اثربخشی آموزش مدیریت رفتار بر تنیدگی والدینی مادران کودکان درخودمانده
محورهای موضوعی : روان درمانگریکارینه طهماسیان 1 , راضیه خرمآبادی 2 , نرگس چیمه 3
1 - استادیار پژوهشکده خانواده دانگاه شهید بهشتی
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
3 - استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: آموزش والدین, تنیدگی والدینی, کودکان درخودمانده, مدیریت رفتار,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی برنامة آموزش مدیریت رفتاری والدین درکاهش تنیدگی والدینی مادران کودکان درخودمانده بود. براساس یک طرح شبهتجربی، 30 مادر کودک درخودمانده انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. گروه¬ها از نظر سن و جنس کودک، و سن و تحصیلات مادر همتا شدند. پرسشنامة¬ تنیدگی والدینی (آبیدین، 1990) در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به دو گروه داده شد.‘گروه آزمایش، به مدت شش هفته (هر هفته یک جلسة دو ساعته) در جلسههای آموزش والدین شرکت کردند و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. یافتههای تحلیل واریانس با استفاده از اندازه¬های مکرر نشان دادند که این برنامه برکاهش تنیدگی والدینی اثر دارد و به افزایش توانایی مقابله با تنیدگی والدینی منجر میشود. استلزامهای بالینی برای پیشگیری و درمان تنیدگی والدینی در مادران کودکان درخودمانده مورد بحث قرار گرفتند.
The aim of the present study was to investigate the effectiveness of parent behavior management training program in decreasing parental stress of mothers with autistic children. Based on semi experimental design, 30 mothers with autistic children were selected and divided into two (experimental and control) groups. Groups were matched by children’s age and gender, and mother’s age and education. Participants completed Parental Stress Index (PSI; Abidin, 1990) in pretest, posttest and follow up phases. For six weeks, the experimental group received parental training (2 hours a week). The control group received no training. Repeated measure analysis indicated that parental training program reduced parental stress and enhanced coping to parental stress of autistic children. Clinical implications for the prevention and treatment of parental stress among mothers with autistic children were discussed.