Journal of healthcare management
,
Issue12,Year,
Summer
2014
مقدمه: ایجاد پرونده الکترونیک سلامت بیماران دیابتی مبتنی بر نیازهای ذینفعان آن از جمله مراکز دیابت، بیمارستانها و کلینیکهای تخصصی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، لذا ضروری است تدابیر لازم اتخاذ گردد. در این پژوهش انواع نیازهای اطلاعاتی پرونده الکترونیک سلامت بیمارا More
مقدمه: ایجاد پرونده الکترونیک سلامت بیماران دیابتی مبتنی بر نیازهای ذینفعان آن از جمله مراکز دیابت، بیمارستانها و کلینیکهای تخصصی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، لذا ضروری است تدابیر لازم اتخاذ گردد. در این پژوهش انواع نیازهای اطلاعاتی پرونده الکترونیک سلامت بیماران دیابتی از دیدگاه متخصصان غدد بررسی شده است. روشپژوهش: در این مطالعه توصیفی -مقطعی، 50 نفر از متخصصین غدد شاغل در مراکز دیابت شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه محقق ساختهای است که شامل هفت دسته اطلاعات جمعیتشناختی، تنسنجی، اطلاعات عمومی بیمار، سابقه درمان در ماههای اخیر، درمان بیمار، تستهای آزمایشگاهی و ارجاع بیماران به کلینیکهای تخصصی و سایر اطلاعات مربوط به پرونده الکترونیک بیماران بود که متخصصین موارد ضروری را از یک تا ده ارزشگذاری کردند. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: در اولویتبندی، بیشترین میانگین، در بخش اطلاعات جمعیتشناختی سن (6/9%)، در بخش تنسنجی شاخص توده بدنی (9.5%)، در بخش اطلاعات عمومی بیمار دیابتی سابقه سیگار (5/9%)، در بخش سابقه درمان در ماههای اخیر (7/9%)، در بخش درمان بیمار دیابتی درمان با انسولین (9%)، در بخش تستهای آزمایشگاهی (6/9%) و در بخش ارجاع بیماران به کلینیکهای تخصصی بیشترین میانگین مربوط به کلینیک پای دیابتی (8/9%) گزارش شد. نتیجهگیری: در طراحی پرونده الکترونیک، اطلاعاتی نظیر سن، نام و نامخانوادگی، شاخص توده بدنی، اولین فشارخون، سابقه سیگار، چربیخون، فشارخون، درمان با Corticosteroids،Antihypertensive Drug ، انسولین،Glucose Profile و کلینیک پای دیابتی باید در درجه اول اهمیت قرار گیرند.
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue2,Year,
Winter
2016
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه ویژگیهای حمایتی کارآفرینی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی و کشف رابطه و تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر این ویژگیهاست. روش پژوهش: نوع تحقیق، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی است. کل جامعه آماری 109 نفر از کتابد More
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه ویژگیهای حمایتی کارآفرینی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی و کشف رابطه و تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر این ویژگیهاست. روش پژوهش: نوع تحقیق، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی است. کل جامعه آماری 109 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاهی در 15 واحد جامع بودند که به صورت سرشماری مورد آزمون قرارگرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه حضوری با صاحبنظران جهت گزینش ویژگیهای حمایتی کارآفرینی، و ابزار پرسشنامه خودسنجی محققساخته جهت سنجش این ویژگیها در کتابداران بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (شاخص KMO، آزمون کرویت بارتلت، تحلیل واریانس یک سویه، ضریب همبستگی و ضریب تعیین) انجام گرفت. یافتهها: ویژگیهای حمایتی کارآفرینی کتابداران به طور معناداری از حد متوسط کمتر بود و رابطه معناداری بین مدرک تحصیلی کتابداری، سن و سطح تحصیلات کتابداران با این ویژگیها وجود داشت. همچنین بین برخی از این ویژگیها با متغیرهای مدرک تحصیلی، سن و سطح تحصیلات دارای ضریب مثبت و مستقیم بود که با افزایش امتیاز متغیرهای جمعیت شناختی، ویژگیهای حمایتی کارآفرینی آنان افزایش مییافت. نتیجه گیری: امروزه بر جذب کتابدارانی با ویژگیهای کارآفرینانه تأکید میشود. در کتابخانهها، روشن نمودن اهداف، مسئولیتها و تفویض آن به کتابداران شایسته، اعتماد و اطمینان را در آنان به وجود آورده و حمایت سازمانی موجب میگردد تا آنان با حداکثر ظرفیت و توان خود، ضمن سازگاری با محیطکاری و بقاء در بلندمدت، موجبات رضایتمندی استفادهکنندگان و مراجعان به کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی را فراهم نمایند.
