• Home
  • عباس شکوری شالدهی

    List of Articles عباس شکوری شالدهی


  • Article

    1 - ارائه الگویی برای ارتقای منابع انسانی درنظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین
    Educational Leadership & administration , Issue 1 , Year , Spring 1400
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای ارتقای منابع انسانی نظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین انجام شده است. این پژوهش با روش آمیخته (کمی و کیفی) از طریق یک پرسشنامه ی محقق ساخته صورت بندی گردیده و با 350 واحد نمونه آماری ازدبیران، مدیران مدارس و معاونان مناطق More
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای ارتقای منابع انسانی نظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین انجام شده است. این پژوهش با روش آمیخته (کمی و کیفی) از طریق یک پرسشنامه ی محقق ساخته صورت بندی گردیده و با 350 واحد نمونه آماری ازدبیران، مدیران مدارس و معاونان مناطق آموزش و پرورش و با اخذ و تحلیل دیدگاههای خبرگان این حوزه به صورت مصاحبه ی نیمه ساختار یافته به ثمر رسیده است. روش نمونه گیری به صورت نظام مند و خوشه ای انجام شده و داده های جمع آوری شده برآیندی از دیدگاهها و نظرگاههای افرادی است که علاوه بر شرکت در این پیمایش، در مصاحبه ی تخصصی نیز حضور داشتند. نتایج نشان داد بعد عدالت با 4 مولفه، زیر ساخت های تحولی با 4 مولفه، توانمند سازی با 4 مولفه و پشتیبانی اسطوره ها با 3 مولفه که در مجموع با 70 نشانگر و با نمره میانگین 4.08 از 5، الگوی مورد نظر طراحی، ترسیم و اعتبارسنجی گردید. علاوه براین، شاخص هایی همچون بهره مندی از گزاره های ترقی گرایانه سند تحول، رهنمون سازی به درک سرمایه انسانی، توجه به منزلت، رفاه و حقوق همسان، توجه به مهارت و شایستگی های حرفه ای کارکنان و درک پشتیبانی مدیران فرهمند در سازمان و چهره های ملی از جمله یافته های مهم الگو و تایید پذیری آن بوده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - به‌کارگیری منابع انسانی بر اساس شایستگی با تأکید بر دیدگاه‌های مترقیانه امام علی (ع)
    Behavioral Studies in Management , Issue 4 , Year , Autumn 2014
    منابع انسانی یکی از بی‌بدیل‌ترین سرمایه‌ها و دارایی‌هایی است که جزو ارکان سازمان‌ها بوده و توسعۀ آن ازجمله برنامه‌ها و دغدغه‌های هر سازمانی می‌باشد. شناسایی، جذب، به‌کارگیری و بهره‌مندی از نیروی انسانی در سازمان‌ها از پیچیده‌ترین فرآیند عملکردی است؛ لذا مدیران همواره با More
    منابع انسانی یکی از بی‌بدیل‌ترین سرمایه‌ها و دارایی‌هایی است که جزو ارکان سازمان‌ها بوده و توسعۀ آن ازجمله برنامه‌ها و دغدغه‌های هر سازمانی می‌باشد. شناسایی، جذب، به‌کارگیری و بهره‌مندی از نیروی انسانی در سازمان‌ها از پیچیده‌ترین فرآیند عملکردی است؛ لذا مدیران همواره با تمام ظرفیت‌های موجود در تحقق آن می‌کوشند. این پژوهش کاربردی با هدف فهم به‌کارگیری منابع انسانی مبتنی بر شایستگی از منظر امام علی (ع) صورت گرفته است و از نوع تحقیقات آمیخته می باشد. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل 30 نفر از خبرگان آموزش‌وپرورش و دانشگاه بوده که به روش، سیره و جلوه‌های مدیریتی امام علی (ع) آگاهی داشته‌اند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته شامل 63 نشانگر می باشد. همچنین روایی و اعتبار آن از طریق تحلیل داده‌ها (آزمون T) مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می دهند که دیدگاه‌های مترقیانه امام علی (ع) در خصوص شایستگی‌های نیروی انسانی در دو مقولۀ ارزش‌های انسانی و ارزش‌های تعالی می‌توانند در عصر مدرن برای تمام سازمان‌ها ازجمله آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها یک رهیافت محسوب شود؛ رهیافتی که مبحث انسان و مردم را بیش‌ازپیش در جامعه و سازمان محلی برجسته می‌نماید. Manuscript profile

  • Article

    3 - نقش پذیری عدالت درارتقای منابع انسانی نظام آموزش و پرورش با رهیافت هایی از سند تحول بنیادین.
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 4 , Year , Winter 2020
    پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پذیری عدالت در الگوی ارتقای منابع انسانی نظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین انجام شده است؛اینکه مناظر عدالت را بتوان در همه ی شریان های اجتماعی، آموزشی ، فرهنگی ، پژوهشی ، حقوقی، اقتصادی و به معنای واقعی محیط های تعلیم و تربیتی ب More
    پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پذیری عدالت در الگوی ارتقای منابع انسانی نظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین انجام شده است؛اینکه مناظر عدالت را بتوان در همه ی شریان های اجتماعی، آموزشی ، فرهنگی ، پژوهشی ، حقوقی، اقتصادی و به معنای واقعی محیط های تعلیم و تربیتی به نظاره نشست ، همواره از جمله دیدگاههای صاحبنظران، سندتحول بنیادین و قانون اساسی کشور بوده است ؛ روش این پژوهش توصیفی و از نوع کیفی (انجام مصاحبه) است و جامعه ی آماری این پژوهش از خبرگان(20 نفر) این حوزه که به رویدادهای آموزش و پرورش اشراف و تسلط داشتند، انتخاب گردیدند؛با بهره مندی از ادبیات پژوهش و کارکردهای مشخص و برنامه ای نهاد تعلیم و تربیت و کنترل انتخاب خبرگان آگاه ، اطلاعات موجود(محتوای مصاحبه وچارچوب نظری) صورت بندی گردید؛ و سهم مبحث عدالت در چهار مقوله ی شناخته شده توزیعی(32) درصد ، رویه ای(22) درصد ، مراوده ای(26) درصد و اطلاعاتی(20) درصد بر اساس جداول مربوط به گفتمان ها به طور منظم در کدهای باز ، محوری و انتخابی تنظیم و تدوین شد؛ یافته های این پژوهش نشان می دهد سهم نشانگرهای مربوط به عدالت توزیعی که به معرف های همسان سازی حقوق و رفاه کارکنان و همچنین ارتقای شغلی آنان مرتبط است ، بیش از مناظر دیگر عدالت بوده و جامعه ی آماری نسبت به ایجاد و استقرار رویه های صحیح و قانونمند، شفافیت اطلاعات در ارتقای شغلی ، انتصابات و درک مدیریت منابع انسانی و مدیران فرهمند درسازمان اذعان داشتند. Manuscript profile