شناسایی آسیب ها و استراتژی های مورد نیاز الگوی مدیریت چرخه عمر برای توسعه خدمات بانکی (مطالعه موردی: بانک پارسیان)
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیسمیرا شفائی یامچلو 1 , اسماعیل حسن پور 2 , محمدحسین رنجبر 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین الملل قشم ،دانشگاه آزاد اسلامی، قشم ، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی،قشم ،ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بندرعباس ، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران
کلید واژه: G17, G20, واژههای کلیدی: مدیریت چرخه عمر, خدمات بانکی, تحلیل تم, صنعت بانکداری. طبقه بندی JEL : G21,
چکیده مقاله :
چکیده امروزه عوامل مختلف و دائما در حال تغییری موجب شده که بانک ها در راستای شناخت نیازهای مشتریان و ارائه خدمات سازگار با نیازهای آنان تلاش و توجه ویژه ای رامبذول نمایند.چنین چالش هایی بانک ها را به سمت شناخت جنبه های مختلف چرخه عمر محصول سوق داده است. در پژوهش حاضر با ارائه الگوی مدیریت چرخه عمر محصولات ،به شناسایی آسیب ها واستراتژی های مورد نیاز جهت توسعه خدمات بانکی در بانک پارسیان پرداخته شد.در این پژوهش جهت شناسایی تم های اصلی و فرعی مرتبط با آسیب ها و استراتژی ها در الگوی چرخه عمر محصولات بانکی، از روش تحلیل تم استفاده گردید که به منظور گرداوری داده ها از روش مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه استفاده شد ، به این صورت که ابتدا با مطالعه کتابخانه ای ، ادبیات موضوعی الگوی چرخه عمر محصولات وخدمات جمع آوری شده وپس از شناسایی تعاریف چرخه عمر با استفاده از ابزار مصاحبه از مدیران و مسئولین شعب معتبر بانک پارسیان در شهر تهران به شناسایی تم های اصلی و فرعی الگوی چرخه عمرپرداخته شد.سپس نتایج در در چهار مرحله معرفی ،رشد ،بلوغ و افول محصولات دسته بندی شد و یافته های پژوهش منجر به شناسایی آسیب ها در چهار مرحله معرفی (2مضمون)، رشد (3 مضمون) ،بلوغ (3 مضمون)و افول (4 مضمون) و استراتژی های مورد نیاز چرخه عمر در چهار مرحله معرفی (2 مضمون) ، رشد (2 مضمون) ، بلوغ (2 مضمون) و معرفی محصولات بانکی(2 مضمون) گردید.
Abstract Today, Diverse and ever-changing factors have led banks to devote special efforts and attention to identifying customer needs and offering services that are compatible with their requirements. These challenges have led banks to identify various aspects of the product life cycle. In this study, by presenting the Product Lifecycle Management Model, the damages and strategies required to develop banking services at Parsian Bank were identified. In order to identify in this study, the main and sub-themes related to damages and strategies in the life cycle of banking products, the methodology of thematic analysis was used, which was applied for data collection, library study and survey methods as follows: Initially, thematic literature on the life cycle model of products and services was collected through library study, and after identifying the definitions of the life cycle, the main and secondary topics of the life cycle were identified using tools for interviewing managers and officials of reputable branches of Parsian Bank in Tehran. The results were then classified into four stages of introduction, growth, maturity and decline, and the research results led to the identification of damages in four stages of introduction (2 themes), growth (3 themes), maturity (3 themes) and decline (4 themes).) And the required life cycle strategies were introduced in four stages: Introduction (2 themes), growth (2 themes), maturity (2 themes) and of decline banking products (2 themes).
فهرست منابع
_||_