Journal of healthcare management
,
Issue8,Year,
Summer
2018
مقدمه: پاسخگویی برای سیاست گذاران و مدیران سلامت بسیار با اهمیت است و به معنی تعهد بیمارستان به انجام اقدامات سودبخش برای جامعه میباشد. جو سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن کار میکنند. جو سازمانی نفوذ بسیاری در عملکرد منابع انسانی دارد. امروزه اداره اثربخش بیمار More
مقدمه: پاسخگویی برای سیاست گذاران و مدیران سلامت بسیار با اهمیت است و به معنی تعهد بیمارستان به انجام اقدامات سودبخش برای جامعه میباشد. جو سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن کار میکنند. جو سازمانی نفوذ بسیاری در عملکرد منابع انسانی دارد. امروزه اداره اثربخش بیمارستان یکی از چالشهای اساسی نظام سلامت هر کشور میباشد. هدف پژوهش بررسی رابطه جو سازمانی و پاسخگوئی در بیمارستانهای همدان و یزد بود.روش پژوهش: مطالعه حاضر پژوهشی مقطعی و از نوع تحلیلی است که در سال 1392 در شهرهای همدان و یزد انجام شد. جامعه پژوهش شامل کارکنان و بیماران بیمارستانهای منتخب بود. داده ها به وسیله 2 پرسشنامه جوسازمانی ساسمن و دیپ و پاسخگوئی WHO جمع آوری گردید. پرسشنامه جو سازمانی را کارمندان و پاسخگویی را بیماران تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد در بیمارستانهای همدان بین جو سازمانی و پاسخگویی رابطه معنادار نیست(p=0.315)، اما در بیمارستان های یزد جو سازمانی رابطه معنادار با پاسخگویی دارد(p=0.019) و در کل رابطه جو سازمانی و پاسخگویی معنادار نیست(p=0.449). نتیجه گیری: نتایج نشان داد جو سازمانی بیمارستانهای مورد بررسی در سطح متوسط بوده و تفاوت معناداری بین بیمارستانها وجود ندارد. اما میزان پاسخگویی بیمارستانهای خصوصی بهتر از دولتی و خیریه بود. این واقعیت لزوم توجه بیشتر مسئولین به اهمیت امکانات و نیروی انسانی بخش دولتی و کمک به بیمارستانهای خیریه جهت ارتقای پاسخگویی و ارائه خدمات با کیفیت تر را می طلبد.کلیدواژه ها: جو سازمانی،پاسخگویی،بیمارستان،مالکیت بیمارستان
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue7,Year,
Winter
2018
مقدمه: تحلیل محیط داخلی سازمان یکی از عوامل موثر در تصمیمگیریهای استراتژیک سازمانی است. لذا مطالعهی حاضر با هدف تحلیل محیط داخلی سازمان با استفاده از مدل وایزبورد در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی- کاربر More
مقدمه: تحلیل محیط داخلی سازمان یکی از عوامل موثر در تصمیمگیریهای استراتژیک سازمانی است. لذا مطالعهی حاضر با هدف تحلیل محیط داخلی سازمان با استفاده از مدل وایزبورد در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی- کاربردی که به صورت مقطعی در سال 91 - 90 در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. پرسشنامهی مورد استفاده در مطالعهی حاضر، پرسشنامهی استاندارد تحلیل محیط داخلی وایزبورد بوده که شامل 35 سوال در ابعاد هدفگذاری، رهبری، ساختار سازمانی، هماهنگی، مکانیسم پاداش، ارتباطات درون سازمانی و نگرش نسبت به تغییر است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 93/0 محاسبه شد. جامعه پژوهش 360 نفر از کارکنان بیمارستانهای آموزشی علوم پزشکی یزد بودند که به صورت طبقهای تصادفی در مطالعه وارد شدند. دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی (میانگین و t-test) در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: امتیاز بیمارستانهای مورد مطالعه در ابعاد هدفگذاری، رهبری، ارتباطات، مکانیسم پاداش، هماهنگی، نگرش نسبت به تغییر و ساختار سازمانی به ترتیب با میانگین 33/0±33/3 ، 26/0±80/3 ، 52/0±44/3 ، 47/0±42/4 ، 48/0±60/3 ، 26/0±77/3 و 21/0±83/3 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع میتوان گفت اصلاح مکانیسم پاداشدهی و تقویت نگرش مثبت پرسنل به تغییر میتواند به عنوان عوامل موثر در بهبود عملکرد سازمانی تلقی شود. کلید واژهها: مدل وایزبورد، تحلیل محیط، ارزیابی درونی، محیط داخلی، بیمارستان
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue5,Year,
Autumn
1389
مقدمه: عدالت ادراک شده سازمانی، به معنی ادراک کارکنان از حد منصفانه بودن اقدامات سازمان در رابطه با آنهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سطح هوش هیجانی کارکنان و ادراک آنان از عدالت سازمانی در بیمارستان های یزد بود.
روشها: مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی ا More
مقدمه: عدالت ادراک شده سازمانی، به معنی ادراک کارکنان از حد منصفانه بودن اقدامات سازمان در رابطه با آنهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سطح هوش هیجانی کارکنان و ادراک آنان از عدالت سازمانی در بیمارستان های یزد بود.
روشها: مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت مقطعی در سال 1391 در 6 بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه یزد انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان این بیمارستانها بود. مجموعأ 259 نفر در مطالعه شرکت کردند. نمونهگیری به صورت طبقهای- تصادفی از 2 طبقه کارکنان بالینی و اداری بیمارستانها انجام شد. دادههای پژوهش به وسیله 2 پرسشنامه عدالت سازمانی ادراک شده بیوگر و هوش هیجانی شرینگ جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل داده توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و نیز آزمون ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
نتایج: میانگین امتیاز عدالت توزیعی، رویهای، مراودهای و سیستمی در بیمارستانهای مورد مطالعه به ترتیب، 66/14± 31/71، 15/16±91/58، 21/17±26/48 و 70/24±99/93 بود. همچنین، میانگین امتیاز کلی عدالت ادراک شده سازمانی در این بیمارستانها، 56/11±10/59 بود. میانگین امتیاز هوش هیجانی کارکنان این بیمارستانها نیز معادل 60/4±26/67 به دست آمد. سطح هوش هیجانی کارکنان، تنها در بیمارستانهای خصوصی دارای رابطه معنادار با ادراک آنها از عدالت سازمانی بود.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications