• Home
  • مهرداد جاویدنژاد

    List of Articles مهرداد جاویدنژاد


  • Article

    1 - سنجش‌پذیرش اجتماعی معماری خاک مبنا و حکمت آن در اقلیم‌ شهر یزد
    Theosophical-Philosophical Foundations of Iranian Art , Issue 6 , Year , Winter 2024
    معماری خاک مبنا، یکی از فنون ساخت‌وساز کهن و بخشی از اصالت‌های ارزشمند معماری و مبانی حکمی آن است که تجارب استفاده از آن در طول زمان دستخوش تحولات مختلفی گردیده است. این پژوهش به شناخت میزان‌ پذیرشِ عمومیِ کنونی و استفاده از معماری خاک مبنا در بستر شهر یزد و شناخت مجموع More
    معماری خاک مبنا، یکی از فنون ساخت‌وساز کهن و بخشی از اصالت‌های ارزشمند معماری و مبانی حکمی آن است که تجارب استفاده از آن در طول زمان دستخوش تحولات مختلفی گردیده است. این پژوهش به شناخت میزان‌ پذیرشِ عمومیِ کنونی و استفاده از معماری خاک مبنا در بستر شهر یزد و شناخت مجموعه عوامل مختلف مؤثر بر آن می‌پردازد. رویکرد پژوهش ،کمّی و ماهیت آن کاربردی و با استفاده از منطق استدلال قیاسی و مدل‌های متداول سنجش‌پذیرش اجتماعی، همانند «مدل یوتات» و «نظریه رفتار برنامه‌ریزی ‌شده»، مدون شده و روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به شکل کمّی و شامل مجموعه‌ای از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی همانند آزمون تفاوت میانگین و رگرسیون خطی است. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش، یک پرسش‌نامه¬ی محقق ساخته با جامعه آماری 400 نفری و به روش نمونه‌گیری تصادفی است. بر اساس یافته‌های توصیفی؛ متغیر آگاهی‌ دارای پایین‌ترین امتیاز (75/1) و متغیر سودمندی ادراکی محیط زیستی (90/3) بالاترین امتیاز و همچنین، متغیر رفتاری میزان استفاده از معماری خاک در شهر یزد، دارای میانگین امتیازی (71/2) پایین‌تر از حد میانی طیف لیکرت است؛ به‌علاوه، شانزده متغیر مستقل با متغیر وابسته رفتار، دارای ضریب همبستگی و شش متغیر مستقل نیز دارای ضریب تأثیر معنادار (625/0) بر متغیر وابسته می‌باشند. سهولت درک شده، ویژگی‌های فردی، نگرش‌های رفتاری، تجربه و سودمندی درک شده در بُعد سازه‌ای بیشترین ضریب تأثیر را در این مجموعه متغیرها داشته‌اند. درمجموع، شناخت میزان پذیرش عمومی معماری خاک مبنا¬ در شهر یزد فراهم ‌شده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - Measuring and evaluating factors affecting the nurturing and emergence of creativity in architecture, in the view of Architects & Design Professionals
    Creative City Design , Issue 2 , Year , Spring 2022
    Creativity, as one of the aspects affecting the quality of design, is significantly integrated with design knowledge in the world of design and architecture. Undoubtedly, nurturing creative novices is one of the most important goals of architecture education. According More
    Creativity, as one of the aspects affecting the quality of design, is significantly integrated with design knowledge in the world of design and architecture. Undoubtedly, nurturing creative novices is one of the most important goals of architecture education. According to the results of the relevant studies, some prominent creative people in architecture have rarely mentioned the role of educational environment and professors as effective factors in nurturing and developing their abilities and creativity. The present study was conducted with the aim of examining and recognizing the factors affecting development of abilities and the emergence of creativity in the field of architecture, which finally due to the prevailing attitude towards the research issue the creativity of architecture professors will be measured and evaluated. Method The present study is considered as fundamental research in terms of purpose, and in terms of data collection method, it is descriptive-correlational research. The statistical population of this study includes professors teaching architecture at the level of Azad universities. The research sampling method was one-stage cluster random sampling. In this way, professors with the status of tuition fees in Tehran were randomly selected. The research tool was the standard Torrance Creativity Test. Data were analyzed using SPSS 21 software and t-test, Pearson correlation coefficient, Levin, analysis of variance. According to the results, out of a total of 100 people in the sample population, 50 professors were evaluated as very highly creative professors, 38 as highly creative professors, 5 as moderately creative professors and 7 as professors with little creativity. Also, according to the average amount of professors' creativity, 97.33; it can be concluded that the average creativity is significantly larger than the criterion number 85. In other words, it is estimated that the creativity of professors is at a high level. There is also a significant relationship between creativity and demographic variables. Manuscript profile

