• Home
  • مهدی زکی پور

    List of Articles مهدی زکی پور


  • Article

    1 - رابطه بین عملکرد ‌بانکداری غیر ربوی و انواع نوآوری‌ها با نقش میانجی دانش اسلامی (مورد مطالعه بانک های ملی استان قزوین)
    Journal of Islamic Marketing Research , Issue 2 , Year , Autumn 2024
    در بانکداری غیر ربوی نیاز به نوآوری، نسبت به گذشته بیشتر احساس می شود و توسعه آنها وابسته به خلق دانش اسلامی در بین کارکنان می باشد.هدف/ سئوال اصلی: هدف از این تحقیق تعیین میزان تاثیر انواع نوآوری‌ها بر دانش اسلامی و ارائه راهکارهای علمی در این رابطه جهت بهبود عملکرد با More
    در بانکداری غیر ربوی نیاز به نوآوری، نسبت به گذشته بیشتر احساس می شود و توسعه آنها وابسته به خلق دانش اسلامی در بین کارکنان می باشد.هدف/ سئوال اصلی: هدف از این تحقیق تعیین میزان تاثیر انواع نوآوری‌ها بر دانش اسلامی و ارائه راهکارهای علمی در این رابطه جهت بهبود عملکرد بانکداری غیر ربوی می باشد.روش پژوهش: روش پژوهش کمی پیمایشی می باشد. داده ها از نمونه ای شامل 225 نفر از کارکنان بانک های ملی استان قزوین به وسیله پرسشنامه های استاندارد گردآوری شد. فرضیه ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزارSmart PLS آزمون شد.یافته‌ها: یافته ها برای فرضیه های دارای تاثیر مستقیم نشان داد که انواع نوآوری ها تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر دانش اسلامی وعملکرد بانکداری غیر ربوی دارند (فرضیه اول و دوم)، همچنین دانش اسلامی نیز تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری برعملکرد بانکداری غیر ربوی دارد (فرضیه سوم). نتایج آزمون مدل ساختاری برای فرضیه میانجی بیانگر تایید این فرضیه بود و بر نقش حیاتی دانش اسلامی بین انواع نوآوری و بهبود عملکرد بانکداری غیر ربوی تاکید می کند (فرضیه چهارم).بحث و نتیجه‌گیری: در مجموع خلق دانش اسلامی می تواند تاثیر انواع نوآوری برعملکرد بانکداری غیر ربوی را غنی تر سازد و با توجه به اینکه دانش اسلامی یک منبع مهم برای عملکرد بانکداری غیر ربوی می باشد، نیاز مبرمی به روش های تولید، اشتراک و به کارگیری آن در بانکداری غیر ربوی می باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی تاثیر نوآوری، آموزش و ویژگی‌های شخصیتی بر قصدکارآفرینی دانش آموزان و دانشجویان: مطالعه موردی مجتمع آموزشی استان البرز
    Quarterly Journal of Quantitative Researches in Management , Issue 4 , Year , Winter 2023
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر نوآوری، آموزش و ویژگی‌های شخصیتی بر قصدکارآفرینی دانش آموزان و دانشجویان بوده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و در دسته تحقیق‌‌های توصیفی- پیمایشی قرار دارد. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل مدیران مجتمع آموزشی استان البرز که شامل 8 نفر بودند. ابزار More
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر نوآوری، آموزش و ویژگی‌های شخصیتی بر قصدکارآفرینی دانش آموزان و دانشجویان بوده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و در دسته تحقیق‌‌های توصیفی- پیمایشی قرار دارد. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل مدیران مجتمع آموزشی استان البرز که شامل 8 نفر بودند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه می‌باشد که از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی(CVR) استفاده گردید. برای آزمون اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده گردید که عدد 787/0 به دست آمد. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزا از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. بر طبق نتایج بدست آمده، رابطه آموزش کارآفرینی با نیاز به دستاورد با ضریب تأثیر 0.24، رابطه درک نوآوری با شناسایی فرصت های کارآفرینی با ضریب تأثیر 0.19؛ با نیت کارآفرینی با ضریب تأثیر 0.17؛ با فرهنگ حمایت از نوآوری و حمایت های سیاسی با ضریب تأثیر 0.20 بی معنی شناسایی شد. همچنین، می توان ادعا کرد که در مجتمع آموزشی البرز به این شاخص ها برای قصد کارآفرینی توجه نشده است؛ بنابراین ضروری است با تقویت در این شاخص ها نسبت به تقویت مجتمع آموزشی اقدام شود. سرانجام، با توجه به اینکه مدل ارائه شده در آزمون های آماری عملکرد مطلوبی داشته است، لذا اعتبار آن نیز نتیجه گرفته شده است. Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی الگوی ساختاری- تفسیری قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری ‌اطلاعات در ‌شرکت‌های‌ کوچک‌ و‌ متوسط
    Journal of Management and Sustainable Development Studies , Issue 11 , Year , Autumn 2023
