تدوین مدل کمی کوبانکینگ در ادغام بانکها و موسسات با رویکرد بازاریابی
محورهای موضوعی : مهندسی مالیحمیدرضا رمضانی 1 , پرویز سعیدی 2 , امیر غفوریان شاگردی 3 , سیدمحمدرضا حسینی 4
1 - گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
4 - گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول،ایران
کلید واژه: فضای کسب و کار, همکاری, بانکها, ادغام, کوبانکینگ,
چکیده مقاله :
کسب و کارها مدام در حال تغییر میباشند و تغییرات نیز بگونهای گسترده و غیرقابل پیشبینی است، هر روز شاهد ایجاد و یا ادغام انواع کسب و کارها براساس پایهگذاری مدلهای جدیدی میباشیم، سیستم بانکی نیز از این امر مستثنی نبوده و خود را با مدلهای موجود گوناگون منطبق نموده، تا حضور خود را تثبیت نماید. در این مطالعه، محقق الگویی بر مبنای اصول بازاریابی مبتنی بر همکاری در هنگام ادغام بین بانکها را طراحی و روش تحقیق بصورت تلفیقی انجام شده است. در مرحله کمی الگوی مفهومی پیشنهادی اولیه مبتنی بر متغیرهای علی بالغ بر 23 متغیر مشتمل بر موضوع کوبانکینگ و در شش بعد و 16 مولفه طراحی گردید. در مرحله دوم(کمی) پرسشنامه ای مشتمل بر 67 سوال طراحی،که روایی آن از طریق خبرگان بانکی و دانشگاهی و پایایی آن نیز با استفاده از نرم-افزار معادلات ساختاری با میانگین 75% مورد تایید قرار گرفت. همچنین روابط بین متغیرها با استفاده از روش معادلات ساختاری در دو بخش شامل برازش مدل (بررسی مدلهای اندازهگیری- بررسی مدل ساختاری و مدل کلی) و نیز آزمون فرضیهها انجام و مدل نهایی تحقیق پس از حذف 6 متغیر در قالب (یک مفهوم- شش بعد و ده مولفه) تدوین گردید.
Businesses are constantly changing, and changes are so vast and unpredictable that every day we see or integrate businesses based on new models, the banking system is no exception. To prevent failure, adapt itself to existing models to consolidate its presence. In this research, the researcher attempts to design a model based on the principles of collaborative marketing when merging between banks. That is, at the quantitative stage of the initial conceptual model based on mature causal variables b 23 variables including cobanking's topic and six dimensions and 16 design components and then in the second (quantitative) questionnaire consisting of 67 design questions that its validity through academic experts and its reliability using structural equation software with mean 75 % Confirmed that the relationships between variables were analyzed using Structural Equation Method in two parts: Model fit analysis (Examination of measurement models - Structural model investigation and General model) and Testing hypotheses. The template (one concept - six dimensions and ten components) was developed.
_||_