• Home
  • قمر کیانی

    List of Articles قمر کیانی


  • Article

    1 - تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سرزندگی تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان اهمال کار
    Women and Family Studies , Issue 4 , Year , Winter 2021
    هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سرزندگی تحصیلی و خلاقیت دانش-آموزان اهمال‌کار بود.روش: این پژوهش به شیوه نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه دهم دوره م More
    هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سرزندگی تحصیلی و خلاقیت دانش-آموزان اهمال‌کار بود.روش: این پژوهش به شیوه نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه دهم دوره متوسط شهر ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 3295 نفر بود. برای نمونه‌گیری، تعداد 40 نفر دانش‌آموزان داوطلب واجد شرایط که نمره کمتر از 81 در پرسشنامه‌ اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث‌بلوم (1984)، کمتر از 36 در پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی‌زاده و حسین‌چاری (1391) و نمره کمتر از 120 در خلاقیت عابدی (1372) کسب کرده بودند مشخص و سپس به صورت تصادفی در 2 گروه‌ مطالعه (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه گواه) وارد شدند. بسته آموزشی راهبردهای خودتنظیمی پنتریچ (1999) برای گروه آزمایش اجرا شد. زمان این برنامه آموزشی 15 جلسه 90 دقیقه‌ای و زمان آموزش نیز 3 هفته بود. یافته ها: نتایج نشان داد برای متغیر سرزندگی تحصیلی اثر گروه (001/0P˂ و 687/0Eta=)، اثر زمان (001/0P˂ و 816/0Eta=) و اثر متقابل گروه × زمان (001/0P˂ و 727/0Eta=) معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد برای متغیر خلاقیت اثر گروه (001/0P˂ و 777/0Eta=)، اثر زمان (001/0P˂ و 802/0Eta=) و اثر متقابل گروه × زمان (001/0P˂ و 626/0Eta=) معنادار بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت دانش‌آموزان اهمال‌کاری که در رابطه با سرزندگی تحصیلی و خلاقیت دچار ناتوانی‌هایی هستند چنانچه در معرض آموزش راهبردهای خودتنظیمی قرار گیرند می‌توانند موفقیت‌هایی در این زمینه کسب کنند. Manuscript profile