تبیین ابعاد و مولفه های مدل بهرهوری مدیران آموزش و پرورش استان لرستان؛ یک رویکرد آمیخته
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتحجت فلاحپور 1 , ابراهیم پورحسینی 2 , شجاع عربان 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، پردیس علامه طباطبایی
کلید واژه: عوامل محیطی, عوامل مدیریتی, عوامل انگیزشی, بهرهوری, آموزش و پرورش استان لرستان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تبیین ابعاد و مولفه های مدل بهرهوری مدیران آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق تلفیقی (کیفی- کمّی) و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری در مرحه کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در مرحله کمّی کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 411 نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه کیفی از روش اشباع نظری و در بخش کمّی، از جدول کرجسی- مورگان تعداد 199 نفر (102 مرد و 97 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای بود که اعتبار آن توسط اساتید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 82/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرم افزارهای Spss26 و معادلات ساختاری lisrel استفاده شد. نتایج بخش کیفی با پانل دلفی نشان داد هفت مؤلفه عوامل انگیزشی، عوامل مدیریتی، عوامل محیطی، عوامل توانمندسازی، عوامل مقبولیت، عوامل نوآوری و عوامل سازمانی و 62 شاخص برای بهرهوری مدیران شناسایی شد. نتایج معادلات ساختاری نیز نشان داد بارعاملی عوامل انگیزشی 84/0، عوامل مدیریتی 79/0، عوامل محیطی 80/0، عوامل توانمندسازی 72/0، عوامل مقبولیت 83/0، عوامل نوآوری 69/0 و عوامل سازمانی 85/0 هستند. همچنین تمام شاخصهای برآورد مدل اندازهگیری نشان از برازش مناسب مدل بودند.
The aim of this study was to identify the factors affecting the productivity model of education managers in Lorestan province. The research method was integrated (qualitative-quantitative) and applied in terms of purpose. The statistical population in the qualitative stage included 12 experts and in the quantitative stage all the principals of the secondary schools of Lorestan province were 411 people. To determine the qualitative sample size by theoretical saturation method and in the quantitative part, from Krejcie-Morgan table, 199 people (102 men and 97 women) were selected as a statistical sample and selected by cluster random sampling method. The research instrument was a researcher-made questionnaire whose validity was assessed by professors and its reliability was assessed by Cronbach's alpha test and the value was 0.82. Spss26 software and lisrel structural equations were used for data analysis. The results of the qualitative section with Delphi panel showed that seven components of motivational factors, managerial factors, environmental factors, empowerment factors, acceptance factors, innovation factors and organizational factors and 62 indicators for managers' productivity were identified. The results of structural equations also showed that the factor load is motivational factors 0.84, managerial factors 0.79, environmental factors 0.80, empowerment factors 0.72, acceptance factors 0.83, innovation factors 0.69 and organizational factors 0.85. Also, all the estimation indicators of the measurement model indicated a good fit of the model.
آقایی، علی. (۱۳90). آیندهشناسی در آموزش و پرورش، مشهد، آستان قدس رضوی، شرکت به نشر.
روشنزاده، جمال؛ فیروزی، جمال، عزیزی، هژار (۱۳۹۴). شناسایی عوامل موثر در ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، ترکیه - استانبول، شرکت مدیران ایدهپردازان پایتخت ایلیا.
صابری، سید محمود، محمد خانی, کامران, آراسته، حمیدرضا. (1394). بررسی عوامل موثر بر بهرهوری اعضای هیأت علمی دانشگاه، و ارائه مدل جهت بهبود آن(مطالعه موردی، منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی). نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 9(29)، 55-80.
رجبی، کشتکار. (۱۳۹۶). عوامل موثر بر بهرهوری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، کنفرانس بینالمللی مدیریت، کسب و کار و حسابداری، تهران، دبیرخانه دایمی کنفرانس.
کریمی شهابی، اسداله، معمارزاده طهران، غلامرضا، الوانی، سیدمهدی، مدیری، محمود. (1395). شناسایی موانع بهرهوری سازمان های دولتی ایران. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1395(ویژه نامه), 1-10.
فقیهی، ابوالحسن، موسوی کاشی، زهره. (1389). مدل سنجش بهرهوری (اثربخشی و کارآیی) دربخش خدمات دولتی ایران. مدیریت دولتی، 2(4)، 107-126.
نظری، محمد رضا. (1387). عوامل موثر بر بهرهوری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علیآباد کتول، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علیآباد کتول، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، رشته مدیریت آموزشی.
Ayeni, A. J. Teachers' Capacity Building And Productivity in Secondary Schools in Ondo North Senatorial District of Ondo State, Nigeria.
Adenipekun, O. (2018, July, 5). WAEC releases 2018 May/June WASSCE result, says there’s decline in pass rate. The Punch, p.14.
Cetin, I., (2013). Motivation and ITS Impact on Labour Productivity At Hotel Business A Conceptual Study. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, volume 2, and issue 1, ISSN: 2146 – 9466.
Fenizia, A. (2019). Managers and productivity in the public sector. Technical report, Mimeo, Available at: https://sites. google. com/site/alessandrafenizia/home.
Gistituati, N. (2020, December). Analysis of Factors Affecting Teachers’ Productivity. In 2nd International Conference Innovation in Education (ICoIE 2020) (pp. 395-399). Atlantis Press.
Jaskiewicz, W. Tulenko, K., (2012). Increasing Community Health Worker Productivity and effectiveness: a review of the influence of the work environment. Jaskiewicz and Tulenko Human Resources for Health, pp: 10-38.
Kazaz, A., Ulubeyli, S., Acikara, T. & ER, B., (2016). Factors Affecting Labor Productivity: Perspectives of Craft Workers, Creative Construction Conference, 25-28 June.
Muñoz, P., & Prem, M. (2020). Managers' Productivity and Labor Market: Evidence from School Principals. Documentos de Trabajo.
Montes, F.J.L. and Moreno, A.R. and Fernandez, L.M.M. (2004). Assessing the Organizational Climate and Contractual Relationship for Perceptions of Support for Innovation. International Journal of Manpower, Vol. 25, pp. 167–80.
Mahamid, I. (2013). Principal Factors Impacting Labor Productivity of Public Construction Projects in Palestine: Contractors’ Perspective. International Journal of Architecture, Engineering and Construction. 2(3), 2,194-202.
Rao, P .M, Miller, D.M, (2004). Expert systems applications for productivity analysis, Industrial management & Data system, Vol 104, No 9, P: 776-785.
Soekiman, A. & Pribadi, K.S. & Soemardi., B.W. & Wirahadikusumah , R.D. (2011). Factors Relating to Labor Productivity Affecting the Project Schedule Performance in Indonesia. Procedia Engineering,14(3), 865-873.
Scheerens, J., Hendriks, M., Luyten, H., Sleegers, P., & Glas, C. (2013). Productive time in education. A Review of the Effectiveness of Teaching Time at School, Homework and Extended Time Outside School Hours. Enschede: University of Twente. Available online at: http://doc. utwente. nl/86371/(Accessed January 25, 2016).
Taylor, E. S. (2015). New technology and teacher productivity. In Paper presented as CESifo Area Conference on the Economics of Education, Munich, September,4(4), 11-12.
Vijay, A.R., & Kothai, P.S., (2014). Improving the Labour Productivity through Other Resources in Construction Field. International Journal of Engineering Research and General Science,2(2), 205-213.
_||_