تاثیر آموزش شهروندان و رویدادهای فرهنگی بر ارتقاء برند شهر خلاق رشت
حسن احمدی
1
(
عضو هیات علمی/ دانشگاه گیلان
)
علی اکبر سالاری پور
2
(
دانشیار، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان
)
آرمان حمیدی
3
(
گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان
)
رقیه میرزایی
4
(
گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان
)
علی رحیمی
5
(
گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان
)
کلید واژه: شهر رشت, برندسازی, شهر خلاق, رویدادهای فرهنگی, اقدامات آموزشی,
چکیده مقاله :
مقدمه: تأثیر آموزش شهروندی و رویدادهای فرهنگی در ارتقای برند یک شهر خلاق می تواند قابل توجه باشد زیرا با فرهنگ سازی فرهنگ یادگیری و برگزاری رویدادهای فرهنگی متنوع، شهر می تواند نتایج مثبت بسیاری را تجربه کند. آموزش مدنی و رویدادهای هنری می تواند به پرورش ذهنیت خلاق در میان ساکنان کمک کند. همچنین میزبانی رویدادهای فرهنگی می تواند باعث تقویت هویت فرهنگی و هنری و جذب گردشگران فرهنگی و تسهیل ارتباطات بین المللی شود. هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اقدامات آموزشی و رویدادهای فرهنگی بر ارتقا و موفقیت برندسازی شهر خلاق رشت و شناسایی مهمترین امر در دستیابی به این مهم می باشد. لذا به همین منظور سه شاخص "آقدامات آموزشی"، "رویدادهای فرهنگی" و "برند شهر خلاق رشت" برای این پژوهش در نظر گرفته شده است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- کمی است. در این تحقیق تأثیر دو شاخص اقدامات آموزشی و رویدادهای فرهنگی بر برند شهر خلاق رشت با استفاده از پرسشنامه سنجیده شده است. همچنین در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS3 استفاده شد و در نهایت مدل ساختاری این پژوهش را بررسی خواهیم کرد. جامعه آماری این پژوهش را شهروندان شهر رشت تشکیل می دهند و در این تحقیق در مجموع 393 پرسشنامه به منظور جمع آوری اطلاعات تکمیل شد. قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمرو جغرافیایی این پژوهش، شهر رشت میباشد. یافته ها: بر اساس یافته ها، شاخص برند شهر خلاق رشت با میانگین 40/3 بیشترین میانگین را در بین شاخص ها دارد. همچنین شاخص های رویدادهای فرهنگی و فعالیت های آموزشی به ترتیب با میانگین 15/3 و 43/2 در رتبه های بعدی قرار دارند. از سوی دیگر، بر اساس نتایج مدلسازی، رویدادهای فرهنگی و اقدامات آموزشی توانسته است حدود 32 درصد از تغییرات متغیر وابسته را که شاخص برندسازی شهر خلاق رشت است، تشکیل دهد. نتایج: از آنجایی که رویدادهای فرهنگی بیشتری اثر گذاری را بر برند شهر خلاق رشت داشته اند؛در نتیجه برگزاری جشنواره های و رویدادهای فرهنگی مطلوب در کنار ارائه آموزش های با کیفیت به مردم و شناساندن مفهوم خلاقیت به مردم و نهادینه کردن آن می تواند تاثیر قابل توجهی در ایجاد یک تصویر مطلوب از این شهر و در نهایت موفقیت برندسازی خلاقیت شهر رشت داشته باشد.
چکیده انگلیسی :
Introduction: The effect of citizenship education and cultural events in enhancing the brand of a creative city can be significant because by cultivating a culture of learning and organizing diverse cultural events, the city can experience many positive results. Civic education and art events can help foster a creative mindset among residents. Also, hosting cultural events can strengthen cultural and artistic identity and attract cultural tourists and facilitate international communication. Research aim: The purpose of this research is to investigate the impact of educational measures and cultural events on the promotion and success of branding of the creative city of Rasht and to identify the most important thing in achieving this goal. Therefore, for this purpose, three indicators of "educational activities", "cultural events" and "brand of the creative city of Rasht" have been considered for this research. Methodology: This research is based on applied purpose and descriptive-quantitative in terms of method. In this research, the effect of two indicators of educational measures and cultural events on the brand of the creative city of Rasht has been measured using a questionnaire. Also, SPSS and Smart PLS3 software were used in data analysis, and finally we will examine the structural model of this research. The citizens of Rasht city are the statistical population of this research, and in this research, a total of 393 questionnaires were completed in order to collect information. Studied Areas: The geographical area of this research is the city of Rasht. Results: According to the findings, the "Creative City Brand of Rasht" index has the highest average among indices with an average of 3.40. Also, the indicators of "cultural events" and "educational activities" are in the next place with the averages of 3.15 and 2.43, respectively. On the other hand, according to the results of the modeling, cultural events and educational measures have managed to form about 32% of the changes in the dependent variable variance, which is the branding index of the creative city of Rasht. Conclusion: Since more cultural events have had an impact on the Rasht creative city brand, as a result, holding festivals and desirable cultural events along with providing quality education to the people and introducing the concept of creativity to the people and institutionalizing it can have a significant impact. In creating a favorable image of this city and ultimately the success of the branding of the city of Rasht.