Biannual Journal of Education Experiences
,
Issue1,Year,
Winter
2020
The present study has explored aspects and parameters of institutional research (IR) and social responsibility. It has offered a suitable model for university social responsibility through analysis of previous studies and comparative study of institutional research func More
The present study has explored aspects and parameters of institutional research (IR) and social responsibility. It has offered a suitable model for university social responsibility through analysis of previous studies and comparative study of institutional research functions of sample universities. Document analysis has been used to collect data. Descriptive analytic and correlational-comparative methods have been used for data analysis. Aspects of social responsibility (educational, cognitive, economic, institutional, and social) and aspects of IR (communication, information authority, policy analysis, research and decision making, evaluation, responsibility) have been identified. Consequently, the study has proposed a conceptual model for the role of institutional research in facilitating social responsibility.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue4,Year,
Autumn
2020
این پژوهش با هدف بررسی تواناییودانش استفاده از فناوریاطلاعات و ارتباط آن با عملکرد پژوهشی و نوآورانه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علومپزشکی بابل انجام شد. جامعه آماری اعضای هیئتعلمی دانشگاه-های علومپزشکی بابل به تعداد 347 نفر،که با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر نمون More
این پژوهش با هدف بررسی تواناییودانش استفاده از فناوریاطلاعات و ارتباط آن با عملکرد پژوهشی و نوآورانه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علومپزشکی بابل انجام شد. جامعه آماری اعضای هیئتعلمی دانشگاه-های علومپزشکی بابل به تعداد 347 نفر،که با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر نمونه به روش تصادفیطبقه-ای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها باپرسشنامههای محقق ساخته سنجش تواناییودانش استفاده از فناوری با 15 سؤال، سنجش عملکرد نوآورانه با 8 سؤال و سنجش عملکرد پژوهشی با 13 سؤال انجام شد. روایی صوریومحتوایی به تائید متخصصان رسید و پایایی باضریب آلفایکرونباخ برای تواناییودانش استفاده از فناوریاطلاعات(86/0)،عملکردپژوهشی(84/0)وعملکرد نوآورانه(77/0) محاسبه شد. تجزیهوتحلیل دادهها با آزمونهای تحلیل رگرسیون، یومانویتنی، کروسکالوالیس، توسط نرمافزارSpss24 انجام شد. نتایج نشان داد بین تواناییودانش استفاده از فناوریاطلاعات با عملکرد پژوهشی و عملکرد نوآورانه اعضای هیات-علمی رابطه معناداری وجود دارد. تواناییودانش استفاده از فناوریاطلاعات اعضای هیئتعلمی و عملکرد پژوهشی آنان در وضعیت نسبتامطلوب و عملکرد نوآورانه در وضعیت نامطلوب قرار دارند. اهتمام فزاینده سیاستگذاران آموزش پزشکی و دولتمردان، برای ایجاد فرصتهای بیشتر برای آموزش و ترغیب اعضایهیاتعلمی در جهت بهکارگیری فناوریاطلاعات و ارتباطات در فعالیتهای دانشگاهی وگنجاندن مباحثی در موردنقد وضعیت فناورانه موجود ضروری است.
Manuscript profile
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبه بندی ابعاد توسعه اجتماعی از دید گاه اعضای هیئت علمی و مدیران در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال تحصیلی 1399- 1398 انجام شده است. این پژوهش کاربردی و به شیوه توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی و مدیر More
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبه بندی ابعاد توسعه اجتماعی از دید گاه اعضای هیئت علمی و مدیران در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال تحصیلی 1399- 1398 انجام شده است. این پژوهش کاربردی و به شیوه توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی به تعداد 203 نفر بودند که از بین آنها 133 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد توسعه اجتماعی بوده است. جهت تحلیل داده ها از آزمون های ویلکاکسون، رتبه بندی فریدمن با بهره گیری از نرم افزار spss 21 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی رتبه بندی کارکرد ابعاد توسعه اجتماعی به ترتیب شامل هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی (62/4)، سرمایه اجتماعی (36/4)، پاسخگوییاجتماعی (23/4)، رفاه اجتماعی (97/3)، امنیت اجتماعی (86/3)، عدالت اجتماعی (62/3)، پایداری (35/3) می باشد و نیز در همه ی ابعاد توسعه اجتماعی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی شکاف وجود دارد. اندازه شکاف ها به ترتیب به پاسخگویی اجتماعی (32/1-)، امنیت اجتماعی (28/1-)، پایداری (27/1-)، رفاه اجتماعی (14/1-)، عدالت اجتماعی (02/1-)، هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی (99/0-) ، سرمایه اجتماعی (82/0-) مربوط بوده است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت، دانشگاه ها در ایفای نقش توسعه اجتماعی، بایستی عدالت اجتماعی و پایداری را بیشتر مورد توجه قرار دهند و در این راستا بیشتر از راهبرد تقویت هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی بهره گیرند.
Manuscript profile
توسعة اجتماعی عبارت است از افزایش توانایی جوامع انسانی برای مواجهه با پیچیدگی های محیطی که به بقای جوامع مرتبط می شوند. سازمانهای دانش محور به عنوان نهاد و سازمان اجتماعی نقش راهبردی در توسعه اجتماعی دارند. هدف اصلی این پژوهش ساخت، اعتباریابی و روایی یابی ابزار سنجش توس More
توسعة اجتماعی عبارت است از افزایش توانایی جوامع انسانی برای مواجهه با پیچیدگی های محیطی که به بقای جوامع مرتبط می شوند. سازمانهای دانش محور به عنوان نهاد و سازمان اجتماعی نقش راهبردی در توسعه اجتماعی دارند. هدف اصلی این پژوهش ساخت، اعتباریابی و روایی یابی ابزار سنجش توسعه اجتماعی در سازمانهای دانش محور بوده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق و توسعه درجامعه پژوهش اعضای هیأتعلمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انجام شد.ابزار اولیه با 50گویه طراحی شد و پس از دو مرحله دلفی به 35 گویه تقلیل یافت. این گویه ها در 7 بعد شامل پاسخگویی اجتماعی، سرمایه اجتماعی، رفاه اجتماعی، امنیت اجتماعی، عدالت اجتماعی، هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی، پایداری نام گذاری شد. برای تعیین روایی صوری از شاخص های تاثیر گویه، روایی محتوا، از نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا و روایی سازه ای از روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم با کمک نرم افزار Smart pls3استفاده شد. پس از محاسبه شاخص های تاثیر گویه، نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا گویه ها به 25 کاهش یافت. مقدار شاخص روایی محتوایی همه گویه ها بالای 7/0، مقدار بار عاملی تمام گویه ها، مقادیر مناسبی عمدتا بالاتر از 7/0پایایی هر دو ملاک(آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی)تمام ابعاد بالای74/0، میانگین واریانس استخراج شده((AVEدر همه ابعاد بیشتر از 5/0 را نشان دادند. همچنین مثبت بودن مقادیر حاصل از شاخص اشتراکی تمامی ابعاد نشان دهنده کیفیت و برازش کلی مدل بوده است. در نتیجه، ابزار طراحی شده اعتبار و پایایی خوبی دارد و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب جهت سنجش توسعه اجتماعی در سازمان های دانش محور استفاده نمود.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications