بزرگتر و معنیدارتر بوده است. بهطوریکه با افزایش یک درصد در قیمت خردهفروشی و هزینهی بازاریابی، حاشیه کل بهترتیب 523/0 و 215/0 درصد افزایش مییابد. با توجه به معنیدار شدن متغیر هزینهی بازاریابی در الگوی حاشیهی بازار، راهکارهای سیاستی باید در جهتی هدایت شوند که خدمات بازاریابی افزایش یافته و این هزینهها اثرمعنیدارتری بر میزان حاشیهی بازار داشته باشند.Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications