Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue1,Year,
Autumn
2017
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدل علّی خانواده، مدرسه و حرمت خود با آمادگی اعتیاد در میان دانشآموزان دختر دوره متوسطه در سال تحصیلی 93-1392 انجام شده است. شرکتکنندگان شامل 518 دانشآموز دختر دوره متوسطه شهر آبادان هستند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب ش More
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدل علّی خانواده، مدرسه و حرمت خود با آمادگی اعتیاد در میان دانشآموزان دختر دوره متوسطه در سال تحصیلی 93-1392 انجام شده است. شرکتکنندگان شامل 518 دانشآموز دختر دوره متوسطه شهر آبادان هستند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل 5 پرسشنامه آمادگی به اعتیاد زرگر (1385)، شیوههای فرزندپروری والدینی ادراکشده (EMBU-S) دیریک، یورولماز و کارانسی، 2014، الگوهای ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی (1990)، حرمت خود و تعهد به مدرسه روزنبرگ (1965) بوده است. از روش تحلیل مسیر برای ارزیابی مدل علّی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای متغیر شیوههای فرزندپروری شامل گرمی (12-درصد)، فزون حمایتگری (13درصد) و طرد (21درصد) با آمادگی به اعتیاد رابطه دارند (01/0 >P < /span>). بهعلاوه، در الگوهای ارتباطی خانواده بعد گفتوشنود (15-درصد) و بعد همنوایی (02%) با آمادگی به اعتیاد ارتباط دارند (01/0 >P < /span>). همچنین تعهد به مدرسه نیز بهصورت مستقیم (14درصد) و غیرمستقیم (01%-) با آمادگی به اعتیاد ارتباط دارد (01/0 >P < /span>). با توجه به نتایج عنوانشده، طراحی مداخلات پیشگیرانه برای بهبود روابط نوجوانان و والدین و تقویت پیوند عاطفی بین آنان و همچنین ایجاد تعهد و تعلق بیشتر به مدرسه در نوجوانان میتواند آمادگی به اعتیاد را در آنها کاهش داده و از بروز آن جلوگیری کند.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue2,Year,
Autumn
2007
چکیده این تحقیق، میزان انطباق ویژگیهای سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان با ویژگیهای سازمان یادگیرنده را در سه حیطه فردی، گروهی و سازمانی مورد بررسی قرار داده و در صدد تعیین تفاوت در نحوه تلقی پاسخگویان برحسب سن، میزان تحصیلات و سابقۀ تدریس از سازمان آموزش و پرورش، به More
چکیده این تحقیق، میزان انطباق ویژگیهای سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان با ویژگیهای سازمان یادگیرنده را در سه حیطه فردی، گروهی و سازمانی مورد بررسی قرار داده و در صدد تعیین تفاوت در نحوه تلقی پاسخگویان برحسب سن، میزان تحصیلات و سابقۀ تدریس از سازمان آموزش و پرورش، بهعنوان سازمان یادگیرنده بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دبیران دبیرستانهای دخترانۀ نواحی پنجگانۀ آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 85 ـ1384 تشکیل دادهاند که به روش تصادفی خوشهای و از طریق فرمول انتخاب حجم نمونه، تعداد 260 نفر از نواحی 2،3 و 4 انتخاب شدند. از این تعداد 18 نفر به سؤالات پاسخ کامل ندادند و بنابراین از تحقیق کنار گذاشـته شدند و 242 نفر در پژوهش شرکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعـات، پرسشنامۀ ابعاد سازمـان یادگیرنده واتکینز و مارسیک بود. دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل واریانس یکطرفه، t تکمتغیره) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که ویژگیهای سازمان آموزش و پرورش در حیطۀ فردی و سازمانی با ویژگیهای سازمان یادگیرنده انطباق دارد، ولی در حیطۀ گروهی انطباق ندارد. تلقی افراد از سازمان یادگیرنده نیز فقط در حیطه فردی برحسب سابقۀ تدریس تفاوت معناداری را نشان داد.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue4,Year,
Winter
2016
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتبدرسی علوم اجتماعی (پایه اول)، جامعه شناسی یک (پایه دوم)، جامعه شناسی دو (پایه سوم) و علوم اجتماعی (پایه چهارم) دوره دوم متوسطه کشور بر اساس مؤلفههای تربیت شهروندی در سال تحصیلی 93-92بود. جامعه آماری مشتمل بر چهار کتاب درسی علوم اجتما More
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتبدرسی علوم اجتماعی (پایه اول)، جامعه شناسی یک (پایه دوم)، جامعه شناسی دو (پایه سوم) و علوم اجتماعی (پایه چهارم) دوره دوم متوسطه کشور بر اساس مؤلفههای تربیت شهروندی در سال تحصیلی 93-92بود. جامعه آماری مشتمل بر چهار کتاب درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه بود که با توجه به ماهیت پژوهش و محدود بودن جامعه آماری از نمونهگیری صرف نظر و کل جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شد. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی بود. معیار توصیف، مؤلفههای شهروندی شامل توجه به ارزشها، مردم سالاری و هویت جهانی بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاهه تحلیل محتوای کتب درسی بر گرفته از مبانی نظری بودکه روایی آن توسط اساتید برنامه ریزی درسی تعیین شد. یافتههای حاصل از تحلیل با استفاده ازنرم افزار Spss-19 و روش آماری غیر پارامتریک حاکی از وجود تفاوت معنادار بین میزان توجه به مؤلفههای شهروندی در کتابهای مذکور بود. این میزان توجه در کتب مطالعات اجتماعی وجامعه شناسی (1) بیش از حد انتظار و درعلوم اجتماعی و جامعه شناسی (2) کمتر از حد انتظار بود (01/0P <). همچنین یافتهها نشان دادبین پایههای تحصیلی از نظر میزان توجه به مؤلفههای شهروندی تفاوت معنادار وجود دارد.
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Summer
2023
مقدمه و هدف: خصوصی سازی شکلی از حداقل مداخله دولت در بسیاری از کشورها از دهه 1980 است. وقتی مدیریت و ارائه آموزش دولتی به نهادهای خصوصی و انتفاعی محول شود، آموزش دولتی خصوصیسازی میشود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان یکی از شیوه More
مقدمه و هدف: خصوصی سازی شکلی از حداقل مداخله دولت در بسیاری از کشورها از دهه 1980 است. وقتی مدیریت و ارائه آموزش دولتی به نهادهای خصوصی و انتفاعی محول شود، آموزش دولتی خصوصیسازی میشود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان یکی از شیوه های خصوصی سازی در مدارس ابتدایی بر اساس مدل SWOT بود.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش، ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در دو بخش کیفی و کمی به ترتیب شامل کارشناسان آموزش ابتدایی نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان، به تعداد 18 نفر و همه ی معلمان مجری طرح خرید خدمات آموزشی نواحی شش گانه شهر اصفهان، به تعداد 270 نفر بود. تعداد نمونه در بخش کیفی برابر با تعداد جامعه و در بخش کمی 154 نفر بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه و در بخش کمِّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی سوالات مصاحبه و پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت تایید گردید. پایایی پرسشنامه از طریق روش آلفای کرونباخ با ضریب0.87 تعیین شد. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه با استفاده از مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین صورت گرفت و برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از آزمون فریدمن استفاده شد.
یافته ها: بهره مندی از نیروی جوان، صرفهجویی در بودجه، برخورداری نیروها از سطح تحصیلات بالا از نقاط قوت و عدم توجه به رشد و توسعه حرفه ای، فقدان ضوابط جذب نیرو و عدم پرداخت به موقع حقوق از مهمترین نقاط ضعف این طرح می باشد. همچنین رشد فرهنگ کارآفرینی، مشارکت بخش خصوصی وکاهش تصدی گری دولت در آموزش و پرورش از جمله فرصتهای ایجاد شده و فقدان سیاستگذاری قانونی و نبود آیین نامه شفاف از سوی نهادهای قانون گذار، فقدان امنیت شغلی معلمان مجری طرح از مهمترین تهدیدهای این طرح می باشد.
بحث و نتیجه گیری: خصوصی سازی در آموزش ابتدایی مفید بوده است. با این حال خصوصی سازی آموزش و پرورش طیفی از مشکلات اخلاقی، سیاسی و آموزشی ایجاد کرده که نمی توان آنها را نادیده گرفت.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications