Journal of healthcare management
,
Issue22,Year,
Winter
2017
مقدمه: در سالهای اخیر، سازمانها به دلیل افزایش رقابت در محیط کسب و کار، بکارگیری اطلاعات و دانش را در سرلوحه امور خود قرار دادهاند تا از این طریق بتوانند به مزیت رقابتی دست یابند و در دنیای تجاری و رقابتی حضور مستمر و پایداری داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثی More
مقدمه: در سالهای اخیر، سازمانها به دلیل افزایش رقابت در محیط کسب و کار، بکارگیری اطلاعات و دانش را در سرلوحه امور خود قرار دادهاند تا از این طریق بتوانند به مزیت رقابتی دست یابند و در دنیای تجاری و رقابتی حضور مستمر و پایداری داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی از دی تا بهمن 1394 انجام شد. نمونهگیری به صورت خوشهای انجام گرفت و در هر رسته شغلی نمونهها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در پژوهش حاضر600 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که 46.8 درصد را مردان و 53.2 درصد دیگر را زنان تشکیل میدادند. نمره کلی مدیریت دانش و میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان به ترتیب0.67±3.23و 0.86±3.24بود. همبستگی مستقیم متوسط بین مؤلفههای مدیریت دانش و میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات وجود دارد (p-value≤0.001,r=0.407). نتیجهگیری: مؤلفههای مدیریت دانش بر میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات تأثیر مستقیمیدارد. لذا ضروری است تا مدیران سازمانهای درمانی جهت موفق بودن در رسالت سازمانی خود، به ارتقاء دانش کارکنان، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ایجاد یک فرهنگ آکنده از اعتماد در میان کارکنان توجه نمایند. زمینه و هدف: در سالهای اخیر، سازمان ها به دلیل افزایش رقابت در محیط کسب و کار، بکارگیری اطلاعات و دانش را در سرلوحه امور خود قرار داده اند تا از این طریق بتوانند به مزیت رقابتی دست یابند و در دنیای تجاری و رقابتی حضور مستمر و پایداری داشته باشند.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفه های مدیریت دانش بر میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی از دی تا بهمن 1394 انجام شد.نمونه گیری به صورت خوشه ای انجام گرفت و در هر رسته شغلی نمونه ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور تأیید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در پژوهش حاضر600 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که 46.8 درصد را مردان و 53.2 درصد دیگر را زنان تشکیل می دادند.نمره کلی مدیریت دانش و میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان به ترتیب0.67±3.23و 0.86±3.24بود.همبستگی مستقیم متوسط بین مؤلفه های مدیریت دانش و میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات وجود دارد(p-value≤0.001,r=0.407).نتیجه گیری: مؤلفه های مدیریت دانش بر میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات تأثیر مستقیمی دارد.لذا ضروری است تا مدیران سازمان های درمانی جهت موفق بودن در رسالت سازمانی خود، به ارتقاء دانش کارکنان، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ایجاد یک فرهنگ آکنده از اعتماد در میان کارکنان توجه نمایند.
Manuscript profile
Psychological Models and Methods
,
Issue4,Year,
Winter
2014
هدف کلی از پژوهش حاضر، ارائهی مدل توضیحی باورهای معرفتشناختی و باورهای تدریس دبیران متوسطهی ریاضی منتخب کشور بود. جامعهی تحقیق شامل تمامی دبیران متوسطهی ریاضی منتخب کشور سال 92- 1391 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، در همایش تجل More
هدف کلی از پژوهش حاضر، ارائهی مدل توضیحی باورهای معرفتشناختی و باورهای تدریس دبیران متوسطهی ریاضی منتخب کشور بود. جامعهی تحقیق شامل تمامی دبیران متوسطهی ریاضی منتخب کشور سال 92- 1391 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، در همایش تجلیل از دبیران متوسطه ریاضی منتخب کشور که در فروردین ماه سال جاری برگزار گردید،150 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی باورهای معرفتشناختی و پرسشنامهی باورهای تدریس بود که پس از محاسبهی روایی و پایایی، توزیع و جمع آوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که 1) از نظر دبیران مرد، بالاترین میانگین باورهای معرفتشناختی مربوط به منبع دانش و از نظر دبیران زن، مربوط به توانایی یادگیری میباشد. 2) از نظر دبیران کمسابقه، بالاترین میانگین باورهای معرفتشناختی مربوط به توانایی یادگیری و از نظر دبیران با سابقهی متوسط و دبیران با سابقه نیز بالاترین میانگین باورهای معرفتشناختی مربوط به منبع دانش میباشد. 3) از نظر دبیران مرد، بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی و از نظر دبیران زن نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی میباشد. 4) از نظر دبیران کمسابقه، بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی و از نظر دبیران با سابقه متوسط نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی و از نظر دبیران با سابقه نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی میباشد. 5) بین باورهای معرفتشناختی دبیران ریاضی منتخب کشور و باورهای تدریس آنان، رابطهی معنیداری وجود دارد. 6) باورهای معرفتشناختی دبیران پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار باورهای تدریس آنان میباشد. نتایج تحلیل مدل مطالعه نشان داد دبیرانی که معتقد به توانایی یادگیری تدریجی دانشآموزان بوده و منبع یادگیری چندگانه را بهجای یک منبع ترجیح میدهند، به وجود شایستگیهای چهارگانه در تدریس باورهای قویتری دارند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications