Journal of Information Systems and Services
,
Issue4,Year,
Winter
2016
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان کاربرد مدل جین و فاین در رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور- مرکز اهواز انجام شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورودی سال های 1390تا1392 دانشگاه پیام نور- مرک More
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان کاربرد مدل جین و فاین در رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور- مرکز اهواز انجام شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورودی سال های 1390تا1392 دانشگاه پیام نور- مرکز اهواز بود. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انجام شد که برای تعیین آن از فرمول نمونه گیری کوکران استفاده و تعداد 142 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 89/0محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج حاصله، میانگین کلیه مؤلفه ها (اصل اشباع، اصل عینیت یا واقعی بودن، اصل کمترین کوشش، اصل آشنایی، اصل انگیزش، اصل اطمینان، اصل سادگی، اصل پیروی از شکل) بیشتر از سطح متوسط بود. نتایج همچنین نشان داد که بین نظرات پاسخگویان فقط برحسب متغیر جمعیت شناختی جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد. به گونه ای که دانشجویان زن میزان مولفه های "اصل انگیزش" و "اصل اطمینان" را بیشتر از دانشجویان مرد ارزیابی نمودند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش می تواند با درک بهتر رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور- مرکز اهواز برای آینده، مبنای برنامه ریزی در جهت ارائه خدمات اطلاعاتی شود.
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue1,Year,
Winter
2013
هدف: نقش روزافزون اینترنت در دانشگاهها و آموزش عالی، موجب دغدغه مسئولان در هدایت دانشجویان به بهرهگیری مؤثر از این فناوری نوین شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای اصفهان و علومپزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابدا More
هدف: نقش روزافزون اینترنت در دانشگاهها و آموزش عالی، موجب دغدغه مسئولان در هدایت دانشجویان به بهرهگیری مؤثر از این فناوری نوین شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای اصفهان و علومپزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی نسبت به اینترنت بر اساس مدل IAS بود.
روش پژوهش : روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای اصفهان و علومپزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1389-1390، مشتمل بر 91 نفر بود. با توجه به محدودیت جامعه مورد مطالعه، از روش سرشماری استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد سنجش نگرش نسبت به اینترنت بوده که مشتمل بر چهار خرده مقیاس اضطراب اینترنتی، مفید دانستن، لذت بخش بودن، و خودکارآمدی در استفاده از اینترنت است. به منظور تأیید مجدد اعتبار پرسشنامه از روایی محتوایی و جهت سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که ضریب مزبور 96/0 بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پژوهش، در سطح آمار توصیفی از شاخصهای فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار در قالب جدول و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای t تک متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد.
یافتهها: بنابر یافتههای پژوهش، دوره کارشناسی کتابداری واطلاعرسانی بر اضطراب، مفید دانستن، لذتبخش بودن، و احساس خودکارآمدی در اینترنت نقش مثبت داشته است. درحالی که نقش این دوره بر کاهش اضطراب اینترنتی مردان بیش از زنان و بر مفید دانستن، لذتبخش بودن و احساس خودکارآمدیِ نسبت به اینترنت در دانشجویان مجرد بیش از متأهلین بود. دانشگاه و سنینِ متفاوت تأثیری در نظرات دانشجویان ایجاد نکرده، اما تأثیر دوره کارشناسیِ کتابداری و اطلاعرسانی بر مؤلفهی خودکارآمدی نسبت به اینترنت، در دانشجویان سال آخر نسبت به دانشجویان سال اوّل بیشتر بوده است.
نتیجهگیری: بررسی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای مزبور نشان از تأثیر مثبت آن بر نگرش دانشجویان در قالب چهار مؤلفه مورد بحث دارد. همچنین از مسئولان انتظار میرود نسبت به ایجاد و توسعه دورههایی تأثیرگذار بر اساس چهار مؤلفهی مورد بحث در این پژوهش همت گمارند.
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue5,Year,
Winter
2016
هدف: هدف از این پژوهش بهبود خدمات جنبی در کتابخانههای عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس عوامل جمعیت شناختی است.
روشپژوهش: روش پژوهش از نوع پیمایشی - توصیفی است. جامعه آماری کلیه اعضای کتابخانههای عمومی استان اصفهان وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور هس More
هدف: هدف از این پژوهش بهبود خدمات جنبی در کتابخانههای عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس عوامل جمعیت شناختی است.
روشپژوهش: روش پژوهش از نوع پیمایشی - توصیفی است. جامعه آماری کلیه اعضای کتابخانههای عمومی استان اصفهان وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور هستند که تعداد 459 نفر با استفاده از نمونه گیری خوشهای به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. برای نیل به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو استفاده گردید که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 96/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی، از آزمونهای t، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون آل. اس.دی استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد از میان عوامل جمعیت شناختی بر حسب جنسیت اختلاف مشاهده شده بین میانگین نمرات مؤلفههای بهبود خدمات جنبی معنادار نبود. بر حسب وضعیت تأهل فقط اختلاف مشاهده شده بین میانگین نمرات مؤلفه خدمات برون کتابخانهای (001/0) معنادار بود. بر حسب سن (001/0)، سطح تحصیلات (001/0) و وضعیت شغلی (001/0) در هر سه مؤلفه بهبود خدمات جنبی تفاوت معناداری وجود دارد و برحسب سابقه استفاده از خدمات کتابخانه در دو مؤلفه خدمات برون کتابخانهای (006/0) و برگزاری برنامههای قصه گویی (039/0) تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: در رابطه با عامل جمعیت شناختی میزان تحصیلات، کاربران در تمامی مقاطع تحصیلی نظرات مثبتی در رابطه با سه مؤلفه خدمات جنبی ابراز داشتند. در خصوص دو مؤلفه خدمات برون کتابخانهای و برگزاری برنامههای قصه گویی بین نظرات پاسخگویان بر اساس سابقه استفاده از خدمات کتابخانه تفاوت وجود دارد.
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue2,Year,
Winter
2014
هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان مهارتهای سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر حسب مدل آیزنبرگ و برکویتز است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایش - توصیفی است. همه کتابداران کتابخانههای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مشتمل بر 240 نفر جامعه آماری More
هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان مهارتهای سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر حسب مدل آیزنبرگ و برکویتز است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایش - توصیفی است. همه کتابداران کتابخانههای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مشتمل بر 240 نفر جامعه آماری این پژوهش را شکل داده است. روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه 137 نفر است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج حاصله میانگین کلیه مؤلفهها بیشتر از سطح متوسط بود و بیشترین میانگین مربوط به مهارت ارزیابی با میانگین 21/4 و کمترین، مربوط به مهارت مکانیابی و دسترسی اطلاعات با میانگین 07/4 بوده است.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان میزان کاربرد مؤلفههای مهارتهای سواد اطلاعاتی بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز را بیشتر از سطح متوسط میدانند. نتایج همچنین نشان داد که بین نظرات پاسخگویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی رشته تحصیلی و سطح تحصیلات تفاوت معنادار وجود دارد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications