بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک: مطالعه موردی
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریت
منصور ترکیان تبار
1
,
فرزاد آسایش
2
,
توران باقری
3
1 - 1. استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت،واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمانشاه، استاد مدعو دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: ویژگی های شخصیتی, دانشگاه آزاد اسلامی, کارآفرینی, کسب وکارهای کوچک,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود به روش توصیفی- همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 425 نفر از دانشجویان پسر مقطع کارشناسی این واحد دانشگاهی است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 202 نفر تعیین گردید. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد سنجش صفات پنج گانه شخصیتی (NEO) و برای سنجش اشتیاق به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پس از گردآوری پرسشنامهها، داده های گردآوری شده طبقه بندی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS24 تجزیه و تحلیل شدند. با توجه به توزیع نرمال داده ها؛ برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک رابطه وجود دارد. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که بین برون گرایی، اشتیاق به تجربیات جدید، توافق پذیری و وظیفه شناسی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک رابطه مثبت وجود دارد اما این رابطه در خصوص متغیر روان رنجوری منفی بوده است.
The aim of this study was to investigate the relationship between students' personality traits and their desire for entrepreneurship and starting small businesses from the perspective of students of Islamic Azad University, Doroud Branch in a descriptive-correlation method. The statistical population of the study includes 425 undergraduate male students of this university unit. The sample size was determined based on Cochran's formula of 202 people. The standard questionnaire for measuring five personality traits (NEO) was used to collect the required data for the research and a researcher-made questionnaire was used to measure the desire for entrepreneurship and starting a small business. After collecting the questionnaires, the collected data were classified and analyzed using SPSS24 statistical software. Due to the normal distribution of data; Pearson test was used to test the research hypotheses. The results of this study showed that there is a relationship between personality traits of male students of Islamic Azad University, Dorud Branch and their desire for entrepreneurship and starting small businesses. The results of this study also showed that there is a positive relationship between extraversion, desire for new experiences, agreement and conscientiousness of students with their desire for entrepreneurship and starting a small business, but this relationship was negative for the neuroticism variable.
