Journal of Knowledge Studies
,
Issue4,Year,
Winter
2015
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات حضوری مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی است. آگاهی از نظرات مراجعهکنندگان درباره خدمات اطلاعرسانی، امکانات و تجهیزات فنی، وضعیت منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی موجود در مرکز و نحوه برخورد کتابدار More
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات حضوری مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی است. آگاهی از نظرات مراجعهکنندگان درباره خدمات اطلاعرسانی، امکانات و تجهیزات فنی، وضعیت منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی موجود در مرکز و نحوه برخورد کتابداران با مراجعهکنندگان، از دیگر اهداف پژوهش حاضر بهشمار میرود.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی - توصیفی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش 350 نفر از اعضای کتابخانه مرکزی کشاورزی (افراد درون و برون سازمانی) هستند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که از میان علل و انگیزههای مختلف استفادهکنندگان از خدمات حضوری مرکز، مطالعه منابع علمی با 9/35 درصد مهمترین انگیزه و خواندن روزنامه، مرور پست الکترونیکی و گذراندن اوقات فراغت با 07/0 درصد کمترین انگیزه استفادهکنندگان را تشکیل میدهند. از انواع خدمات حضوری مرکز، خدمات کاوش در پایگاههای اطلاعاتی با 5/41 درصد بیشترین و سایر خدمات (مانند خدمات بخش گزارشهای نهایی طرحهای تحقیقاتی و بخش پایاننامهها) با 43/2 درصد کمترین استفاده را دارد. از میان منابع علمی موجود در مرکز، کتاب با 4/55 درصد بیشترین و مواد دیداری شنیداری با 07/0 درصد کمترین کاربرد را دارند.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه وضعیت رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات حضوری مرکز حاکی از آن است که خدمات کاوش در پایگاههای اطلاعاتی با 2/93 درصد بیشترین رضایت و سایر خدمات (مانند خدمات بخش گزارشهای نهایی طرحهای تحقیقاتی و بخش پایاننامهها) با 4/71 درصد کمترین رضایت را فراهم میکنند. به طور کلی 2/82 درصد از مراجعهکنندگان در اغلب مراجعاتشان به مرکز، اطلاعات مورد نیاز خود را بهدست میآورند.
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue2,Year,
Winter
2014
هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی نظرات شرکتکنندگان در کارگاههای آموزشی کتابخانه دیجیتالی کشاورزی برگزار شده در سطح سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی طی سالهای 1387 و 1388 است. شناسایی نقاط قوت و ضعف کارگاههای آموزشی برگزار شده به منظور بهبود وضعیت کارگا More
هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی نظرات شرکتکنندگان در کارگاههای آموزشی کتابخانه دیجیتالی کشاورزی برگزار شده در سطح سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی طی سالهای 1387 و 1388 است. شناسایی نقاط قوت و ضعف کارگاههای آموزشی برگزار شده به منظور بهبود وضعیت کارگاههای آموزشی در آینده از دیگر اهداف پژوهش است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است و برای گردآوری اطلاعات از فرمهای نظرسنجی که توسط پژوهشگر تهیه و طراحی شده، استفاده شده است. طی برگزاری 50 بار کارگاههای آموزشی کتابخانه دیجیتالی کشاورزی، ابتدا فرمهای نظرسنجی بین شرکتکنندگان (فراگیران) توزیع و در پایان هر کارگاه فرمهای تکمیل شده جمعآوری گردیده است. در نهایت، 2200 نسخه فرم نظرسنجی تکمیل شده، از طریق آمار توصیفی و با استفاده از نرمافزار آماریSPSS مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: در این پژوهش، 6 نفر به عنوان مدرس فعالیت داشتهاند که وضعیت تدریس آنها از نظر فراگیران به این صورت ارزیابی شده است: میزان تسلط مدرس به موضوع کارگاه آموزشی 95%، شیوه ارائه مطالب 87%، توانایی مدرس در پاسخگویی به پرسش فراگیران 86%، شیوه مدیریت زمان 81% و استفاده از تجهیزات کمک آموزشی 77% رضایت فراگیران را فراهم نموده است. با استناد به نتایج حاصل شده، روزآمد بودن مطالب کارگاه آموزشی 95%، میزان هماهنگی مطالب ارائه شده با نیازهای واقعی فراگیران 87% و جامعیت موضوع کارگاه آموزشی 85% رضایت فراگیران را فراهم نموده است. همچنین 78% فراگیران محل برگزاری و 88% زمان برگزاری کارگاههای آموزشی را مناسب ارزیابی کردهاند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که کارگاههای آموزشی کتابخانه دیجیتالی کشاورزی، توانسته است به میزان قابلتوجهی رضایت شرکتکنندگان (فراگیران آموزشی) را فراهم نماید. بهطور کلی حدود 25% از فراگیران ضرورت برگزاری کارگاه آموزشی را عالی، 58% خوب، 12% متوسط و حدود 1% ضعیف ارزیابی کردهاند و کمتر از 4% از افراد هم پاسخ ندادهاند.
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue5,Year,
Winter
2017
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر آن است تا هزینه- سودمندی روشهای حفاظت و نگهداری منابع مورد استفاده در کتابخانههای دولتی شهر تهران را بررسی کند.
روش پژوهش:روش پژوهش پیمایش تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران یا سرپرستان 83 کتابخانه شامل 13 کتابخانه مرکزی و 70 کتابخانه More
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر آن است تا هزینه- سودمندی روشهای حفاظت و نگهداری منابع مورد استفاده در کتابخانههای دولتی شهر تهران را بررسی کند.
روش پژوهش:روش پژوهش پیمایش تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران یا سرپرستان 83 کتابخانه شامل 13 کتابخانه مرکزی و 70 کتابخانه دانشکدهای دانشگاههای دولتی در سطح شهر تهران بودند که به صورت نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و در نهایت 42 کتابخانه (52 درصد) به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته شامل 9 جدول است. روایی ابزار پژوهش با تأیید تعدادی از اساتید گروه علم اطلاعات و دانششناسی و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزار اکسل تجزیه و تحلیل شده است.
یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که بیشترین فعالیت کتابخانهها در زمینه نگهداری منابع، به حفظ نظافت با فروانی 20/62 درصد و بیشترین اقدام در زمینه حفاظت منابع به صحافی و جایگزینی منابع با فراوانی 34/83 درصد اختصاص دارد. همچنین وضعیت کتابخانههای با تعداد منابع بیشتر، از منظر شاخص تلفیقی هزینه- سودمندی (یا مطلوبیت اقتصادی- سودمندی) نسبتاً مناسب بود. در کتابخانههای با منابع متوسط نیز وضعیت نسبتاً مشابه کتابخانههای بزرگ است، اما در کتابخانههای با حجم منابع کم که بخش عمده جامعه پژوهش (29/64 درصد) را شکل میدهند، از نظر شاخص تلفیقی هزینه ـ سودمندی در انتخاب و استفاده از روشهای حفاظت و نگهداری منابع کتابخانهای وضعیت مناسبی وجود ندارد.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از بررسی وضعیت کتابخانهها از منظر شاخص هزینه- سودمندی نشان داد که گروه کتابخانههای کوچک در نامناسبترین وضعیت قرار دارند. ضعف در روشهای حفاظت در برابر آلودگیهای جوی، روشهای حفظ امنیت منابع و روشهای محفاظت در برابر آتشسوزی، مهمترین کاستیهای این گروه از کتابخانهها است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications