هدف : این پژوهش به بررسی رابطه خوشبینی با امید به زندگی و شادکامی کارکنان آموزش و پرورش منطقه یک ساری پرداخت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی است.
روش : جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان زن و مرد شاغل در آموزش و پرورش منطقه More
هدف : این پژوهش به بررسی رابطه خوشبینی با امید به زندگی و شادکامی کارکنان آموزش و پرورش منطقه یک ساری پرداخت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی است.
روش : جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان زن و مرد شاغل در آموزش و پرورش منطقه یک ساری به تعداد 180نفر تشکیل دادند. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 118 نفر تعیین گردید که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت 31 زن و 87 مرد انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد خوش بینی (LOT) شییر و کارور، امید به زندگی اشنایدر، شادکامی آکسفورد (OHI)استفاده شد. در بخش توصیفی از جداول و نمودارهای توزیع فراوانی و درصدی؛ شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی شامل میانگین، انحراف استاندارد، خطای استاندارد از میانگین، واریانس، چولگی و کشیدگی و در بخش استنباطی از آزمون های نرمالیته (کالموگروف-اسمیرنف؛ شاپیرو-ویلک)، آزمون پارامتریک همبستگی پیرسون، آزمون همگنی واریانس ها (لِون)، آزمون T گروه های مستقل استفاده شد.
یافتهها: نتایج یافتهها نشان داد که بین خوش بینی با امید به زندگی و شادکامی کارکنان آموزش و پرورش منطقه یک ساری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. با توجه به اینکه شادمانی، فعالیت های مفید انسان را بر می انگیزد، روابط اجتماعی را تسهیل می کند، مشارکت سیاسی- اجتماعی را رونق می بخشد، موجبات حفظ سلامت عاطفی، روانی، جسمی و امیدواری را فراهم می کند.
Manuscript profile
Biannual Journal of Education Experiences
,
Issue1,Year,
Winter
2023
The current applied, quasi-experimental study adopted a descriptive –survey approach with pre-test/post-test design with a control group. The statistical population included 3400 high school students in Babol, Mazandaran, Iran, in the academic year of 2020-2021, a More
The current applied, quasi-experimental study adopted a descriptive –survey approach with pre-test/post-test design with a control group. The statistical population included 3400 high school students in Babol, Mazandaran, Iran, in the academic year of 2020-2021, among whom 30 people were selected (15 people in the experimental group, 15 people in the control group) using cluster random sampling method. Data collection tools were Smith (2014) Anger Management Training Package, Bar-On’s (1980) Standard Emotional Intelligence Questionnaire, Miller & Lefkourt (1982) Social Intimacy Questionnaire, and Younesi (2004) Deterministic Thinking. The validity of this questionnaire was confirmed by experts and the reliability of the questionnaires were calculated through Cronbach's alpha coefficient including emotional intelligence model as 0.90, social intimacy as 0.89 and deterministic thinking as 0.90 percent. For data analysis, the descriptive statistics (mean and standard deviation) and the inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov tests, the multivariate analysis of covariance (MANCOVA) for the main hypothesis and the univariate analysis of covariance (ANCOVA) for the sub-hypotheses were used using Spss22 software. The results showed that anger management training had an impact on emotional intelligence, social intimacy and deterministic thinking of high school students in Babol. It also showed that anger management training prevented students from increasing their physical and mental arousal during aggression.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue2,Year,
Autumn
2019
این پژوهش با هدف بررسی ابعاد رویکرد مجازی در راستای توسعه دانشگاه های نسل چهارم انجام شد. پژوهش حاضر با هدف کاربردی و با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل دوازده نفر از اعضا هیئت علمی دانشگاه بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و با در نظ More
این پژوهش با هدف بررسی ابعاد رویکرد مجازی در راستای توسعه دانشگاه های نسل چهارم انجام شد. پژوهش حاضر با هدف کاربردی و با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل دوازده نفر از اعضا هیئت علمی دانشگاه بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع انتخاب شدند و در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای و طبقهبندی متناسب نسبی 255 نفر از اعضاء هیئت علمی استادیار به بالای دانشگاه های استان مازندران به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزارگردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی نیز پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تأیید متخصصان و صاحب نظران رسید و برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأئیدی و برای بررسی روایی همگرا از شاخص متوسط واریانس استخراج شده استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی، نمودارها و در بخش آمار استنباطی، از تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. دادههای بهدست آمده از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه تحلیل. نتایج نشان داد که زیرساختهای رویکرد مجازی با ضریب تأثیر (0/93 = β) بر توسعه دانشگاه های نسل چهارم تأثیر مستقیم دارد، به عبارت دیگر با افزایش مطلوبیت ابعاد رویکردمجازی، توسعه دانشگاهای نسل چهارم (دانشگاه های قابلیت محور) با شدتی قوی بهبود مییابد.
Manuscript profile
Journal of Human Capital Empowerment
,
Issue5,Year,
Winter
2022
این پژوهش با هدف بررسی مدل مفهومی مؤلفههای کانون کنترل درونی و کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی مدیریت سرمایه انسانی در کارکنان استانداری مازندران با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان استانداری مازندران به تعداد250 نفر بودند که با ا More
این پژوهش با هدف بررسی مدل مفهومی مؤلفههای کانون کنترل درونی و کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی مدیریت سرمایه انسانی در کارکنان استانداری مازندران با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان استانداری مازندران به تعداد250 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه، تعداد 148 نفر به عنوان نمونه در سال 1399 انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه استاندارد؛ رفتار کارآفرینانه در سازمان موستاکیس (2007)، سنجش کانون کنترل درونی از باس و اوولیو (1997) و مدیریت سرمایه انسانی ارگان و کانوسکی (1996) بوده است. روایی ابزار با استفاده از نظر صاحبنظران و کارشناسان ارزیابی و تایید شد، پایایی درونی این پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ،90/0 محاسبه گردید. در این پژوهش از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون Tیک نمونهای، روش مدل معادلات ساختاری، شاخص نیکویی برازش شامل (RMSR، GFI، AGFI، RMR)، با استفاده از نرمافزارspss20 ، برنامه نرمافزاری لیزرل (LISREL) محاسبه شد. نتایج نشان داد که بین کانون کنترل درونی و کارآفرینی سازمانی با میانجیگری مدیریت سرمایه انسانی در کارکنان استانداری مازندران رابطه مثبت و معنی-داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد؛ کانون کنترل درونی با واسطه مدیریت سرمایه انسانی بر کارآفرینی سازمانی تأثیر غیرمستقیم دارد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications