journal of literary criticism and stylistics research
,
Issue37,Year,
Autumn
2019
در شعر کودک، کمتر شعری را سراغ داریم که در آن از موسیقی کناری یا اَشکالِ مختلف قافیه، نهایت استفاده نشدهباشد. شاعران شعر کودک بهدلیل تأثیر غیرقابل انکار عناصر موسیقایی بیرونی، کناری و درونی، همواره کوشیدهاند این عناصر موسیقایی را به بهترین شکل، بهکار ببرند. محمود More
در شعر کودک، کمتر شعری را سراغ داریم که در آن از موسیقی کناری یا اَشکالِ مختلف قافیه، نهایت استفاده نشدهباشد. شاعران شعر کودک بهدلیل تأثیر غیرقابل انکار عناصر موسیقایی بیرونی، کناری و درونی، همواره کوشیدهاند این عناصر موسیقایی را به بهترین شکل، بهکار ببرند. محمود کیانوش یکی از شعرای تأثیرگذار و صاحبنظر در عرصه شعر کودک است. این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر نظریات صورتگرایی نوشتهشده، ضمن واکاویِ دو مورد خاص با نامهای قافیه فقیر و غنی از موسیقی کناری در شعر این شاعر، به این نتیجه رسیده که در نخست، محمود کیانوش آگاهانه و مبتنی بر آرای خود پیرامون موسیقی کناری شعر کودک، از قافیههای غنیِ موسیقایی در اشعار خود بهره برده، سپس این قافیهها به شکلی کاملاٌ هنرمندانه و خلّاق و با بسامدهایی معنادار و به دور از هرگونه تصنّع یا تکلّف در اشعار کودکانه او قابل تشخیص است.
Manuscript profile
journal of literary criticism and stylistics research
,
Issue2,Year,
Autumn
2018
در پژوهش حاضر با استفاده از روشهای غیر احتمالیِ مبتنی بر هدف، 7 هزار و 810 جمله از پنجاه وبسایت پربیننده در کشور با هدف شناخت الگوهای غیرمعیار در زبان فضای مجازی براساس اصول ویرایش زبانی (فعل، اسم و حرف) ارزیابی و بسامد خطاهای رایج به این ترتیب، مشخص شد: خطاهای مربوط More
در پژوهش حاضر با استفاده از روشهای غیر احتمالیِ مبتنی بر هدف، 7 هزار و 810 جمله از پنجاه وبسایت پربیننده در کشور با هدف شناخت الگوهای غیرمعیار در زبان فضای مجازی براساس اصول ویرایش زبانی (فعل، اسم و حرف) ارزیابی و بسامد خطاهای رایج به این ترتیب، مشخص شد: خطاهای مربوط به شاخصهای نگارشیِ فعل (45 درصد)، حرف (31 درصد) و اسم (24 درصد). درنهایت، پیشنهادها و راهکارهایی مبتنی بر نتایج تحقیق برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر و کمک به پاسبانی از خط و زبان فارسی در فضای مجازی ارائه شد.
Manuscript profile
journal of literary criticism and stylistics research
,
Issue48,Year,
Summer
2022
با استفاده از الگوی روایی گریماس میتوان انواع داستان و روایت را تحلیل کرد و مطابقت یا عدم تطبیق داستانها با نظریه روایی گریماس سنجید و حتی به عناصر درون متن نیز دستیافت. داستان دژ بهمن یکی از داستانهای جادویی شاهنامه است. در این مقاله پژوهشگر قصد دارد با کمک یافته More
با استفاده از الگوی روایی گریماس میتوان انواع داستان و روایت را تحلیل کرد و مطابقت یا عدم تطبیق داستانها با نظریه روایی گریماس سنجید و حتی به عناصر درون متن نیز دستیافت. داستان دژ بهمن یکی از داستانهای جادویی شاهنامه است. در این مقاله پژوهشگر قصد دارد با کمک یافتههای رساله مذکور، این داستان را بر اساس نظریه روایی آلژیرداس گریماس نقد و تحلیل کرده، مطابقت الگوی گریماس با آن را بسنجد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد تمامی داستانهای جادویی شاهنامه از جمله داستان دژ بهمن با الگوی روایی گریماس مطابقت دارند و کنشگرهای مورد نظر گریماس، در این داستانها وجود دارند و ایفای نقش میکنند؛ اما در همان حال، داستانهای جادویی شاهنامه ویژگیهای منحصربهفردی نیز دارند که بررسی این خصوصیات ویژه میتواند اصالت برخی از داستانها را زیر سؤال ببرد یا اصالت داستانهایی که محل تردید هستند را قوت ببخشد.
Manuscript profile
journal of literary criticism and stylistics research
,
Issue48,Year,
Summer
2022
نویسنده کشفالاسرار در بخش سوم(النوبه الثالثه) این کتاب به بیان نکات عرفانی خصوصاً به نقل از استاد خود خواجه عبدالله انصاری میپردازد و عموماً در این بخش زیبایی نثر فارسی به چشم میآید. آنچه بیش از همه، زیباییِ نثر این تفسیر گرانبها را به نمایش میگذارد، ویژگیهای ادبی More
نویسنده کشفالاسرار در بخش سوم(النوبه الثالثه) این کتاب به بیان نکات عرفانی خصوصاً به نقل از استاد خود خواجه عبدالله انصاری میپردازد و عموماً در این بخش زیبایی نثر فارسی به چشم میآید. آنچه بیش از همه، زیباییِ نثر این تفسیر گرانبها را به نمایش میگذارد، ویژگیهای ادبی این اثر است که در سه مقوله معانی، بیان و بدیع مورد بررسی قرار گرفتهاند. هدفِ این پژوهش، دست یافتن به ویژگیهای منحصر به فردِ سبکیِ میبدی و نیز خصیصههایِ ادبیِ تفسیر کشفالاسرار است. در این پژوهش در بحث سبکشناسی نیز تمرکز بر روی هنجارگریزی است زیرا نمونههای نابی از هنجارگریزی معنایی و نحوی در کشفالاسرار مشاهده میشود که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند. از سوی دیگر این پژوهش نشان میدهد که در ویژگیهای ادبی کشفالاسرار به ترتیب، بدیع، بیان و معانی از گستره زیادی برخوردار هستند
Manuscript profile
journal of literary criticism and stylistics research
,
Issue2,Year,
Autumn
2018
در جستار فرارو، هدف نگارندگان، بررسی استعارة تبعیّه در دیوان امیرخسرو دهلوی است تا بدین سان میزان بهره وری شاعر را در کاربرد این نوع استعاره نشان دهند. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی- تحلیلی است. نتیجة کلّی نشان میدهد امیر خسرو، استعاره تبعیّه گرا، نیست؛ او از دیدگاه More
در جستار فرارو، هدف نگارندگان، بررسی استعارة تبعیّه در دیوان امیرخسرو دهلوی است تا بدین سان میزان بهره وری شاعر را در کاربرد این نوع استعاره نشان دهند. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی- تحلیلی است. نتیجة کلّی نشان میدهد امیر خسرو، استعاره تبعیّه گرا، نیست؛ او از دیدگاه کمّی، در دیوان 15710 بیتی خود، تنها 103 استعارة تبعیّه (80 استعاره در فعل و 23 استعاره در صفت) را در 92 بیت آورده است. از دیدگاه کیفی، استعارة تبعیّه در دیوان امیرخسرو، از هرگونه رنگ تصنّع و تکلّف پیراسته است و سنخیّت و تناسب تام با سایر اجزای کلام او دارد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications