• Home
  • آرزو غفوری

    List of Articles آرزو غفوری


  • Article

    1 - واکاوی چالش‌های مالکیت اقتصادی زنان شاغل متأهل با رویکرد کیفی
    Woman Cultural Psychology , Issue 53 , Year , Winter 2022
    هدف پژوهش حاضر واکاوی چالش‌های مالکیت اقتصادی زنان شاغل متأهل با رویکرد کیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان شاغل متأهل بود. نمونه پژوهش 20 زن شاغل متاهل بود که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و با‌استفاده از سوال‌های ‌باز‌ استاندارد‌شده مصاحبه انجام‌ شد. پس از مصاحبه نفر پا More
    هدف پژوهش حاضر واکاوی چالش‌های مالکیت اقتصادی زنان شاغل متأهل با رویکرد کیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان شاغل متأهل بود. نمونه پژوهش 20 زن شاغل متاهل بود که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و با‌استفاده از سوال‌های ‌باز‌ استاندارد‌شده مصاحبه انجام‌ شد. پس از مصاحبه نفر پانزدهم، اشباع داده‌ها حاصل شد. طرح پژوهش کیفی و بر‌اساس نظریه برخاسته از ‌داده‌ها و با‌تکیه بر رهیافت گلیزر، انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش کُدگذاری خودبنیاد و کدگذاری نظری و به‌منظور افزایش دقت در تحلیل داده‌ها، از نرم افزارMAXQDA نسخه 12 استفاده‌شد. در ارزیابی از ارتباط بین مقوله‌ها با مقوله‌ی هسته‌ای، در بین 18 خانواده کُدهای نظری گلیزر، مشخص شد که خانواده‌ی "شش سی‌ها" از تناسب بیشتری برخوردار بود و لذا تحلیل برپایه آن انجام شد. نتایج نشان‌داد که در نظریۀ میانی تکوین‌یافته، مطالبات کرانه‌ای به عنوان مقولۀ هسته‌ای، شناسایی شد و10 مقوله دیگر شامل، شرایط اقتصادی، تمامیت-خواهی، مسئولیت‌پذیری، اغفال، نادیده انگاری، تعلق خاطر، هوش معنوی، ناگزیری، اعتمادزدایی اقتصادی و بافت فرهنگی بود که ارتباط‌شان در قالب گزاره‌ها و مدل تجسمی، تبیین شد. هم‌چنین یافته‌ها نشان‌داد که عوامل معنوی بیشترین تاثیر را در تعالی خانواده دارد. معنویت بُعدی از زندگی هر شخص است که اگر توسعه یابد، توانایی فراتر رفتن از قوانین طبیعی و دستورات معمول زندگی را به فرد می‌بخشد و به فرد انگیزه می‌دهد تا معنی و هدفی برای خود به‌ویژه در شرایط بحرانی، پیدا کند. Manuscript profile

  • Article

    2 - نقش سرمایه‌های تحولی درونی و بیرونی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی درس کار و فناوری و مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان پایه نهم
    Educational researches , Issue 1 , Year , Summer 2024
    پیشرفت مثبت در دوران نوجوانی پیامدهای مادام‌العمر دارد؛ یکی از دغدغه‌های اصلی نظام‌های آموزشی، تلاش برای جستجوی راه‌هایی برای ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه‌های تحولی درونی و بیرونی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی درس کار‌و‌فناوری و م More
    پیشرفت مثبت در دوران نوجوانی پیامدهای مادام‌العمر دارد؛ یکی از دغدغه‌های اصلی نظام‌های آموزشی، تلاش برای جستجوی راه‌هایی برای ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه‌های تحولی درونی و بیرونی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی درس کار‌و‌فناوری و مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان پایه نهم انجام شد. ابعاد سرمایه‌های تحولی درونی شامل تعهد به یادگیری، ارزشهای مثبت، شایستگی های اجتماعی و هویت مثبت و ابعاد سرمایه های تحولی بیرونی شامل حمایت، توانمندسازی، محدوده‌ها وانتظارات و استفاده سازنده از زمان است. این پژوهش، از نوع پیمایشی و از لحاظ روش تحلیل داده، از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش‌آموزان پایه نهم استان قزوین بودند. از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای، پرسشنامه‌ها در بستر شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. به منظور تعیین سهم متغیرهای مستقل در پیش‌بینی متغیر وابسته از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که همبستگی بین متغیر سرمایه تحولی و خرده‌مقیاس‌های آن با عملکرد دانش‌آموزان در دروس کار‌و‌فناوری و مطالعات اجتماعی معنی‌دار می باشد که با افزایش نمره سرمایه‌های تحولی دانش‌آموزان، عملکرد تحصیلی آنان نیز ارتقاء می‌یابد. Manuscript profile