-
مقاله
1 - نگاهی آینده پژوهانه به مدل بازاریابی بر مبنای مجوز در حوزه بانکداری با کاربست رویکرد دلفی (مطالعه موردی : بانک ملت)آینده پژوهی مدیریت , شماره 132 , سال 34 , بهار 1402هدف از این مطالعه، طراحی، تبیین و ارائه مدل بازاریابی بر مبنای مجوز در حوزه بانکداری، در میان کارکنان شعب بانک ملت است.در این پژوهش از استراتژی روش ترکیبی برای پاسخ به سؤالات پژوهش استفادهشده است. در این پژوهش به کمک روش دلفی نظر خبرگان این حوزه گرداوری و جمعبندی شده چکیده کاملهدف از این مطالعه، طراحی، تبیین و ارائه مدل بازاریابی بر مبنای مجوز در حوزه بانکداری، در میان کارکنان شعب بانک ملت است.در این پژوهش از استراتژی روش ترکیبی برای پاسخ به سؤالات پژوهش استفادهشده است. در این پژوهش به کمک روش دلفی نظر خبرگان این حوزه گرداوری و جمعبندی شده است. پژوهش با توجه به هدف، از دسته پژوهشهای کاربردی و توسعهای است و ازنظر روش اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است. ابتدا، مدل مفهومی اولیه که از ادبیات موضوع و پیشینه به روش فرا تلفیق استخراج شده، توسط خبرگان سازمانی و به روش دلفی پالایش شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه باز و روش نمونه گیری هدفدار قضاوتی بوده است. در بخش کمی فرآیند دلفی در سه دور اجرا شده که معیار توقف دورها رسیدن ضریب توافق کندال به سطح قابل قبول بوده است. یافته ها نشان می دهد شاخص های بازاریابی بر مبنای مجوز در بانک ملت در شش دسته اثربخشی تبلیغات، فناوری اطلاعات، قابلیت بازاریابی، رضایت مشتری، تداوم ارتباط با مشتری و نگرش مشتری قابل دست بندی هستند که بیشتری اهمیت را به ترتیب نگرش مشتری، اثربخشی تبلیغات، تداوم ارتباط با مشتری، رضایت مشتری، فناوری اطلاعات و قابلیت بازاریابی دارند.نتیجه گیری :قابلیت های بازاریابی و سبک بازاریابی ای که بانک انتخاب می کند خود می تواند در پیاده سازی بازاریابی بر مبنای مجوز اثرگذار باشد.واژه های کلیدی: آینده نگاری، بازاریابی بر مبنای مجوز، تکنیک دلفی، حوزه بانکداری پرونده مقاله -
مقاله
2 - ارائه مدلی جهت خط مشی گذاری بهبود بازاریابی دیجیتال در صنعت خرده فروشی با تاکید بر دوران پساکروناخط مشیگذاری عمومی در مدیریت , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1401زمینه: خطمشی بازاریابی مجموعه اصول و قواعد حوزه بازاریابی است که تصمیمگیریهای سازمان را جهتدهی میکند. خطمشیها از سوی مدیریت ارشد سازمان چارچوببندی شدهاند تا به صورت راهکاری برای تصمیمگیری عملیاتی عمل کنند.هدف: در سالیان اخیر با پیدایش ویروس کرونا بسیاری از مر چکیده کاملزمینه: خطمشی بازاریابی مجموعه اصول و قواعد حوزه بازاریابی است که تصمیمگیریهای سازمان را جهتدهی میکند. خطمشیها از سوی مدیریت ارشد سازمان چارچوببندی شدهاند تا به صورت راهکاری برای تصمیمگیری عملیاتی عمل کنند.هدف: در سالیان اخیر با پیدایش ویروس کرونا بسیاری از مردم فعالیتهای جانبی خود را کاهش دادند شیوع سویه های جدید این ویروس با سرعت بالایی در حال فراگیر شدن است. از این رو با توجه به اهمیت این حوزه، پژوهش حاضر به ارائه مدل بازاریابی دیجیتال در صنعت خرده فروشی با تاکید بر پساکرونا پرداخته است.روشها: این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته می باشد. جامعه آماری این پژوهش به صورت روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 35 نفر از صاحب نظران و خبرگان انجام شده است وجامعه آماری کمی نیز ،کلیه متخصصین و فعالان در صنعت بازاریابی هستند. به منظور بررسی دیدگاه متخصصان، صاحب نظران، مدیران و اساتید از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و جهت رسیدن به مدل نهایی از آزمون دلفی استفاده گردید.یافتهها: در این پژوهش ابتدا دادههای مورد نیاز به روش تحلیل اسنادی جمع آوری شدند. سپس به منظور بررسی دیدگاه متخصصان، صاحب نظران، مدیران و اساتید از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و جهت رسیدن به مدل نهایی از آزمون دلفی استفاده گردیده است.