• Home
  • محمدرضا دهقانی اشکذری

    List of Articles محمدرضا دهقانی اشکذری


  • Article

    1 - مفهوم‌سازی سلامت اجتماعی از طریق تبلیغات ویروسی
    Journal of healthcare management , Issue 49 , Year , Autumn 2024
    مقدمه: تبلیغات ویروسی به عنوان یک استراتژی کارآمد در ارتقا سطح سلامت اجتماعی جامعه نقش به سزایی را ایفا می‌کنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی مقالات حوزه تبلیغات ویروسی و شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌ها در حوزه سلامت اجتماعی است. روش پژوهش: در این مطالعه با مروری سیس More
    مقدمه: تبلیغات ویروسی به عنوان یک استراتژی کارآمد در ارتقا سطح سلامت اجتماعی جامعه نقش به سزایی را ایفا می‌کنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی مقالات حوزه تبلیغات ویروسی و شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌ها در حوزه سلامت اجتماعی است. روش پژوهش: در این مطالعه با مروری سیستماتیک و با توجه به دستورالعمل PRISMA به بررسی مقالات چاپ شده در حوزه بازاریابی ویروسی طی فاصله زمانی 2001 تا 2022 میلادی در پایگاه Wos پرداخته و داده‌ها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی هدایت گردید. سپس با استفاده از غربالگری فازی شاخص‌های موثر شناسایی و با بکارگیری روش فازی اولویت‌بندی شدند. یافته‌ها: با تحلیل محتوا کیفی مقالات منتخب، 26 شاخص استخراج و با استفاده از روش غربالگری فازی 17 شاخص به عنوان شاخص‌های موثر شناسایی و با روش فازی اولویت‌بندی شدند. نتیجه‌گیری: حوزه سلامت اجتماعی به شکل مداوم در جستجوی راه‌هایی برای هماهنگ نمودن خود با فناوری‌های جدید است. بنابراین استفاده اصولی و صحیح از تبلیغات ویروسی می‌تواند به عنوان چشم اندازی جدید در حوزه سلامت اجتماعی در نظر گرفته شود. نتایج پژوهش نشان داد از بین 17 شاخص تایید شده، اطلاع‌رسانی، خلاقیت، قابل اعتماد بودن منبع، نوآوری در پیام و دسترس‌پذیری به ترتیب بیشتری ظرفیت و شاخص‌های تخصصی بودن پیام، خیال پردازی، محرک اجتماعی، تعاملی بودن و نیت درک شده منبع کمترین ظرفیت را می‌توانند در ارتقا و رشد چشم‌گیر سلامت اجتماعی داشته باشند. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی بروندادهای علمی حوزه بازاریابی ویروسی در پایگاه وب آف ساینس
    Jounal of Marketing Management , Issue 60 , Year , Autumn 2023
    مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، ارائه تصویری جامع از وضعیت فعالیت‌های علمی در حوزه بازاریابی ویروسی و ترسیم نقشه هم رخدادی واژگان براساس مقالات علمی نمایه شده در پایگاه وب آف ساینس است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع علم‌سنجی است که با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی و روش تحل More
    مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، ارائه تصویری جامع از وضعیت فعالیت‌های علمی در حوزه بازاریابی ویروسی و ترسیم نقشه هم رخدادی واژگان براساس مقالات علمی نمایه شده در پایگاه وب آف ساینس است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع علم‌سنجی است که با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی و روش تحلیل شبکه انجام شده است. به طوری که با مراجعه به پایگاه وب آف ساینس، اطلاعات 250 مدرک حوزه بازاریابی ویروسی مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار تحلیل شبکه ویس ویور بهره گرفته شده است.یافته‌ها: پس از جست‌وجو، غربال‌گری و ارزیابی کیفی مطالعات، تحلیل نهایی بر روی 250 مقاله در بازه زمانی 2001 تا 2021 میلادی انجام شد. تحلیل عمیق مقالات منتخب نشان داد که بیش‌ترین تحقیقات در زمینه بازاریابی ویروسی مربوط به سال 2020 میلادی با تعداد 49 مقاله است. کشور آمریکا با تعداد 75 مقاله فعال‌ترین کشور در این زمینه است و بعد از آن کشورهای چین و سنگاپور به ترتیب بالاترین تعداد تحقیقات و ارتباط بین نویسندگان را از آن خود کرده‌اند. کشور ایران نیز در رتبه دوازدهم قرار گرفته است. همچنین در سیر تحول کلمات کلیدی تمرکز اولیه بر روی "رسانه‌های اجتماعی" و "محبوبیت" بوده است و در سال‌های بعدی به ترتیب به کلمات "دهان به دهان"، "بازاریابی ویروسی"، "دهان به دهان الکترونیکی"، "توییتر" و "فیس بوک" رسیده است.نتیجه‌گیری: توجه به پرکاربردترین و کم‌کارترین کشورها و محققان از طریق علم‌سنجی می‌تواند فرصت‌ها و ضعف‌های تحقیقاتی در زمینه بازاریابی ویروسی را آشکار ساخته و افق پیش روی محققین ایرانی را جهت درخشش نتایج آن‌ها در سطح بین‌المللی روشن نماید. با توجه به نتایج به دست آمده کشور ایران در حوزه بازاریابی ویرروسی اگرچه نویسندگانی برتری دارد ولی از لحظ ارتباط با سایر نویسندگان داری نقاط ضعف می‌باشد. Manuscript profile