  • Article

    3 - Effect of Creative Thinking Techniques on the Designer and the Product in the Creative Architectural Problem-Solving Process; (Problem Finding to Problem Solving)
    Creative City Design , Issue 5 , Year , Autumn 2022
    Today, the possibility of facing problems for which there is no predetermined solution in architecture has increased. Therefore, trying to bringcreativity into problem solving is always vital. The main purpose of this research was to measure and evaluate the effectivene More
    Today, the possibility of facing problems for which there is no predetermined solution in architecture has increased. Therefore, trying to bringcreativity into problem solving is always vital. The main purpose of this research was to measure and evaluate the effectiveness of the intervention of creative thinking techniques in the creative architectural problem-solving process. The present study is practical in terms of purpose. The research method is an experimental with a pre-test and post-test design with an experimental and control group. Finally, the data were analyzed using ANCOVA, MANCOVA, and Bonferroni post hoc statistical tests using SPSS 25 software. The results of data analysis between experimental and control groups show a significant and positive effect of creative thinking techniques on two levels: 1) problem solving creativity and presented solutions, fluidity (F=21.96 and P=0.0001), expansion (F=3.49 and P=0.05), initiative (F=27.31 and P=0.0001) and flexibility (F=9.88 and P=0.001); 2) Creativity in design product (P=0.0001 and P=41.07). Also, the results of the Bonferroni test to examine the pairwise difference show that among the creative thinking techniques, paradigm breaking technique have more effective results than the paradigm stretching and paradigm preserving techniques (mean difference=0.004 and 25.02). By using creative thinking techniques in the he process of solving architectural creativity, it is possible to achieve the growth and promotion of components of creativity (fluidity, expansion, initiative, flexibility) in designers and provide creative solutions in the process of solving architectural problem, which will ultimately result in the design product in the three areas of physical, function and semantic. Also, in the process of solving creative architecture, as we move from paradigm preserving techniques to paradigm breaking techniques, the amount and level of creativity (the solver and the presented solutions-design product) increases. Manuscript profile

  • Article

    4 - تبیین جایگاه دوره انحراف توجه و سنجش اثربخشی آن در فرآیند حل خلاقانه مسئله معماری
    Life Space Journal , Issue 3 , Year , Spring_Summer 2022
    امروزه خلاقیت جزء جدانشدنی و لازمه فرآیند طراحی معماری محسوب می‌شود و مستتر در آن است. در فرآیند طراحی معماری علاوه بر مسئله‌یابی، چگونگی مسئله گشایی و یافتن راه‌حل مناسب به‌منظور نیل به وضعیت مطلوب از اهمیت بالایی برخوردار ‌است. در این‌خصوص یکی از راهبردهایی که اندیشم More
    امروزه خلاقیت جزء جدانشدنی و لازمه فرآیند طراحی معماری محسوب می‌شود و مستتر در آن است. در فرآیند طراحی معماری علاوه بر مسئله‌یابی، چگونگی مسئله گشایی و یافتن راه‌حل مناسب به‌منظور نیل به وضعیت مطلوب از اهمیت بالایی برخوردار ‌است. در این‌خصوص یکی از راهبردهایی که اندیشمندان در جهت حل خلاقانه مسئله به آن تاکید دارند ایجاد وضعیتی است که طراحان بتوانند، جهت اندیشیدن خود را تغییر دهند. ازاین‌رو بررسی ماهیت و اثربخشی دوره انحراف توجه، نقش و جایگاه آن در فرآیند حل خلاقانه مسئله معماری، هدف اصلی این پژوهش می‌باشد. ماهیت پژوهش از حیث هدف، کاربردی و روش تحقیق در این پژوهش به‌شیوه مداخله نیمه تجربی، از نوع طرح پیش‌آزمون-‌پس‌آزمون با گروه کنترل است که از طریق آن‌، میان گروه‌هایی که در معرض متغیر مستقل (دوره انحراف توجه) قرار گرفته‌اند و گروهی که متغیر مستقل بر آن اعمال نشده است، مقایسه صورت می‌گیرد. ابزار مورد‌ استفاده در این پژوهش به‌منظور دستیابی به فاکتورهای ارزیابی فرآورده طراحی، پرسش‌نامه‌ای محقق‌ساخت است که در نهایت داده ها از طریق آزمون های آماری تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 25 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کواریانس داده‌ها بین دو گروه آزمایش و کنترل بیانگر تاثیر معنا‌دار و مثبت دوره انحراف توجه در فرآیند حل خلاقانه مسئله معماری می‌باشد (205/28=F و 0/0001=P). همچنین نتایج آزمون بونفرونی برای بررسی اختلاف دو‌به‌دو گروه‌ها نشان می‌دهند؛ از میان راهبردهای مداخله، راهبرد استعاره، در مقایسه با راهبرد قیاس نتایج موثرتری دارد (0/0001=p و اختلاف میانگین=9/61). مبتنی بر یافته‌های پژوهش مبنی بر اثربخشی مثبت دوره انحراف‌توجه؛ به‌نظر می‌رسد می‌توان از این شیوه مداخله و راهبردهای آن به‌منظور ارائه پاسخ‌های خلاقانه در مواجهه با مسائل پیچیده و مبهم حال حاضر معماری در حوزه آموزش و نیز حرفه معماری بهره برد. Manuscript profile

  • Article

    5 - بلوک‌های خاکی پایدار شده، یک مصالح نوآور در معماری نوین خاک
    Designing and Planning in Architecture and Urbanism , Issue 3 , Year , Spring 2024
    معماری خاک، یکی از فنون شناخته‌شده ساخت در معماری و با غنای تاریخی چندهزارساله است. علی‌رغم پیشینه قوی، کاربردهای کنونی آن به دلایل مختلف فنی، اقتصادی، اجتماعی، فلسفی و سیاسی همانند گذشته نبوده و ازاین‌رو نیازمند تأمل از حوزه‌های گوناگون ازجمله زوایای فناوری، مهندسی و آ More
    معماری خاک، یکی از فنون شناخته‌شده ساخت در معماری و با غنای تاریخی چندهزارساله است. علی‌رغم پیشینه قوی، کاربردهای کنونی آن به دلایل مختلف فنی، اقتصادی، اجتماعی، فلسفی و سیاسی همانند گذشته نبوده و ازاین‌رو نیازمند تأمل از حوزه‌های گوناگون ازجمله زوایای فناوری، مهندسی و آزمایشگاهی است.اهمیت و ضرورت پژوهش: بنا بر رواج عمده استفاده از مصالح صنعتی؛ امروزه یکی از معضلات ساخت‌وساز در ایران، ساختمان‌هایی هستند که با سازه‌های بتنی و فلزی ساخته‌شده و در کنار زوال محیط‌زیست، سبب پایین آمدن کیفیت زندگی مردم و ازدست‌رفتن هویت معماری ایرانی گردیده‌اند. یکی از رویکردهای جدید در ارتقای استفاده از معماری خاک و مصالح خاک مبنا؛ لزوم نوآوری در محصول و نوآوری فناورانه در حوزه معماری خاک است. از این نظر روی‌آوری به مصالح نوین و باکیفیت رقیب برآمده از معماری نوین خاک یک الزام به‌حساب می‌آید. بلوک‌های خاکی پایدار شده به‌عنوان یک مصالح نوآور در معماری نوین خاک در پژوهش دنبال شده و مجموعه‌ای از مختصات فنی و آزمایشگاهی بلوک‌های خاکی پایدار در اسناد اخیر مدون شده مؤسسه آروویل هندوستان معرفی گردیده است.روش تحقیق پژوهش، کیفی و از نوع اسنادی هست و فرایند پژوهش به کمک مطالعات کتابخانه‌ای تدوین گردیده است. دامنه اصلی موضوعی اسناد استفاده‌شده نیز ناظر بر اسناد علمی با رویکرد فنی - آزمایشگاهی تدوین‌شده در مؤسسه آروویل هند به‌عنوان یکی از پیش‌گامان عرصه آموزش معماری خاک در عرصه بین‌الملل است.بلوک‌های خاکی پایدار شده در مؤسسه آروویل هند یک فناوری جدید به همراه مجموعه‌ای از الزامات فنی آزمایشگاهی به‌منظور تولید انواع بلوک‌های حفره‌دار، بلوک‌های هم بند، بلوک‌های ویژه با مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف در کاربرد همانند سایر مصالح ساختمانی است. در همین راستا؛ توجه و کاربرد عملی آزمایش‌ها و آزمون‌های فنی ارجاع شده در این مقاله می‌تواند عملاً کاربردهای این مصالح نوین را در سطح کشور توسعه و ارتقا دهد. Manuscript profile