نتیجهگیری: نتایج نهایی آزمون در قالب چهار حوزه، برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال، استفاده از شبکه های اجتماعی، عملکرد بازاریابی دیجیتال و درگیری و مشارکت مشتری صورت گرفته است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - بررسی تأثیر شخصیسازی رسانه اجتماعی بر ارزش درک شده برند و وفاداری برند با نقش میانجی تعامل برند و مصرفکننده (مورد مطالعه: شرکت اسنپ)مدیریت بازاریابی , شماره 53 , سال 16 , زمستان 1400هدف از انجام پژوهش، بررسی تأثیر شخصیسازی رسانه اجتماعی بر ارزش درک شده برند و وفاداری برند با نقش میانجی تعامل برند و مصرفکننده در شهر تهران میباشد. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مشتری چکیده کاملهدف از انجام پژوهش، بررسی تأثیر شخصیسازی رسانه اجتماعی بر ارزش درک شده برند و وفاداری برند با نقش میانجی تعامل برند و مصرفکننده در شهر تهران میباشد. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مشتریان شرکت اسنپ در شهر تهران میباشد و روش نمونهگیری ساده در دسترس است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 829/0 بوده است. روایی ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تأییدی بررسی شده است. سپس دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار Smart-PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش حاکی از این است که شخصیسازی رسانه اجتماعی بر تعامل برند و مصرفکننده، ارزش درک شده، قصد رفتاری و قیمتگذاری تأثیرگذار است. از طرفی تعامل برند و مصرفکننده بر ارزش درک شده، قصد رفتاری و قیمتگذاری اثرگذار است. در نهایت، شخصیسازی رسانه اجتماعی بر ارزش درک شده، قصد رفتاری، و قیمتگذاری مناسب با نقش میانجی تعامل برند و مصرفکننده نقش دارد. پرونده مقاله -
مقاله
4 - Future Study of Marketing in the Banking Industry with a focus on Blockchain TechnologyJournal of System Management , شماره 5 , سال 8 , پاییز 2022The aim of the current research is to identify the futures of marketing in the banking industry with a focus on blockchain technology. The current research is applied in terms of direction and has a mixed methodology due to the use of qualitative and quantitative method چکیده کاملThe aim of the current research is to identify the futures of marketing in the banking industry with a focus on blockchain technology. The current research is applied in terms of direction and has a mixed methodology due to the use of qualitative and quantitative methods together. The theoretical population of the research was experts in banking marketing and digital financial technologies, especially blockchain, and the sampling method was done in a judgmental method. The sample size in this study was equal to 15 people. For data analysis, meta synthesis methods, Binominal's statistical test, developed Copras and root definitions tool were used. The tools of data collection in this research were interviews and questionnaires (expert evaluation and priority evaluation questionnaires). 47 drivers were extracted from meta synthesis and these drivers were classified into nine main drivers. The drivers of the research were screened in two stages using theory-based inference screening and Binominal's test, and 12 drivers were considered for prioritization using the Copras technique. The remaining drivers were evaluated using the Copras technique and three criteria of importance, degree of certainty and experts' expertise. The findings showed that the drivers of marketing researchers' interest in digital financial technologies and blockchain and the development of decentralized banking had the highest priority and were selected for scenario planning. Based on these two drivers, four scenarios of crypto bank, conservative banking, pioneer banking and traditional banking were developed. The research proposals were proposed based on the important drivers and the desired scenario (crypto bank). پرونده مقاله -
مقاله
5 - Evaluation of Effective Factors on Merit Selection in Government OrganizationsJournal of System Management , شماره 2 , سال 10 , بهار 2024Choosing the right people is one of the main factors in the success and excellence of organizations. This issue is more important in government organizations and the failure to retain competent employees causes irreparable damage to the organization and ultimately to th چکیده کاملChoosing the right people is one of the main factors in the success and excellence of organizations. This issue is more important in government organizations and the failure to retain competent employees causes irreparable damage to the organization and ultimately to the country. This issue is more important in government organizations and the failure to retain competent employees causes irreparable damage to the organization and ultimately to the country. The purpose of the research was to evaluate the effective factors on merit selection in government organizations. The research method is descriptive and correlational based on the applied goal and according to the method of data collection. The statistical population of the research includes the employees of the judicial branch of Tehran province in 2023. Using Cochran's formula, 384 people were selected as a sample and 415 questionnaires were distributed and 398 questionnaires were collected. The reliability of the questionnaire was measured by calculating Cronbach's alpha coefficient, which was 0/824. Data were analyzed using structural equation modeling and Smart-PLS software. The findings indicate that the innovation capability of knowledge management, the support of senior management and job rotation have had an effect on the performance of the organization. Finally, the performance of the organization has a significant effect on the merit selection of employees. پرونده مقاله -
مقاله
6 - ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشرانهای موثر روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاکچینابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1402هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشرانهای اثرگذار روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاکچین است. روش: تحقیق حاضر از نظر جهتگیری، کاربردی بوده و به علت استفاده از روشهای کیفی و کمّی در کنار هم، دارای روششناسی آمیخته است. جامعه نظر چکیده کاملهدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشرانهای اثرگذار روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاکچین است. روش: تحقیق حاضر از نظر جهتگیری، کاربردی بوده و به علت استفاده از روشهای کیفی و کمّی در کنار هم، دارای روششناسی آمیخته است. جامعه نظری پژوهش، خبرگان بازاریابی بانکی و فناوریهای مالی دیجیتال بود و روش نمونهگیری به صورت قضاوتی انجام شد. حجم نمونه در این پژوهش برابر با 15 نفر بود. برای تحلیل دادهها، روشهای فراترکیب، آزمون آماری بینم و کپراس توسعهیافته استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامههای خبرهسنجی و اولویتسنجی کپراس بود. یافتهها: 47 پیشران از فراترکیب استخراج شد و این پیشرانها در قالب نُه پیشران فرهنگی، قانونی، فناورانه، ساختاری و فرایندی، فینتکها، محیطی، مشتری، امنیتی و آگاهی و اطلاعرسانی طبقهبندی شدند. پس از غربال نظری و آماری، 12 پیشران برای اولویتبندی با کپراس مورد توجه قرار گرفتند. پیشرانهای باقیمانده با بکارگیری کپراس و سه شاخص شدت اهمیت، میزان قطعیت و تخصص خبرگان ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که پیشرانهای اقبال محققان بازاریابی به فناوریهای مالی دیجیتال و بلاکچین و توسعه بانکداری غیرمتمرکز دارای بالاترین اولویت از نظر اثرگذاری روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاکچین هستند.نتیجهگیری: تحقیقات بازاریابی و فناوری مالی علیالخصوص مطالعات میان رشتهای، تنظیم و سازگاری روشها و استراتژیهای بازاریابی در حوزههای مختلف با فناوری بلاکچین، سرمایهگذاری روی فینتکها و بهبود رگولاتوری و اصلاح برخی قوانین و نظامها مثل اصلاح نظام کارمزد و کیف پول، از مهمترین پیشنهادهای کاربردی پژوهش بودند. پرونده مقاله -
مقاله
7 - بررسی رابطه خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی در شرکت های دانش بنیان (مطالعه موردی: استان تهران)ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1401هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی در شرکتهای دانش بنیان استان تهران انجام شد. روش: روش پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در 3515 شرکت دانش بنیان استان تهران است که حجم نمونه بر اس چکیده کاملهدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی در شرکتهای دانش بنیان استان تهران انجام شد. روش: روش پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در 3515 شرکت دانش بنیان استان تهران است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. نمونهگیری به روش تصادفی ساده صورت گرفته است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979) و پرسشنامه نوآوری سازمانی پراجگو و سوهل (2003) استفاده شد. در این پژوهش بر اساس فرمول آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه خلاقیت(0.74) و پایایی پرسشنامه نوآوری سازمانی(0.81) برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نرمافزار آماری SPSS-26 مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی در شرکتهای دانش بنیان رابطه مثبت وجود دارد. از جانب دیگر بین خلاقیت کارکنان با هر یک از ابعاد نوآوری سازمانی یعنی نوآوری تولیدی، نوآوری فرایندی و نوآوری اداری به ترتیب (0.532)، ( 0.496) و (0.402) رابطه مثبت وجود دارد. نتیجهگیری: بین خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی رابطه وجود دارد. پرونده مقاله -
مقاله
8 - بررسی تأثیر ساختار تصمیمگیری و ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مصرفکننده از آفلاین به آنلاین با نقشهای میانجی پذیرش فناوری و نوگرایی مصرفکنندهابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 51 , سال 13 , زمستان 1402میانگین اندازه بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی جهان حدود 9 برابر بزرگتر از ایران است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف یافتن عوامل مؤثر و ارائه راهکارهای اجرایی به سوپرمارکتهای آنلاین کشور، به "بررسی تأثیر ساختار تصمیمگیری و ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغ چکیده کامل
میانگین اندازه بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی جهان حدود 9 برابر بزرگتر از ایران است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف یافتن عوامل مؤثر و ارائه راهکارهای اجرایی به سوپرمارکتهای آنلاین کشور، به "بررسی تأثیر ساختار تصمیمگیری و ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مصرفکننده از آفلاین به آنلاین با نقشهای میانجی پذیرش فناوری و تجارت الکترونیک و نوگرایی مصرفکننده" پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی است و برای آزمون فرضیهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری، کلیه خریداران آنلاین کالاهای سوپرمارکتی است که با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر به روش تصادفی در دسترس برای نمونه تعیین گردید. روایی سازه و ساختار پرسشنامه توسط تحلیل عاملی تأییدی، پایایی با ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی در نرمافزارهای SmartPLS و SPSS تأیید شد. در تحلیل دادهها و برای بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، برای اولویتبندی متغیرها و شاخصها از آزمون فریدمن، و برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد ساختار تصمیمگیری مصرفکننده و ویژگی کالاهای سوپرمارکتی تأثیر مثبت و معناداری بر متغیرهای میانجی پذیرش فناوری و تجارت الکترونیک و نوگرایی مصرفکننده دارند و در نهایت منجر به تغییر رفتار خرید مصرفکننده از آفلاین به آنلاین میشوند. در نتیجه برای افزایش اندازه بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی در ایران، فعالان اصلی این حوزه مانند دیجیکالا، اسنپ و اُکالا علاوه بر شناخت مدلهای تصمیمگیری مصرفکننده به ویژه در هنگام خرید کالاهای سوپرمارکتی، باید نقش مؤثر پذیرش فناوری و تجارت الکترونیک و نوگرایی مصرفکننده را در استراتژیهای بازاریابی و تبلیغاتی خود برای ترغیب مشتریان به خرید آنلاین درنظر بگیرند.
پرونده مقاله -
مقاله
9 - بررسی تاثیر استقرار هوش تجاری و انعطاف پذیری بر موفقیت سازمان با نقش میانجی گری مدیریت ارتباط با مشتریانمطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1401امروزه، مدیریت ارتباط با مشتریان از کلیدیترین نکات درک خواستهها، نیازها و اولویتهای آنها و کسب مزیت رقابتی برای سازمان است. از طرفی سازمانها با نیاز فزاینده به اطلاعات و دانش تحلیلی درباره مشتریان، بازار رقبا، محیط سازمانی و سایر عوامل موثر بر کسبوکار مواجه هستند چکیده کاملامروزه، مدیریت ارتباط با مشتریان از کلیدیترین نکات درک خواستهها، نیازها و اولویتهای آنها و کسب مزیت رقابتی برای سازمان است. از طرفی سازمانها با نیاز فزاینده به اطلاعات و دانش تحلیلی درباره مشتریان، بازار رقبا، محیط سازمانی و سایر عوامل موثر بر کسبوکار مواجه هستند که باعث توجه به هوش تجاری به عنوان راهحلی برای پاسخ به این نیاز شده است. از همین رو در این مطالعه به بررسی تاثیر استقرار هوش تجاری و انعطافپذیری بر موفقیت سازمان با نقش میانجیگری مدیریت ارتباط با مشتریان پرداخته شده است. تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان سازمان بنادر کشور میباشند که تعداد آنها 600 نفر است. برای تعیین حجم نمونه آماری از جدول مورگان استفاده شد و بدین ترتیب تعداد 234 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای موردنیاز پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد که به روش تصادفی سیستماتیک در بین نمونه آماری توزیع شده است گردآوری شد و با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار ایموس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که شایستگی هوش تجاری و همچنین ابعاد آن شامل شایستگی فرهنگی و شایستگی فنی و همچنین انعطافپذیری بر مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله -
مقاله
10 - واکاوی و تبیین نقش مدیریت دانش بر بهبود فروش محصولات دارویی با میانجی گری بازاریابی تجربی(مطالعه موردی: شرکت تولیددارو)مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1401هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش مدیریت دانش بر بهبود فروش محصولات دارویی یا میانجی گری بازاریابی تجربی در شرکت تولیددارو است.روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 400 نفر از کارکنان شرکت تولیددارو می باشد که بر اساس فرمول کوکران از این تعداد 196 نفر به عنوان ن چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، تبیین نقش مدیریت دانش بر بهبود فروش محصولات دارویی یا میانجی گری بازاریابی تجربی در شرکت تولیددارو است.روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 400 نفر از کارکنان شرکت تولیددارو می باشد که بر اساس فرمول کوکران از این تعداد 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه ها از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای جمع آوری داده های کمی از سه پرسشنامه مدیریت دانش لاوسن، پرسشنامه عملکرد فروش رای و تانگ و پرسشنامه محقق ساخته بازاریابی تجربی استفاده شد. ضریب پایایی هر یک از پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 822/0، 987/0 و 938/0 محاسبه گرده است. در این تحقیق از روش های آمار استنباطی همچون آزمون کلموگرونوف- اسمیرینف برای سنجش نرمال بودن توزیع داده ها و آزمون رگرسیون خطی ساده جهت آزمون فرضیه ها در محیط نرم افزارهای آماری SPSS26 و نرم افزار آماری pls استفاده شده است. یافته ها نشان داد که از دیدگاه کارکنان شرکت تولیددارو مدیریت دانش بر بهبود فروش محصولات با میانجی گری بازاریابی تجربی موثر است.یافته ها همچنین نشان داد که هر یک از مولفه های مدیریت دانش(خلق دانش، جذب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش و بکارگیری دانش) با نقش میانجی بازاریابی تجربی بر بهبود فروش محصولات شرکت موثر است. پرونده مقاله -
مقاله
11 - بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک: مطالعه موردیمطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1390این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود به روش توصیفی- همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 425 نفر از دانشجویان پسر مقطع کارش چکیده کاملاین پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود به روش توصیفی- همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 425 نفر از دانشجویان پسر مقطع کارشناسی این واحد دانشگاهی است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 202 نفر تعیین گردید. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد سنجش صفات پنج گانه شخصیتی (NEO) و برای سنجش اشتیاق به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پس از گردآوری پرسشنامهها، داده های گردآوری شده طبقه بندی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS24 تجزیه و تحلیل شدند. با توجه به توزیع نرمال داده ها؛ برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک رابطه وجود دارد. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که بین برون گرایی، اشتیاق به تجربیات جدید، توافق پذیری و وظیفه شناسی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک رابطه مثبت وجود دارد اما این رابطه در خصوص متغیر روان رنجوری منفی بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
12 - تاثیر تنهایی، نگرانی از سلامت جسمی و همدلی بر قصد تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و قصد خرید در معلولین و افراد ناتوان جسمیمطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 1 , سال 12 , بهار 1400معلولیت همانند پدیدهای زیستی و اجتماعی، حقیقتی است که همه جوامع، جدای از میزان توسعهیافتگی، اعم از کشورهای صنعتی و غیرصنعتی با آن روبرو هستند. ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان، قسمتی از افراد جامعهاند که همچون سایرین نیازمند بهرهمندی و استفاده از امکانات و خدمات ع چکیده کاملمعلولیت همانند پدیدهای زیستی و اجتماعی، حقیقتی است که همه جوامع، جدای از میزان توسعهیافتگی، اعم از کشورهای صنعتی و غیرصنعتی با آن روبرو هستند. ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان، قسمتی از افراد جامعهاند که همچون سایرین نیازمند بهرهمندی و استفاده از امکانات و خدمات عمومی هستند. هدف از انجام پژوهش، ارزیابی تاثیر تنهایی، نگرانی از سلامت جسمی و همدلی بر قصد تبلیغات دهان به دهان و قصد خرید در بین معلولین و افراد ناتوان جسمی در شهر تهران میباشد. روش تحقیق از جهت هدف، کاربردی و بر طبق شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی معلولین و افراد ناتوان جسمی سازمان بهزیستی در شهر تهران میباشند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و 400 پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس توزیع و تعداد 393 پرسشنامه جمعآوری گردیده است. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 789/0 بوده است. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و توسط نرمافزار Smart-PLS تجریه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی فرضیهها حاکی از این است که همدلی افراد معلول، تنهایی افراد معلول، عزتنفس کم افراد معلول، و نگرانی از سلامت جسمی افراد معلول بر روابط بین اجتماعی افراد معلول تاثیر معناداری دارد. همچنین آگاهی زیستمحیطی افراد معلول بر روابط بین اجتماعی افراد معلول اثرگذار نبوده است. و در نهایت، نقش روابط بین اجتماعی افراد معلول بر قصد تبلیغات دهانبهدهان معلولین و قصد خرید معلولین نشان داده شده است. پرونده مقاله -
مقاله
13 - تاثیر "مدیریت منابع انسانی سبز" بر "مدیریت زنجیره تامین سبز" با نقش تعدیلگر تعهد مدیران ارشدمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400نگرانی های اجتماعی ، خواسته مشتریان و فشار مقررات دولتی باعث نگرش سازمانها به مسائل زیست محیطی شده و نگاه سبز به مسائل مدیریتی هم بدین منظور است. مدیریت سبز منابع انسانی و زنجیره تامین از موضوعات مهم مدیریتی هستند . سبز کردن کل سازمان برنامه ای برای سازمان است و موفقیت چکیده کاملنگرانی های اجتماعی ، خواسته مشتریان و فشار مقررات دولتی باعث نگرش سازمانها به مسائل زیست محیطی شده و نگاه سبز به مسائل مدیریتی هم بدین منظور است. مدیریت سبز منابع انسانی و زنجیره تامین از موضوعات مهم مدیریتی هستند . سبز کردن کل سازمان برنامه ای برای سازمان است و موفقیت برنامه های سازمانی نیازمند تعهد مدیریت عالی است. از این رو در این پژوهش به دنبال بررسی رابطه ی سبز مدیریت منابع انسانی و زنجیره تامین همراه با بررسی نقش تعدیلگریِ تعهد مدیریت ارشد سازمان هستیم. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی با اهداف کاربردی می باشد و باتوجه به بررسی روابط میان چند متغیر از نوع همبستگی می باشد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری صنایع تولید مبلمان می باشد و حجم نمونه تصادفی 170 می باشد.داده های جمع آوری شده توسط نرم افزارهای SPSS و PLS جهت آزمایش فرضیات ، مورد تحلیل بر اساس مدل سازی ساختاری قرار گرفت. نتایج نشان داد که پنج متغیر مدیریت منابع انسانی سبز شامل توسعه وآموزش ، توانمندسازی ، پاداش ، مدیریت عملکرد و استخدام تاثیر مثبتی بر مدیریت زنجیره تامین سبز دارند و نشان داده شد تعهد مدیران ارشد این تاثیرگذاری را تعدیل می کند پرونده مقاله -
مقاله
14 - بررسی مولفه های بازاریابی دیجیتال از منظر توسعه صنعت گردشگری (مورد مطالعه: هتلهای جزیره کیش)پژوهش های مدیریت راهبردی , شماره 4 , سال 28 , پاییز 1401تحقیق حاضر به بررسی چگونگی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه صنعت گردشگری میپردازد. روش تحقیق از نوع کاربردی و ازلحاظ رویکرد، اکتشافی از نوع کیفی /کمی که در این مقاله به بررسی بخش کیفی می پردازیم . جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان و خبرگان صنعت گردشگری است که با بازاریا چکیده کاملتحقیق حاضر به بررسی چگونگی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه صنعت گردشگری میپردازد. روش تحقیق از نوع کاربردی و ازلحاظ رویکرد، اکتشافی از نوع کیفی /کمی که در این مقاله به بررسی بخش کیفی می پردازیم . جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان و خبرگان صنعت گردشگری است که با بازاریابی دیجیتال آشنایی کامل بوده که به روش گلوله برفی هدفمند تعداد 12 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. در این تحقیق برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا مبتنی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، بر اساس نظریه داده بنیاد استفاده شد. نتایج نشان داد، نتایج تحقیق حاضر نشان داد، عناصر بازاریابی دیجیتال از طریق 5 مؤلفه ویژگیهای فنی ابزار دیجیتال، مزیت نسبی، هزینه برای مشتریان، مدیریت اقلام و فرایندها، ترویج، کیفیت خدمات و کیفیت اطلاعات، موجب قصد گردشگری یا به عبارتی یادگیری گردشگران، درگیری گردشگران، قصد سفر و مراجعه مجدد میگردد؛ همچنین، قصد گردشگری موجب توانمندسازی منابع انسانی و توانمندسازی محیطی هتلهای جزیره کیش میگردد. این در حالی است که، عوامل محیطی از قبیل عوامل سیاسی - امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاستهای گردشگری بهعنوان شرایط مداخلهگر و زیرساختها از قبیل حملونقل، خدمات اقامتی و بهداشتی، غذا و رستورانها و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی؛ بهعنوان عوامل زمینه بر توانمندسازی هتلهای جزیره کیش تأثیر گذاشته و درنهایت موجب توسعه گردشگری یا به عبارتی توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی - اجتماعی، توسعه سیاسی و توسعه زیستمحیطی میگردد. بنابراین میتوان اذعان داشت، توسعه گردشگری پروسه پیچیدهای بوده و بهشدت تحت ویژگیهای فنی ابزار دیجیتال، عوامل محیطی و زیرساخت است، قرار دارد. پرونده مقاله -
مقاله
15 - بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر رقابت پذیری برند با نقش میانجی چرخه عمر مشتری(مورد مطالعه:شعب بانک تجارت اسلامشهر)مدیریت بازرگانی و علم اطلاعات , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1401هدف این پژوهش مطالعه تاثیر ارزش ویژه برند بر رقابت پذیری برند با نقش میانجی چرخه عمر مشتری است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعه و بررسی یافتههای پژوهشهای پیشین در قالب مبانی تئوریک تحقیق، چارچوب مورد نظر ارائه شده است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از چکیده کاملهدف این پژوهش مطالعه تاثیر ارزش ویژه برند بر رقابت پذیری برند با نقش میانجی چرخه عمر مشتری است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعه و بررسی یافتههای پژوهشهای پیشین در قالب مبانی تئوریک تحقیق، چارچوب مورد نظر ارائه شده است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری دادهها در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی محسوب شده است. به منظور بررسی میدانی در تحقیق حاضر، از جامعه آماری شامل تمامی مشتریان بانک تجارت اسلامشهر که تعداد آنها نامحدود است استفاده شده است. برای نمونه نیز با توجه به تعداد جامعه از جدول مورگان تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، پرسشنامه است که روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. برای تحلیل ابعاد چارچوب مفهومی از روش تحلیل عاملی تاییدی و همچنین به منظور بررسی میزان روابط میان ابعاد چارچوب تحقیق از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است.یافتههای تحقیق نشان میدهد آگاهی از برند بر رقابت پذیری برند تاثیر ندارد، تداعی برند بر رقابت پذیری برند تاثیر دارد، کیفیت ادراک شده برند بر رقابت پذیری برند تاثیر ندارد، تمایل به قبول گسترده برند بر رقابت پذیری برند تاثیر ندارد، آگاهی از برند بر چرخه عمر مشتری تاثیر دارد، تداعی برند بر چرخه عمر مشتری تاثیر دارد، کیفیت ادراک شده برند بر چرخه عمر مشتری تاثیر دارد. پرونده مقاله -
مقاله
16 - بررسی تأثیر ساختار تصمیمگیری و ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مصرفکننده از آفلاین به آنلاین با نقشهای میانجی پذیرش فناوری و نوگرایی مصرفکنندهابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 51 , سال 13 , زمستان 1402میانگین اندازه بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی جهان حدود 9 برابر بزرگتر از ایران است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف یافتن عوامل مؤثر و ارائه راهکارهای اجرایی به سوپرمارکتهای آنلاین کشور، به "بررسی تأثیر ساختار تصمیمگیری و ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مص چکیده کاملمیانگین اندازه بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی جهان حدود 9 برابر بزرگتر از ایران است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف یافتن عوامل مؤثر و ارائه راهکارهای اجرایی به سوپرمارکتهای آنلاین کشور، به "بررسی تأثیر ساختار تصمیمگیری و ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مصرفکننده از آفلاین به آنلاین با نقشهای میانجی پذیرش فناوری و تجارت الکترونیک و نوگرایی مصرفکننده" پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی است و برای آزمون فرضیهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری، کلیه خریداران آنلاین کالاهای سوپرمارکتی است که با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر به روش تصادفی در دسترس برای نمونه تعیین گردید. روایی سازه و ساختار پرسشنامه توسط تحلیل عاملی تأییدی، پایایی با ضریب آلفای كرونباخ و پایایی ترکیبی در نرمافزارهای SmartPLS و SPSS تأیید شد. در تحلیل دادهها و برای بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، برای اولویتبندی متغیرها و شاخصها از آزمون فریدمن و برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد ساختار تصمیمگیری مصرفکننده و ویژگی کالاهای سوپرمارکتی تأثیر مثبت و معناداری بر متغیرهای میانجی پذیرش فناوری و تجارت الکترونیک و نوگرایی مصرفکننده دارند و در نهایت منجر به تغییر رفتار خرید مصرفکننده از آفلاین به آنلاین میشوند. در نتیجه برای افزایش اندازه بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی در ایران، فعالان اصلی این حوزه مانند دیجی کالا، اسنپ و اُکالا علاوه بر شناخت مدلهای تصمیمگیری مصرفکننده به ویژه در هنگام خرید کالاهای سوپرمارکتی، باید نقش مؤثر پذیرش فناوری و تجارت الکترونیک و نوگرایی مصرفکننده را در استراتژیهای بازاریابی و تبلیغاتی خود برای ترغیب مشتریان به خرید آنلاین در نظر بگیرند. پرونده مقاله