    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، سطح بندی و تحلیل ابعاد و شاخص‌های اصلی مؤثر بر قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری ‌اطلاعات در شرکت‌های‌کوچک ‌و‌ متوسط با استفاده از تکنیک مدل‌سازی ساختاری-تفسیری (ISM) می‌باشد. ابعاد و شاخص‌های قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری ‌اطلاعات براساس مطالعه ادبی More
    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، سطح بندی و تحلیل ابعاد و شاخص‌های اصلی مؤثر بر قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری ‌اطلاعات در شرکت‌های‌کوچک ‌و‌ متوسط با استفاده از تکنیک مدل‌سازی ساختاری-تفسیری (ISM) می‌باشد. ابعاد و شاخص‌های قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری ‌اطلاعات براساس مطالعه ادبیات و تحلیل محتوایی و مقایسه‌های پژوهش‌های مرتبط و مصاحبه با خبرگان و متخصصین، شناسایی و سپس با استفاده از مدل‌سازی ساختاری-تفسیری روابط بین ابعاد و شاخص‌های قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری ‌اطلاعات تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شده است. در نهایت، با استفاده از تحلیل MICMAC نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است. نتایج نشان می‌دهد متغیر دیجیتالی‌سازی فرآیندهای تجاری جزو متغیرهای پیوندی است و از قدرت نفوذ و وابستگی بالایی برخوردار است و با بیشترین تأثیر، محرک و برانگیزاننده قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری‌ اطلاعات در شرکت‌های‌ کوچک ‌و‌ متوسط به شمار می‌روند و هرگونه عملی بر این متغیر، سبب تغییر سایر متغیرها می‌شود. همچنین، متغیرهای سنجش، منابع و شایستگی‌ها و هماهنگی، جزو متغیرهای کلیدی برای توسعه قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی‌ فناوری ‌اطلاعات در شرکت‌های ‌کوچک ‌و ‌متوسط به شمار می‌روند. این متغیرها تأثیر بسیاری بر تحقق و ارتقای قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری ‌اطلاعات در شرکت‌های‌ کوچک ‌و‌ متوسط دارند و از قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی برخوردارند. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی تأثیر قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری‌ اطلاعات بر عملکرد ‌شرکت‌های ‌کوچک‌ و ‌متوسط از طریق رابطه تعدیلگری رهبری ‌تحول‌آفرین و نقش میانجی قابلیت ‌نوآورانه
    Journal of Management and Sustainable Development Studies , Issue 7 , Year , Autumn 2022
    هدف از ‌این تحقیق، تعیین میزان تأثیر قابلیت‌ها‌ی‌ پویا‌ی ‌فناوری‌ا طلاعات و قابلیت ‌نوآورانه از طریق رابطه تعدیلگری رهبری‌ تحول‌آفرین بر عملکرد ‌شرکت‌های‌کوچک ‌و ‌متوسط و ارائه راهکار‌ها‌ی علمی‌ در‌ این رابطه جهت بهبود عملکرد‌ شرکت‌های‌کوچک ‌و ‌متوسط می‌باشد. جامعه آمار More
    هدف از ‌این تحقیق، تعیین میزان تأثیر قابلیت‌ها‌ی‌ پویا‌ی ‌فناوری‌ا طلاعات و قابلیت ‌نوآورانه از طریق رابطه تعدیلگری رهبری‌ تحول‌آفرین بر عملکرد ‌شرکت‌های‌کوچک ‌و ‌متوسط و ارائه راهکار‌ها‌ی علمی‌ در‌ این رابطه جهت بهبود عملکرد‌ شرکت‌های‌کوچک ‌و ‌متوسط می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شرکت‌های‌ کوچک ‌و‌ متوسط‌ با عملکرد سریع و فعال در سطح استان قزوین می‌باشد. حجم نمونه بر اساس تکنیک معادلات‌ ساختاری که حداقل باید 5 و حداکثر ۱۵ برابر تعداد سؤالات پرسشنامه باشد 225 نفر از کارکنان شرکت‌های ‌کوچک ‌و‌ متوسط فعال در استان قزوین در نظر گرفته شد که به وسیله پرسشنامه‌ها‌ی استاندارد گردآوری شد. با تأیید پایایی پرسشنامه استاندارد با استفاده از روش پایایی ترکیبی، تنظیم نهایی برای نشان دادن اعتبار ابزارهای استفاده شده قبل از استفاده به پاسخ دهندگان انجام گردید. برای بررسی روایی گویه‌های پرسشنامه پژوهش، ابتدا از روایی محتوایی و سپس از روایی همگرا (ضریب آلفای کرونباخ) و روایی واگرا (بارهای عاملی) استفاده شده است. فرضیه‌ها با استفاده از مدل‌سازی‌ معادلات ‌ساختاری با روش حداقل ‌مربعات ‌جزئی و با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS و SPSS آزمون شد. در نتیجه، قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری ‌اطلاعات تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر قابلیت ‌نوآورانه و عملکرد ‌شرکت‌های ‌کوچک ‌و ‌متوسط دارند. همچنین، قابلیت ‌نوآورانه نیز تأثیر معناداری بر عملکرد ‌شرکت‌های ‌کوچک ‌و‌ متوسط دارد. رهبری‌ تحول‌ آفرین رابطه بین قابلیت ‌نوآورانه و عملکرد ‌شرکت‌های ‌کوچک ‌و‌ متوسط را تعدیل می‌کند. همچنین، تأیید می‌شود که قابلیت ‌نوآورانه در تأثیر قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی‌ فناوری‌ اطلاعات بر عملکرد ‌شرکت‌های ‌کوچک ‌و‌ متوسط‌ نقش میانجی دارد. Manuscript profile

