روانشناسی فضای مجازی: تراکنشهای گفتگوی همزمان در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
محورهای موضوعی : دانش شناسی
1 - دکترای علم اطلاعات و دانششناسی و استادیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
کلید واژه: روانشناسی فضای مجازی, سایبرسایکولوژی, گفتگوی همزمان (چت), خدمات مرجع مجازی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و مرور مفاهیم و ویژگیهای ارتباطهای مجازی و برخط از جمله گفتگوهای همزمان و روانشناسی حاکم بر این فضاهای جدید است و در این راستا استانداردها و رهنمودهای ارتباطهای برخط در کتابخانهها مورد کنکاش قرار گرفته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به شیوه سندی و از نوع مروری-تحلیلی است که برای تبیین روانشناسی فضای مجازی از نظریههای مختلف تعامل برخط از جمله نظریههای غنای رسانهای، حضور اجتماعی، نظریه استفاده و خشنودی و افسارگسیختگی برخط بهره برده است. یافتهها: فضای مجازی و برخط دارای ویژگیهای متمایزی است و اثراتی متفاوتی بر ذهن و رفتار آدمی میگذارد. درگیری کمتر حواس، فضای غالب نوشتاری، انعطاف در هویت، تغییر و تعدیل ادراکات، تعدد روابط ممکن، امکان تأخیر در پاسخگویی به مخاطب در ارتباطات مجازی، قابلیت کش آمدن زمان و قطع ارتباط رسانهای، اضطرارآمیز بودن و همزمان بودن ارتباط از جمله این ویژگیهاست. این ویژگیها عموماً حالات روانشناختی همچون خشم، اضطراب، نگرانی و ناامیدی را به همراه دارد. تعامل در فضای مجازی زمانی موثر واقع میشود که حاصل این تعامل ارتباطی، موجب استفاده و یا خشنودی فرد در محیط زیست روانی و اجتماعی او شود. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به ماهیت کار و پیچیدگی تعامل کتابدار و کاربر در طول فرایند مرجع، رفتار مثبت و منفی کتابدار (مشاهده شده توسط کاربر) عامل و فاکتور مهمی در موفقیت یا شکست فرایند به حساب میآید. توجه به روانشناسی کاربران در فضای مجازی، تبعیت از استانداردها و رهنمودهای عملکرد رفتاری و مهارتی کتابداران و مجهز بودن به انواع مهارتهای علمی و ارتباطی از عوامل موفقیت تراکنشهای برخط محسوب میشود.
Objective: The purpose of this study is to review the concepts and features of virtual and online communication, including simultaneous conversations and psychology governing these new spaces, and in this regard, the standards and guidelines of online communication in libraries have been explored. Method: The present study is a documentary and review-analytical method that has used various theories of online interaction to explain the psychology of cyberspace, including theories of media richness, social presence, uses and gratifications theory and online disinhibition. Results: Cyberspace has distinct features that have different effects on the human mind behavior. These features include less mindfulness, dominant writing space, and flexibility in identity, change, and adjustment of perceptions, the multiplicity of possible relationships in cyberspace, the possibility of delayed response to the user in virtual communication, the ability to stretch time and disconnect media, the urgency and concurrence of communication. These features generally lead to psychological states such as anger, anxiety, worry, and frustration. Interaction in cyberspace is effective when the result of this communication interaction, causes the use or satisfaction of the person in his psychological and social environment. Conclusion: Virtual Reference Services (VRS) are a complex and multifaceted commitment. VRS, including simultaneous chat with the user, clarifies the vacuum of visual and auditory cues and the feeling of personal connection and it is necessary to use alternatives and tricks for these virtual communications to evoke the same feeling of face. Therefore, due to the nature of the work and the complexity of the librarian-user interaction during the reference process, "the positive and negative behavior of the librarian (observed by the user) is an important factor in the success or failure of the process. Paying attention to the psychology of users in cyberspace, adhering to the standards and guidelines of librarians' behavioral and skillful performance, and being equipped with various scientific and communication skills are the success factors of online
جاری، س.؛ بلیاد، م. (1398). روانشناسی فضای مجازی (فرصت یا تهدید). تهران: بهنام قلم.
خانیکی، ه.؛ روحانی، ر. (1390). ارتباطات مجازی و سایبر سایکولوژی (مطالعه رابطه میان بهرهمندی دانشجویان فنی دانشگاه تهران از وبلاگ با نگرش آنان درباره روابط مجازی). مجله مطالعات اجتماعی ایران، 5(3) ، 48-71.
دیی، چ.؛ آلن، م. (1389). بررسی کاربردی بودن خدمات مرجع دیجیتالی بر وبگاههای کتابخانه دانشگاهی علوم پزشکی، ترجمه یوسفی،ن.؛ حبیبی،ا. کتاب ماه کلیات (اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی)، 5(149): 30-56.
کاظمی، ا. و دیگران (1392). زندگی در فضای مجازی: جنبههای روانی- اجتماعی اینترنت. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، معاونت پژوهشی.
نشاط، ن. (1386). زبان و هرمنوتیک در فرایند مرجع. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 43 (39): 27-40.
نوروزی، ی.؛, جعفریفر، ن. (1395). مسوولیت اخلاقی کتابداران در فضای مجازی. اخلاق در علوم و فناوری، 2 (11): 29-38.
Ademodi, O. (2011). Reference Service in Academic Libraries: Accommodation of International Students. Available at: http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/524 (Accessed 22 October 2020)
Buckley, C.E. (2006). Golden Rule Reference: Face-to-Face and Virtual. The Reference Librarian, 45(93): 129-136. Available at: http://ir.library.illinoisstate.edu/fpml/40 (Accessed 22 October 2020).
Guidelines for Behavioral Performance of Reference and Information Service Providers (2013). Available at: http://www.ala.org/rusa/resources/guidelines/guidelinesbehavioral(Accessed 22 October 2020).
Guidelines for Business Information Responses (2013). Available at:
http://www.ala.org/rusa/resources/guidelines/business(Accessed 22 October 2020).
Guidelines for Implementing and Maintaining Virtual Reference Services (2017). Available at: http://www.ala.org/rusa/resources/guidelines/virtrefguidelines(Accessed 22 October 2020).
IFLA Digital Reference Guidelines (2002). Available at: https://www.ifla.org/files/assets/reference-and-information-services/publications/ifla-digital-reference-guidelines-en.pdf(Accessed 22 October 2020).
Meredith, J. (2020). Conversation analysis, cyberpsychology and online interaction. Social and Personality Psychology Compass, 14(5): 285-294.
Power, A.; Kirwan, G. (2014). Cyberpsychology and New Media: A Thematic Reader. New York: Psychology Press, Taylor & Francis Group.
Quan-liang, Y.U. (2011). Discussion about User′ s Psychology in Digital Reference Service. Journal of the Library Science Society of Sichuan, (5). Available at: https://en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTotal-TUSH201105016.htm (Accessed 2 November 2020).
Ruggiero, T.E. (2000). Uses and Gratifications Theory in the 21st Century. Mass Communication and Society, 3(1): 3-37. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1207/S15327825MCS0301_02?needAccess=true(Accessed 22 October 2020).
Roesch, H. (2006). Digital Reference Services: State of the Art in the Focus on Quality. World library and information congress: 72ND IFLA general conference and council 20-24 August, Seoul, Korea. Available at: https://archive.ifla.org/IV/ifla72/papers/098-Roesch-en.pdf(Accessed 22 October 2020).
RUSA (2008). Definitions of Reference. Available at: http://www.ala.org/rusa/guidelines/definitionsreference(Accessed 22 October 2020).
Tyckson, D.A. (2001). What the best model of reference service?. Library trends, 50(2): 183-196. Available at: https://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/8398/librarytrendsv50i2d_opt.pdf (Accessed 22 October 2020).
Straw, J.E. (2014). A Virtual Understanding: The Reference Interview and Question Negotiation in the DigitalAge. Reference & User Services Quarterly, 39(4): 376-379. Available at: https://www.jstor.org/stable/20863843 (Accessed 22 October 2020).
_||_