-
مقاله
1 - طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتیآینده پژوهی مدیریت , شماره 134 , سال 34 , پاییز 1402زمینه: با توجه به اینکه صنایع خدماتی بیشترین سهم را در اقتصاد کشورها دارد و امروزه با بحران های پیش بینی نشده ای روبرو هستیم، لذا مقاوم سازی و پایداری این کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی ان چکیده کاملزمینه: با توجه به اینکه صنایع خدماتی بیشترین سهم را در اقتصاد کشورها دارد و امروزه با بحران های پیش بینی نشده ای روبرو هستیم، لذا مقاوم سازی و پایداری این کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی انجام شده است.روش: روش استفاده شده در پژوهش، کیفی و مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد است. برای جمعآوری داده ها از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده است. جامعه هدف خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان ارشد صنایع خدماتی که در فرایند و تصمیمات اجرایی صنایع خدماتی مشارکت داشتند، بودهاند. همچنین با استفاده از نمونه گیری هدفمند پس از 15 مصاحبه عمیق، اشباع نظری حاصل شد. یافته ها: در رویکرد دادهبنیاد در این پژوهش طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بیانگر 27 مقوله کلی در قالب پارادایمی شامل شرایط علّی، زمینه ای، مداخله گر، مقوله های محوری، راهبردها و پیامدها مبتنی بر توسعه کسبوکار مقاومتی بوده است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش مشتمل بر ارائه عوامل علّی، زمینهای، مداخلهای، مقوله محوری، پیامدها و تدوین راهبردها در جهت توسعه کسبوکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی است که در قالب مدل پارادایمی منطبق بر نظریه داده بنیاد تحقق می یابد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - ارائه مدل توسعه برند در گردشگری اماکن طبیعیمدیریت بازاریابی , شماره 60 , سال 18 , پاییز 1402اگرچه میتوان بسیاری از جنبههای تئوری برند را برای مقاصد گردشگری و مکانهای مختلف به کار برد ولی فرآیند برندسازی مقاصد گردشگری بسیار پیچیدهتر از برندسازی برای محصولات و کالاها است. به همین دلیل شناسایی عواملی که منجر به برندسازی اماکن گردشگری میشوند، لازم و حائز اهمی چکیده کاملاگرچه میتوان بسیاری از جنبههای تئوری برند را برای مقاصد گردشگری و مکانهای مختلف به کار برد ولی فرآیند برندسازی مقاصد گردشگری بسیار پیچیدهتر از برندسازی برای محصولات و کالاها است. به همین دلیل شناسایی عواملی که منجر به برندسازی اماکن گردشگری میشوند، لازم و حائز اهمیت است. در این مقاله سعی شده با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون به ارائه مدل توسعه برند در صنعت گردشگری بپردازیم. برای ارائه مدل، ابتدا ادبیات تحقیق مطالعه شده و سپس با 10 تن از خبرگان صنعت گردشگری مصاحبه شده است. دادههای حاصله از مصاحبهها کدگذاری شده، مقولهها تعریف شده و در نهایت 7 تم اصلی به دست آمدند که شامل دلبستگی به مکان، آگاهی از برند مقصد گردشگری، عوامل کالبدی، شرایط زمینهای، ارزش مکان، ارتباطات و اطلاعرسانی، تأسیسات و خدمات است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - A Comparative Study Of Behavioral Responses Of Green Hotel Customers In Iran And A European CountryCreative City Design , شماره 1 , سال 6 , زمستان 2023A descriptive-survey method was used in this study.The statistical population consists of selected green hotel customers in Iran and a European green hotel. Using the Cochran formula and considering the unlimited population size, 384 people were selected by convenience چکیده کاملA descriptive-survey method was used in this study.The statistical population consists of selected green hotel customers in Iran and a European green hotel. Using the Cochran formula and considering the unlimited population size, 384 people were selected by convenience sampling It was selected from the customers of hotels in Iran and Austria. The data of the study was collected by distributing questionnaires among them, and their reliability and validity were also confirmed. Descriptive statistics, confirmatory factor analysis, structural equation modeling, and PLS 3 Smart software were used for data analysis. According to the ANOVA test, the level of significance for brand loyalty, brand preference, purchase intention, awareness, advertising, and hotel customers' responses regarding the importance of environmental conservation differs between Iran and Europe, with a significance level less than 0.05 and ther are significant difference between domestic and foreign respondents and the average level of behavioral response and its components, ecological or environmental literacy among green hotel customers in Iran and Europe, differs. Based on the results of path analysis , the behavioral response variable has the highest correlation with the performance variable (path coefficient of 0.884), followed by the relationship between integrated marketing and corporate green image (path coefficient of 0.823) in second place and the relationship between behavioral Response and performance (path coefficient of 0.781) in third place. After these, the biggest positive relationship is observed between mixed marketing and performance (path coefficient of 0.721 ) and trust and behavioral response (path coefficient of 0.695). پرونده مقاله -
مقاله
4 - Investigating the Impact of Word of Mouth Advertising on Customer Experience Management in the Dental Equipment Industry Using Fuzzy Analytic Hierarchy ProcessJournal of Optimization in Industrial Engineering , شماره 33 , سال 15 , پاییز 2022The present study aimed to investigate and prioritize the impact of word of mouth advertising on customer experience in the dental equipment industry. The conceptual model of the research was developed through interviews with fourteen marketing experts. Then, the catego چکیده کاملThe present study aimed to investigate and prioritize the impact of word of mouth advertising on customer experience in the dental equipment industry. The conceptual model of the research was developed through interviews with fourteen marketing experts. Then, the categories related to word of mouth advertising including 5 categories of credibility, transparency, brand personality, relationship quality and positive and negative advertising were identified. Also, the categories related to customer experience including 4 main categories of satisfaction with sales staff, satisfaction with environment of sales center, customers’ experience of sales centers and diversity of services were identified through interviews and specialized questionnaires and through AHP technique in the form of a questionnaire distributed among the managers of a dental clinic in Tehran. the results of hierarchical analysis showed that among the main categories, satisfaction with sales staff with a weight of 0.302 was ranked first, customers’ experience of sales centers with a weight of 0.244 was ranked second, diversity of services with a weight of 0.229 was ranked third and satisfaction with the environment of sales centers with a weight of 0.225 was ranked fourth. The results of research on the subcategories showed that in the category of customer satisfaction with the sales unit staff, interaction with the weight of 0.219, in the category of satisfaction with environment of sales center, place of sales centers with a weight of 0.228, in the category of customers’ experience of sales centers, customer emotional experience with a weight of 0.251, and in the category of service diversity, after-sales service with a weight of 0.237 had the highest priority from the respondents’ point of view. The results showed that dental equipment sales centers should prioritize categories such as interaction, store place, customers' emotional experience, and after-sales service in their programs. پرونده مقاله -
مقاله
5 - ارائه مدل ارزش ویژه برند با تاکید بر هوشمندی رقابتی در شرکتهای دانش بنیانمطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 1 , سال 5 , بهار 1393این پژوهش ارائه مدل ارزش ویژه برند با تاکید بر هوشمندی رقابتی در شرکتهای دانش بنیان بوده است. شرکتهای دانش بنیان از رشد کمی و کیفی قابل توجهی برخوردار بوده و به سرعت از پتانسیل بالایی در جهت ایجاد رشد و رونق اقتصادی برخوردار است با این حال، شرکتهای بایستی با توجه به فر چکیده کاملاین پژوهش ارائه مدل ارزش ویژه برند با تاکید بر هوشمندی رقابتی در شرکتهای دانش بنیان بوده است. شرکتهای دانش بنیان از رشد کمی و کیفی قابل توجهی برخوردار بوده و به سرعت از پتانسیل بالایی در جهت ایجاد رشد و رونق اقتصادی برخوردار است با این حال، شرکتهای بایستی با توجه به فرصتهای موجود از طریق رسانه های جمعی در جهت توسعه شرکتهای دانش بنیان استفاده کنند. تحقیق مورداستفاده در این مقاله از نوع کیفی-کمی با استفاده از رویکرد داده بنیاد و پیمایش مبتنی بر پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق متشکل از مدیران شرکتهای دانش بنیان بوده که محقق با استفاده از نمونهگیری نظری و انجام 15 مصاحبه دادهها ی موردنیاز خود را جهت تحلیل به دست آورده است. در بخش کمی تحقیق نیز نمونهای متشکل از 253 نفر از مدیران شرکتهای دانش بنیان انتخاب شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از تئوری دادهبنیاد و در بخش کمی از تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. پرونده مقاله -
مقاله
6 - ارزیابی کسبوکارهای مقاومتی در جهت افزایش میزان رفتارهای تابآورانه در صنایع خدماتیمطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 3 , سال 14 , پاییز 1402امروزه نقش مهم کسبوکارهای مقاومتی در افزایش میزان رفتارهای تاب آورانه، بر بخشها و کشورها موجب ایجاد علاقه گسترده به تحقیقات در این زمینه شده است. هدف از این پژوهش نشان دادن اهمیت ارزیابی کسبوکارهای مقاومتی در جهت افزایش میزان رفتارهای تابآورانه در صنایع خدماتی بوده چکیده کاملامروزه نقش مهم کسبوکارهای مقاومتی در افزایش میزان رفتارهای تاب آورانه، بر بخشها و کشورها موجب ایجاد علاقه گسترده به تحقیقات در این زمینه شده است. هدف از این پژوهش نشان دادن اهمیت ارزیابی کسبوکارهای مقاومتی در جهت افزایش میزان رفتارهای تابآورانه در صنایع خدماتی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران صنایع خدماتی تشکیل میدهند. دادههای لازم با پرسشنامه از 253 نفر از مدیران صنایع خدماتی که به روش نمونهگیری غیر احتمالی از نوع ساده و آسان انتخاب شدند گردآوری شد. جهت آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرمافزار SAMARTPLS استفاده شد. با تحلیل روابط موجود در میان متغیرهای مدل تحقیق بهطور گسترده و عمیق، نتایج ارزیابیها نشان میدهد بهمنظور ارزیابی کسبوکارهای مقاومتی در بالابردن میزان تابآوری در رفتارها، بایستی برای اقدامات بعدی و مقایسۀ سطح پیشرفت این گونه رفتارها در صنایع خدماتی، برای هرکدام از این ابعاد که ارائه میشود، برنامهریزیهای لازم انجام گردد، دقت در توسعه و درنظرگرفتن فرآیندهای دخیل، بسیار مهم است. پرونده مقاله -
مقاله
7 - شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تجربهمشتریان به روش ماتریس اثرات متقابل (مورد مطالعه: خردهفروشیهای الکترونیکی ایران)مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1398امروزه با تحولات تجارتالکترونیکی، هدف نهایی خردهفروشیهایالکترونیکی ارتقای تجربه-مشتریان است. هدف پژوهش حاضر نیز شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر تجربهمشتریان در خردهفروشیهایالکترونیکی ایران است. لذا در این پژوهش کیفی و کاربردی ابتدا با مطالعه ادبیات و پژوهشها چکیده کاملامروزه با تحولات تجارتالکترونیکی، هدف نهایی خردهفروشیهایالکترونیکی ارتقای تجربه-مشتریان است. هدف پژوهش حاضر نیز شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر تجربهمشتریان در خردهفروشیهایالکترونیکی ایران است. لذا در این پژوهش کیفی و کاربردی ابتدا با مطالعه ادبیات و پژوهشهای پیشین، عوامل اولیه تلخیص شده و در مرحله بعد دادههای مورد نظر از طریق مصاحبه-های اکتشافی فراهم شدهاست. این مصاحبهها با هدف تکمیل و اصلاح فهرست عوامل مؤثر بر تجربه-مشتریان در خردهفروشیالکترونیکی صورت گرفتهاست. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان جامعۀ علمی و همچنین متخصصان و مدیران در حوزه خردهفروشیالکترونیکی بودند که به اصطلاح خبرگان آگاه نام دارند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و با بهرهگیری از روش نمونهگیری زنجیرهای بودهاست که 15 نفر انتخاب شده و در این مصاحبهها مشارکت نمودند. دادههای حاصل از مصاحبهها ابتدا به روش تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل شده و سپس از طریق نرم افزار میکمک مورد سنجش قرار گرفت. بدینترتیب، 31 متغیر شناسایی و در قالب 13 عامل احصاء شدند. نتایج حاصل از ماتریس اثرات متقابل نشان داد که عوامل کلیدی تأثیرگذار بر تجربهمشتریان در خردهفروشیهایالکترونیکی به ترتیب اولویت عبارتند از: آمیخته بازاریابی، کاربردی و سرگرمکنندهبودن، ارائه اطلاعات، مهارت مشتری، ویژگیفنی، ارتباطات، خدمات، اعتمادسازی و ویژگیهای بصری. در نهایت، راهکارهای اجرایی برای مدیران خردهفروشیهایالکترونیکی کشور مطرح گردید. پرونده مقاله -
مقاله
8 - ارزیابی مدل کسب و کارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتیمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 61 , سال 16 , بهار 1403این پژوهش با هدف ارزیابی مدل کسبوکارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی به انجام رسید. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی، و از جهت روش تجزیهوتحلیل دادهها، آمیخته (کیفی و کمّی) میباشد. در مرحله کیفی پژوهش، گروهی از خبرگان صنایع خدماتی، انتخاب و با آ چکیده کاملاین پژوهش با هدف ارزیابی مدل کسبوکارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی به انجام رسید. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی، و از جهت روش تجزیهوتحلیل دادهها، آمیخته (کیفی و کمّی) میباشد. در مرحله کیفی پژوهش، گروهی از خبرگان صنایع خدماتی، انتخاب و با آنها مصاحبه های عمیق انجام شد. در این فاز، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و مجموعاً 15 مصاحبه صورت گرفت. در فاز کمّی، مدیران صنایع خدماتی به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند و از میان آنها، 242 نفر بر اساس روش نمونهبرداری طبقهای تصادفی تا تسهیم متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. در فاز کیفی تحقیق، ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای غیرساختار یافته با خبرگان بود. ابزار اصلی گردآوری دادهها، در فاز کمی تحقیق، پرسشنامهای ساخته شده مشتمل بر 94گویه بود که بر مبنای مدل مفهومی اولیه طراحی شده است . نتایج پژوهش حاضرموجب طراحی مدل فرایندی ارزیابی مدل کسبوکارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی شد . پرونده مقاله -
مقاله
9 - بررسی تأثیر کار احساسی بر تصویرذهنی کارکنان از برند سازمان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کیفیت خدمات (مطالعه موردی: بانک ملی ایران)مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1399تحقیق حاضر به بررسی نقش و سازوکار تأثیرگذاری متغیر کار احساسی بر تصویرذهنی کارکنان از برند سازمان از طریق متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کیفیت خدمات میپردازد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة مدلی از تصویر ذهنی کارکنان از برند سازمان با در نظر گرفتن متغیر مستقل کار احساس چکیده کاملتحقیق حاضر به بررسی نقش و سازوکار تأثیرگذاری متغیر کار احساسی بر تصویرذهنی کارکنان از برند سازمان از طریق متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کیفیت خدمات میپردازد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة مدلی از تصویر ذهنی کارکنان از برند سازمان با در نظر گرفتن متغیر مستقل کار احساسی و متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کیفیت خدمات است. پرسشنامة پژوهش از پرسشنامه-های استاندارد موجود استخراج شده، اما برای اثبات روایی آن، علاوه بر نظر خبرگان، از تحلیل عاملی تأییدی نیز استفاده شده است. نمونة مورد مطالعه 367 نفر از پرسنل بانک ملی ایران بودند که همگی آنان پرسشنامه را تکمیل کردند. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و مستقیم ، همچنین تأثیر مثبت و غیرمستقیم کار احساسی بر تصویر ذهنی کارکنان از برند سازمان است ؛ تأثیر غیرمستقیم بازاریابی داخلی بر تصویر ذهنی کارکنان از برند سازمان از طریق متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کیفیت خدمات، به مراتب بیشتر از تأثیر مستقیم آن است. در تأثیر غیرمستقیم، سهم کیفیت خدمات بر تصویر ذهنی کارکنان از برند سازمان بیشتر از سهم تعهد سازمانی است. پرونده مقاله -
مقاله
10 - ارائه الگوی اثربخشی پیام تبلیغاتی با تاکید بر فرهنگ ملی ایران در بازار لوازم خانگیمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1399چکیده: پژوهش کاربردی حاضر با هدف ارائه الگوی اثربخشی پیام تبلیغاتی با تاکید بر فرهنگ ملی ایران در بازار لوازم خانگی، در سال 1398 انجام گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی_پیمایشی میباشد. این پژوهش در زمرهی پژوهشهای ترکیبی بوده که در دو مرحله کیفی و کمّی اجرا گرد چکیده کاملچکیده: پژوهش کاربردی حاضر با هدف ارائه الگوی اثربخشی پیام تبلیغاتی با تاکید بر فرهنگ ملی ایران در بازار لوازم خانگی، در سال 1398 انجام گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی_پیمایشی میباشد. این پژوهش در زمرهی پژوهشهای ترکیبی بوده که در دو مرحله کیفی و کمّی اجرا گردید. جامعهی آماری پژوهش شامل دو بخش است؛ بخش اول شامل 5 نفر از خبرگان که به صورت هدفمند انتخاب و از نظرات آنان استفاده شد و بخش دوم شامل مشتریان لوازم خانگی میباشد که با توجه به نامحدود بودنِ تعدادشان از روش نمونهگیری دردسترس استفاده شده و بر اساس حجم نمونه به دست آمده از فرمول کوکران 384 پرسشنامه توزیع گردید. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس و پی ال اس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهند که اگر پیام تبلیغاتی بر مبنای فرهنگ ملی و متناسب با علایق مشتریان باشد باعث میشود که آن پیام تبلیغاتی دارای جذابیت بوده و چه بسا گرایش به خرید محصول را برای افراد ایجاد کند. پرونده مقاله -
مقاله
11 - طراحی و تبیین مدل سنجش وارزیابی سیستم CRM در زنجیره تامین محصولمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400با توجه به پیشرفتهایدانش فنآوری اطلاعاتوارتباطات، مفهوم مدیریت روابط با مشتری رواج بیشتری در کسب و کار پیدا کردهکههدف آن بازگشت به دوره بازاریابی شخصی است. این مفهوم با تعبیر سادهای بیان میکند که مشتریان مختلف خواهان محصولات مختلفی بوده و لذا بهجای بازاریابی انب چکیده کاملبا توجه به پیشرفتهایدانش فنآوری اطلاعاتوارتباطات، مفهوم مدیریت روابط با مشتری رواج بیشتری در کسب و کار پیدا کردهکههدف آن بازگشت به دوره بازاریابی شخصی است. این مفهوم با تعبیر سادهای بیان میکند که مشتریان مختلف خواهان محصولات مختلفی بوده و لذا بهجای بازاریابی انبوهمیبایست برای هر مشتری ارتباط مجزایی برقرار نمود. هدف اصلی این پژوهش،ارائه چهار چوبومدلی برایارزیابی سیستم مدیریتروابط با مشتری به منظور مدیریت موثر روابط با مشتریان میباشد، چرا کههرمفهوم سازمانی که مورد سنجش قرار نگیرد ، نمیتواند به درستی مدیریت شود. روش پژوهش حاضر به لحاظ راهبرد، یک پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی؛ مدل تدوین ابزاراست. جامعة آماری اولیه و ثانویه شامل مدیران و کارشناسان شرکتهای پخشدارویی مستقردرتهران بوده که افراد موجوددرهردونمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و احتمالونددردسترس انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق حاضر نشانگر آناست که همبستگی معنیداریمیان تمامی ابعاد سازه مدیریت روابط با مشتری وجود دارد.بار عاملی 97/0 مولفه فرهنگ، نشانگر اهمیت فوق العاده مولفه مذکور در موفقیت روابط با مشتری نسبت به سایر مولفه های مدل میباشد. پرونده مقاله -
مقاله
12 - تبیین مدل معادلات ساختاری چابکی فرآیند طراحی و توسعه محصول جدید با تمرکز بر طراحی پلتفرم خودروی ایرانیمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 1 , سال 13 , بهار 1400هدف تبیین مدل پاردایمی و در ادامه مدل معادلات ساختاری چابکی فرآیند طراحی و توسعه در محصول خودروی جدید ایرانی مبتنی بر نگاه پلتفرمی است. رویکرد پژوهش آمیخته بر مبنای نظریه داده بنیاد و روش کمی معادلات ساختاری بوده است. چیستی مساله انحراف از برنامه مصوب 1404 در حوزه تولی چکیده کاملهدف تبیین مدل پاردایمی و در ادامه مدل معادلات ساختاری چابکی فرآیند طراحی و توسعه در محصول خودروی جدید ایرانی مبتنی بر نگاه پلتفرمی است. رویکرد پژوهش آمیخته بر مبنای نظریه داده بنیاد و روش کمی معادلات ساختاری بوده است. چیستی مساله انحراف از برنامه مصوب 1404 در حوزه تولید, صادرات و روندهای نوین جهانی در حوزه توسعه خودرو در برابر بازار پرعطش خودروی ایرانی است. روش گردآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختاریافته و ابزار پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نتایج حاصله نشاندهنده نیاز به حرکت موزون توسعه محصول در بستر اکوسیستم دولتی در سرفصلهای ساختاری، راهبردی و زیرساختاری با تمرکز بر فاکتورهایی مانند تدوین نقشه راه آیندهپژوهانه خودروسازی مبتنی بر نسلهای جدید خودروی جهانی، تدوین برنامههای فناوری صنایع پیشین و پسین خودروسازی در سطح ملی، تدوین برنامههای تحریمستیزانه، تأسیس رشته سیاستگذاری خودرو، همکاری شرکتهای دانشبنیان، ایجادعلامت تجاری بومی در خودروسازی ایران،. تدوین برنامه همکاری خودروسازان بر روی پلتفرم مشترک،... میباشد. پرونده مقاله -
مقاله
13 - شناسایی عوامل تاثیرگذار بر چابکی فرایند طراحی و توسعه محصول جدید در طراحی پلتفرم خودرومدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاثیرگذار بر چابکی فرایند طراحی و توسعه محصول جدید در طراحی پلتفرم خودرو با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه حاصل از مبانی نظری و پیشینه تحقیق و در نهایت شناسایی عوامل 20 گانه تاثیرگذار میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان بخش زنجیره فازهای توس چکیده کاملهدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاثیرگذار بر چابکی فرایند طراحی و توسعه محصول جدید در طراحی پلتفرم خودرو با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه حاصل از مبانی نظری و پیشینه تحقیق و در نهایت شناسایی عوامل 20 گانه تاثیرگذار میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان بخش زنجیره فازهای توسعه محصول شرکت سایپا در جامعه 178 نفری منتخب این فازها بودهاست. مبتنی بر روش تجزیه و تحلیل دادههاباآزمون تی تکنمونهای، نتایج تحقیق بیشترین میانگین رادر عوامل ایدههای خلاق، همکاری تحقیق و توسعه-بازاریابی، تغییرات فنآوری ، بهروزرسانی اطلاعات، پاسخگوئی سریع، تیمهای طراحی، شبکههای نوآوری و... نشان میدهد. نتایج پژوهش حصول راهنمای راهبردهای چابکی حوزه توسعه محصول خودروسازان در راستای جبران انحراف برنامه 1404و تطابق با روندهای جهانی خودرو میباشد.پیشنهادهای پژوهش درحوزههای زیرساختی، ساختاری و راهبردی مانند ایجاد رشته سیاستگذاری خودرو، شناسایی و بومیسازی فنآوری پیشرفته خودرو در راستای تحریم ستیزی، ایجاد مراکز دانشبنیان در خودروسازی ومهندسی همزمان درراستای تمرکز فرآیندی ... سازماندهی شدهاند. پرونده مقاله -
مقاله
14 - تاثیر تجربه مشتری بر قصد مراجعه مجدد در صنایع تند مصرف ، با در نظر گرفتن وفاداری ، ارزش لذت گرا و ارزش ویژه برندمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1400این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تجربه مشتری بر قصد مراجعه مجدد او با در نظرگرفتن نقش ارزش لذتگرا ، وفاداری و ارزش ویژه برند در صنایع تندمصرف غذایی انجام شده است . تحقیق حاضر از نظر رویکرد کمی، از نظر روش توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد، جامعه آماری این تحقی چکیده کاملاین تحقیق با هدف بررسی تاثیر تجربه مشتری بر قصد مراجعه مجدد او با در نظرگرفتن نقش ارزش لذتگرا ، وفاداری و ارزش ویژه برند در صنایع تندمصرف غذایی انجام شده است . تحقیق حاضر از نظر رویکرد کمی، از نظر روش توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد، جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان مجموعه کافه و رستوران های میتزون، میت هاوس و استیک هاوس تهران میباشد که با توجه به حجم جامعه نامحدود، تعداد ٣٨٤ نفر بر اساس فرمول کوکران از طریق روش نمونهگیری، تصادفی ساده انتخاب شد. جهت تجزیه و تحیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن توسط تعدادی از اساتید برجسته بازاریابی و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ سنجیده شدهاست. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تجربه خوشایند سبب افزایش قصد مراجعه مجدد مشتری میشود. همچنین، متغیرهای وفاداری، ارزش ویژه برند و ارزش لذتگرا نیز به عنوان متغیر میانجی رابطه تجربه مشتری و قصد مراجعه مجدد را تحت تاثیر قرار میدهند. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت از طریق این سه متغیر، تجربه خوشایند فاکتور دقیق تری برای افزایش قصد مراجعه مجدد مشتریان به حساب میآید. پرونده مقاله -
مقاله
15 - شناسایی عوامل موثر بر بازاریابی سبز با استفاده از تئوری داده بنیاد در صنعت هتل داریمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 61 , سال 16 , بهار 1403بازاریابی سبز بهدلیل افزایش نگرانیهای زیست محیطی و فشار ذینفعان به یک راهبرد جذاب، مورد توجه سازمانها قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی سبز در صنعت هتلداری میباشد. روش پژوهش کیفی بوده و از نظر هدف بنیادی است. جامعه آماری پژوهش، ۱۰ نفر چکیده کاملبازاریابی سبز بهدلیل افزایش نگرانیهای زیست محیطی و فشار ذینفعان به یک راهبرد جذاب، مورد توجه سازمانها قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی سبز در صنعت هتلداری میباشد. روش پژوهش کیفی بوده و از نظر هدف بنیادی است. جامعه آماری پژوهش، ۱۰ نفر از خبرگان دانشگاهی و هتل بودند که بصورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته و بررسی متون، گردآوری شدند. تحلیل دادهها بر اساس روش دادهبنیاد انجام شد که شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی میباشد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ سنجیده و تأیید گردید. روایی همگراAVE برای تمامی سازههای پژوهش در حد مناسب میباشد. در نهایت با برقراری ارتباط بین مقولهها، مدل پارادایمی پژوهش، مشتمل بر ۱۸عامل مؤثر بر بازاریابی سبز و ۶۹ مفهوم ارائه شد. مقدار ضریب کاپا برابر با ۶۹۶/۰ است که بیانگر معتبر بودن سطح توافق مدل میباشد. عامل محصول سبز (هتل سبز) بهعنوان پدیده اصلی تعیین گردید. نتایج پژوهش بیانگر تأثیر محصول سبز، پاسخ رفتاری مشتریان، سواد اکولوژیکی، اعتماد و آمیخته بازاریابی سبز بر تصویر شرکتی، انگیزه و بهبود عملکرد هتلها میباشد.همچنین مقوله اعتماد، بهعنوان یک عامل مداخلهگر و مهمترین عامل مؤثر بر بازاریابی سبز شناسایی گردید. پرونده مقاله -
مقاله
16 - عوامل جذابیت محصول و تأثیر آن بر رفتار مشتریمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1389این تحقیق به بررسی عوامل موثر بر درگیری ذهنی طبقه محصول در رفتار خرید نان صنعتی می پردازد. طرح این تحقیق بر مبنای یک مدل مفهومی طراحی شده است که در تحقیق دریچوتیز و همکاران در سال 2007 به کار گرفته شد بر اساس آن پیشنهادهایی برای محققان آتی، ارائه گردید. درگیری ذهنی طبقه چکیده کاملاین تحقیق به بررسی عوامل موثر بر درگیری ذهنی طبقه محصول در رفتار خرید نان صنعتی می پردازد. طرح این تحقیق بر مبنای یک مدل مفهومی طراحی شده است که در تحقیق دریچوتیز و همکاران در سال 2007 به کار گرفته شد بر اساس آن پیشنهادهایی برای محققان آتی، ارائه گردید. درگیری ذهنی طبقه محصول با پنج شاخص طعم ومزه، قیمت، مواد تشکیل دهنده، راحتی آماده سازی و نام و نشان تجاری سنجیده شده است. روش تحقیق توصیفی است که با بکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی جمع آوری دادهها، اطلاعات مورد نیاز آن جمع آوری گردیده است. جامعه آماری این تحقیق، خریداران نان صنعتی در شهر تهراناند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهیی چند مرحلهیی، تعداد 404 نمونه سالم انتخاب گردید. در این تحقیق با استفاده از مدلهای خطی تعمیم یافته، به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شده است. ابتدا با آزمون کای دو صحت مدل تایید شده است و مقدار شاخصهای مک فدن، نگل کرک و کاکس و اسنل وضعیت مناسب برازش مدل را نشان میدهد. در ادامه با بررسی مقدار احتمال هر متغیر و در سطح اطمینان 95% فرضیات: سطح در آمد، میزان تحصیلات، جمعیت خانواده، جستجوی اطلاعات، نقش خوردن در کاهش ابتلا به بیماریها، استفاده از راهنماییهای تغذیهیی و طراح وعده غذایی خانواده بودن تایید گردید و تاثیر عوامل دانش تغذیه، مدت زمان خرید، چرخه عمر خانواده، داشتن رژیم غذایی خاص، خریدار اصلی خانواده بودن و وضعیت اشتغال بر میزان درگیری طبقه محصول تایید نگردید. پرونده مقاله