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue2,Year,
Autumn
2017
هدف: هدف پژوهش شناسایی سطح ویژگیهای کارآفرینی در مؤلفه صلاحیتی و توانایی های مهارت شغلی و رابطه و تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بر این ویژگیها در کتابداران کتابخانههای دانشگاهی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی است.
روش پژوهش: نوع تحقیق، توصیفی و روش آن پیمایش- تحلیلی More
هدف: هدف پژوهش شناسایی سطح ویژگیهای کارآفرینی در مؤلفه صلاحیتی و توانایی های مهارت شغلی و رابطه و تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بر این ویژگیها در کتابداران کتابخانههای دانشگاهی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی است.
روش پژوهش: نوع تحقیق، توصیفی و روش آن پیمایش- تحلیلی است. کل جامعه آماری 109 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاهی در 15 واحد جامع بودند که به صورت سرشماری و با استفاده از پرسشنامه خوداظهاری با آلفای کرونباخ 823/0 مورد سنجش قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (شاخصKMO، آزمون کرویت بارتلت، تحلیل واریانس یک سویه، ضرایب همبستگی و تعیین و آزمون T) با نرم افزار اس. پی. اس. اس. صورت گرفت.
یافته ها: ویژگیهای صلاحیتی کارآفرینی در کتابداران به طور معناداری از حد متوسط بیشتر بود و رابطه معناداری بین ویژگیهای صلاحیتی کارآفرینی با مدرک تحصیلی کتابداری و سطح تحصیلات کتابداران وجود داشت. بین برخی متغیرهای جمعیتشناختی و ویژگیهای صلاحیتی کارآفرینی رابطه مثبت، مستقیم و معناداری وجود داشت، به طوری بیشترین اثرگذاری متغیرهای جمعیتشناختی بر ویژگی ارائه راهحلهای نو با 401/0 (1/16درصد) و کمترین اثرگذاری بر مواجهه با چالشهای کاری با 14/0(2درصد) بوده است. بین ویژگیهای صلاحیتی و تواناییهای مهارت شغلی در ارائه راهحلهای نو، مدیریت مالی و بودجهبندی و کنترل کیفیت خدمات با متغیرهای جمعیتشناختی کتابداران رابطه معناداری وجود داشت.
اصالتاثر: با وجود متخصصان اندک در حوزه کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی، یافتههای این پژوهش، به منزله رویکردی نو در مطالعه ویژگیهای صلاحیتی کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی است.
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue2,Year,
Summer
2009
این پژوهش به بررسی مدیریت دانش در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع در مراکز استانهای کشور می پردازد. هدف پژوهش مطالعه و بررسی" مدیریت دانش سازمانی" و مقایسه آن در دو گروه جامعه پژوهش است.
روش پژوهش پیم More
این پژوهش به بررسی مدیریت دانش در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع در مراکز استانهای کشور می پردازد. هدف پژوهش مطالعه و بررسی" مدیریت دانش سازمانی" و مقایسه آن در دو گروه جامعه پژوهش است.
روش پژوهش پیمایشی تحلیلی است و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تمامی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای هدفمند، تعداد 23 دانشگاه دولتی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد.
با توجه به یافته ها ، چهار فرضیه پژوهش مبنی بر وجود تفاوت بین دو گروه جامعه پژوهش از منظر گردآوری منابع دانش، سازماندهی منابع دانش، اشاعه منابع دانش و منابع انسانی دانش رد شد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications