تاثیرروش های نوین یادگیری بردرگیری تحصیلی تفکر و سواد رسانه ای در چهارچوب طبقه بندی فعالیتهای متمایز شده آشکار یادگیری (DOLA)
محورهای موضوعی : رسانهمسعود محمدی 1 , داوود حسینی نسب 2 , علی نقی اقدسی 3
1 - گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران
2 - استادگروه روانشناسی ،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران
3 - گروه روان شناسی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران
کلید واژه: سواد رسانه ای, درگیری تحصیلی, فعالیتهای متمایز شده آشکار یادگیری,
چکیده مقاله :
در دنیای مدرن امروزی ،سلامت فکری و انتقادی هر جامعه ای در گرو پرورش دانش آموزانی با قدرت تفکر بالا و سواد رسانه ای قوی است. هدف از این پژوهش بررسی روش های یادگیری در چهار سطح مختلف در چهارچوب طبقه بندی فعالیتهای متمایز شده آشکار یادگیری (DOLA) بر درگیری تحصیلی تفکر و سواد رسانه ای دانش آموزان است.سوال اصلی این است که آیا آموزش در چهارچوب فعالیتهای متمایز شده آشکار ( DOLA) (سطوح آموزشی انفعالی، فعال،سازندهگرا، تعاملی) بر درگیری تحصیلی دانشآموزان پسر کلاس دهم موثر است .روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع طرح های پیشآزمون –پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم دبیرستانهای دولتی شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1396-1395 بود. 117 نفر (30 نفر در گروه کنترل، 28 نفر سطح فعالیت تعاملی، 30 نفر سطح فعالیت سازنده گرا،29 نفر سطح فعالیت فعال) به طور تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری نمرات درگیری تحصیلی از پرسشنامه درگیری تحصیلی تینیو (2009) استفاده شد. تمام گروهها به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفت. بعد از جمعآوری داده ها، با استفاده از نرمافزار SPSS آزمون کوواریانس یک راهه (ANCOVA) و مقایسه زوجی بونفرونی به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش در این چهارچوب بر درگیری تحصیلی تفکر و سواد رسانه ای تاثیر مثبت و معناداری دارد. سطح تعاملی نسبت به سایر گروه ها بالاترین اختلاف مثبت را با بقیه گروه ها داشت و بعد از آن به ترتیب سطح سازنده گرا، فعال و انفعالی قرار گرفتند.
In today's modern world, the intellectual and critical health of any society depends on educating students with high thinking power and strong media literacy. The purpose of this research is to investigate learning methods at four different levels in the framework of the classification of Differentiated Overt Learning Activities (DOLA) on the academic engagement of students' thinking and media literacy. The main question is whether education within in the framework of the classification of Differentiated Overt Learning Activities (DOLA) (passive, active, constructive, interactive learning levels) on the academic engagement of students' thinking of 10th grade male students.The research method is semi-experimental and pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all the 10th grade male students of public high schools in the city of Miandoab in the academic year of 2015-2016. 117 people (30 people control group, 28 people interactive level, 30 people constructive level, 29 people in the active level) were randomly selected as a sample. Tinio's (2009) academic engagement questionnaire was used to measure academic engagement scores. All groups were trained for 8 sessions. After collecting the data, one-way covariance test (ANCOVA) and Bonferroni pairwise comparison were used using SPSS software. The results showed that education in this framework (DOLA) has a positive and significant effect on the academic engagement of thinking and media literacy. The interactive level compared to other groups had the highest positive difference with the rest of the groups, and then they were placed in constructive, active and passive levels respectively.
_||_