• Home
  • نادر زالی

    List of Articles نادر زالی


  • Article

    1 - بررسی و تحلیل تأثیر مجتمع‌های تجاری بر گسترش مصرف‌گرایی در کلان‌شهرتبریز
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , Issue 2 , Year , Summer 1400
    ایجاد مجتمع‌های مدرن از جمله ابزارهای امپریالیسم برای رواج مصرف‌گرایی در شهرهای جهان سوم که با شدت زیادی در حال گسترش است. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و محیطی مجتمع‌های تجاری بر گسترش مصرف‌گرایی در کلان‌شهر تبریز انجام گرفته است. More
    ایجاد مجتمع‌های مدرن از جمله ابزارهای امپریالیسم برای رواج مصرف‌گرایی در شهرهای جهان سوم که با شدت زیادی در حال گسترش است. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و محیطی مجتمع‌های تجاری بر گسترش مصرف‌گرایی در کلان‌شهر تبریز انجام گرفته است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی- تحلیلی است. رویکرد حاکم بر آن کمی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را مشتریان مجتمع‌های تجاری ستاره‌باران، رویال، لاله پارک، اطلس و پالادیوم رشدیه تبریز است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 400 نفر برآورد گردید و به تناسب تعداد مشتریان هر مجتمع تجاری به صورت تصادفی سیستماتیک بین آن‌ها توزیع گردید. پایایی کلی پرسشنامه 754/0 به دست آمد. تحلیل‌های یافته‌های پژوهش با استفاده از آزمون پیرسون نشان داد که به ترتیب مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، کالبدی- فیزیکی و محیطی با مقادیر 616/0، 568/0، 239/0 و 161/0 دارای همبستگی مثبت و معناداری با میزان مصرف‌گرایی دارند. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای درآمد، تجربه خرید قبلی، سن و جنسیت با مقادیر 620/0، 558/0، 556/0 و 547/0 دارای همبستگی مثبت و معناداری با میزان مصرف‌گرایی دارند. نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که مجموع نه متغیر کیفی و 23 متغیر کمی‌توانایی تبیین 55/77 درصد از تغییرات واریانس مربوط به مصرف‌گرایی را دارند. در نهایت نتایج نشان داد که به ترتیب مناطق، 4، 1، 8، 2، 3، 10، 9، 7 و 6 دارای مصرف‌گراترین شهروندان هستند. در نهایت پیشنهادهای با محوریت اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی در راستای جلوگیری از رواج مصرف‌گرایی ارائه شده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی و تحلیل تأثیر مجتمع‌های تجاری بر گسترش مصرف‌گرایی در کلان‌شهرتبریز
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , Issue 2 , Year , Summer 1400
    ایجاد مجتمع‌های مدرن از جمله ابزارهای امپریالیسم برای رواج مصرف‌گرایی در شهرهای جهان سوم که با شدت زیادی در حال گسترش است. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و محیطی مجتمع‌های تجاری بر گسترش مصرف‌گرایی در کلان‌شهر تبریز انجام گرفته است. More
    ایجاد مجتمع‌های مدرن از جمله ابزارهای امپریالیسم برای رواج مصرف‌گرایی در شهرهای جهان سوم که با شدت زیادی در حال گسترش است. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و محیطی مجتمع‌های تجاری بر گسترش مصرف‌گرایی در کلان‌شهر تبریز انجام گرفته است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی- تحلیلی است. رویکرد حاکم بر آن کمی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را مشتریان مجتمع‌های تجاری ستاره‌باران، رویال، لاله پارک، اطلس و پالادیوم رشدیه تبریز است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 400 نفر برآورد گردید و به تناسب تعداد مشتریان هر مجتمع تجاری به صورت تصادفی سیستماتیک بین آن‌ها توزیع گردید. پایایی کلی پرسشنامه 754/0 به دست آمد. تحلیل‌های یافته‌های پژوهش با استفاده از آزمون پیرسون نشان داد که به ترتیب مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، کالبدی- فیزیکی و محیطی با مقادیر 616/0، 568/0، 239/0 و 161/0 دارای همبستگی مثبت و معناداری با میزان مصرف‌گرایی دارند. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای درآمد، تجربه خرید قبلی، سن و جنسیت با مقادیر 620/0، 558/0، 556/0 و 547/0 دارای همبستگی مثبت و معناداری با میزان مصرف‌گرایی دارند. نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که مجموع نه متغیر کیفی و 23 متغیر کمی‌توانایی تبیین 55/77 درصد از تغییرات واریانس مربوط به مصرف‌گرایی را دارند. در نهایت نتایج نشان داد که به ترتیب مناطق، 4، 1، 8، 2، 3، 10، 9، 7 و 6 دارای مصرف‌گراترین شهروندان هستند. در نهایت پیشنهادهای با محوریت اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی در راستای جلوگیری از رواج مصرف‌گرایی ارائه شده است. Manuscript profile