فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
Issue2,Year,
Summer
1400
موضوع نما و مؤلفههای زیباییشناسی به جهت رابطه تنگاتنگ طراحی معماری با ادراک مخاطبان، واجد ابعاد گسترده و پراهمیتی است و به عنوان محرکی برای شناخت سلیقه مردم از مولفه های بصری معماری شناخته می شود. هدف این پژوهش تبیین الگوهای زیباییشناسی به کار رفته در طر More
موضوع نما و مؤلفههای زیباییشناسی به جهت رابطه تنگاتنگ طراحی معماری با ادراک مخاطبان، واجد ابعاد گسترده و پراهمیتی است و به عنوان محرکی برای شناخت سلیقه مردم از مولفه های بصری معماری شناخته می شود. هدف این پژوهش تبیین الگوهای زیباییشناسی به کار رفته در طرح نماهای ساختمانهای شاخص اداری شهر تهران بین سالهای 1340 تا 1390 است. نوآوری پژوهش در پر کردن خلأ موجود در زمینهشناسایی مولفههای زیبایی شناسی نماهای بناهای اداری و نیز تحولات پیشآمده در نماهای معماری اداری از 50 سال گذشته تاکنون میباشد. روش تحقیق این پژوهش ازل حاظ هدف، از نوع کاربردی و توسعهای و روش انجام پژوهش، توصیفی تحلیلی است و بر اساس ماهیت دادهها از نوع کمی-کیفی است. نمونه های این پژوهش بر اساس 9 ساختمان اداری پیش ازانقلاب و 10 ساختمان اداری پس ازانقلاب انتخاب شدهاند. نماها بر اساس سه بعد فرهنگی، اقتصادی و فناوری مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند. همچنین معیارها بر اساس ابعاد کمی، کیفی شناسایی شدند و بر اساس مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده آن است ک متغیر بعد فرهنگی با (329/0=Beta) با ضریب معنیداری (036/0=sig) قویترین پیشبینیکننده مقوله زیباییشناختی ابنیهها میباشد و متغیر بعد اقتصادی(271/0=Beta) با ضریب معنیداری (000/0=sig) و در رتبه دوم، قدرت پیشبینی را در مدل دارا است و در رتبه سوم، متغیر بعد فناوری (149/0=Beta) با ضریب معنیداری (000/0=sig) میباشد.
Manuscript profile
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
Issue2,Year,
Summer
1400
موضوع نما و مؤلفههای زیباییشناسی به جهت رابطه تنگاتنگ طراحی معماری با ادراک مخاطبان، واجد ابعاد گسترده و پراهمیتی است و به عنوان محرکی برای شناخت سلیقه مردم از مولفه های بصری معماری شناخته می شود. هدف این پژوهش تبیین الگوهای زیباییشناسی به کار رفته در طر More
موضوع نما و مؤلفههای زیباییشناسی به جهت رابطه تنگاتنگ طراحی معماری با ادراک مخاطبان، واجد ابعاد گسترده و پراهمیتی است و به عنوان محرکی برای شناخت سلیقه مردم از مولفه های بصری معماری شناخته می شود. هدف این پژوهش تبیین الگوهای زیباییشناسی به کار رفته در طرح نماهای ساختمانهای شاخص اداری شهر تهران بین سالهای 1340 تا 1390 است. نوآوری پژوهش در پر کردن خلأ موجود در زمینهشناسایی مولفههای زیبایی شناسی نماهای بناهای اداری و نیز تحولات پیشآمده در نماهای معماری اداری از 50 سال گذشته تاکنون میباشد. روش تحقیق این پژوهش ازل حاظ هدف، از نوع کاربردی و توسعهای و روش انجام پژوهش، توصیفی تحلیلی است و بر اساس ماهیت دادهها از نوع کمی-کیفی است. نمونه های این پژوهش بر اساس 9 ساختمان اداری پیش ازانقلاب و 10 ساختمان اداری پس ازانقلاب انتخاب شدهاند. نماها بر اساس سه بعد فرهنگی، اقتصادی و فناوری مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند. همچنین معیارها بر اساس ابعاد کمی، کیفی شناسایی شدند و بر اساس مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده آن است ک متغیر بعد فرهنگی با (329/0=Beta) با ضریب معنیداری (036/0=sig) قویترین پیشبینیکننده مقوله زیباییشناختی ابنیهها میباشد و متغیر بعد اقتصادی(271/0=Beta) با ضریب معنیداری (000/0=sig) و در رتبه دوم، قدرت پیشبینی را در مدل دارا است و در رتبه سوم، متغیر بعد فناوری (149/0=Beta) با ضریب معنیداری (000/0=sig) میباشد.
Manuscript profile
Journal of Socio - Cultural Changes
,
Issue5,Year,
Winter
2021
بازارها غالباً فرصتهایی را برای توسعه اقتصادی و اشتغال محلی و همچنین امکان تعامل و ارتباط اجتماعی و آمیختگی فرهنگهای مختلف ایجاد میکنند. اما چرا برخی از بازارها از نظر اقتصادی و اجتماعی موفق و درحالرشد بوده و برخی دیگر نیستند. هدف کلی تحقیق این است که از میان مؤلفه More
بازارها غالباً فرصتهایی را برای توسعه اقتصادی و اشتغال محلی و همچنین امکان تعامل و ارتباط اجتماعی و آمیختگی فرهنگهای مختلف ایجاد میکنند. اما چرا برخی از بازارها از نظر اقتصادی و اجتماعی موفق و درحالرشد بوده و برخی دیگر نیستند. هدف کلی تحقیق این است که از میان مؤلفههای تاثیرگذار بر تعاملات اجتماعی در بازارهای سنتی در مقابل مراکز خرید امروزی، نقش مهمتر را بهعنوان مساله اصلی تحقیق برگزینیم. تحقیق حاضر به روش پیمایشی میباشد از نظر زمانی مقطعی و باتوجهبه حجم نمونه از نوع مطالعات پهنانگر و کاربردی محسوب میشود جامعه آماری این تحقیق شهروندان شهر تبریز، زنجان و ارومیه میباشد که از بین آنها باتوجهبه جدول مورگان گرجسی 300 نفرانتخاب شد و پرسشنامه از آنها تکمیل گردید شیوه نمونهگیری در دسترس بوده و برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. عامل طراحی، ارزشهای فرهنگی، تعلق مکانی و مسیر خرید بر میزان تعامل اجتماعی افراد در بازارهای سرپوشیده در سه شهر تأثیر معناداری داشتند. در این پژوهش، نقش و قابلیت طراحی محیط کالبدی، کیفیت عملکردی فضا و مؤلفههای انسانی در ارتقاء تعاملات اجتماعی تایید می شود. مکان و هویت مشترک، اهل بازار، حس آشنایی، همبستگی، رابطه شکل ساختمانی، نهاد و فضاهای معماری تشکیل دهنده بازار، هر چیز ملموس و مادی را آن چنان با معنویت در هم آمیخته و همگون به زندگی نشسته که این دو تبدیل به اجزایی جدایی ناپذیر شده اند و بهصورت یک کل واحد در آمده اند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications