ارزیابی کسبوکارهای مقاومتی در جهت افزایش میزان رفتارهای تابآورانه در صنایع خدماتی
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتهدی زینالی 1 , سید محمود هاشمی 2 , میرزا حسن حسینی 3 , سینا نعمتی زاده 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: صنایع خدماتی, کسبوکار, کسبوکارهای مقاومتی, رفتارهای تاب آورانه,
چکیده مقاله :
امروزه نقش مهم کسبوکارهای مقاومتی در افزایش میزان رفتارهای تاب آورانه، بر بخشها و کشورها موجب ایجاد علاقه گسترده به تحقیقات در این زمینه شده است. هدف از این پژوهش نشان دادن اهمیت ارزیابی کسبوکارهای مقاومتی در جهت افزایش میزان رفتارهای تابآورانه در صنایع خدماتی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران صنایع خدماتی تشکیل میدهند. دادههای لازم با پرسشنامه از 253 نفر از مدیران صنایع خدماتی که به روش نمونهگیری غیر احتمالی از نوع ساده و آسان انتخاب شدند گردآوری شد. جهت آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرمافزار SAMARTPLS استفاده شد. با تحلیل روابط موجود در میان متغیرهای مدل تحقیق بهطور گسترده و عمیق، نتایج ارزیابیها نشان میدهد بهمنظور ارزیابی کسبوکارهای مقاومتی در بالابردن میزان تابآوری در رفتارها، بایستی برای اقدامات بعدی و مقایسۀ سطح پیشرفت این گونه رفتارها در صنایع خدماتی، برای هرکدام از این ابعاد که ارائه میشود، برنامهریزیهای لازم انجام گردد، دقت در توسعه و درنظرگرفتن فرآیندهای دخیل، بسیار مهم است.
Today, the important role of resilient businesses in increasing the amount of resilient behaviors in sectors and countries has caused widespread interest in research in this field. The purpose of this research was to show the importance of evaluating resilient businesses in order to increase the amount of resilient behaviors in service industries. The statistical population of this research consists of all managers of service industries. Necessary data were collected by questionnaire from 253 managers of service industries who were selected by simple and easy non-probability sampling method. To test the model, partial least squares method and SAMARTPLS software were used. By analyzing the existing relationship between the variables of the research model in a wide and deep way, the results of the evaluations show that in order to evaluate resistance businesses in increasing the level of resilience in behaviors, it is necessary for the next measures and to compare the level of progress of such behaviors in service industries, for each of these dimensions that It is presented, the necessary planning should be done, it is very important to be careful in developing and considering the involved processes.
_||_