  • Article

    5 - بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر رضایت مشتریان، با میانجی گری مشتری مداری و عملکرد فروش نمایندگان )مورد بررسی: نمایندگان فروش مواد آرایشی و بهداشتی قزوین(
    New knowledge in marketing management , Issue 0 , Year , Summer 2024

    تحقیق حاضر، با هدف تبیین و بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر رضایت مشتریان، با میانجی گری مشتری مداری و عملکرد فروش نمایندگان فروش مواد آرایشی و بهداشتی، انجام گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت، توصیفی - علّی و مبتنی بر معادلات ساختاری محسوب می شود. ابزا More

    تحقیق حاضر، با هدف تبیین و بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر رضایت مشتریان، با میانجی گری مشتری مداری و عملکرد فروش نمایندگان فروش مواد آرایشی و بهداشتی، انجام گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت، توصیفی - علّی و مبتنی بر معادلات ساختاری محسوب می شود. ابزار جمع آوری داده ها در پژوهش حاضر پرسشنامه مرجع می باشد که در میان نمایندگان منتخب نمایندگان فروش مواد آرایشی و بهداشتی قزوین، توزیع شد. در پژوهش حاضر، به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از نرم افزار های SPSS 20 و smart Pls3 بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بازاریابی داخلی تاثیر مثبت و معناداری بر رضایتمندی مشتریان، مشتری مداری و عملکرد فروش نمایندگان فروش مواد آرایشی و بهداشتی قزوین دارد. مشتری مداری بر عملکرد فروش نمایندگان فروش مواد آرایشی و بهداشتی قزوین نیز تاثیرگذار است. از سوی دیگر، عملکرد فروش نیز تاثیر مثبت و معناداری بر رضایتمندی مشتریان نمایندگان فروش مواد آرایشی و بهداشتی قزوین دارد. نقش میانجی گری عملکرد فروش در رابطه ی بازاریابی داخلی رضایت مشتریان تایید شد. به این معنا که عملکرد فروش می تواند موجب تقویت و یا - تضعیف ارتباط میان بازاریابی داخلی و رضایت مشتریان شود. نتایج همچنین نشان داد که مشتری مداری نمایندگان نقش میانجی را در رابطه بازاریابی داخلی و عملکرد فروش ایفا می کند.

    Manuscript profile