Financial Accounting and Auditing Research
,
Issue4,Year,
Autumn
2023
چکیده
هدف از این مقاله بررسی تاثیر فرهنگ بر تصمیمگیری اخلاقی حسابداران رسمی با میانجیگری تمایل به ریسکپذیری فردی میباشد. به منظور تحقق این هدف شش فرضیه تدوین شده است. جامعه پژوهش حاضر حسابداران رسمی شاغل در مؤسسات حسابرسی ثبت شده در ایران میباشد که با توجه به استع More
چکیده
هدف از این مقاله بررسی تاثیر فرهنگ بر تصمیمگیری اخلاقی حسابداران رسمی با میانجیگری تمایل به ریسکپذیری فردی میباشد. به منظور تحقق این هدف شش فرضیه تدوین شده است. جامعه پژوهش حاضر حسابداران رسمی شاغل در مؤسسات حسابرسی ثبت شده در ایران میباشد که با توجه به استعلام انجام شده از جامعه حسابداران رسمی ایران حجم جامعه 472 نفر میباشد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه 212 نفر و به روش تصادفی تصادفی انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه در سال 1401 جمعآوری و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Pls ، فرضیهها مورد آزمون و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بیانگر رابطه منفی و معنادار بین فرهنگ و آگاهی اخلاقی حسابداران رسمی ایران میباشد، همچنین یافتهها حاکی از رابطه مثبت و معنادار بین فرهنگ و تمایل به ریسکپذیری فردی، رابطه مثبت و معنادار بین تمایل به ریسکپذیری فردی و آگاهی اخلاقی، نقش میانجی تمایل به ریسکپذیری فردی به طور مثبت و معنادار بر رابطه بین فرهنگ و آگاهی اخلاقی، رابطه مثبت و معنادار بین آگاهی اخلاقی و قضاوت اخلاقی، قضاوت اخلاقی و قصد اخلاقی میباشد. بر اساس نتایج پژوهش فرهنگ بر تصمیمگیری اخلاقی مؤثر است. بنابراین اصلاح شاخصهای فرهنگ به بهبود تصمیمگیری اخلاقی حسابداران رسمی کمک خواهد کرد. با توجه به اینکه پژوهشهای کمی در ارتباط با با فرهنگ، تصمیمگیری اخلاقی و تمایل به ریسکپذیری فردی صورت پذیرفته است، لذا انجام این پژوهش به بهبود غنای پژوهشی و بسط متون نظری در این حوزه پژوهشی کمک شایانی خواهد کرد.
Manuscript profile
Financial Accounting and Auditing Research
,
Issue2,Year,
Autumn
2022
چکیدهتحولات عمده در محیط کسبوکار و سرعت بالای تغییرات فناوری، محیط کسبوکار را بسیار پیچیده و نامطمئن ساخته است. مدیریت ریسک یکی از راهکارهای شرکتها برای مقابله با نااطمینانی در محیط کسبوکار است که نقش مؤثری در حفظ و ارتقای کارایی و اثربخشی و در نتیجه، بهبود عملکرد ش More
چکیدهتحولات عمده در محیط کسبوکار و سرعت بالای تغییرات فناوری، محیط کسبوکار را بسیار پیچیده و نامطمئن ساخته است. مدیریت ریسک یکی از راهکارهای شرکتها برای مقابله با نااطمینانی در محیط کسبوکار است که نقش مؤثری در حفظ و ارتقای کارایی و اثربخشی و در نتیجه، بهبود عملکرد شرکت دارد. علاوه بر این، مدیریت ریسک یک عامل مهم در کنترل هزینهها و تنوع محصولات و در نتیجه، کسب مزیت رقابتی است که منجر به بهبود عملکرد شرکت میشود. این در حالی است که وجود مدیران دارای تحصیلات مالی (سواد مالی مدیران) در فرآیند مدیریت ریسک، کسب مزیت رقابتی و دستیابی به عملکرد بهتر را تسهیل میکند. با چنین رویکردی، تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت ریسک سازمانی و عملکرد شرکت با نقش میانجیگر مزیت رقابتی و تعدیلگر سواد مالی در واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی یزد به انجام رسیده است. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل گردیده است. نتایج تحلیل 220 پرسشنامه تکمیلی نشان میدهد که رابطه مزیت رقابتی با عملکرد شرکت به لحاظ آماری معنیدار نیست، اما مدیریت ریسک رابطه مثبت و معنیداری با مزیت رقابتی و عملکرد شرکت دارد. همچنین، رابطه سواد مالی با مزیت رقابتی مثبت و معنیدار است. نقش میانجیگر مزیت رقابتی در رابطه مدیریت ریسک با عملکرد شرکت مورد تأیید قرار نمیگیرد، اما نقش تعدیلگر سواد مالی در رابطه مدیریت ریسک با مزیت رقابتی پذیرفته میشود.
Manuscript profile
Judgment and Decision Making in Accounting and Auditing
,
Issue4,Year,
Autumn
2028
چکیدهمقاله حاضر در ابتدا به بررسی رابطه خودکارآمدی مذاکرات حسابرس با صاحبکار بر بیطرفی حسابرس میپردازد و سپس، نقش تعدیلکننده هویت حرفهای حسابرس در رابطه خودکارآمدی مذاکرات حسابرس با صاحبکار و بیطرفی حسابرس را مورد بررسی قرار میدهد. جامعه آماری تحقیق، حسابرسان شا More
چکیدهمقاله حاضر در ابتدا به بررسی رابطه خودکارآمدی مذاکرات حسابرس با صاحبکار بر بیطرفی حسابرس میپردازد و سپس، نقش تعدیلکننده هویت حرفهای حسابرس در رابطه خودکارآمدی مذاکرات حسابرس با صاحبکار و بیطرفی حسابرس را مورد بررسی قرار میدهد. جامعه آماری تحقیق، حسابرسان شاغل در مؤسسات حسابرسی شهر یزد طی دوره زمانی سالهای 99-1398 بوده که برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران در حالت جامعه آماری با تعداد نامحدود و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. بعد از تأیید پایایی و روایی پرسشنامه، دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS تجزیهوتحلیل شده است. نتایج حاصل از 210 پرسشنامه تکمیلی نشان داد که تأثیر خودکارآمدی مذاکرات بر بیطرفی حسابرس مثبت و معنیدار است و نقش تعدیلگر هویت حرفهای در رابطه خودکارآمدی مذاکرات با بیطرفی حسابرس مورد تأیید قرار گرفت. ضریب متغیر تعدیلگر مثبت است و دلالت بر این دارد که رابطه خودکارآمدی مذاکرات با بیطرفی حسابرس با حضور هویت حرفهای تقویت میشود. توجه به خودکارآمدی حسابرس به منزله یک برنامه توسعهمحور در حرفه حسابرسی و همینطور توجه به عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر هویت حرفهای حسابرس، ازجمله مواردی است که میتواند با توجه به یافتههای پژوهش مدنظر قرارگیرد .The Effect of Auditor's Professional Identity on the Relationship between the Self-efficacy of Auditor-client Negotiations and ObjectivityAbstractThe present study first examines the relationship between auditor's negotiations self-efficacy and auditor's objectivity and then, examines the mpderating role of auditor's professional identity in the relationship between auditor's negotiations self-efficacy and auditor's objectivity. The statistical population of the study are auditors working in Yazd auditing institutes. For sample size calculation, the Cochran's formula in unlimited statistical population mood was used and sample was selected by the simple random sampling method. After confirming the reliability and validity of the questionnaire, the data were analyzed using structural equation modeling in PLS. The results of 210 completed questionnaires show that the effect of auditor's negotiations self-efficacy on auditor objectivity is positive and significant and the moderating role of auditor's professional identity in the relationship between auditor's negotiations self-efficacy and auditor's objectivity is confirmed. The Coefficient of moderating variable is positive and indicate that the relationship between auditor's negotiations self-efficacy and auditor's objectivity strengthens in the presence o professional identity.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications