Journal of healthcare management
,
Issue20,Year,
Autumn
2016
مقدمه: پزشکی تدافعی، تصمیمگیریهای درمان پزشکان است به منظور محدود کردن خطاهای پزشکی که میتواند عواقبی را به لحاظ کیفیت مراقبت افراد و بهرهوری از منابع محدود سلامت در پی داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی علل بروز این پدیده و ارائه راهکارهایی برای کاهش آن از دیدگاه More
مقدمه: پزشکی تدافعی، تصمیمگیریهای درمان پزشکان است به منظور محدود کردن خطاهای پزشکی که میتواند عواقبی را به لحاظ کیفیت مراقبت افراد و بهرهوری از منابع محدود سلامت در پی داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی علل بروز این پدیده و ارائه راهکارهایی برای کاهش آن از دیدگاه دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد میباشد. روش: این مطالعه توصیفی - تحلیلی است که در بین تمام دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 93 انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. دادههای پرسشنامه در نرمافزار spss20 جمعآوری گردید و با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی شامل آزمونهای کروسکال والیس و من ویتنی در سطح معنیداری 0.05 و در قسمت سوالات باز با استفاده از تحلیل محتوا آنالیز شد. یافتهها: بیشترین علت بروز پزشکی تدافعی "برای جلوگیری از مورد دادخواهی قرار گرفتن و اقدام قضایی از طرف بیماران "(2/87%) و کمترین علت انجام دادن پزشکی تدافعی نداشتن بیمه مسئولیت و جلوگیری ریسک از دست رفتن سرمایه پزشک، آموزش تدافعی عمل کردن پزشک در اقدامات درمانی تشخیصی برای بیمار (7/43%) گزارش شده است. شرکتکنندگان در این پژوهش 6 راهکار کلی برای کاهش پزشکی تدافعی ارائه دادند که شامل: اعمال حمایتهای قانونی از پزشکان (46.2 درصد)، طب مبتنی بر شواهد (19.8 درصد)، ایجاد پایگاه اطلاعاتی دادههای بیمار (19.8 درصد)، آشناسازی جامعه با مفهوم پزشکی تدافعی (16.5درصد)، تقویت کار گروهی (13.2 درصد) و اصلاح شیوه برخورد با شکایات (9.9 درصد) است. نتیجهگیری: نتایج حاکی است پزشکی تدافعی در دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالا و رایج است، در این راستا ﻟﺬا ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲﺷﻮد آﻣﻮزشﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ رﻓﻊ اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه و هدایت ﺑﻪ سمت ابعاد مثبت آن به ﭘﺰﺷﻜﺎن داده ﺷﻮد. همچنین رفتارهای پزشکی تدافعی به طور قابل توجهی با اقدامات کاملا ساده کاهش مییابند.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue19,Year,
Summer
2016
مقدمه: بیمارستان سبز، بیمارستانی است که سلامت مردم را با کاهش مداوم پیامدهای زیست محیطی و برطرف کردن سهم خود در بار بیماریها ارتقا دهد. از آنجا که الگوی منفرد و یکسانی در خصوص بیمارستانهای سبز و سالم وجود ندارد لذا هدف این مطالعه بررسی تمامی الگوهای موجود بیمارستان سب More
مقدمه: بیمارستان سبز، بیمارستانی است که سلامت مردم را با کاهش مداوم پیامدهای زیست محیطی و برطرف کردن سهم خود در بار بیماریها ارتقا دهد. از آنجا که الگوی منفرد و یکسانی در خصوص بیمارستانهای سبز و سالم وجود ندارد لذا هدف این مطالعه بررسی تمامی الگوهای موجود بیمارستان سبز در دنیا از طریق مرور نظاممند میباشد. روش پژوهش: این پژوهش بصورت مرور جامع و با جستجو در سایتهای سازمانی و پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی معتبر داخلی و خارجی به منظور شناسایی الگوهای بیمارستان سبز انجام شده است. یافتهها: هفت مدل جهت مدیریت بیمارستان سبز وجود دارد که هر کدام ابعاد اختصاصی خود را دارند. در بین این مدلها همپوشانی زیادی وجود دارد که نشاندهنده اهمیت زیاد برخی از ابعاد بیمارستان سبز میباشد. الگوهای موجود شامل: BEPHS (11 بعد)، GGHC (6 بعد)، USGBC LEED (7 بعد)، ISO14000 (بعد 11)،SHT (9 بعد)،PAHO (10 بعد) و GGHHبودند. نتیجهگیری: همپوشانی در ابعاد کارایی انرژی، کارایی آب و مدیریت زباله در همه الگوها مشاهده شد و تفاوتها در سایر ابعاد میتواند ناشی از موقعیت مکانی سازمانهای ارائه دهنده الگوها و تفاوت در نیازهای سازمانهای مذکور باشد.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue21,Year,
Winter
2016
مقدمه: ﺷﻜﺎﻳات درمانی، اﺑﺮاز ﻧﺎرﺿـﺎﻳﺘﻲ از سوی بیمار، خانواده و یا همراهان آنان اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻧﻴـﺎز ﺑـﻪ ﭘﺎسخگوﻳﻲ و رﺳﻴﺪﮔﻲ دارد. این تحقیق به منظور دستیابی به سیمای شکایات درمانی کشور در دهه اخیر انجام شده است. روش پژوهش: در این مطالعه مرور سیستماتیک، با جستجوی کلمات کلیدی در More
مقدمه: ﺷﻜﺎﻳات درمانی، اﺑﺮاز ﻧﺎرﺿـﺎﻳﺘﻲ از سوی بیمار، خانواده و یا همراهان آنان اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻧﻴـﺎز ﺑـﻪ ﭘﺎسخگوﻳﻲ و رﺳﻴﺪﮔﻲ دارد. این تحقیق به منظور دستیابی به سیمای شکایات درمانی کشور در دهه اخیر انجام شده است. روش پژوهش: در این مطالعه مرور سیستماتیک، با جستجوی کلمات کلیدی در 6 پایگاه علمی و کمک گرفتن از موتور جستجوگر Google اقدام به جستجوی مقالات ارائه شده در زمینه شکایات درمانی کشور در بازه زمانی سال 1385 تا 1395 گردید. حاصل این جستجو 1270 مقاله فارسی و انگلیسی بود. سپس تیم پژوهش با مطالعه عنوان و چکیده مقالات، 1120 مقاله غیر مرتبط و فاقد متن کامل را حذف کرد. در گام بعدی با مطالعه متن کامل، 131مقاله تکراری و غیرمرتبط کامل با موضوع حذف گردید. در نهایت تیم پژوهش به 19 مقاله کاملا مرتبط با موضوع تحقیق دست پیدا کرد. یافتهها: به طور کلی بر طبق یک الگوی مشخص بیشترین درصد شکایات از رفتار نامناسب کادر درمانی و کمترین آن مربوط به هزینهها بود. بیش از 60 درصد شکایات مربوط به بازه زمانی سالهای 1390 تا 1392 بود. تمامیشکایات و مقالات ثبت شده مربوط به مراکز درمانی و بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. نتیجهگیری: عزم و اراده جدی از طرف متولیان امر سلامت در خصوص کاربرد شکایات به عنوان ابزاری جهت بهبود کیفیت میتواند تاثیر به سزایی در بهرهگیری از این منبع عظیم و ارزشمند اطلاعاتی در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه داشته باشد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications