• Home
  • کمال محمدزاده

    List of Articles کمال محمدزاده


  • Article

    1 - طراحی برنامه درسی سواد حقوقی
    Research in Curriculum Planning , Issue 5 , Year , Winter 2019
    هدف این پژوهش، دستیابی به چارچوب برنامه درسی آموزش سواد حقوقی بود. این پژوهش کیفی و به روش مطالعه موردی است. رویکرد تحلیلی در تدوین چارچوب بر اساس رویکرد بازآفرینی بافت- محوراست. مشارکت‌کنندگان در پژوهش متشکل از 15 نفر از قضات، وکلا و متخصصین رشته حقوق و برنامه درسی بود More
    هدف این پژوهش، دستیابی به چارچوب برنامه درسی آموزش سواد حقوقی بود. این پژوهش کیفی و به روش مطالعه موردی است. رویکرد تحلیلی در تدوین چارچوب بر اساس رویکرد بازآفرینی بافت- محوراست. مشارکت‌کنندگان در پژوهش متشکل از 15 نفر از قضات، وکلا و متخصصین رشته حقوق و برنامه درسی بودند؛ که با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و روش نمونه‌گیری معیار انتخاب شدند. معیار کفایت تعداد مشارکت‌کنندگان، اشباع نظری بود. ابزار گردآوری داده‌های کیفی پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه‌ساخت‌مند بود. اعتباریابی داده‌های ‌کیفی از طریق اعتبارپذیری و اعتمادپذیری با استفاده از تکنیک همسوسازی داده‌ها صورت گرفت. با توجه به روش کیفی پژوهش از شیوة تحلیل مضمون (شامل مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر) با استفاده از نرم‌افزار N-Vivo11 برای تشکیل شبکه مضامین برنامه درسی آموزش سواد حقوقی استفاده شد. نتایج پژوهش، بیانگر وجود نه مضمون سازمان دهنده در حوزة عناصر نه‌گانه برنامه درسی (هدف، محتوا، فعالیت یادگیرنده، منابع و مواد کمک‌آموزشی، راهبردهای یاددهی- یادگیری، زمان آموزش، فضای آموزش، گروه‌بندی فراگیران و ارزشیابی) بود و مضمون‌های مذکور دارای حدود 31 مضمون پایه بودند که ‌باید در دستیابی به چارچوب برنامه درسی آموزش سواد حقوقی، مورد توجه قرار گیرند. Manuscript profile

  • Article

    2 - نقش واسطه‌ای مسئولیت‌پذیری در رابطه با عملکرد خانواده و خود ‌ کارآمدی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
    Quarterly Journal of Woman and Society , Issue 4 , Year , Winter 2019
    هدف اصلی از انجام این پژوهش، نقش واسطه­ای مسئولیت­پذیری در رابطه با عملکرد خانواده و خود ­کارآمدی دانشجویان دختر بود. روش پژوهش توصیفی از نوع هم­بستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 96- 95 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ب More
    هدف اصلی از انجام این پژوهش، نقش واسطه­ای مسئولیت­پذیری در رابطه با عملکرد خانواده و خود ­کارآمدی دانشجویان دختر بود. روش پژوهش توصیفی از نوع هم­بستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 96- 95 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بوده است. نمونه­ای با حجم 235 نفر بر اساس روش نمونه­گیری خوشه­ای مرحله­ای انتخاب از بین هر یک از دانشکده­ها شد. ابزارهای این پژوهش، پرسش­نامه­ی خود کارآمدی، پرسش­نامه­ی مقیاس سنجش مسئولیت­پذیری کالیفرنیا  و مقیاس سنجش خانواده که پس از محاسبه­ی روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. نتایج تحلیل مسیر نشان دهنده­ی این موارد بود: 1- خود کارآمدی تحصیلی، پیش­بینی کننده­ی مثبت و معنی­دار خانواده­ی دانشجویان می­باشد؛ 2- خود کارآمدی تحصیلی، پیش­بینی کننده­ی مثبت و معنی­دار مسئولیت پذیری می­باشد؛ 3- مسئولیت­پذیری با کنترل خود کارآمدی ، پیش­بینی کننده­ی مثبت و معنی­دار عملکرد خانواده­ی دانشجویان می باشد؛ 4- مسئولیت­پذیری نقش واسطه­ای در ارتباط بین خود کارآمدی و عملکرد خانواده­ی دانشجویان دارد. Manuscript profile